Gå til innhold

Liten oversikt over BMW'er registrert i Norge


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne dele et av mine hobby prosjekter med dere.  Etter at jeg kjøpte meg en Z3 Coupe, så fikk jeg en del spørsmål rundt antall av disse i Norge osv. Noe som utløste en tilsvarende interesse hos meg for å finne ut av, jobber tross alt med statistikk analyse og store data mengder.

Har drevet å lekt meg litt med de åpne dataene fra Statens vegvesen og fått laget en en logikk som setter det hele i et system.  

Jeg har også plundret sammen en nettside som gjør det mulig å slå opp selv og drille seg ned på modell nivå og se litt statistikk fra dette datasettet. Jeg har ikke fått lagt til regler for alle modeller, men de fleste av nyere datoer har kommet med (og kun BMW til nå). Planlegger å legge til flere eldre klassikere i perioden framover, så datasettet vil bli oppdatert framover, samt at nye data fra SVV kommer ca. hvert 14 dag.

Hvis det er andre her inne med tilsvarende nerde interesser som meg for tall og bilmodeller, så kan det være at dette er noe for dere også. Jeg skal ikke skryte på meg design ferdighet, men tror det hele skal kunne brukes ganske enkelt.

Det hele kan testes på http://b42.no, skal i teorien funke like bra på mobil som på PC og kom gjerne med tilbakemeldinger.

NB: Jeg stusser litt på noen tall, så jeg må verifisere at analyse reglene av dataene er helt riktig på alle modeller. Men så langt har jeg ikke funnet noen feil.

screencapture-b42-no-2019-06-06-15_22_49.thumb.jpg.90791b849f40954e155b1b219607f584.jpg

IMG_1707.thumb.PNG.3659ebbe5455288b5a587be432404ca8.PNG

 

Endret av fxslin
s.leifer...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Evopower skrev:

Helt suverent tiltak! Lekte selv med tanken å hyre en PC guru å lage en slik leksikon online for BMW i Norge.

Takker, legger til flere og flere modeller etterhvert som jeg får tid.  Det er de eldre bmw'ene som er litt tricky da de har litt sære vin nummer osv...

La nettopp inn G29 serien (nye Z4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, fupsaker skrev:

Artig statistikk å se, og jeg ser at det kun finnes 15 stk i min farge av min bil i Norge, det var jo sannelig noe. ;-) Takk for flott oppslagsverk!

Takker!

8 minutter siden, scoot skrev:

Dette var ganske kjekt, thumbs up!

Må være litt nerd for å like slikt:-D

5 minutter siden, rst026 skrev:

Supert tiltak. Hvis jeg ikke har sett feil er det 16stk av min x4 35d😏

Nyere BMW modeller er riktige, det er de eldre som er tricky å sette i system. Da disse har mye rare VIN varianter (altså før VIN code std kom). 

Har fikset en liten feil, jeg regnet om til PS og ikke Metric HP ( så motor kraften var underrapportert med noen få hester ).

Tar gjerne i mot "mangler" på modeller, hvis dere ser noen. Jeg er helt avhengig av feedback på slike ting hvis jeg skal få denne til bli omfattende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra side, veldig bra jobbet 😀 Ser at det er 274 E34 520i på skilter, trodde ærlig talt det var færre. Men null 540d xDrive, skal være 14 stk

https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr?s1=&s2=&s3=&s4=&s5=&s6=&s7=&biltype=Bmw+540d&farge=&type=&yrf=&yrt=&chassinr=#searchresults

Dette er absolutt ett super tiltak som blir bedre jo mer modeller som kommer inn. Keep up the good work 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Utrolig bra side, veldig bra jobbet 😀 Ser at det er 274 E34 520i på skilter, trodde ærlig talt det var færre. Men null 540d xDrive, skal være 14 stk

Takker, at akkurat de eldre modellene stusser jeg litt på. Så vil dobbeltsjekke hva det er.

Og det er helt klart regel feil importen på 540d xDrive, så trenger slike tilbakemeldinger som dette her. Takker!

Planen er å gå igjennom alle seriene (for ikke klassikere) og sjekke at dette stemmer. Deretter gå igjennom klassikere, som har litt mer sære VIN nummer osv. Så i starten vil det nok være litt mangler her og der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Utrolig bra side, veldig bra jobbet 😀 Ser at det er 274 E34 520i på skilter, trodde ærlig talt det var færre.

I Tyskland (et land med 83 millioner innbyggere) er det nå kun ca. 1200 stk. E34 520i med M20B20 motoren tilbake. Opprinnelig ble det produsert knapt 300000 biler fordelt på 520i og 525i med M20 motoren. Totalt ble det produsert ca. 1331000 stk. E34. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, macrorain skrev:

Gøyalt prosjekt! Hvis jeg ikke velger noe feil så får jeg opp at det er 0 registrerte 330E, og det er trolig ikke helt korrekt. :)

 

Er nok heller at den ikke har kommet inn ennå.... :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fxslin skrev:

Tenkte jeg kunne dele et av mine hobby prosjekter med dere.  Etter at jeg kjøpte meg en Z3 Coupe, så fikk jeg en del spørsmål rundt antall av disse i Norge osv. Noe som utløste en tilsvarende interesse hos meg for å finne ut av, jobber tross alt med statistikk analyse og store data mengder.

Har drevet å lekt meg litt med de åpne dataene fra Statens vegvesen og fått laget en en logikk som setter det hele i et system.  

Jeg har også plundret sammen en nettside som gjør det mulig å slå opp selv og drille seg ned på modell nivå og se litt statistikk fra dette datasettet. Jeg har ikke fått lagt til regler for alle modeller, men de fleste av nyere datoer har kommet med (og kun BMW til nå). Planlegger å legge til flere eldre klassikere i perioden framover, så datasettet vil bli oppdatert framover, samt at nye data fra SVV kommer ca. hvert 14 dag.

Hvis det er andre her inne med tilsvarende nerde interesser som meg for tall og bilmodeller, så kan det være at dette er noe for dere også. Jeg skal ikke skryte på meg design ferdighet, men tror det hele skal kunne brukes ganske enkelt.

Det hele kan testes på http://b42.no, skal i teorien funke like bra på mobil som på PC og kom gjerne med tilbakemeldinger.

NB: Jeg stusser litt på noen tall, så jeg må verifisere at analyse reglene av dataene er helt riktig på alle modeller. Men så langt har jeg ikke funnet noen feil.

screencapture-b42-no-2019-06-06-15_22_49.thumb.jpg.90791b849f40954e155b1b219607f584.jpg

IMG_1707.thumb.PNG.3659ebbe5455288b5a587be432404ca8.PNG

 

Om du leser dataene korrekt med modellen er dette rått!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...