Gå til innhold

BMW E91 Idrive controller døde.


kalinkamaen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, min Idrive controller har gradvis blitt deffekt. Det vil si at den til tider ikke har virket, til den tilslutt dauet helt ut.

Åpnet opp dekselet i går og begynte å mæle etter strøm. Mellom rød/hvit og brun måler jeg 3 volt. Her skal det være 12 volt kopnstant. 3 volt sier meg at det ikke er noe som helst kabel brudd og heller ingen sikring som er gåen. Kobler opp ny pluss kabel bra sikrings boksen og får da målt 12 volt mellom orginal jording og ny pluss kabel. Da regner jeg også med at et ikke er noe jordingsfeil inne i bildet. Kobler så opp Idrive controlleren med ny pluss kabel og alt fungerer utmerket. 

Alt fungerer nå som det skal med ny pluss kabel, men liker ikke helt at jeg måtte til med ny pluss kabel. Noen som vet om det finnes noe volt regulator på denne kursen før den gir idrive controlleren strøm? Virker for meg som om det kan være en regulator som har tatt kvelden men gir fortsatt strøm (3 volt) ut til idrive controlleren. Vurderer selv å montere en regulator på ny regulator på ny pluss kabel vis jeg ikke finner ut av det, slik at den tar og jevner ut høye spennings piker.

Noen som har litt kunnskap angående dette? Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, takker for svar. Slik jeg leser diagrammet så kommer tilførselen direkte fra sikringsboksen fremme. Så da er det ingen regulator. Sikringene skal være F13 eller F27 kommer vel an på modell. Jeg har dratt ut alle begge disse sikringene. men jeg måler fortsatt 3 volt med tenning på. Slår jeg av tenning kryper strømmen ned sakte til halvparten. Jeg ohmer alle sikringene jeg tar ut, og alle er intakte. Skifter uansett sikringer for å være sikker, men det hjelper ikke. Tenker nå om det kan være et rele som lager krypstrøm/spenning over til denne kursen, tar ut et og et rele og måler. Ingen forskjell. Merker at Rele nr 4 på vedlagt bildet er ganske varmt. Tror jeg skal få bestil meg et nytt slikt. Noen som vet hva R4 relet går til?

 

Noe som får meg forvirret her er at det er fortsatt spenning (3 volt) på når sikringen er ute. 

 

Edit; Har også nå målt 12+ volt ut fra sikring 11, 12, 13, 14  og 15. Altså hele skinnen. Så det går 12 volt ut. Slik jeg forstår dette nå så MÅ det være brudd på ledningen et sted, Men hva ledningen tar borti for å få 3 volt vet jeg ikke. Pluss kabelen ligger sammen med 2 can bus ledninger. Kan det være at disser har rundt 3 volt +-?

R4.jpg

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...