Gå til innhold

M52B28 drypper kjølevæske og er bittelitt for varm


Weiders
 Share

Anbefalte innlegg

Det drypper bittelitt kjølevæske fra området rundt ekspansjonstanken når jeg har strukket litt på høyrebeinet en stund, ved vanlig kjøring og tomgang drypper det ikke i det hele tatt.

Motortempnåla er alltid en halv millimeter over midten og kryper videre over i køkjøring når det er jævlig varmt ute, aldri ellers, selv ikke ved alminnelig grisekjøring.

Eksos er ikke hvit, så jeg satser på at det ikke er toppakningen.

Er det bare at kjølinga ikke er helt tett som forårsaker dette eller kan det være noe annet?

Hvilke deler på bildet burde jeg prøve å bytte i så fall hvis det er her feilen sansynligvis ligger?

179891

Endret av Weiders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiator i bunnen pleier bli dårlig da den korroderer, den pleier også bule ut om den er gammel. Når du får litt lekkasje så synker trykket i kretsen og temp. øker, da blir kretsen i praksis delvis åpnet og du innfører mikrobobler i systemet så du får dårligere kjølekapasitet på væsken. Dårlig kjølesystem er en dreper for M52 motoren om du ikke fikser det. Gå over alle slanger, bytt radiator om den er gammel, ikke vits å bare bytte eksp.tank da for det vil ikke holde. Sjekk vannpumpen og termostaten, spesielt huset pleier sprekke, ofte steder du ikke lett ser. Gå over viskosekobling til motorviften, om du har AC er du nødt til å være sikker på at den elektriske viften til AC kondenseren fungerer på stage 1 og 2. Om ikke så forplanter varmen seg derfra inn i radiatoren og overbelaster hele systemet. Luft systemet skikkelig (sørg for at du er sikker at AUX vannpumpen funker) egen tråd på lufting av disse motorene. Følg så med min stand og maks stand over tid. Om du taper kjølevæske på mer enn et hakk i uken på eksp.tank ville jeg tatt en CO test av systemet. Vanndamp fra eksos er en dårlig diagnose da noe vanndamp er normalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.6.2019 den 10.28, quandt1960 skrev:

Radiator i bunnen pleier bli dårlig da den korroderer, den pleier også bule ut om den er gammel. Når du får litt lekkasje så synker trykket i kretsen og temp. øker, da blir kretsen i praksis delvis åpnet og du innfører mikrobobler i systemet så du får dårligere kjølekapasitet på væsken. Dårlig kjølesystem er en dreper for M52 motoren om du ikke fikser det. Gå over alle slanger, bytt radiator om den er gammel, ikke vits å bare bytte eksp.tank da for det vil ikke holde. Sjekk vannpumpen og termostaten, spesielt huset pleier sprekke, ofte steder du ikke lett ser. Gå over viskosekobling til motorviften, om du har AC er du nødt til å være sikker på at den elektriske viften til AC kondenseren fungerer på stage 1 og 2. Om ikke så forplanter varmen seg derfra inn i radiatoren og overbelaster hele systemet. Luft systemet skikkelig (sørg for at du er sikker at AUX vannpumpen funker) egen tråd på lufting av disse motorene. Følg så med min stand og maks stand over tid. Om du taper kjølevæske på mer enn et hakk i uken på eksp.tank ville jeg tatt en CO test av systemet. Vanndamp fra eksos er en dårlig diagnose da noe vanndamp er normalt. 

 

Mange takk for svar, da blir det visst dyrt denne gangen også. Faen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 12.47, quandt1960 skrev:

Om du gjør ting selv så sparer du mye, trenger ikke orginaldeler for at det skal fungere bra. 

Ble en Nissens radiator, ny termostat, vannpumpe, termostathus, viskosekobling og nye slanger, så får vi håpe det holder👍

30cwygo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 18.36, Weiders skrev:

Ble en Nissens radiator, ny termostat, vannpumpe, termostathus, viskosekobling og nye slanger, så får vi håpe det holder👍

30cwygo.jpg

Kjører selv med Nissens som dette og er meget fornøyd. Mye bedre kjølekapasitet enn den gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Kjører selv med Nissens som dette og er meget fornøyd. Mye bedre kjølekapasitet enn den gamle. 

Godt å høre, ble anbefalt nettopp Nissens fra en fyr som hadde skrudd myyye E34 og E36, han mente denne var helt konge han også😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Weiders skrev:

Godt å høre, ble anbefalt nettopp Nissens fra en fyr som hadde skrudd myyye E34 og E36, han mente denne var helt konge han også😁

Ja de er det, de har faktisk litt større diameter på kjøleribbene så de kjøler bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...