Gå til innhold

Vurderer kjøp av BMW 4 serie F36


 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å kjøpe meg en BMW 4 serie. Blir en Grand Coupe 4 dørs, automat og bensin. Mest sannsynlig 420 x drive.

Noen som vet litt om disse ? Noe jeg bør unngå, er det noe jeg må passe på? er det samme motor som er i 3 serien? Mener å hørt det er en del registerkjede feil på di? gjelder det disse bilene også?

Finnes det evt en 4 serie tråd ?

Tips mottas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ingen 4-serietråd, men det finnes en felles F3x-tråd som er veldig lite aktiv. 

Vi har en F36 420d xdrive 2015 med B47-motoren som kom i mars 2015. Før dette var det N47 diesel som gjaldt. Det som har vært av tekniske «bugs» på 3-serien gjelder for 4-serien også, det være seg vann i baklykter (har byttet begge ytre på garanti), dugg i frontlykter, sprukne blinklysglass i speil (har byttet begge på garanti), bytte av EGR-kjøler på recall (diesel), defekte H/K-høyttalere (har byttet en på garanti) osv. Ikke store greiene, men greit å sjekke opp i om det er gjeldende på aktuelle biler. Andre har sikkert mer å komme med. 

Teknisk (motor og drivverk) er den lik 3-serien, men hjuloppheng, sporvidde og ytre mål er noe annerledes, og skal etter sigende gi noe mer sportslige kjøreegenskaper. Vi hadde en E91 med senkefjører tidligere som var merkbart mer sportslig enn F36 xdrive med standardunderstell, så vi endte opp med å montere senkefjører på denne også, både for kjøreegenskapene og utseende sin del. Det hjalp enormt.

Innvendig er det ca lik plass som en F30, men bagasjerommet er lettere å utnytte og i praksis noe romsligere på grunn av kombikupé-formen- og bakluka.

I baksetet skal det være ca lik plass som i F30, men du sitter lavere i mer skålformede seter, og BMW kaller dette en 4+1 seter da midtsetet er brukende, men ikke i lengden. Personlig sitter jeg bedre baki denne enn i en F30 pga seteformen, men takhøyden er noe lavere, noe som kan by på problemer for høye personer (type 190++).

I forsetene sitter du også merkbart lavere enn i en F30/31, ellers er alt likt. 

F36 kom med mulighet for adaptive LED hovedlys helt fra start i 2014, det fikk ikke 3-serien før facelift. Disse løfter utseendet på bilen mange hakk og ikke minst er de utrolig gode på mørklagte veier, så ville absolutt ha sett etter en bil med det om det ligger innenfor budsjettet. Merkbart mange på Finn har «bare» xenon. 

Ellers er ofte disse bilene godt utstyrt da de i utgangspunktet ble kjøpt av de som ville ha noe ekstra (en tilsvarende F30 var 70000kr rimeligere..), og dermed tok seg råd til mer utstyr. Men noen er helt ribbet også, for all del. 

Jeg valgte bort biler med adaptivt understell pga potensielt høye vedlikeholdskostnader da disse demperne er svindyre å bytte, og fokuserte heller på utstyr som sportsautomat, head up display (HUD - et must når en først har hatt det!), Harman Kardon anlegg, navi pro, park-sensorer foran og bak, ryggekamera osv. 

Skulle egentlig ha bensin og ikke svart bil, men endte opp med diesel og svart bil 😛 angrer ikke  idag, B47-motoren er gjerrig og sprek med sine 190hk, og sammen med automatkassen er bilen skikkelig lettbeint og går godt i det daglige. Bensin er nok mer «riktig» i en slik type bil, men den er nok noe dyrere i drift mtp forbruk om en kjører en del slik vi gjør. 

Kan også si at vi er såpass glad i bilen at vi planlegger å beholde den selv med en liten på vei, har allerede prøvd babysete og barnestol og verifisert mer enn tilstrekkelig plass i forsetene :D. Så det er kun bagasjeplassen som er jokeren, men med skiboks tilgjengelig skal nok det gå bra.

Kikk gjerne innom tråden min, ellers er det bare å spør! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett utfyllende svar :)

For meg så er det kun bensin som gjelder. Selvom det er både billigere å kjøpe å kjøre diesel. Hatt dieselbil i 7 år nå og pga endret behov så er det kun bensin som gjelder :) mye småkjøring. 

Ja ville vært rart om denne også ikke var omfattet av dugg i lykter. Alle biler har jo det om dagen :P 

har skjønt at det er en ganske lik bil som f30. Og har lest en del om registerfeil på disse bilene. Så derfor jeg er litt nyskjerring på dette. Om dette også gjelder f36 og Evt når dette ble fikset i produksjonen. 

Takk for tipset ang lys. Det er sånne ting som er kjekt å høre fra folk som har erfaringer rundt det :) det er jo noen ting som står høyt på ønskelista. Som feka alcantara seter, automat, bensin, PDC foran og bak, ryggekamera, m sport, adaptiv cruise, elektrisk åpning av bakluke, HK anlegg, HUD(selvom jeg aldri har testet det), varme i ratt og navi pro. 

Og hengerfeste er ett must! Men det kan vel ettermonteres.

Vil også gjerne ha med 4wd. Men da er valget ganske lite på Finn :(

Usikker på hva som ble levert av originalt utstyr osv, vanskelig å vite hva slags utstyr de forskjellige bilene har.

Skal helt klart ta en titt i tråden din :) 

 

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å skrive det. Den blå til 399k i Tromsø er vel alt trådstarter vil ha, bortsett fra at det er manuell. I den prisklassen er det derimot veldig mye å velge mellom, så man skal være veldig f36 fan for å velge den. Men den aktuelle bilen har vel alt det riktige for en entusiast som er på leting. Den er eid av entusiast også.

Ville mye heller valgt f36 over f30, pga design, plass, itstyr og kjøreegenskaper. F36 kostet litt mer ny enn f30, men så hadde den mer standardutstyr også. Når jeg konfigurerte f30 og f36 havnet de nesten ut på samme pris til slutt. Men jeg tror mange såg seg blind på grunnprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Den blå i Tromsø har jeg sett på. Den virker ganske perfekt. Men problemet er akkurat at den står i Tromsø. Kunne tenkt meg å sett og prøvekjørt bil før kjøp. Bor selv i Drammen. 

Men den er ikke manuell den? Du tenker på denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=148628029 ?

Eneste jeg kan se at den mangler i lista mi er PDC foran? Står at den har det. Men kan ikke se det på bildene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja den ja. Visste ikke at den lå ute en gang. Har fjernet manuel gir fra mitt søk på Finn. Kommer 100% ikke til å velge noe annet enn automat. Har sett hele tråden til han her inne. Fin den bilen. Han har vel vurdert å selge den i 3 år :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hos forhandler har ikke P-sensorer framme nei, du ser det enkelt ved at det ikke er P-sensor-knapp ved kjøremodusknappen. Jeg klarer ikke å fatte hva som gjør at folk ikke bestiller med dette på en bil til fort 700k. Er utstyr til noen få lapper, og det er en tullete ting å ikke ha. Burde jo vært standard men. 

Jeg vil anta at F36 er omfattet av de samme motorrelaterte «problemene» som F30, men tror generelt det er veldig små problemer det er snakk om på disse generasjonene så hadde ikke vært skeptisk til hverken bensin eller diesel her. 

Hva er budsjettet ditt?

ps: tror elektrisk åpning av bakluke kom som standard, men åpning og lukking med fotsensor kom kun med Comfort Access (nøkkelløs adkomst) og ca alle (hvertfall norsksolgte biler) har varme i ratt som en del av en av basispakkene. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei..

Beklager, har helt glemt bort å svare her. Har ikke kjøpt noe enda. Er fortsatt å titter. Men kommer ikke så mange nye på nett. 

 

Har riktignok kommet over ett par. Denne feks: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133101716
Men den har skinn, noe jeg helst ikke vil ha..

 

Er fortsatt usikker på om dette er "den rette bilen" for meg. Kunne tenkt meg å prøvekjøre en. Og har en eldre dieselbil jeg ikke har lyst å selge privat så vil gjerne kjøpe ett sted med innbytte. Ser de har kampanje på bilia. Så vurder å dra å se på denne. Men vil gjerne se noen bilder først.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149951393

Er også litt på vurdering av ELBIL, men er så usikker :) Liten uansett helt klart bmwn utseende messig foran alle verdens ELBILER :P 

Kunne godt tenkt meg under 400000kr for en bil, men ser de fleste ligger opp til 450.000,- med det rette utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er større utvalg i diesel i den prisklassen. Så har du jo denne; https://www.finn.no/149421163

Den har det meste av utstyr, og en nydelig fargekombo med eksteriør, interiør og interiør- og eksteriørlister - etter min mening :) og en ok pris. Og skinn som du ikke vil ha, men til gjengjeld fin farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fin den. Men der er vi ganske forskjellige. Fordi jeg kunne aldri tenkt meg så lyst intriør :P

Det er faktisk slik at jeg ikke vil ha den bilen kun pga det. For ellers var den perfekt.. hehe

Syntes også det så ut som myyyye steinsprut på bilen

Endret av bgulhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det krever nok sitt vedlikehold. Personlig ville jeg ha gått for alcantara/stoff setene om jeg hadde hatt valget, men utvalget i disse bilene er ikke forferdelig stort så måtte gi meg på noen områder - bl.a. skinn og svart farge. Men når det er sagt; når du kjører foran en svart F36 med LED lys og svarte nyrer, og ser i speilet (ja jeg har kjørt foran kona mi noen ganger i det siste 😛 ) - så legger du merke til den! Den har definitivt «presence» - tilstedeværelse på godt norsk. Den sier litt «flytt deg!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...