Gå til innhold

Feil antall km kjørt


vlahaug
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Velger å vende meg til dere BMW kyndige da Sulland ikke var til hjelp.

Jeg har en e60 520 bensin 2004 mod. 

I 2018 røk instrument cluster så jeg kjøpte en brukt på nett. Satt den inn og alt fungerte som det skulle. 

Januar i år gikk bilen tom for strøm da den sto på et verksted. Etter at bilen ble ladet opp sto det plutselig at bilen hadde gått 272000 (egentlig 183000). Jeg fikk sjokk, begynte å undersøke om muligens bilen ble tilbakestilt før salg og at jeg ble lurt. Jeg gikk gjennom alle papirene, EU-kontrollene, verkstedkvitteringer og kom frem til at bilen har ikke blitt stilt inn, den har kun gått 183000. Jeg leste litt på nettet og så at flere hadde samme problemet når de byttet cluster, men fant ingen konkrete råd eller fremgangsmåter for å reparere. 
Jeg dro dermed til Sulland, betalte 2000,- for å "finne feilen". De byttet en eller annen del til 6000,- noe som ikke hjalp. Neste steg mente de var å bytte clusteret, noe de skulle ha nå 12000,- .
Jeg tenker det er urimelig og at de kun bytter delene og egentlig ikke vet hva problemet er, og derfor vender jeg meg til dere!

Er det noen som har vært borti noe lignende? Hva kan jeg gjøre? Noen som kan hjelpe meg med å kode inn riktig km? 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da du installerte instrument panelet hoppet du over den viktigste delen... Å slette KM counter samt vin..  Så nå når bilen gikk tomm for strøm mistet alle modulene nokk telling på km og venter til den får strøm før den sjekker nermeste modul med lagret KM.   Noe som i mesteparten av tillfellene er instrument panelet..    Er ganske usikker på hvordan du resetter KM counter på resten av modulene..

 

Men du kan jo prøve å nullstille teller chippen..  Hvis du skrur instrumentet opp skal du lete etter en DIL-8 eller en SOIC-8 chip
med rett utstyr og litt kunnskap om lodding er dette null stress. 

Sjekk ut denne videoen for litt mer "in-depth" forklaring..    

 

QGx6KNF.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...