Gå til innhold

Arvegods: E36 328i cab


 Share

Anbefalte innlegg

Ny oppdatering, dessverre uten bilder denne gangen.

Ny framskjerm er i posten siden den gamle gikk i oppløsning da jeg demonterte skjørtene for å se etter rust i kanalene.

Apropos rust i kanalene, det ser forbløffende bra ut. Rusten hadde såvidt sneket seg rundt kanten på den ene siden, men sveiseren sa at det var en smal sak. Bilen blir levert til rustsveising på tirsdag, skal bli en fryd å bli ferdig med akkurat det😁

I helgen skal jeg bytte tennplugger og lese meg opp på CCV delete og M50-manifold swap, gjør gjerne begge deler på én gang når jeg først har demontert en tredjedel av motoren. Selve jobben ligger litt frem i tid, så hvis noen har noen råd og tips tar jeg imot de med stor takk❤️

Satser på en EU-kontroll i løpet av de to neste ukene så jeg kan ta min første langtur med bilen til Smögen for å feire midtsommar. Men nå hører jeg pilsen i kjøleskapet rope på meg, så jeg får nesten høre etter.

God helg! 🍻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese at du holder på med denne og at den blir bra igjen .😀

Og det beste er jo at du fikser rusten og at det blir bil igjen.

Sånne ting kan se sykt dramatisk ut når man plukker ,men etter kapp og sveis ,har man en god følelse😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Weiders skrev:

I helgen skal jeg bytte tennplugger og lese meg opp på CCV delete og M50-manifold swap,

Lurt å gjøre dette samtidig. Jeg gjorde nettopp dette på min m52.  Nå kjøpte jeg m50swap kittet og det gjorde alt mye enklere. Men ikke nødvendig, en tur på Biltema og du kan lage det meste selv.

Mitt beste tips: ha god tid og ta det rolig. Og regn med å bytte diverse slanger/pakninger når du først er nedi der.

Er bilder i min tråd om dette, men flere her inne som sitter med god kompetanse om denne jobben.

Jeg har fått «ny» bil etter mitt bytte og enda er den ikke mappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sveigis skrev:

Gøy å lese at du holder på med denne og at den blir bra igjen .😀

Og det beste er jo at du fikser rusten og at det blir bil igjen.

Sånne ting kan se sykt dramatisk ut når man plukker ,men etter kapp og sveis ,har man en god følelse😀

Ja det er rusta som har holdt meg våken om nettene. Kan fikse så og si alt på en bil sjæl, men rustsveising har jeg aldri drevet med så jeg hadde ingen anelse om det bare var litt ille eller om det var skikkelig ille 😅 Ble mildt sagt lettet da han mente at dette ikke var noen kjempejobb og at han kunne garantere at den ikke får anmerkninger for rust ved en eventuell EU-kontroll når han er ferdig med den.

7 timer siden, NilsP skrev:

Artig historie, denne bilen må du passe på, og fortsette historien :)

Det skal jeg, blir bare mer og mer begeistret og motivert for hver del jeg bytter. Gliser hver gang jeg strekker på høyrebeinet, hadde aldri kjørt en 328i før og kunne ikke forestilt meg hvilket imponerende skyv det er i disse bilene😮

6 timer siden, fxslin skrev:

Lurt å gjøre dette samtidig. Jeg gjorde nettopp dette på min m52.  Nå kjøpte jeg m50swap kittet og det gjorde alt mye enklere. Men ikke nødvendig, en tur på Biltema og du kan lage det meste selv.

Mitt beste tips: ha god tid og ta det rolig. Og regn med å bytte diverse slanger/pakninger når du først er nedi der.

Er bilder i min tråd om dette, men flere her inne som sitter med god kompetanse om denne jobben.

Jeg har fått «ny» bil etter mitt bytte og enda er den ikke mappet.

Kjøpte du kitet fra Turner? Er det jeg ser på skjønner du. Betaler gjerne litt ekstra for å få en løsning som er helt skuddsikker.

Takk for gode råd! Kommer kanskje krypende med spørsmål til deg hvis jeg roter meg bort, hvis det er greit😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Weiders skrev:

Kjøpte du kitet fra Turner? Er det jeg ser på skjønner du. Betaler gjerne litt ekstra for å få en løsning som er helt skuddsikker.

Takk for gode råd! Kommer kanskje krypende med spørsmål til deg hvis jeg roter meg bort, hvis det er greit😅

Nei jeg brukte http://m50manifold.com/ sitt kit. Hvilket som er best vet jeg ikke, men den jeg brukte er Plug and play og kommet med installasjons veiledning for dummis som meg. Satt denne i 2 biler nå og fungert bra.

Selvsagt Bare å spørre hvis du trenger hjelp, men tviler på at du får noe problemer med et kit. Er ganske enkelt når du kommer i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fxslin skrev:

Nei jeg brukte http://m50manifold.com/ sitt kit. Hvilket som er best vet jeg ikke, men den jeg brukte er Plug and play og kommet med installasjons veiledning for dummis som meg. Satt denne i 2 biler nå og fungert bra.

Selvsagt Bare å spørre hvis du trenger hjelp, men tviler på at du får noe problemer med et kit. Er ganske enkelt når du kommer i gang!

Konge, det kitet var faenmeg nesten halve prisen av det jeg har sett på😮

Igjen, tusen takk for råd og tips😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir jo knallbra, ville og valgt den originale fargen ved lakkering :bmw:

ellers vil jeg anbefale og bytte veivhusventilasjon med filter, noe som ofte blir bortglemt, men du slipper og uroe deg for majo i oljelokket osv i framtiden:weirdwalkingthing:

Flott prosjekt dette :applause: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, viggo E34 skrev:

dette blir jo knallbra, ville og valgt den originale fargen ved lakkering :bmw:

ellers vil jeg anbefale og bytte veivhusventilasjon med filter, noe som ofte blir bortglemt, men du slipper og uroe deg for majo i oljelokket osv i framtiden:weirdwalkingthing:

Flott prosjekt dette :applause: 

Nå er du den tredje som sier det så jeg begynner å helle mot det. Er jo som kjent ikke like dyrt å hellakkere i samme farge som å omlakkere😉

Det er det som er planen, men jeg finner bare DIYs som innebærer å montere en såkalt oil catch can. Må bare gjette meg til at det bare er å kline på et filter på topplokket, plugge igjen nippelen på peilepinnerøret og føre en slange fra innsugsbelgen, gjennom tomgangsregulatoren og til innsugsmanifolden?🤔

Tusen takk😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig flott historie å lese, her har du vært heldig og arvet en fremtidig klassiker. Det skal ikke mange årene til uten bruk før en bil forfaller, ærlig om den står ute. Godt den nå bli tatt hånd om 😀

Når det gjelder lakkeringen så må du ikke finne på å velge noe annet enn originalfargen. Den er flott på bilen og det blir jo også litt mer historisk riktig for din egen del. Omlakkering blir aldri så gjennomført som hellakkering 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 13.51, Fredrik 90 skrev:

Dette var en veldig flott historie å lese, her har du vært heldig og arvet en fremtidig klassiker. Det skal ikke mange årene til uten bruk før en bil forfaller, ærlig om den står ute. Godt den nå bli tatt hånd om 😀

Når det gjelder lakkeringen så må du ikke finne på å velge noe annet enn originalfargen. Den er flott på bilen og det blir jo også litt mer historisk riktig for din egen del. Omlakkering blir aldri så gjennomført som hellakkering 👍

Takk, den skal bli tatt veldig godt hånd om. Sparer ikke på noe når jeg setter istand den her, har planer om å beholde den i mange år😊

Da får det bli svart da, selvom jeg syns det er en helt utrolig upraktisk farge😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering så folk ikke tror jeg har mistet motet:

Som vanlig dukket det opp noe dritt man ikke hadde tenkt på når man trodde man hadde alt under kontroll, denne gangen i form av en lekk radiator. Men jeg visste råd og handlet inn en Nissens radiator, ny termostat, vannpumpe, termostathus, viskosekobling og nye slanger, som forhåpentligvis blir montert på mandag eller tirsdag, alt ettersom.

Forøvrig skal det nevnes at sveiseren min er en utrolig slappfisk og hadde ikke begynt på bilen engang da jeg skulle komme og hente den på torsdag. Etter litt pisking og litt gulrot fikk han endelig kommet igang, og han meldte at den ville være klar i morgen. Jeg holder ikke akkurat pusten.😅

Her er et bildebevis på at det går fremover, var litt kult at de holdt på med en lik bil bare i mørkeblå. Noen her inne sin kanskje?🤔

2wec64i.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, BjornarHS skrev:

Du gjør nok rett i å bare bytte det meste av kjøledeler når det først begynner å trøble :)

Kjedelig med sveisingen, men får den vell forhåpentlig tilbake snart da :)

 Like greit syns jeg også. Så på datostemplingen på radiatoren, den var produsert i februar 1995 så hvis de nye delene holder i 25 år de også er det vel verdt penga og jobben😅

Kan egentlig ikke klage på sveiseren altså. Han har til enhver tid sikkert 20-30 biler i lakk- og sveisekø, prisene han tar er nesten veldedighet og jobben er dritbra hver gang. Men han er som en tenåring selvom han nærmer seg 60, ingenting går av seg sjæl😂

Endret av Weiders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...