Gå til innhold

Noen langtids E70 kjennere her? Lurer på driftsutgifter og sånt


Thundercoil
 Share

Anbefalte innlegg

Regner med det er flere her inne som har erfaring med E70 som bruksbil over lengre tid, så jeg laget denne tråden for å finne ut hva som er typisk å bytte mellom EU-kontrollene og generelt hvordan driftsutgiftene ila året ser ut. Er de noe verre enn f.eks. 5-serier fra E60 og opp?

Det som er aktuelt, er ca. 2008-2009 mod 3.0d med litt under 200K km, og med komfortseter. Kommer litt an på prisene over vinteren. Håper de hvert fall er _litt_ billigere å drifte/vedlikeholde enn en 20 år gammel M5. Tenker å bytte slitedeler og sånt selv. Det ser i det minste ut som det er mye lettere og billigere å finne brukte motorer og girkasser til disse, dersom man skulle være uheldig med havari. M5en koster meg lett 70-100K++ i året med godt hold, pluss litt bytting av slitte knapper, pakninger, lister o.l. Da er ikke bensinforbruk og forsikring etc. med i beregningen. Det er så klart enkelte år med lite eller ingen slitedeler på mangellappen (da må annen slitasje prioriteres), men generelt er det veldig dyrt (som også var forventet). Koster å være kar. Liker heller ikke veldig fornuftige biler, så man må være villig til å punge ut litt. Hadde alt blitt gjort på verksted, så hadde vel kostnadene vært hinsides. :P Med en vanlig bil har man jo heller ikke det overhengende presset om å holde hver minste knapp i bilen tip-top, for at den skal ha et fnugg av restverdi når du selger den igjen. Det går i så fall mer på personlighet enn krav. Ikke minst mtp smått med rust, lakkflass, kjøpesenterbulker og småstriper etc. 

Den evt. bilen blir forresten kjøpt uten lån. Sikkert mer fornuftig å kjøpe en tilsvarende priset 2011 X3 med 2.0d, men hverken bil eller motor frister. Har rett og slett ikke lyst på den, i det hele tatt. Digger E70, men hvis de er sinnsykt dyr i drift, med mye tullefeil, så skal vi heller styre unna og se etter noe annet. :P

Vi har prøvekjørt 2015 Forester, men ingen av oss var særlig begeistret. Lite engasjerende, litt for svak og veldig raklete dieselmotor, sløv automat med mye etterslep før bilen går frem, bytt mellom revers og drive, så risikerer du å trille rett i bilen som ligger tett bak deg, selv om du gir gass. Absolutt grei komfort og plass, elendig sidestøtte i setene så du blir slengt vegg i mellom, bare du tenker på å svinge. Så likte vi ikke at kun førersetet var elektrisk og at passasjersetet ikke kunne senkes. Det sto permanent på det høyeste førersetet kunne heises opp. Vi liker begge å sitte lavt i bilen. Ryggespeil er fortsatt ikke autoavblendbart. Ellers virket det som en god bil med god oversikt og lett å navigere, rygge og snu på trange plasser. Fin bakkeklaring har den også. Vår 2001 Forester ble akkurat for lav til å kjøre inn til div familiemedlemmer og svigers i vinter. Flere av dem begynner å bli gamle nå, så det er ikke alltid de har helse til å sveive igang traktoren før vi kommer på besøk. Da må vi parkere ved hovedveien og tråkke en 400m gjennom snø som når oss til knærne. Ikke minst kjører vi flere turer gjennom norden med 3 voksne i bilen og 3-4 kattebur (utstillinger ifbm oppdrett). Må som regel kjøre to biler, dersom vi ikke får låne en firmabil e.l. Lite praktisk og unødvendige ektrakostnader. :P Så ja, vi er veldig klar for mer plass, bakkeklaring og tidvis 4wd. Hadde også brann i leiligheten i mars, så da opplevde jeg det jeg helst ville slippe. At alle 5 kattene måtte ut samtidig, i hver sitt bur, og fraktes til veterinær. Heldigvis bor svigermor rett nedi gaten og var hjemme, så hun kunne kjøre noen i sin bil. X5 ser bare ut til å være den perfekte allround-bilen til vårt behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Outback?

E70 er jo en god bil på det meste, bortsett fra nettopp offroadkjøring på nivå over det en forester klarer. Akkurat her stusser jeg litt. Andre skal få svare for e70 eierskapet da jeg ikke har hatt det selv, men har e61 med samme motor og drivlinje :)

husk at e70 hadde de første med m57 og de senere med n57, hvis du er kjent med fordeler/ulemper med disse.

Offroad bruk og slik, jeg ville faktisk sett på en Range Rover L322 eller Range Rover Sport. De deler mye komponenter med bmw, og er en av få som klarer å kombinere eksklusiviteten til en X5 med fremkommeligheten til en Land Cruiser.

Land Cruiser V8 er jo den ultimate, men prisene på disse er til å grine av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evopower skrev:

Snipp

Skal prøve å svare på alt. 

Outback: Er ikke det basicly en Forester som ser litt mer ut som en stasjonsvogn enn en SUV? Det er uansett bare den nyeste jeg har likt utseendet på, og den er altfor dyr. Hehe

Angående motorene, så er det helst M57 jeg vil ha. 

Skal ta en titt på Range Rover også. Har bare hørt negativt om kvaliteten på dem, så har i grunnen aldri vurdert en. Men er som nevnt mest X5 som er i søkelyset. Har bare prøvd andre merker på gøy (og litt for å bekrefte at BMW fortsatt er best). :P

Mtp offroad, så er det veldig sjeldent aktuelt. To av dem vi pleier å besøke bor bare på landet, på en liten fjelltopp. Er en ganske lang, bratt og bedriten grusvei opp til tomten. Har alltid kommet meg opp med Forester, og Outlanderen i fjor, men på hengende håret. Er så dype spor pga mye regn. Noen ganger skraper understellet, selv om jeg prøver å legge meg øverst i sporet. 

Ellers er det denne veien (se bilde). Her snør det mye i slengen og dette strekket er privat vei, så gamlefar må brøyte selv, før gjestene kommer. Fortsatt er det bare snakk om 1-2 besøk i vintermånedene. Det er som regel her vi må sette bilen på rødt kryss og vandre gjennom snøen til grønn prikk. Ikke akkurat offroad, men tidvis mye snø. Det meste av nyere SUV (høyere) vil nok klare å ploge bra gjennom dette. De kjører selv en eller annen Mazda SUV og en Tahoe. Så 99,5 % vil foregå på normal, offentlig vei. :) Når det står på som verst, så er det meldt om stengte veier på forhånd. Da kommer du ikke en gang inn til tettstedet 15 min før dette småbruket. 

20190710_195100.thumb.jpg.bf1832d29eea60e73bc1f998bd38c917.jpg

@Otis Aha. Har ikke vært så aktiv de siste årene. Ikke fått med meg at TRF hadde E70. Eller noen andre her inne, forsåvidt. :)

@Daniel. Har nok søkt meg frem til og lest de fleste tips, råd, barnesykdom og sammenligningstrådene vedr E70. Har i grunnen bestemt oss for X5 (hvis lysten skal bestemme), men prøver å finne ut, sånn noenlunde, hva det koster å eie/drifte en, spesielt ift vanlige og nyere BMW. :) Det er ikke sånn at det kniper for tiden, men liker å være litt forberedt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outback er toppmodellen til Subaru, og den har mer av alt i forhold til Forester. Mer støydemping, mer plass, bakseteplass som i E klasse/ Superb, el.minne førersete og el.passasjersete. men teknisk deler den mange komponenter med forester. Spesielt kjøremessig er 2009 forester og 2009 outback forskjellige. Mer styltete vs mer personbil.

Har hatt Outback i familien. Og den er mer bil enn forester. Bakkeklaringen på de nyere (2010 og oppover) er typisk 21-22cm. På de eldre forester og subaruer så var det typisk 18-19cm (samme som e70?) Så litt mer bakkeklaring på de nyere mest pga større profil på hjulene.

Dagens Outback står ikke tilbake for mange premium biler. Skulle valgt den selv, var det ikke for cvt kassa og en slapp og tørst 2.5 liter bensin.

Om en Outlander klarer hytteveien så skal vel en e70 klare det også :) men ligge å skrape på bunnplata er ikke så morro likevel, på en e70? Er derfor jeg nevnte outback, eneste personbil med 21cm bakkeklaring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si så mye om E70 i forhold til andre SUV'er fra andre fabrikanter, da mitt erfaringsgrunnlag for tynt til dette.

Men jeg har nå hatt E70 i de siste 2 1/2 åra. Jeg har en 2012 LCI E70 3.0d  som hadde gått ca. 46000 (må sjekke notater på dette) når jeg kjøpte den. Den bikket 80000 på ferieturen vår forrige uke.  

Kort sagt så har den vært relativt problemfri for oss i vårt eie så langt. 

Eneste "store" feil var en knirke lyd i girspaken, som ble byttet på garanti. Samt at et drensrør gikk tett fra taket, så bunnen i bagasjerommet ble fylt opp med vann. Her ble alt elektronikk byttet på garanti for sikkerhetsskyld og drens rørene åpnet opp igjen.

Samt at nå på siste tur til Nederland begynte kupe vifta (eller noe relatert til den) å lage litt vel mye lyd, så dette må sjekkes nærmere etter ferien.

( Har også blitt påkjørt engang, hvor alt ble fikset på forsikring. Og kona var uheldig å rygget borti en betong stolpe på parkeringhus. Så på min så er begge bak dører lakkert helt opp igjen).

Vedr. Drift av bilen, så er det forsikring som er den største kostnaden. Så kommer service intervaller på Bilia (4000-8000kr), men dette kan man jo også ta selv.  I år så kommer det kostnader på nye vinterdekk og bremser (bremser tar jeg nok selv), spesielt dekk vil du merke er dyre kontra f.eks 3 serier og andre lettere bilmodeller. E70 er også ganske følsom (xdrive) for dekktyper, så du  bør ha "stjernemerka premium" dekk.

Vi har 2 ganger nesten solgt den for å gå for en noe rimeligere bil, da jeg synes verditapet ble stort. Men begge gangene har enten jeg eller kona satt ned foten og bestemt at denne beholder vi. 

Dette fordi vi synes bilen er veldig god å kjøre på langtur når hele familien er med  (2 unger + 1 stor hund), da er plassen som E70 har veldig fin. Forrige uke kjørte vi 1399km på en dag (Tilburg i Nederland til Ski), var selvsagt sliten og trøtt ved ankomst.  Men kroppen var helt fin i rygg og nakke, takket være comfort setene :-D  Tror forbruket havnet på høye 0.9 på den turen der, men var litt hard på gassen noen steder. 

Vil faktisk gå så langt å si at den er overlegen mange andre biler som langtur bil mtp på støy isolasjonen og kjøre komfort. 

En liten detalj jeg er glad i, er at det er 2 stk 12v utakk i baksetene. Slik at ungene kan ha hver siden ipad på lading mens vi kjører (og 2 foran også).  

Samt at kona er veldig glad i dra på fjellet om vinteren, hun sier hun føler seg veldig trygg og at hun alltid kommer seg fram (kjører piggfritt).  Den er såpass god å kjøre om vinteren, at jeg flere ganger har tenkt at den gir meg falsk trygghet på glatte veier.  Kjørte f.eks engang sammen med @Havers over fjellet i kraftig snøstorm, hvor det lå tildels 20-30cm med snø på veien og vi kom helt fint fram. Mens andre måtte stopp å vente eller kjøre vesentligere saktere enn oss.

Jeg kjører også en del med henger/båthenger med den og fungerer fint til det bruket også. 

Oppsummert:

Sålangt har vi hatt et greit bilhold med vår E70,  men jeg ser at en del slitedeler kommer til å måtte byttes ut etterhvert nå. Men håper at disse sprer seg jevnt og fint ut over de neste årene. Den har vært veldig mye rimeligere å eie kontra E53'en jeg hadde før denne.

E70 er helt klart en dyrere bil å eie, men hvis man kan ta litt tak ting selv. Så vil jeg tro at den ikke er så veldig mye dyrere kontra å en rimeligere bil hvor alt blir gjort på verksted.

Jeg skulle gjerne hatt litt mer power i den, sett med bil entusiast øyner. Så det er mulig jeg koster på en liten tuning på den etterhvert, uten at det er et must. 

Skal dere gå for E70, så prøv å finn en med mye utstyr (ja, mer som kan gå feil). Men da vil den stikke seg litt ut kontra "vanlige" modeller ved salg. Lykke til!

 

 

 

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for høy kvalitet på svarene deres! Setter pris på det. 😊 

Frister ikke akkurat mindre nå, så det er jo et godt tegn. Jeg har prøvd en del nyere SUV (og crossovers) og det er egentlig veldig få jeg har likt.  Så lenge det ikke er en feil inni motoren eller inni girkassen, så klarer jeg å fikse det selv. :) Turbo og sånt går også fint. Evt. bytte av hel motor/girkasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thundercoil skrev:

Takk for høy kvalitet på svarene deres! Setter pris på det. 😊 

Frister ikke akkurat mindre nå, så det er jo et godt tegn. Jeg har prøvd en del nyere SUV (og crossovers) og det er egentlig veldig få jeg har likt.  Så lenge det ikke er en feil inni motoren eller inni girkassen, så klarer jeg å fikse det selv. :) Turbo og sånt går også fint. Evt. bytte av hel motor/girkasse. 

I så måte er det lite å være bekymret for, E70 er en glimrende bil, dog er 8 trinns kassen i facelift vesentlig bedre, drivlinjen blir smidigere og forbruket lavere. Prøv en slik før du bestemmer deg for en 09’.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært fornøyd med min e70 (pre facelift, 30sd, M-sport, active drive, Comfort etc). Men den er relativt dyr i hold sammenlignet med 3/5 serie. Noe så enkelt som dekk (x5m 285 foran og 325 bak) blir en betydelig utgift, og det er begrenset utvalg. Den bruker også relativt mye dekk (noe kan nok tilskrives kjørestil). Drivstofforbruket opplever jeg også som "uhelbredelig høyt" ved småkjøring (men så kjører jeg ikke "pent" heller).  Jeg har hatt e53 også, og det er "ingenting" som er billigere med e70, så her er jeg litt uenig med fxslin. Antagelig fordi km standen på hans bil er unormalt lav, og man naturligvis ikke bør ha problemer så tidlig.

Ellers er det en fantastisk kjøremaskin. Ingen over, ingen ved siden av (annet enn muligens nyere Cayenne). Til og med kona kjører komfortabelt over 200 (over tid) på a-Bahn. Ingen annen bil i denne vektklassen kan skilte med lignende kjøregenskaper når det blir trangt og svingete heller. Den har også mer enn adekvate nok terrengegenskaper, med svært effektiv xdrive (senterkasse/fordeling). Jeg har hatt min ute i vaskeekte terrengkjøring mer enn en gang (spesielt med e53) og satt på plass en del "ekte terrengbiler". Jeg synes også hele terrengegenskaper diskusjonen er søk, da "ingen" faktisk driver med terrengkjøring i Norge utenfor organiserte former. Så til ditt bruk er e70 mer enn godt nok.

Obs:

  • Trenger du M-sport? For min del er det et must, men det er ikke tvil om at det ift dekk er rimeligere med noe "kjipt" noe. Komfortmessig også bedre med litt høyde på dekk. Personlig synes jeg også at pre face m-sport kanskje er den peneste av de alle.
  • Denne bilen er bygd i USA (som e53), og det merkes. Tenker da på bruken av hardplast og tidvis litt "skranglete" lyder fra dører etc.
  • Det er enkelt med et motorbytte på rwd, xdrive er noe _helt_ annet. Det er også mer å vedlikeholde. Men hvis 4wd er et must kommer du jo liksom ikke unna.
  • Foringer og kuler - du kan nesten like gjerne bare bytte alt med en gang og ha fred :) 
  • Tung bil - bør ha en del effekt. Jeg har 30sd med TRF Steg 2 (375hk), og synes ikke egentlig det bør være noe særlig mindre.
  • Relativt høyt drivstofforbruk ved sinna småkjøring eller veldig høy hastighet. Unntaket er om du kjører pen langkjøring i Norge (ikke så mye over 80), da er den fin fin (ikke vanskelig å komme seg ned på 0,7x tallet).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nok et grundig svar/erfaring! :) 

Jeg trenger nok ikke m-sport på akkurat denne bilen, men det er jo, som nevnt, penere. Eldre 3-serier o.l. blir fort ganske kjip uten. Tipper nok det blir en m-sport, kjenner jeg meg selv rett. 

Når det kommer til 4wd, så er det praktisk kanskje 2 ganger i året, men som regel kan man finne på noe lurt for å unngå minst ett av disse tilfellene også.  :) Ellers gir det jo samboeren nok trygghetsfølelse til å begi seg ut på vinterføret. Hun blir litt engstelig når det spinner eller rumpen flytter seg litt. Hun har mao aldri turt å kjøre M5en hun er medeier på. :P Det ble med en kjapp runde på en lokal parkeringsplass, stort sett får hun uansett meg til å kjøre/hente.  

Tuning blir det garantert! Så for meg hvert fall rundt 290hk (vet ikke hvordan det er i praksis, høres bare akseptabelt ut). Forbruket er ikke det viktigste for oss. Tror det laveste jeg har opplevd med nåværende bil er 1.2L/mil og det er sjeldent! Forbruk er også en forutsigbar utgift. 

Hvordan holder understellet seg over tid, sånn om du nylig hadde byttet alt av foringer, bærearmer etc? Holder det seg gjennom et par EU-kontroller, eller er bilene så tung at det blir en årlig affære? Sikkert et dumt spørsmål, men har vært borti bilmodeller som spiser bærearmer etc. til frokost og enkelte andre biler der de holder i ganske mange år. Vi kjører jo typisk 12K km i året, nesten bare på fine veier, men det er jo litt fartsdumper man passerer for dagen.  

Litt hardplast og sånt går helt fint (er litt sær og liker selv interiøret i en E36). Det eneste jeg sliter med, er 100 forskjellige knirke- og raslelyder inni kupeen, mens man kjører. Sånne som alltid forandrer område/lydbilde og er umulig å lokalisere (og dempe). Foreløpig er vel eneste must de komfortsetene, helst den store naviskjermen og best mulig hifipakke. Da har hvert fall jeg det veldig fint inni der. :) 

Hvis det er noe jeg skulle unngått å se etter, så blir det evt unødvendige ting som overavansert (fancy, dyr) servostyring, svingende bakhjul og kanskje til og med EDC. Trenger sikkert ikke luftunderstell bak, heller. Vet ikke helt hva E70 har av disse tingene og hva man kan velge mellom, men dette er hvert fall tankene jeg sitter med per i dag. Med de bilene jeg har hatt hittil, har jeg kun trengt å se etter en bil med m-sport, shadowline, uten takluke og uten nedfellbare bakseter. Veldig enkelt mao. Haha. Dette er noe helt nytt for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF skrev:

Jeg har hatt e53 også, og det er "ingenting" som er billigere med e70, så her er jeg litt uenig med fxslin. Antagelig fordi km standen på hans bil er unormalt lav, og man naturligvis ikke bør ha problemer så tidlig.

Dette har du nok rett i. Min har ikke gått så langt, men jeg antar at det vil ila de neste 20K km komme en del små plukk. Typisk når de nærmer seg 100k...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg en pre-face kan være vel så tøff uten m-sport. Non m-sport med brede hjulbreddere og uten stigtrinn, det er mer min stil. 

Min erfaring med EDC er utelukkende bra og jeg brukte det mye på Vestlandets varierte veier. Ville prøvd biler med/uten.

Hadde TRF steg 2 på en 3.0d og synes bilen jobbet uanstrengt med god reserve. Det ga vel i underkant av 300hk. Likevel: vet hva jeg hadde gjort om turboen hadde røket (mer power!).

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...