Gå til innhold

3 dager med nye X5, G05 30d


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Doug er her ute og sykler (og det er ikke første gang). I Europa selger ikke en eneste ekte off roader bra (av helt naturlige årsaker). Det finnes ikke bruk for dem, de vil rasere flåte utslipp, og kreve enorme summer å bygge relativt til antall biler. Da har vi ikke begynt å snakke om at det måtte vært gjort på en delikat måte ift bmws image, og de ville vært tvunget til å lage "den beste" for ikke å skade egen merkevare.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, TRF skrev:

Doug er her ute og sykler (og det er ikke første gang). I Europa selger ikke en eneste ekte off roader bra (av helt naturlige årsaker). Det finnes ikke bruk for dem, de vil rasere flåt utslipp, og kreve enorme summer å bygge relativt til antall biler. Da har vi ikke begynt å snakke om at det måtte vært gjort på en delikat måte ift bmws image, og de ville vært tvunget til å lage "den beste" for ikke å skade egen merkevare.

Du skjønte ikke Doug's poeng. Han påpeker at disse bilene objektivt er ganske meningsløse og at svært få bruker bilene til hva de er bygget for. Poenget er at folk liker stilen og at de derfor selger enormt bra (i USA som stadig er verdens største bilmarked). Doug mener derfor at alle bilprodusentene som bygger SUV'er burde bygge ordentlige off-roadere. Noe annet er kommersielt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke sånn at alle som er uenige med doug (eller deg) "ikke har skjønt det". USA er fortsatt bare ett av 3 store markeder, og imaget der er iallefall bortimot uforenelig med noen off roader. Hvor bra selger Grand Cherokee eller wrangler i Europa i forhold til X serien?

BMW har nok stålkontroll på valget om ikke å produsere en fullblods terrengbil. Selv om jeg som entusiast gjerne skulle kunne kjøpe BMW sin "Raptor", så skjønner jeg også veldig godt hvorfor det ikke er sånn (og årsakene er mange) Og dette på tross av at de over tid har dominert Dakar med sitt semi fabrikksteam x-raid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"USA er fortsatt bare ett av 3 store markeder, og imaget der er iallefall bortimot uforenelig med noen off roader. Hvor bra selger Grand Cherokee eller wrangler i Europa i forhold til X serien?"

Hvis du f.eks forsøker å se hele videoen får du svar på dette og hvorfor jeg svarer deg som jeg gjør. Europa er definitivt et annet marked, men dette er ikke et poeng i denne sammenhengen. Mercedes-Benz G-Wagen brukes som et eksempel på hva BMW burde tilby istedenfor f.eks X4 og X6 (som selger dårlig i USA). 

BMW er presset på alle sider (spesielt i relasjon til USA) - av konkurrenter, ny teknologi som BMW ikke ordentlig behersker og ikke minst av dårlig ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett videoen ser du. Igjen, det er ikke sånn at alle andre "ikke har skjønt det".

Raptor er en grisekul bil. Spesielt hvis du bor på et kontinent hvor det faktisk er tillat å kjøre i terrenget (hvilket det ikke er i Norge for eksempel). Enda kulere når drivstoffet ikke koster 17 kroner literen. Enda kulere når du ikke har flåtekrav å forhold deg til. Og enda kulere når du har en grunnmodell å basere det hele på, og igjen, enda bedre når det passer imaget til merket.

Nei, BMW burde absolutt ikke bygge en konkurrent til Raptor, selv om jeg personlig gjerne skulle sett det. De burde dessverre bygge de meningsløse coupe variantene, for de koster "ingenting" å bygge, og utnytter deler av kjøpegruppens behov for å være "litt annerledes".

BMW kan ikke gå inn i en ny, dyr, kategori (jeg regner på ingen måte en "coupe suv" som en ny kategori suv) uten å levere et troverdig produkt. På BMW språk så betyr det "den beste". Det ville vært helt uhørt om ikke m3/4 og m5 var klasseledende. Dette ville krevd en helt egenutviklet bil (kan fint være på x5/7 plattform, men det ville vært omfattende endringer), med dertilhørende kostnad. "Ingen" kjøper slike biler i Europa og Kina. I USA? En BMW "hoppebil"? Den hadde vært legendarisk, men salgstall? Tviler. Sterkt. Mercedes kan ikke sammenlignes, de leverer nyttekjøretøy.

 

Bare det å snakke om div toyotaer, grand cherokee etc i samme håndvending som Raptor sier egentlig sitt. Da har man ikke skjønt hva Raptor er, og hvorfor den selger så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor Raptor kom inn i bildet i en tråd som omhandler en test av nye X5. Men om BMW skulle se til Ford (av alle ting) så kunne de kanskje ta litt lærdom av hvordan de driver merkevare bygging. For at ett bilmerke som leverer noe så ordinært som en S-Max diesel også kan levere noe så eksepsjonelt som Ford GT er imponerende. BMW burde ikke bygge noen ekte offroader, det segmentet har ikke noe som helst tilknyting til BMW. BMW burde bygge merkevare gjennom å f eks relansere M1 som en hybrid superbil. Hvorfor ikke la M avdelingens første hybridbil være en skikkelig remake av den legendariske M1. La den gjerne være så eksklusivt at kun ett hundretalls biler bygges, kun for salg for utvalgte BMW kunder. 800 hk kommer fra ett par elmotorer og en 3 liters rekkesekser som jobber sammen. Audi har R8, Mercedes har Project One, Porsche har 918 og BMW har ...eehh I8? Noen må fortelle BMW at det ikke er dem som definerer trendene i bilindustrien lenger... BMW presterer så bra, bare for å ikke gidde å gå de siste meterne for å gjøre alt 100 prosent. Og det irriterer entusiasten i meg noe grenseløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptor er det ytterste innen sjangeren, og Ford har grunnteknoligien og imaget til å støtte opp om den. 

Men nei, bmw trenger ikke å lage en Raptor kopi med forsterket ramme, doble dempere, og 600hk. Det jeg kunne ønsket, og som Doug er inne på, er at det er salg å hente i å lage suvene hakket mer offroad vennlige. Eller ærlige offroadere om man vil. Det vil mekanikk istedenfor elektronikk. 

En X5/X7 utgave med litt mer bakkeklaring, mulighet for sperrer og lavserie, det skulle ikke være vanskelig å lage i det hele tatt. Det går på image, og her er bmw ute på bærtur om dagen. Range Rover har laget slike biler i alle år, og bilene er ikke mye dyrere enn bmw. Nå som identiteten til BMW vannes ut, så kan dem like godt hive seg på offroad trenden. Salgstall i Norge nytter ikke å sammenligne med. Vi har ikke lov til noen ting, særlig ikke offroad, og slike biler blir avgiftsbelagt nedenom og hjem. Se på biler som Jeep Rubicon, Raptor og Dodge Powerwagon. Spesielt sistnevnte er ikke løselig her. Men i America (som Doug også snakker på vegne av i grove trekk) er makedet til slike modeller stort og vil være det lenge.

Det er imidlertid en ting Doug motsier seg selv litt på. Han sier at produsentene ville tjent mye mer om de hadde tilbydd en slikkelig offroader. Men...hva koster det ikke å utvikle/bygge en slik bil når man ikke har grunnteknologien fra før? Det er en grunn til de fleste softroadere er en vanlig bil med litt mer bakkeklaring, samt en offroad modus knapp, som ikke gjør annet enn å endre gassrespons. Eksempel Passat vs Passat Alltrack. Det er for å få kostnadene nede. Og...det selger likevel bra fordi de fleste ser bare en oppjekka bil med offroad look, og det er det alle vil ha. Da tjener man som produsent penger. Lave utviklingskostnader men godt salg pga looken.

Hvis man så skulle laget samme bilen, bare med lavserie og låsbar bakdiff og torsen framdiff, da snakker vil beløper som ikke er lønnsomme fordi salget på disse blir for lavt.

Så hadde bilprodusentene tjent penger på å lage skikkelige offroadere? Sikkert ikke. Og der tar Doug feil. Fordi han representerer salgstallene i USA. Ikke resten av verden. Når det er sagt; bmw som er der oppe med audi og mb, hadde ikke hatt problemer med å sette inn litt mer drivlinje på x5. Bmw hadde merkemessig tjent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Bmw hadde merkemessig tjent på det.

Det er historieløst og i mine øyne litt kunnskapsløst å hevde, X5 har alltid vært en «SAV», ikke en offroader med lavserie og bladfjærer. Å sammenlikne BMW eller mer spesifikt X5 med Land Rover og Raptor er som å sammenlikne epler med pærer. De har vidt forskjellig bruksområde, sistnevnte er omtrent som en traktor, en X5 vil være alt annet enn dette.

En G klasse kan være ok i skauen, men vil aldri bli like kapabel på asfalt og i svinger som en X5, to vidt ulike konsepter. Og som tidligere nevnt i denne tråden, BMW har ingenting i denne kategorien å gjøre, hverken markedsmessig eller som en gimmick. BMW trenger helt andre grep i disse dager.

kjøp deg heller en Jeep om du trenger noe røft!

Ford har i disse dager kjempeproblemer i Europa, så å se til disse som et forbilde er lite hensiktsmessig.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 11.23, Orjan skrev:

Godt skrevet! Jeg har ikke hatt gleden av å kjøre nye X5, men er helt enig i dine synspunkter om at dieselen ikke er død. Hadde gleden av å kjøre 900km i ett strekk med en Alpina D3 i forrige uke; og kombinasjonen av ytelse og forbruk er uslåelig.

Er også enig med deg i at avgiftsregimet for el og hybrid lever farlig i neste statsbudsjett.

Hvilken D3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er historieløst og i mine øyne litt kunnskapsløst å hevde, X5 har alltid vært en «SAV», ikke en offroader med lavserie og bladfjærer. Å sammenlikne BMW eller mer spesifikt X5 med Land Rover og Raptor er som å sammenlikne epler med pærer. De har vidt forskjellig bruksområde, sistnevnte er omtrent som en traktor, en X5 vil være alt annet enn dette.

En G klasse kan være ok i skauen, men vil aldri bli like kapabel på asfalt og i svinger som en X5, to vidt ulike konsepter. Og som tidligere nevnt i denne tråden, BMW har ingenting i denne kategorien å gjøre, hverken markedsmessig eller som en gimmick. BMW trenger helt andre grep i disse dager.

kjøp deg heller en Jeep om du trenger noe røft!

Ford har i disse dager kjempeproblemer i Europa, så å se til disse som et forbilde er lite hensiktsmessig.

Hele poenget er at om man trenger en røffere suv, så kan man ikke velge bmw, synd. Da bmw er merket og grunnen til at jeg vertfall er på forumet. De kunne fint laget en røffere suv modell. Jeg sier ikke at x5 burde vært noe annet enn den er. Den har mange kjøpere. Men det kunne gått an å lage noe mer drivlinje som et tilvalg, eller aller helst en egen bmw modell mer egnet for offroad. Mercedes lager offroadpakker til x5 sin konkurrent, GLE. Og det er ikke et enkelt nyttekjøretøy som det ble hevdet tidligere. De klarer å bygge det inn i en bil som er lik en x5 ellers å kjøre. Samme har range rover sport gjort, med enda mer terrengfokus uten å miste egneskapene på vei. Vi kjører i 70 her på berget, og trenger ikke 315 bakdekk, msport suspension og toppfart på 250.... men...om det er det man vil ha så er x5 en kjempebil og det er jo i ekte bmw ånd sånn sett.

Hvordan kan gle eller rr sport få til dette, når det er så å si samme bil som x5? Hvorfor gjør ikke bmw som de to? Hvorfor må de som ønsker røffere suv gå bort fra bmw? Er det greit?

X5 blir her ikke sammenlignet med jeep eller G wagen. Man kan sammenligne produsentene i et slikt spørsmål, men ikke modellen spesifikt.

 

Her er jeg om dagen i søket dersom suv skulle bli aktuelt 5-6 år frem i tid;

https://www.finn.no/147091016

https://www.finn.no/141003774

https://www.finn.no/150728399

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Så hadde bilprodusentene tjent penger på å lage skikkelige offroadere? Sikkert ikke. Og der tar Doug feil. Fordi han representerer salgstallene i USA. Ikke resten av verden.

Dette er korrekt, men Mercedes-Benz så potensialet med den nye G-Wagen og den selger nå utrolig bra i USA og dette tiltross for retrodesignet (eller mest sannsynlig derfor). Toyota har flere skikkelige off-road modeller og de selger også utrolig bra i USA.

Doug's poeng er at dette markedet er "lost opportunity" for bl.a BMW. Istedenfor kom de med coupé varianter av X3 og X5 og dette har så lang vært en fiasko i USA. Vi kan mene mye om bilmarkedet i USA, men det er stort og det er definitivt der BMW stadig tjener mye penger. X7 er primært utviklet for det amerikanske markedet så at BMW tar dette markedet seriøst er helt sikkert.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helt i tråd med det @Fredrik 90 og @Ron Jeremy skriver angående BMW og offroader her. BMW har etter min mening ingenting i denne kategorien å gjøre - når de lagde en SUV passet de på å kalle den en SAV for å finne opp et nytt segment (og tilsvarende når første X6 ble lansert - SAC) for å skille den fra de tradisjonelle, komfortorienterte SUVene. De laget en sportslig orientert SUV - en SAV. BMW har en sportslig arv, og de skal lage den sportsligste modellen i hvert segment. Punktum. Hadde BMW gått hen og laget en offroader a la G-klasse, måtte det vært noe i retning RR Sport SVR, men de har i motsetning til RR ingen terreng-DNA å etterleve. Jeg synes de heller skal gjøre som F90 sier; fokusere mer på det sportslige DNAet sitt, og lansere en skikkelig R8-killer, og fortsette å lage sportslige SAVer for vei og til nøds skogsvei. Trenger jeg en bil til offroadkjøring ville jeg ikke tatt ut en så «sofistikert» bil som en BMW ut i terrenget uansett.

MB og Land Rover har en helt annen arv å forholde seg til - der er det hovedsakelig komfort og terrengegenskaper som står sentralt som jeg nevnte tidligere. Om ikke de forsaker kjøreegenskapene på vei, så har de en helt annen tilnærming til dem sammenlignet med X5 og Cayenne. Så har du jo som sagt spesialprodukter som RR Sport SVR...

Men som du også sier; kjøreegenskaper «is in the eye of the beholder”. En kollega av meg har nyeste Range Rover (ikke Sport), og den er som en yacht å sitte bak i på svingete veier. Vanvittig komfortabel, men ikke noe å kjøre aktivt med. Jeg hadde som deg, @Evopower, valgt 5er i de fleste tilfeller kontra X5. Tilsvarende god plass, rimeligere i innkjøp, sitter lavere, bedre kjøreegenskaper, lettere. Litt bold, men: folk flest kjøper jo ikke SUV/SAV fordi de trenger bakkeklaringen, men fordi de liker å sitte høyt. Jeg synes Allroad, Alltrack, Outback, All terrain osv osv er mer fornuftige, da de tilbyr det beste fra stasjonsvogna og det beste fra SUV i en og samme bil. I biltester jeg leser av slike biler stiller ofte journalisten dette spørsmålet om hvorfor ikke folk heller velger en slik kontra en høyreist SUV når den overgår den på så mange felt. 

Bilfabrikantene lager SUVer fordi det dessverre er det folk vil ha. Se på Peugeot - de har forvandlet modellnavn fra å tilføre MPVer til å tilhøre SUVer. Uten firehjulstrekk en gang. Det er en lei utvikling vi ser; det tilbys mer og mer SUVer, som på generell basis byr på dyrere vedlikehold, økt vekt, dårligere kjøreegenskaper (om en ser bort fra X5 og Cayenne...), økt forbruk, sammenlignet med tilsvarende lave stasjonsvogner, og er paradoksalt nok en motpol til en vei mot mer energieffektive biler som jo trengs for å nå disse evinnelige utslippskravene til EU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, papertiger skrev:

Bilfabrikantene lager SUVer fordi det dessverre er det folk vil ha. Se på Peugeot - de har forvandlet modellnavn fra å tilføre MPVer til å tilhøre SUVer. Uten firehjulstrekk en gang. Det er en lei utvikling vi ser; det tilbys mer og mer SUVer, som på generell basis byr på dyrere vedlikehold, økt vekt, dårligere kjøreegenskaper (om en ser bort fra X5 og Cayenne...), økt forbruk, sammenlignet med tilsvarende lave stasjonsvogner, og er paradoksalt nok en motpol til en vei mot mer energieffektive biler som jo trengs for å nå disse evinnelige utslippskravene til EU. 

Nemlig og i USA vil folk ha hardcore SUV variantene. Dette gir objektivt ingen mening - like lite som wannabe SUV variantene gjør i Europa (som f.eks Peugeot bygger). Dette er imidlertid ikke negativt hvis målet er å selge flest mulig biler og dette er også Doug's poeng. Han er amerikaner og mener derfor at produsentene først og fremst skal bygge det folk vil ha. Alt annet er kommersielt dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...