Gå til innhold

Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda


Anbefalte innlegg

Syns å ha lest noe om at dette ikke var et direkte ukjent fenomen på blant annet E34. 🤔

Muligens en blanding av for tynt stål og brukerfeil (slenge igjen dører osv)?

Om du kommer til fra innsiden så burde det vel være mulig å få sveist det sammen igjen + eventuelt noe forsterkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Daniel. skrev:

Syns å ha lest noe om at dette ikke var et direkte ukjent fenomen på blant annet E34. 🤔

Muligens en blanding av for tynt stål og brukerfeil (slenge igjen dører osv)?

Om du kommer til fra innsiden så burde det vel være mulig å få sveist det sammen igjen + eventuelt noe forsterkning?

Brukerfeil tror jeg kan utelukkes. Vil tro at både forrige eier og meg selv er like pertentlige og forsiktige med bil, og at smelling med dører ikke skal skje 

Har sendt en henvendelse til en oppretter, får se hva dem sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden M3'n er solgt så har man frigjort litt kapital til mods på denne. Bilen ble idag levert til oppretter for fix av døra, den burde være klar om en ukes tid, de skulle ta den litt inni mellom når de har tid. 

Siden jeg sliter med kast og vibrasjoner i frambremsene har kjøpt inn ''nye'' da jeg vil ha noen som er mer tilpasset banebruk og bedre kraft. Har fått tak i ett brukt big brake kit på ebay som er påvei over kanalen. De er riktig non brukte og komplette så jeg ser ingen problemer med å smelle på brukte klosser og skiver, de har vistnok gått svært lite også, så det er mer liv igjen. Slik det ser ut for meg er disse fra Porsche 987 eller 996, så her blir det oppussing med ny lakk og Porsche stikker på calliperne.

Har også planlagt å lease en billig elbil etterhvert så kan denne stå og kose seg i garasjen og brukes til det den er tiltenkt, trackdays og kosekjøring. 

s-l400.jpg.94153cb22f828cc46cbfefb243bdd448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Kjører med 365 mm CSL skiver. 18'' jeg har skal passe over, ellers så har jeg driti meg ut.... 

Csl skiver er 345mm så da går det med utvalgte 17" felger :D  18 går på til og med 380mm

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra med bremser :) husk at du sikkert må kjøre med spacere forran for at baksiden av felgsenter ikke skal kollidere med caliper. 4 stempla brembo stikker godt ut med 3 serie bremseskive innpress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hsd skrev:

blir bra med bremser :) husk at du sikkert må kjøre med spacere forran for at baksiden av felgsenter ikke skal kollidere med caliper. 4 stempla brembo stikker godt ut med 3 serie bremseskive innpress. 

Jeg er spent på å se om jeg får den klaringen jeg trenger. Hvis ikke får jeg maksinere centerene i ytterkant så jeg kan frontmontere dem. Eller kjøpe nye felger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avstanden fra senter til caliper blir jo den samme uansett hvordan du monterer dem sammen, men du kan jo space tilsvarende som tykkelsen på senteret for samme utstikk. men tønna er vell ganske nærme coilover slik som det er? du snakka vell også om å maskinere bakside av senter for litt siden, ville kanskje venta det litt av på framfelgene ivertfall til du får bremsene :)

spørs litt på baksiden av felgsenterne og, men mine ACS type 1 sentre har veldig dårlig plass bak kontra hartge/futura.

er kanskje enklest å få på m3 skjermer 😁

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Kjøpte jo en RTD shifter tilbake i mai måned rett før motoren på M3'n rasa. Og siden jeg nå kan bruke all energi og tid på denne startet jeg i går med montering av RTD shifter'n i 328'n. Startet med å få bilen på bukker og plukke fra hverandre midtkonsollen. 

IMG_20200214_200807.thumb.jpg.d9f855d6d51590aef146d79cd7cee1cd.jpg

Med ett lite jukk var kula av:

IMG_20200214_201137.thumb.jpg.614bb24c34217f8f457fb3787874a165.jpg

Begynte så demonteringa under, startet med eksosen men det stoppet fort da jeg ikke kommer til mutteren på denneIMG_20200215_113758_BURST001_COVER.thumb.jpg.6c55eee684c39000e4e45e9863d8a64e.jpg

Så jeg fortsatt bakover, ideelt sett skulle eksosen vært plukka ned for å komme til men den gang ei. Men fikk hvertfall løsna litt på det slik at jeg kunne komme til girkassefestet. Etter litt prøving og feiling kom festet nedIMG_20200215_113819.thumb.jpg.04f02e099d17e01a9b7616e7d4a7292a.jpg

Fortsatte idag med demontering av spakstellet, noe som er ett sant h....

Den beryktede ''bitch clipen'' på toppen av kassa er veldig knotete å få ut. For å få nok plass måtte jeg løsne drivakselen slik at kassa tilter litt nedover. Men selv da er det trangt, man jobber i blinde da man ikke ser noen ting. Men med en veldig lang skrutrekker og mye banning kom den ut tilslutt. Resten av spakstellet kom også ut uten store problemer.

IMG_20200216_111333.thumb.jpg.43e9ce3ef28da7f0ec9830b582db6006.jpg

Eneste er leddet på kassa som måtte modifiseres litt, nye DSSR'en er litt smalere og derfor måtte jeg slipe bort litt gods på en jeg hadde liggende. Etter enda mer knoting og såre knoker var den på plass igjen. 

Så var det DSSR'en, den passet jo selvfølgelig ikke. Mulig er forskjellig på 5 trinns E36 M3 kasse og 6 trins E46 M3 kasse. Så i morgen må jeg montere den gamle shifter gaffelen for å kunne bruke bilen igjen. Men nå er hvertfall alt klargjort så det skal gå ganske greit å få byttet gaffel når ny kortere er i hus. Synd å måtte gjøre det to ganger når det såpass knotete og slitsomt å gjøre llggende på garasjegulvet. IMG_20200215_171702.thumb.jpg.be825075f04171e495de91f61def47ed.jpg

Men jeg kjenner jeg gleder meg til å bruke denne, perfekt avstand til rattet. 

Kommer en del 2 i morgenIMG_20200215_132455.thumb.jpg.d20eae8f59028aabd94e5f01645f088a.jpg

 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2

Satte i gang tidlig idag med montering av gaffel og skru fast shifteren skikkelig. Ikke lett å skulle stramme en bolt med mutter når man er alene men med litt tenking, prøving og feiling fikk jeg den på plass etterhvert. IMG_20200216_122941.thumb.jpg.acc3f43bc753424b6da565f21a698dad.jpg

Så var det å montere drivakselen igjen, den gikk om en lekIMG_20200216_125706.thumb.jpg.90b71a1afcd2d8d42ac763fcc18e8801.jpg

Etter dette er det egentlig kun snakk om å skru sammen eksosen, girkassefestet og beskyttelsesplaten under motor, ikke så spennede så tok ikke noen bilder av det. 

Etter at bilen var kommet ned på jorda igjen måtte jeg tilpasse skummet rundt shifteren. Med litt kapping med kniv og tilpassing fikk jeg også denne på plass.

IMG_20200216_164542.thumb.jpg.b16debc79089dd0a0fe0a91635184e24.jpg

Jeg har ikke montert gummien som holder støy og vær og vind ute. Har kjørt en times tid rundt nå og jeg elsker alle de mekaniske lydene jeg hører. Du hører alt fra girskiftene, klunk når man setter bilen i gir, drivakselen som roterer og kjenner varmen fra eksosen. Dette bare forsterker inntrykkene man får ved å kjøre denne bilen. Har heller ingen plan om å montere gummien med mindre det kommer masse gris opp tunnelen ved regnvær f.eks. 

Tilslutt montering av brytere og panel.

IMG_20200216_165234.thumb.jpg.1fad148d967b1c7282dc3c0d96769db9.jpg

Oppfølgingsvis vil jeg si at jeg angrer på at jeg ikke har montert denne tidligere. Makan til forskjell skal man lete lenge etter. Jeg har alltid tenkt OEM E60 545 shifter har vært presis og direkte etter å ha hatt den i M5'en og denne. Men den kan ikke sammeliknes med RTD shifter. Dette er en helt annen verden. Alle gir smetter på plass uanstrengt, kort vandring fra gir til gir, og den er selvsentrerende som betyr at det skal nesten være umulig å bomgire. Down shift går lynhurtig og heel and toe og rev match treffer enda bedre. Denne gleder jeg meg til å teste skikkelig på bane til våren.  

Anbefales på det sterkeste til de av dere som skal på banen i år. 

 

 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til det at jeg signert leasing på en el-bil jeg fikk grisebillig så denne kommer til å bli mindre brukt fremover, noe som alltid har vært meninga. Da kan jeg ha denne som en litt ubrukelig og kun kjørefokusert bil siden jeg ikke trenger å ha den som daily. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! RTD er utrolig tøft. Har veldig lyst på i min også men føler kanskje det er litt overkill i en E92 som i hovedsak brukes til daglig pendling bare. Men samtidig er det jo egentlig bare en oppgradering i kjørefølelsen. Får se. Er vel litt omfattende montering på E92 også så får kanskje ta det når jeg skal ta svinghjul/clutch hvis det slites ut etterhvert.

Hva slags elbil blir det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gabz skrev:

Nice! RTD er utrolig tøft. Har veldig lyst på i min også men føler kanskje det er litt overkill i en E92 som i hovedsak brukes til daglig pendling bare. Men samtidig er det jo egentlig bare en oppgradering i kjørefølelsen. Får se. Er vel litt omfattende montering på E92 også så får kanskje ta det når jeg skal ta svinghjul/clutch hvis det slites ut etterhvert.

Hva slags elbil blir det? 

Føler ikke at daily aspektet skal være noen grunn til å ikke montere en RTD shifter i din. Hjalp virkelig på kjørefølelsen for min del. Er jo end amer morsomt når du kan mate på gir på gir når man først har litt effekt, du har nok en ganske morsom effektkurve på din der en RTD shifter hadde gjort det enda mer morsomt.

Det blir noe så kjedelig om en Skoda Citigo. Nekter å kjøre rundt i VW Up! så da er Citigo ett bedre alternativ, pluss at jeg har ett veldig godt forhold til selger gjennom jobben der vi samarbeider med flere felles kunder så han ga meg et godt tilbud jeg kan leve med. Gjør det også litt for å bevise folk at det å lease bil ikke trenge å medføre stor påkost ved tilbakelevering. Men jeg kjenner jeg gruer meg til å ta den på jobben, jeg som er den største motstanderen av elbil på jobben og er sågår en dinosaur når det kommer til utvikling av biler, ting var bedre før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Slavearbeider'n changed the title to Slaven's E46 328 godkjent med ESS Kompressor - kan ikke kaste inn håndklet enda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...