Gå til innhold

E46 Plast-kjølesystemet fra helvette


Ggoodie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig kjøpt meg en 2000 318i touring, fin bil men fant fort ut at det fulgte med et lite problem.. Den gikk varm, ikke noe prob tenkte jeg og plukka ut termostaten, gikk inn og bestilte ny! Prøvde og bleede ut alt av luft noe som er overraskende enkelt på disse bilene!! fant etter en liten test kjøretur at jeg hadde sprekk i røret rett før ekspansjonstanken! fikk tettet det midlertidig med og ha karroserilim over da det ikke var noe stor sprekk! (legger ved bilde)  så den var brukbar til jeg får kjøpt ny radiator.

Skulle prøvekjøre den idag da plutselig den gikk veldig varm, så tilbake til normalt og da kom kjøleveskelyset på, her har jeg et rør i hardplast som går ut fra motoren som har gådd i filler! (legger ved bilde) Noen som har opplevd noe lignende? hva heter røret? er det bare og montere nytt? Motoren ble stoppet med engang kjøleveskelyset kom på og den ble hentet av bergingsbil så er ikke startet etterpå. Ser på bildene her at det det vises jo ikke noe godt hvor røret står men det går ut fra motor og rett bak, veldig vanskelig til.

satansdrit.jpg

satansdrit2.jpg

satansdrit3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rørene i hardplast går til helvete hvis du bare stirrer hardt på dem. Jeg byttet hele kjølesystemet mitt i vår på samme motoren, og akkurat samme røret brakk da jeg prøvde å ta av slangene.

Jeg vil anbefale å bytte alle slangene og alle rørene samtidig. Hvis du tar av øvre delen av innsuget får du ganske god plass til å jobbe. 

Selv ville jeg ikke brukt orignaldeler fordi det er så dyrt, og kvaliteten på originaldelene er jo ikke akkurat amazing. Og bytt ekspansjonstanken, med mindre du har kvittering på at den er byttet nylig...

Se:

https://bmw.7zap.com/en/bmw/e46/318i+m43/l-0-1998-04-ece/11/2082/

og

https://bmw.7zap.com/en/bmw/e46/318i+m43/l-0-1998-04-ece/11/2065/

Den spesifikke delen som brakk er:
https://www.autodeler.co.no/topran/2731007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme på rekke6erne. Plast fra H, spesielt termostathuset som i bestefall vrir seg og gir deg smålekkasjer. Med tiden sprekker det. Heldigvis er det bakerste rørhuset inn på toppen laget av alu så det holder bedre. Kan en få tak i alu deler som ikke er oem på rekke4? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ggoodie skrev:

Takk😁 har bestilt delen som røyk å har en  ny termostat påvei i posten så får håpe det er bare det her som skal til😁

Så bra :) men vet du når ekspansjonstanken for kjølevæsken ble byttet sist? Hvis den ikke har blitt byttet er det en tikkende bombe (bokstavelig talt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, IRN skrev:

Så bra :) men vet du når ekspansjonstanken for kjølevæsken ble byttet sist? Hvis den ikke har blitt byttet er det en tikkende bombe (bokstavelig talt). 

Anbefaler å bytte hele radiatoren da, Nissens sine er veldig bra og ok i pris. Ny ekspansjonstank, spesielt febi sine får jeg aldri tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny radiator og ekspansjonstank blir bestilt når neste lønning kommer :p har og noen reimer som burde bli byttet, tenkte og bestille radiator fra autodoc så de hadde ok priser! Er vell fra Tyskland det kommer så følger nokk med en liten toll da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ggoodie skrev:

Ny radiator og ekspansjonstank blir bestilt når neste lønning kommer 😛 har og noen reimer som burde bli byttet, tenkte og bestille radiator fra autodoc så de hadde ok priser! Er vell fra Tyskland det kommer så følger nokk med en liten toll da

Bestill heller fra buycarparts.co.uk det er samme selskapet (det står "autodoc" på esken delene kommer i), de eier massevis av nettsider men alt er eid av det samme konglomeratet. Alt sendes fra Tyskland uansett. Men det som er litt kult med buycarparts er at prisene er litt lavere og at de trekker fra engelsk MVA når man bestiller til Norge. Oljefiltere fra Mahle/Mann er kjempebillig hos dem, så sleng med noen sånne i bestillingen :) https://www.buycarparts.co.uk/mahle-original/2681178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, IRN skrev:

Bestill heller fra buycarparts.co.uk det er samme selskapet (det står "autodoc" på esken delene kommer i), de eier massevis av nettsider men alt er eid av det samme konglomeratet. Alt sendes fra Tyskland uansett. Men det som er litt kult med buycarparts er at prisene er litt lavere og at de trekker fra engelsk MVA når man bestiller til Norge. Oljefiltere fra Mahle/Mann er kjempebillig hos dem, så sleng med noen sånne i bestillingen :) https://www.buycarparts.co.uk/mahle-original/2681178

Aha takk! Supert! Bestilt mye derfra? Tar det lang tid før varene kommer evt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2019 den 23.50, Ggoodie skrev:

Aha takk! Supert! Bestilt mye derfra? Tar det lang tid før varene kommer evt 

Ja, har sikkert lagt igjen nærmere 15k der... som er ganske mye når du ser hvor lave prisene er.

For meg tar det vanligvis 7-9 dager fra jeg bestiller til delene ligger klare på postkontoret. 

De selger ganske mange gode merker. Mahle/Mann filtre, Behr / Nissens kjølesystem og AC, Bosch elektronikk, Lemförder / Meyle HD understell, Hella lykter, Victor Reinz pakninger, Monroe / Sachs dempere osv... Jeg har både en BMW og en Audi, så det er jo himmelen for meg. Litt vanskeligere hvis man har en ikke-tysk bil.

Har bare gode erfaringer med dem. Fikk en ekspansjonstank i posten en gang som hadde brukket, da fikk jeg ny med en gang og de spurte om jeg ville kjøpe med noen ekstra deler siden jeg uansett ville få gratis frakt.

Men ja, jeg har spart ganske mye penger ved å handle derfra. Det som er så sprøtt er at den samme delen hos GS Bildeler og hos Autodoc-gruppen har vanvittig stor forskjell i pris. 

F.eks en Nissens radiator til en preface E46 318i. Over 2800kr hos GS Bildeler, og ca 700kr fra Autodoc-gruppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aa :D da blir jeg nokk og prøve de! 

Har kommet ned og fått løsnet røret jeg skal bytte i første omgang nå men står litt fast, tadd av bøylene og skrudd det løst under men får det ikke av! Er det bare rå makt som skal til? 

Prøver og få opp bilder

Endret av Ggoodie
Glemt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare rå makt som skal til etter at du ha løsnet bøylene, men de sitter ganske godt fast.

Du kan prøve å spraye litt med WD40 eller tilsvarende, men jeg vil egentlig anbefale å ta en stor tang og klemme litt forsiktig rundt den hardplast-koblingen. Plastdelene har antakeligvis blitt "limt" sammen av skitt over lang tid, og du ønsker å brekke opp det "limet" uten å ødelegge selve koblingen. 

Hvis gummipakningene inni slangene er gamle og dårlige bør du vurdere å hive på litt ekstra silikon før du setter på ny del, ellers risikerer du at det lekker i koblingene. Det beste er jo å bytte slangene, men antar at det ikke er et alternativ akkurat nå. 

Og forresten, rens det hullet i blokka skikkelig før du putter på ny del. Det ligger antakeligvis igjen masse drit der og da vil det ikke forsegle ordentlig når du installerer ny del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 20.18, IRN skrev:

Ja, har sikkert lagt igjen nærmere 15k der... som er ganske mye når du ser hvor lave prisene er.

For meg tar det vanligvis 7-9 dager fra jeg bestiller til delene ligger klare på postkontoret. 

De selger ganske mange gode merker. Mahle/Mann filtre, Behr / Nissens kjølesystem og AC, Bosch elektronikk, Lemförder / Meyle HD understell, Hella lykter, Victor Reinz pakninger, Monroe / Sachs dempere osv... Jeg har både en BMW og en Audi, så det er jo himmelen for meg. Litt vanskeligere hvis man har en ikke-tysk bil.

Har bare gode erfaringer med dem. Fikk en ekspansjonstank i posten en gang som hadde brukket, da fikk jeg ny med en gang og de spurte om jeg ville kjøpe med noen ekstra deler siden jeg uansett ville få gratis frakt.

Men ja, jeg har spart ganske mye penger ved å handle derfra. Det som er så sprøtt er at den samme delen hos GS Bildeler og hos Autodoc-gruppen har vanvittig stor forskjell i pris. 

F.eks en Nissens radiator til en preface E46 318i. Over 2800kr hos GS Bildeler, og ca 700kr fra Autodoc-gruppen. 

Fungerer moms og fortolling greit der? Aldri fått en etterregning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2019 den 16.32, Ggoodie skrev:

Aa :D da blir jeg nokk og prøve de! 

Har kommet ned og fått løsnet røret jeg skal bytte i første omgang nå men står litt fast, tadd av bøylene og skrudd det løst under men får det ikke av! Er det bare rå makt som skal til? 

Prøver og få opp bilder

Du må dirke og jobbe med det, prøv hele kokvarmt vann over slangedelen. I verstefall knekker det, har skjedd meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...