Gå til innhold

Europatur med dårlig tid! Oppdatert rute!


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, da var det endelig min tur! Har begynt så smått å planlegge en europatur med fruen. Og her virker det som bimmers har mye og bidra med!

Vi har litt "tidsklemma" og har kun 8 dager på oss. Og vil selvsagt oppleve mest mulig :P

Det vi tenker er og reise "non stop" til Østerrike/sveits. Deretter bruke noen dager på div. fjellpass osv. der. Gjerne med en fjelltur ( for fruen🙄 ) Så reise derfra og videre opp til ringen, for og få 2 overnattinger der. Og fra nurburgring til Hirtshals for og ta Fjordline til Bergen. Sååå planen er som følger

Avreise mandag morgen 5 august. Utvik - Oslo, så danskebåten til københavn

Tirs - onsdag: København - Munchen, evt.  Schloss Neuschwanstein

ons - torsdag: Se påschloss Neuschwanstein, ( kanskje gå inni osv.? ) Deretter videre til Stelvio, så tenker vi Vaduz, men er her åpne for tips! Kunne egentlig tenkt oss og sett litt flotte innsjøer osv. og ikke bare fjellbyer :P

tors - fredag: Furkapasset, grimselpasset er eneste plan.. Men og begynne og bevege seg nordover er kanskje ikke så dumt..

fre - lørdag: Ingen plan, fortsette "sightsing" i flotte omgivelser. Tar imot tips! Tenker og feks. ende opp i Strasbourg

lørdag, vere på Nurburgring rundt lunsj tider... Bruke dagen på ringen og omegn. Og få noen runder på banen.

søndag - mandag: Oldtimer GP på nurburgring HELE dagen 😎

Mandag: nurburgring - Hirtshals innen 19:00.

Tirsdag: Ankomst Bergen og strake vegen hjem :)

Blir ganske nøyaktig 4000km. fordelt på 8 dager

Ellers fyr løs med tips og hjelp :D

 

legger ved ett dårlig bilde der vi mangler en dag på planlegginga, men man ser noenlunde tanken

 

IMG_20190801_223327583.jpg

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nurburgring sin hjemmeside har nøyaktig kalender med når det er turistkjøring og evt løp :) 

ifjord når jeg var nedover var det hinsides mye veiarbeid mellom Kiel og Hannover så vist du skal reise når alle andre skal på ferie så kan det hende at du må benytte en del timer ekstra i "stau"... :/ vet ikke hvor ille det er på andre strekninger av autobahn..

https://www.greenhelldriving.nuerburgring.de/#/landing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vert inne på tanken om det selv.. dag 1 vet jeg at ikke blir noe problem.. Men spesielt fra Hamburg og nedover er det kanskje vel langt

@kimhas 

Den ender vel opp litt feil i forhold til hvor vi tenker og reise

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ja har vert inne på tanken om det selv.. dag 1 vet jeg at ikke blir noe problem.. Men spesielt fra Hamburg og nedover er det kanskje vel langt

@kimhas 

Den ender vel opp litt feil i forhold til hvor vi tenker og reise

jeg betaler med glede litt ekstra for å ta kielferga framfor å kjøre sverige, da er du plutselig en dagstur unna det meste når du kommer kjørende uthvilt ut av ferga kl9 om mårgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

jeg betaler med glede litt ekstra for å ta kielferga framfor å kjøre sverige, da er du plutselig en dagstur unna det meste når du kommer kjørende uthvilt ut av ferga kl9 om mårgenen :)

Kan jo sjekke pris på Gøteborg - Kiel også. Stena Line pleier å være noe billigere enn Color Line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er et utkast om hvordan ferien ifjord skulle være, endte ikke helt som planlagt pga havari men eller var det meste som tenkt. alt gikk etter skjema til vi kom til stelvio  :P utmerket håndskrift fra min side og budsjett var faktisk ikke totalt skivebom og ser nå at det var plusminus 8 dager:)

 

64239711_2350401681684129_1787126215304282112_n.thumb.jpg.9f4a8bce14d90a2c2070d25a96e56c8f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i Zürich så vil jeg anbefale å ta turen bort til Lichtenstein, hovedstaden Vaduz er ganske koselig. Ellers så ville jeg lagt inn ett stopp i München, BMW Welt og BMW Museum er helt konge. 

Ellers så ser det ut som etappene dine er greie, men tidsskjemat ditt kan sprekke om du havner i en skikkelig kø. Det er en del veiarbeid og trafikk på kontinentet i August, men om du kan legge mesteparten avkjøringen til kvelden eller natt så skal det gå fint. Da kan du iallfall få noe glede av fri fart på Autobahn. Ellers så pleier vi å legge lange etapper eller etapper hvor vi er presset på tid til Søndager. Da har ikke vogntog lov å kjøre. Helt enormt hvor mye de klarer å fucke opp trafikken fordi det er hundre tusenvis av dem og de skal kjøre forbi hverandre. I Sveits må du kjøre fartsgrensen, bøtene får du hjem i posten til Norge og du må betale. 

Vi skal med senbåten fra Hirtshalts den 4 August, da kommer vi hjem fra Spania 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt litt annerledes og prøvd å kommet meg til Hamburg på dag 1 hvis du får fruen med på det. Starter du i rett tid om morgenen bør det kunne gå og vil gi deg en ekstra dag på resten av turen. 

Hamburg-Innsbruck på en dag bør jo være helt greit så lenge trafikken ikke er helt jævlig. Blir man lei før kan man jo stoppe i Munchen i stedet og spare noen mil (Eller Ingolstad om det virkelig kniper:) ). 

Et alternativ til Innsbruck er forøvrig Salzburg. Bittelitt lenger, men koslig by og bra utgangspunkt for å kjøre Grossglockner og se Dolomittene. Men blir jo litt mere øst i forhold til Zurich og Ringen og skaper noem ekstra mil sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan ta relativt lang tid å krysse Tyskland på tvers. Det går f.eks mer tid enn man tror fra München til Köln fordi det som regel er mye trafikk og færre Autobahner som går på tvers enn på langs. Beregn derfor god tid. 

Ellers vil jeg mene at det generelt er en dårlig idé å stresse igjennom Tyskland bare for å kjøre litt i Alpene. Tyskland har svært mye å by på enten man f.eks foretrekker storbyer eller mer landlige områder. Tyskland er faktisk et vakkert land (også sett med norske øyne) bare man kommer seg litt vekk fra Autobahn (spesielt den sydlige delen).

I ferietiden er det uansett et godt tips å kjøre transportetappene om natten. Det er betydelig mindre trafikk om natten. Dette gjelder spesielt Autobahnene A1, A7 og A9 - som alle går på langs i Tyskland (altså f.eks nord-syd).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 15.50, Ingvaldsen skrev:

jeg betaler med glede litt ekstra for å ta kielferga framfor å kjøre sverige, da er du plutselig en dagstur unna det meste når du kommer kjørende uthvilt ut av ferga kl9 om mårgenen :)

Da er vi evt. i Kiel på dag 3. Hvor utifra ruten jeg har planlagt nå vil vere stått opp og utkvilt i Hamburg. Pluss at jeg har aldri kjørt igjennom Danmark så tenkte og prøve det :D

22 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Når du er i Zürich så vil jeg anbefale å ta turen bort til Lichtenstein, hovedstaden Vaduz er ganske koselig. Ellers så ville jeg lagt inn ett stopp i München, BMW Welt og BMW Museum er helt konge. 

Ellers så ser det ut som etappene dine er greie, men tidsskjemat ditt kan sprekke om du havner i en skikkelig kø. Det er en del veiarbeid og trafikk på kontinentet i August, men om du kan legge mesteparten avkjøringen til kvelden eller natt så skal det gå fint. Da kan du iallfall få noe glede av fri fart på Autobahn. Ellers så pleier vi å legge lange etapper eller etapper hvor vi er presset på tid til Søndager. Da har ikke vogntog lov å kjøre. Helt enormt hvor mye de klarer å fucke opp trafikken fordi det er hundre tusenvis av dem og de skal kjøre forbi hverandre. I Sveits må du kjøre fartsgrensen, bøtene får du hjem i posten til Norge og du må betale. 

Vi skal med senbåten fra Hirtshalts den 4 August, da kommer vi hjem fra Spania 😀

Ja planen er og kjøre innom Lichtenstein. Vil du anbefale og ta en overnatting i Vaduz? Bmw museum skal oppleves men det blir ved en annen anledning. Nå er hovedfokus og oppleve alpene og ringen med M3 :D

19 timer siden, laffe skrev:

Ville tenkt litt annerledes og prøvd å kommet meg til Hamburg på dag 1 hvis du får fruen med på det. Starter du i rett tid om morgenen bør det kunne gå og vil gi deg en ekstra dag på resten av turen. 

Hamburg-Innsbruck på en dag bør jo være helt greit så lenge trafikken ikke er helt jævlig. Blir man lei før kan man jo stoppe i Munchen i stedet og spare noen mil (Eller Ingolstad om det virkelig kniper:) ). 

Et alternativ til Innsbruck er forøvrig Salzburg. Bittelitt lenger, men koslig by og bra utgangspunkt for å kjøre Grossglockner og se Dolomittene. Men blir jo litt mere øst i forhold til Zurich og Ringen og skaper noem ekstra mil sikkert. 

Hamburg på dag 1 er vel ikke fysisk mulig :P 
Har veeldig lyst og få sett Dolomittene men er redd tidskjema blir for knepent til og kjøre så langt sør. Hva tror folket?

 

Ellers tenker vi og ikke bestille så mye overnattinger.. Er dette dumt? Mtp. at vi er litt usikre på strekkene så frister det og heller booke mens man kjører, og ser hvor langt man gidder reise. Er viktig og ha gode parkeringsmuligheter på alle overnattinger.

 

Hotell og bo på ved ringen? Kunne gjerne tenkt meg og bo ved banen.

Hvordan er det og kjøre fra nurburgring til hirtshals innen 19:00? Er dette ett greit strekke der man kan øke snitthastigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi brukte hotell lindner er å anbefale:) hotell tigergarten er vell også meget bra men er vell helt utsolgt hele tiden virker det som...

 

kjører du på dagtid så ikke forvent noe særlig høyere snittfart en 100-120, trailertåka er helt ekstrem...

 

vi bestilte ikke en eneste overnatting på forhånd å det bydde ikke på et eneste problem :D brukte booking.com appen til å finne ut hvor og hva rett før vi var framme :)

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

 

Hamburg på dag 1 er vel ikke fysisk mulig :P 
Har veeldig lyst og få sett Dolomittene men er redd tidskjema blir for knepent til og kjøre så langt sør. Hva tror folket?

Hehe - Tror Hamburg på en dag går greit om man har rett fokus og unngår den verste trafikken. Men man må kanskje se på det som en utfordring for å få det til. 

Kjørte Trondheim-Hamburg i fjor i ett strekk i fjor, men det var delvis på natt så trafikken var lav frem til vi kom til Malmø. Det gikk veldig greit da, men trafikken ble veldig tett mellom København og Tysklandsgrensa (vi kjørte gjennom Damark) så neste gang tar vi puttgarden ferja i stedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...