Gå til innhold

S50b30 ute av timing


Slavearbeider'n
 Share

Anbefalte innlegg

Har klart å få motorras på en s50b30. Cylinder 1 smalt opp i tennpluggen og skader ble det naturlig nok. Har idag åpnet motoren og kammene er litt ute å røre.
Hele toppen må av og det samme må bunnpannen. Har top dead center noe å si nå som timingen er ødelagt ved demontering av toppen?
Smart å rotere veiva manuelt selvom timingen ikke er riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennpluggen? Du mener vel ventilen? Ikke mulig sylinder smeller i tennpluggen, da har råden knekt og hele sylinderen løsnet. Evt har du feil plugg, Tennpluggen er stasjoner og ved TDC er sylinder noen mm fra tennpluggen uansett. Hele poenget er at både kamer og veiv skal være timet innbyrdes slik at ved TDC så er sylinder 1 og 6 på topp samt at kamakseltapp på sylinder 1 peker mot hverandre i en 45 graders vinkel og bakerste del av kammer mot syl 6 er vinkelrette mot hverandre. Ved overhaling som feks toppakning bytte er det lurt å dreie den 15-20 grader vekk fra TDC så sylinder 1 og 6 går litt ned igjen. Du har enten strekt hovedkjede eller løs sentralbolt til veiv. Tipper første. Det er lurt å dreie motor for hånd nettopp for å kjenne om du har motstand eller kontakt internt som ikke skal være der men om du hører klikk og stopp eller mye motstand så stopper du, da er det noe gale. Lurt å dreie den to sykluser etter hvert type arbeid med kjede eller timing. Med klokken så du ikke tuller med moment på veivbolt. Du trenger timing verktøy samt vanosverktøy for å klare jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Så jeg kan fint demontere kammene uten å sette de i TDC, slik de står nå? Tappene på sylinder 1 peker ikke mot hverandre, må sende toppen til maskinering allikevel

Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T

 

Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at grunnen til at kammer på sylinder 1 ikke peker mot hverandre nøyaktig er sikkert fordi vanosen må stilles tilbake, på S50 har kammene et TDC merke med hakk du må stille de inn på før du får av vanosenheten. 12vdc batteri og trykkluft, ta ut tennplugga så får du dreid motoren lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Slavearbeider'n

Jeg har originalt kam verktøy for salg om du skulle ha behov for det 😊 om det er likt til b30 og b32 da?🤔 

Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, quandt1960 skrev:

Det kommer litt an på, du har antagelig ikke spesialverktøyet for å avlaste kam før du løsner de. Det er viktig at du da får motoren litt vekk fra TDC så du avlaster kammen mest mulig jevnt, husker ikke nøyaktig men mener det var rundt 30 grader vekk fra TDC, du ser det hvordan ventilfjørene setter seg. Da kan du løsne kamene litt og litt om gangen på kryss for mest mulig jevn avlastning. Dette for ikke å bøye de, de har svært liten toleranse. Du må da ved montering time hele motoren om kam ikke peker mot hverandre. Slik er det på M52B28 og i prinsippet er det likt på S50B30. Kammene på S50 er merket med et hakk og A og E som skal alignes , altså Auslass og Einlass (Innsug og Eksos). Tdc på disse skal kunne leses ut med INPA men er også merket fysisk på vibbrasjonsdemper med O|T

 

Følg denne prosedyren! du trenger litt verktøy for dette. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e36-m3-cou/repair-manuals/11-engine/11-12-cylinder-head-with-lid/4GdPy04 

Hva ville du gjort sånn som kammene står nå? IMG_20190618_185829.thumb.jpg.24766baef38dee4154593eeea4b20933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Slavearbeider'n skrev:

Mener det skal passe om hverandre. Er vel ett eller to verktøy ekstra i kittet til b32. Er kamlås, svinghjulspin og vanosverktøyet jeg trenger 

Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Skulebollen skrev:

Meener og tror jeg har alt.. kjøpte alt i forbindelse med overhaling av vanos

 

2 timer siden, quandt1960 skrev:

Dette jeg trenger?19-1464_xxl_1.thumb.jpg.2f0855304107607ed6e43078e5020e74.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

 

Dette jeg trenger?19-1464_xxl_1.thumb.jpg.2f0855304107607ed6e43078e5020e74.jpg 

Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊

Edit:

Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering.

Endret av Clipictrial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, quandt1960 skrev:

Nei, dette ser ut til å være til en S50 US Spec, det er basically en M52 motor så det må du være obs på. Skal se om jeg kan finne deg et senere ikveld med link. Kan du ta et bedre bilde av kammen, spesielt mot sylinder 1 (den fremste). Det skal være et firkantet hakk i hver kamaksel

IMG_20190620_185004.thumb.jpg.f67ab648bc70abf05209364abf1358b7.jpgIMG_20190620_185023.thumb.jpg.2dde9f34865299b0ea452a34bba60fa7.jpgIMG_20190620_185037.thumb.jpg.533513d9770000b0d9306d3342c79140.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Clipictrial skrev:

Skru kammene ut, da lukker alle ventilene (bortsett fra de som er bøyd) og motoren kan roteres fritt. Skru forsiktig litt og litt på hvert overfall, så knekker de ikke. Dette går fint 👍😊

Edit:

Du må selvfølgelig demontere vanos og registerkjede først, men du behøver ikke spesialverktøy for demontering.

Bare å skru rett ut uten å låse kammene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...