Robin L

E39 525D vannpumpe guide?

Recommended Posts

Takker! 

Ett nytt spørsmål, jeg får ikke sv reima på klimaanlegget.  Hvordan fungerer denne strammeren egentlig?

 

 

og har jeg lilla kjølevæske? Hva kan jeg fylle etter med her?

 

438FD3AA-28BC-4782-8CBB-A6A3754ED64F.thumb.jpeg.3fe572454222f634daea9763fc774f75.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ofte fulle av rust de strammerene, bare å bytte til nye om de er vrange å vri. 

bruker bare latmansarm med pipe på bolten i senter, så skal du klare å bøye de uten noe voldsomt til krefter. Er dem harde og seige er dem nok defekt slik som mine var. Klarte å vri dem, men dem ble fjæra ikke tilbake enten i min eller max posisjon. 

bmw har kit til denne jobben med alle reimhjula og reim, men ikke strammere, det må du kjøpe for seg selv. 

Edited by hsd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som hsd sier så setter ofte strammeren til AC seg fast. Har bytta alt på min en gang da alt satt bom fast. 
Kjente nå når jeg bytta vannpumpe selv på onsdag at den hadde begynt å bli treg igjen så spørs om jeg skal demontere å gjøre reint i håp om at den holder litt til.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, Alpejohn skrev:

Som hsd sier så setter ofte strammeren til AC seg fast. Har bytta alt på min en gang da alt satt bom fast. 
Kjente nå når jeg bytta vannpumpe selv på onsdag at den hadde begynt å bli treg igjen så spørs om jeg skal demontere å gjøre reint i håp om at den holder litt til.

 

 

Såppass ja. Kan ha en sammenheng med at jeg mangler dekselet under motor dette antar jeg.  Blir jo litt utsatt de nederste løpehjulene/strammerne.   Så det ikke var mange kr for en ny strammer. Bør vell samtidig få tak i ett deksel under motoren da 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har deksel under, men det blir dårlig likavel. Men det tar sikkert lenger tid med deksel da. :-)
Syns å huske akslingen til løpehjulet går igjennom alu, der det pakker seg med drit så det blir vanskelig å få ut akslingen, så du må lirke å blåse reint med luft elns for å få vekk dritt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 22.7.2019 den 9.33, Alpejohn skrev:

Jeg har deksel under, men det blir dårlig likavel. Men det tar sikkert lenger tid med deksel da. :-)
Syns å huske akslingen til løpehjulet går igjennom alu, der det pakker seg med drit så det blir vanskelig å få ut akslingen, så du må lirke å blåse reint med luft elns for å få vekk dritt. :)

Stemmer.  Det er der akslingen går gjennom alu at det er treghet.  Er nok korroderet pga alu og stål sammen tenker jeg.  

Har fått bevegelse i akslingen.  Skal prøve å lurt den ut. Vil helst slippe å ta ut hele kompressoren 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trenger ikke ta ut kompressoren, eller vis du vil ha ut braketten så kan en vel løse den fra den og ta ut braketten.
Husker ikke helt hvordan det så ut. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sliter litt med å finne ut hvilken type kjølevæske jeg kan bruke.  

 

Jeg har nå skylt gjennom systemet.  Var ganske mye grums i systemet.

 

når jeg søker på regnr, kommer både rød pg blå som alternativ.  Hva bør jeg gå for?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.