Gå til innhold

3 dager med nye X5, G05 30d


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Nøkkelen - i den grad man kan kalle de nye «mobil» utseende nøklene det, er igjen returnert til Bilia.

Enkelte biler gjør mer inntrykk enn andre. Så å spasere ut til min aldrende F25 var lite fristende etter noen dager bak rattet i storebror.

Demobilen denne gang var en Alpinahvit X5 30d, i M utførelse til den nette sum av 1.3 mill. Den var fullspekket av utstyr og riktig satt opp på 22».

Vi står midt i et veiskille vi billister - og nettopp derfor var denne testen såvidt interresant.

Den forrige demo’n jeg skulle teste var en 40i, en smal nisje med bensinsekser i en stor 2 tonns SAV.

Denne jeg nå har rattet, har den klassiske diesel rekkesekseren, kanskje det mest fornuftige valget om ikke økonomien skal avgjøre?

For forutsigbarheten er forsvunnet fra bilbransjen, der man tidligere hadde en gitt model i ca 7 år, med en Facelift etter 4 år med kun små justeringer. Har nå bransjen begynt å kaste elbiler etter oss, noen er rene markedsføringsmaskiner som lover rekkevidde og fornuftig pris. Men så er det leveringstiden igjen da, 2 år ca -  gitt at man i det hele tatt får tak i bilen?

Dessuten om man kjøper en elbil, blir gjerne batteripakken byttet både 1 og 2 ganger, noe som i f.eks i3 sitt eksempel, har fordoblet rekkevidden fra 2016 modellen. Kun 3 år skiller en fordobling av rekkevidden, tenk om en fossilbil kunne skilte med slike fundamentale endringer, at faceliften hadde halvparten av forbruket. Eller at den fikk betydelig flere hestekrefter til samme pris etter kun 2 år?

Fossilbilen er moden, optimalisert og har aldri vært bedre! Jeg durer rundt i en 2 tonns SUV med 3 liter sekser og kjører ikke med et egg under høyrefoten, bilen er dessuten kliss ny.

Forbruket er lave 0.86, statistikken sladrer om at forrige sjåfør var langt hissigere med høyrebeinet.

Jeg er derfor trygg på at forbruket ville ligget på 0.7 tallet, samme som min 12’ X3 med 2 liters N47, imponerende tall!

Elbil og hybrid er i en vannvittig syklus av forbedringer, industrialiseringen drives frem i et vannvittig tempo drevet frem av EU reglement og miljøkrav. 

Råstoff og mangel på batterikapasitet gjør at tilgangen er begrenset og prisen dertil kunstig høy. Batteriindustrien er altså alt annet enn moden, samtidig er faststoffbatterier like om hjørnet (3-5 år) 

Dette samtidig med at ladestasjoner (50KW) hovedsakelig er beregnet på førstegenerasjon elbil, med typiske 30-50Kw batterier.

Mens dagens elbiler har voksne 80-100Kw timer, vi snakker altså om lenger ladetid og en uviss standardisering. Slik jeg ser det, er dagens nye elbiler litt for langt fremme til de fleste av dagens ladere, gitt at man trenger disse. 

Tilbake til testen, jeg har kjørt alle X5 modeller fra den originale E53, alle disse var motorisert med 3 liters dieselen, unntatt F15 som var 40e, altså hybriden. Sistnevnte gjorde minst inntrykk, sannsynligvis pga vekten.

Norges avgiftsgrunnlag har vært justert kraftig, nå er elbilen fritatt og hybriden kraftig favorisert. Bilia ønsker selvsagt å fremheve denne og det er egentlig denne jeg skal skrive om i et annet fora. Men her, i bimmers er det fristende å skrive hva jeg føler og hva som virker mest logisk, har du penger, vurder dieselen - igjen. Ja hybriden er en fantastisk pakke med bensinsekser og man får en flott ny X5 for 950.000.-. Men BMW er sekser og nettopp her gjør den en fantastisk figur.

Med en dyp bariton lydbilde av bass, er det ingen negative vyer igjen fra dieselen, ikke vibrasjoner, ikke lukt og ingen kakkel. Men flott lyd, glimrende respons, perfekt karakter og det hele toppet med et fornuftig forbruk. 

Det første man merker er .. stillhet, nye X5 er på nivå med 7 serien. Å sammenlikne med G30 blir for simpelt, nye X5 er flere hakk over denne. Mer moderne, mer luksuriøs, mer riktig! Dagens testbil er spekket med utstyr, mye er kjent, noe er blitt noe mer komplisert, som f.eks setevarme. Her er det ikke lenger nok å skru på en knapp, man må velge mellom varme og kjøling, deretter hvem nivå.

Men så er det varme av dørhåndtak og midtkonsoll som trekker opp igjen. Layouten er noe nær perfekt, kjøling av brusboksen er også en morsom ting. Alt i alt, er nye X5 svært vellykket, mer dynamisk, mer balansert og hybriden er billigere enn F15, sett ut fra utstyr og hva man får. Men prøv dieselen først.

😉

ZF kassen leverer klasseledelse drivlinje parret med diesel sekseren, dette er BMW sin paradegren og de leverer.

Komforten er utmerket tiltross for 22» felgene som bilen kommer med, de kler utvilsomt X5’n også. Bilen kommer også med akustisk glass, selger var usikker på om de både var akustiske og/eller doble? Betyr doble glass kustiske glass? Uansett virker det, stillheten kombinert med en fantastisk komfort og den enestående drivlinjen er imponerende.

Sjefen i klassen er utvilsomt tilbake, G05 leverer der F15 ikke gjorde det, denne gang med en drivlinje som aldri har vært mer effektivt eller bedre. Ved aktiv kjøring klarer den på BMW’s vis å krympe seg litt, gjøre seg smidigere og mer agil i svingene. Tiltross for størrelsen og vekten klarer den seg meget bra, den er sjefen på veien og flyten er glimrende.

Hybriden blir produsert fra August, forvent November/Desember levering. En siste ting, avgiftene kan endre seg fra 1.1.20, ting kan tyde på at hybriden kan bli ofret og få økt moms.

Minus, her blir det å lete med lys og lupe, men faktisk M rattet.

Dette var ikke laget av skinn, føles litt kunstig ut og grepet er glattere, ei heller er dashbordet i den klassiske myke plasten som «ser ut som skinn», her minner det mer om Evoque sitt materiale. Vanskelig å formidle, utvilsomt premium - men på en annen måte enn tidligere og hva man har vært vant med fra BMW. Ellers blir det voldsomt mye utstyr å fordøye, filvarslingen.. den høyre hendelen med justering av vindusviskere er også lite intuitiv. 

Prisen er jo også nok. 

Men i bunn og grunn, er dette den beste X5 siden E70, rett og slett imponerende!

DAB0EDFB-6251-4559-8CA6-C89FEE64BA5C.jpeg

76327A19-352E-42CA-8516-204130ACD24C.jpeg

8E18BD1B-67C2-4380-9550-5CD4781EDF4D.jpeg

F0EAC00D-8DDD-4CF9-BAFE-D0B028EB47B2.jpeg

53ED00D2-EAA9-4BF1-A447-6E6A4FB42CAF.jpeg

Endret av Ron Jeremy
La til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet! Jeg har ikke hatt gleden av å kjøre nye X5, men er helt enig i dine synspunkter om at dieselen ikke er død. Hadde gleden av å kjøre 900km i ett strekk med en Alpina D3 i forrige uke; og kombinasjonen av ytelse og forbruk er uslåelig.

Er også enig med deg i at avgiftsregimet for el og hybrid lever farlig i neste statsbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet og dieselmotoren er definitivt ikke død (og spesielt ikke i relativt store og tunge biler som f.eks X5). Det er også klart at etterhvert som det stadig blir flere elbiler vil avgiftsgrunnlaget for disse bilene bli endret. Hvordan er imidlertid ganske usikkert, men det blir helt sikkert dyrere å ha disse bilene (dyrere innkjøp og/eller å bruke).

Når dette er nevnt har BMW virkelig begynt å få skikk på den opplevde kvaliteten i de nyere modellene. Dette er bra, men også forventet. Det er helt klart på den opplevde kvaliteten BMW har de beste sjansene mot f.eks Tesla og andre elektriske bilprodusenter som hele tiden popper opp (vi har kun sett begynnelsen på dette fenomenet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt en meget flott bil. Jeg har bare prøvesittet, men likte veldig det. Men, det var et par detaljer som virkelig irriterte meg noe veldig og det er at de går "Volvo-linja" ved å putte inn en girspak med glass/krystall og ikke minst har juksestusser på eksospottene... Kunne de ikke bare koblet kromendene på eksosanlegget og ikke bare ha de som en løs pyntering, det ser så simpelt ut slik de gjør det nå. 

Mtp. drivlinjer mener jeg at diskusjonen er altfor lite nyansert. Det er svært stor variasjon i hva diesel er og hva det slipper ut avhengig av alder blant annet. Selv om jeg ble nødt til å bytte merke nå for å få plass til alle så slipper jo den store bilen jeg har nå i praksis ikke ut NOx (tilsvarende en få år gammel og mindre bensinbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra oppsummering! Jeg parkerte ved siden av en G05 M50d for en liten stund tilbake, og det er jo ingen tvil om at dette er en rålekker bil på alle måter. Nå er kanskje ikke det daglige forbruket den største bekymringen til kjøperen av en slik bil til 1,3 mill, men jeg er overbevist om at dieselen i det lange løp er rimeligere å eie og drifte enn en tilsvarende utgave med to fremdriftskilder (bensin og elektro) gitt at bruksmønsteret krever litt forbrenningsmotor i ny og ne. Det kan fort bli dyrt å eie en hybrid der bensinmotoren bare er i drift noen minutter av gangen i det daglige.

@larserso helt enig i det siste du skriver der. Nå er jeg eier av en Euro6-dieselbil, så er kanskje ikke objektiv nok, men det er alt for mye "dieselskam"-mentalitet i diskusjonen rundt type fremdriftskilder (i disse -skam-tider). Det virker som at den delen som mangler kunnskap rundt dette og som flagger diesel som den store synden får langt mer oppmerksomhet i media (muligens fordi det selger, ikke uten grunn at media er den fjerde statsmakt) enn en fornuftig, teknologibasert diskusjon som ser på fakta. Synd men sant. Lurer virkelig på hvordan salgsbildet i Norge, samt fremtidsplanene til bilprodusentene, hadde sett ut om ikke "dieselgate" hadde skjedd. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselgate har jo hatt en effekt ved at fokuset i den grad ble rettet mot å få dieselmotorene renere og med et vesentlig lavere reelt forbruk. Det er derfor ingen skam å kjøre en helt moderne dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Dieselgate har jo hatt en effekt ved at fokuset i den grad ble rettet mot å få dieselmotorene renere og med et vesentlig lavere reelt forbruk. Det er derfor ingen skam å kjøre en helt moderne dieselmotor som tilfredsstiller Euro 6.

Helt enig, men den offentlige debatten som vil ha bort fossilbiler fra veiene så fort som mulig skiller ikke på Euro4, 5 og 6. De drar alle under en kam, og det er det som er feil oppi det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Meget bra skrevet og dieselmotoren er definitivt ikke død (og spesielt ikke i relativt store og tunge biler som f.eks X5). Det er også klart at etterhvert som det stadig blir flere elbiler vil avgiftsgrunnlaget for disse bilene bli endret. Hvordan er imidlertid ganske usikkert, men det blir helt sikkert dyrere å ha disse bilene (dyrere innkjøp og/eller å bruke).

Når dette er nevnt har BMW virkelig begynt å få skikk på den opplevde kvaliteten i de nyere modellene. Dette er bra, men også forventet. Det er helt klart på den opplevde kvaliteten BMW har de beste sjansene mot f.eks Tesla og andre elektriske bilprodusenter som hele tiden popper opp (vi har kun sett begynnelsen på dette fenomenet).

Takk, vanskelig å skrive ordentlig med en liten iPhone, men fikk frem poenget håper jeg. Du har et godt poeng, samtidig blir elbilen stadig dyrere i bruk,  med bomavgifter og dyrere forsikring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en meget bra og flott test 😀 Jeg skal være så ærlig å si at G05 er en modell som pirrer min nyskjerrighet nå som vi går mot ett mer høyreist SUV samfunn. Jeg er stor tilhenger av lave biler (sedaner/stasjonsvogn) digger lavt tyngdepunkt og følelsen av å sitte i bilen og ikke oppå den. Nå har jeg selv kun sittet i G05, men jeg får virkelig inntrykket av at dette er en SUV man sitter i. Og ja, interiøret tar seg veldig bra ut, absolutt blant de beste BMW interiør i dag. 

Også må jeg bare berømme B57 dieselmotoren til BMW, dette er virkelig en dieselmotor som er noe for seg selv. Jeg har denne selv i min G30 540d, stort sett samme motor som du testet i G05. Hvordan har BMW klart å lage en dieselmotor så fri for vibrasjoner, så kultivert og elastisk, med ett lydbilde som man ikke lenger kan klandre? Kraften kommer tidlig, og leverer en knyttneve med power til over 4000 rpm... Forbruket er som på en Golf TDI, hvis du vil kan en G30 med B57 kjøres på under 0,5 liter på mila. Det betyr har du har rekkevidde på 1300 km på en tank..det er noe å tenke på i disse elbil og rekkevidde tider.

Man kan klandre BMW for å surre og rote mye om dagen, store griller, litt image trøbbel og ulogiske løsninger. Men, når BMW får til noe bra så er det så hinsides bra at folk bøyer seg i støvet. Nye X5 er ett sånt produkt etter min mening👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Man kan klandre BMW for å surre og rote mye om dagen, store griller, litt image trøbbel og ulogiske løsninger. Men, når BMW får til noe bra så er det så hinsides bra at folk bøyer seg i støvet. Nye X5 er ett sånt produkt etter min mening👍

Dette er jeg veldig enig i og det er nettopp dette som er så frustrerende også når det gjelder elektriske biler. Vi vet at BMW virkelig kan når de vil (eller får det til) og derfor må det være en strategisk kortslutning at de ennå ikke har en konkurrent til Tesla Model 3 og/eller S. Poenget er at det ikke nytter å komme daltende flere år etter i dette gamet. Derfor har BMW også hele tiden vært blandt de aller beste (ihvertfall de siste 35 årene) når det gjelder å bygge biler. Er du nummer 4-5 ender du opp på Ford, Opel og Peugeot nivå.

https://www.elbil24.no/nyheter/norge-slatt-pa-elbilsalg/71388168

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test av x5 :)

Det slår meg at jeg aldri har kjørt en x5 noensinne. Bmw for meg er 5 serie. Så om man kan finne likheter i x5 av det 5 serien byr på, så kommer man langt. Ingen tvil om at det er en bra suv. Det er vel nesten bare mercedes (som hadde den originale moderne suven i form av ML), samt range rover, som er i samme eksklusive suv liga. jeg skulle bare ønske at BMW la inn lavserie og låsing av senterdiff på x5 og x7. Den er meget kapabel, men stopper litt opp på enkelte ting. Og hvorfor BMW ikke tok kall på modellen "model x" før tesla gjorde, skjønner jeg ikke. De kunne laget en renspikka offroad suv av en slik modell. 

Igjen; mercedes er bedre på allsidig merkevarebygging. De har soft suv, vanlig suv, samt offroad suv på programmet. GLE får man med offroad pakke med ekstra løft på luftfjøring, sperre og diverse. Så har man jo G klasse... og GL er kanskje den mest komplette bilen av alle. Med lavserie og god plass samt komfort. Selv om suv aldri har stått på programmet for min del, så har jeg vært så nære på GL eller Ford Expedition (uten sammenligning forøvrig) flere ganger. Og det er i denne sjangeren bmw (bevisst?) Holder seg unna. 

Konklusjonen min på g05 er at den er fantastisk som bmw, som bil, og hverdags suv. Men den siste edgen i røffhet som kunne stått i stil til karosseritypen, det har den ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower jeg tror aldri det har vært BMWs intensjon å lage en skikkelig offroader, de definerte jo SAV-begrepet med lanseringen av den første X5 og deretter X3. Mercedes har en helt annen historie hva offroadere angår (bl.a. Geländewagen, Unimog, MB Trac), og jeg ser det som naturlig at denne arven blir fulgt opp. GL (nå kalt GLS) hadde vi en kort periode som firmabil på jobb, og det er virkelig en bil jeg ikke kunne tenkt meg. I direkte sammenligning til E70 X5 med sportspakke som jeg også har kjørt litt framstår den som lite retningsstabil, alt for myk og "klumpete" - mer en bil du sitter på i, ikke en bil du kjører. Ikke en bil jeg trivdes særlig godt i. Der E70 krymper rundt deg er GL bare... stor. Men så er de heller ikke konkurrenter, og har nok heller ikke helt samme målgruppen heller, der er X7 mer en direkte konkurrent. 

Det jeg liker med E70 er vel hvor utrolig kompetent den er på svingete veier (spesielt med sportspakken) - det kjennes ikke ut som du ratter en svær SUV, og kan nok sette mange mindre og lettere biler i skyggen hva kjøreegenskaper angår. Og slike kjøreegenskaper tror jeg er vanskelig å kombinere med tilsvarende gode terrengegenskaper. Skulle jeg hatt offroadegenskaper så finnes biler som Landcruiser, Patrol eller aller helst Pajero som jeg er vokst opp i :). Eller Range Rover/Land Rover og til dels MB G-klasse som jo er evige vinnere når det kommer til komboen komfort og terrengegenskaper. Men ingen av disse kan måle seg med X5 når det kommer til kjøreegenskaper på vei, hvor jo disse luksusbilene stort sett blir brukt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e70 er pen å se på (peneste x5), og som mange sier god å kjøre. Men god å kjøre er relativt, og sett etter brukeren og kjøremønsteret. Da jeg mener at ordene "sport" og "dynamisk" ikke hører hjemme i en SUV, så er vel også dette grunnen til at jeg aldri har hatt en x5. Mange innlegg sa også at de var FOR harde i understellet. Mest av klagene på dette var fra de amerikanske forumene (hvor deres preferanser er myke Tahoe etc?) I tillegg er e70 dyre. For oss var det ikke forsvarlig å bruke 300-350k på en e70 når vi fikk samme motor/drivlinje, mer bagasjeplass, og enda mer agile kjøreegenskaper på vei i e61'en vi kjøpte til halve prisen av e70.

Når behovet senere kommer til å ha en suv, så tenkte jeg i forrige innlegg at om man skal være tro til bmw, og i tillegg ha en skikkelig bruksmaskin i skogen, så har ikke bmw dette. Ja, tilogmed audi kunne tilby lavserie i første a6 allroad, og senere i q7, som i luftfjøring i høyeste setting, har mer bakkeklaring enn x5. Som du sier, e70 kler man på seg (jeg må prøve en selv for å bekrefte) og dette er den nesten alene om. Og hvis det er ønske i en suv så har den nok mange tilhengere. Jeg er mer av typen som liker sportbil som f.eks en m5 kan gi deg, og i en suv skal det være kapteinstoler og duvende fjøring. Gjerne rattgir også. Derfor var turen med Expedition noe som nesten førte til kjøp. Svær, lat, komfortabel og overraskende godt sammenskrudd. Så preferansene må være der for å like den måten x5 er bygd opp på (og som taler til de aller fleste) Jeg cruiser heller i en Range Rover Sport enn x5, nettopp fordi den har litt mer komfort, samt bedre terreng egenskaper når behov, men som ikke står tilbake for x5 på vei heller. X5 er likevel en fantastisk bil, om man ser på den som en høyreist 5 serie, og det er sikkert nok for de fleste :)

Hadde bmw laget en skikkelig terrengbil så hadde nok det også blitt gjennonført med teknologisk tyngde. Derfor synd at dem ikke har prøvd seg der. Så det er mer et savn enn "kritikk" mot x5 på det området. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

Hadde bmw laget en skikkelig terrengbil så hadde nok det også blitt gjennonført med teknologisk tyngde. Derfor synd at dem ikke har prøvd seg der. Så det er mer et savn enn "kritikk" mot x5 på det området. :)

Dette er en fin måte å si det på og jeg vil låne formen når jeg omtaler BMW's manglende konkurrent til Teslas modeller. Dette er definitivt mer et savn (av nevnte årsaker) enn en kritikk av BMW (generelt).

Apropos BMW's manglende tilgang til skikkelige off-road SUV'er.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...