Gå til innhold

* LØST * Ventilasjon/Klimanlegg M57 e39 525dat blåser varmt, så kaldt, så varmt osv.


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Har nylig byttet varmeventil på bilen da det blåste varmt på passasjerside samtidig som det blåste varmt kaldt på førerside.

Har luftet etter beste evne, litt usikker da jeg ikke kunne merke noen sirkulasjon i kjølevæske når motor ikke gikk, men varmeanlegget sto på maks varme og vifte på 1. Var nødt til  å starte motor før kjølevæske begynte å sirkulere, litt undrende til det da det står flere steder at  man ikke skal starte motor?

Med motor i gang tok det lang tid før det kom kjøsevæske ved #8, men etter en del minutter begynte det og til slutt så rant det ut jevnt. (bilen stå med nesa i været og jeg toppet med kjølevæske hele tiden).

image.png.4fd979d89ad68327fc68fcca29dfd1e9.png

 

Men kjører til jobb ca 30 min, motor blir varm (nåla står rett opp etter drøye 10 min og blir der) temp står på 22 grader på fører og passasjer. Kommer varme, så blir det iskaldt (ikke like kaldt om jeg skrur av AC) så kommer det varme igjen osv.

Har aldri hatt det problemet før...

Varmeventiler kommer i forkskjellige utgaver, slik ser min ut, har i tillegg webasto kjøre og parkeringsvarmer som jeg bruker til forvarming hele vinteren.

image.png.64438c5dc4eac8d4efd46c805eba4c94.png

 

Jeg trenger litt hjelp til å komme videre i feilsøkingen...

LØST: Slange fra Webasto skal inn på nederste og slange til varmeapparatet skal inn på øverste, på venstre side av varmeventilen.

Endret av sondre
Øøst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke supererfaren med M57 motoren men en del komponenter deles med E39 ellers. Vannhanen du har er av utgaven to ventils uten integrert vannpumpe under, AUX pumpen som den kalles. Når du har en slik kan den brukes til å fylle motorblokken og varmeregisteret uten at motor er i gang. Når du ikke har den er jeg usikker men TIS sier ingenting annet spesielt. Det skal gå fint å fylle med temp på maks og vifte på min begge sider. Men du må fylle sakte, spesielt når du ikke har pumpen til det kommer helt boblefri vann ut av lufteskruen. Så stenger du den og fyller til kaldt nivå i ekspansjonstank. Så starter du motor og ruser noen ganger for å lufte blokken, etterfyll så væske til litt over kaldt nivå om det synker så lufter bilen seg selv når du kjører noen sykluser. På bensin M5X motorene er siste steget helt essensielt for å blåse ut evt. luftlommer ut av blokken ellers kan en skade motoren. Det enkleste er å kjøpe seg en vakuumfyller så går det der uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte fra jobb i går, satt temp på max (32 grader) og vifte på litt over halv styrke og slo av AC.

Kom varm luft hele tiden da (skulle bare mangle) og temp nål står rett opp og holder seg der.

Kjørte Webasto i ca 20 min i dag tidlig og merket av det var varmere i bilen i dag tidlig enn det var i går, hadde da kjørt Webasto i sanut 20 min i  går.

Kjørte i dag også varmen på 32 grader vifte på auto og AC av til jobb. det ble veldig varmt til slutt, varmere enn veien hjem i går føles det som.

Så jeg får prøve med AC på og normal temp på vei hjem i dag, og på torsdag kan jeg ta en ny runde med lufting om ikke varmen er mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte hjem nå, motor ble driftsvarm som vanlig, hadde ikke på AC, temp var satt på 23 grader og vifte på auto.

ca 18 grader i luften.

Kom hele tiden kjøligere luft enn ønsket og vant til tidligere.

Skrudde temp opp på maks når jeg kom hjem på tomgang, da ble det jo varmt med en gang. Så lurer litt på hvorfor det ikke blir varmere ved vanlig bruk, 23 grader burde jo gi ok varme, ingen feilmeldinger på diagnose (bortsett fra glødeplugger eller gløderele) og aux waterpump som alltid er der og noe annet ang smooth running, men det skal ikke ha noe å si på varmeapparatet...

føler jeg ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og være vannhanene ikke åpner som de skal, kontaktene der kan bli dårlig med årene. Sliter selv med min men med elektronikkrens blir de bedre en stund. Ventilene kan også feile. Du kan få noen til å stille fra 18 grader til maks mens du hører på de i motorrommet, de skal klikke godt. Evt kan du ta de ut og teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helder aldri hatt problemer med luft på min M57.. Har bare fylt på vann jeg, latt den gå varm og opna skruene litt, har kommet ut litt luft så kun vann. Mulig det har minka litt i ekspansjonstanken noen dager etterpå, så da har jeg bare fylt på. :)

Sikker på vannventilen fungerer skikkelig da? 
Du kan jo prøve å kjenne på slangene inn til varmeregisteret når du syns det kommer kald luft, å se om de er kaldere en normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte til jobb i dag 22 km. ca 10 grader ute.

Sjekket kjølevæskenivå i går kveld, det var bra.

Kjørte webasto i 15 min før jeg startet bilen i dag tidlig, var god lunk i bilen.

Kjørte med 23 grader på klima med AC av.

Kom grei varme i første halvedel av turen, skrudde på AC rett før halvveis, driftsvarm bil (tempnål rett opp).

fortsatt ok varme. Kom på E-18, motorvei da ble det kaldt fra klima (motortemp uendret), 2000-2500 rpm.

Tok av fra motorvei, lite stykke med rundkjøring 50 og 40 sone, da begynte varmen å komme.

Om det er noen sammenheng skal jeg være forsiktig med å si, siden jeg skrudde på AC rett før jeg kjørte på motorveien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Otis skrev:

Du er sikker på at du ikke har koblet noen slanger feil? Det er mulig på m57 i e6x chassis. Og da mister du varme rundt 2000 omdr. Fordi vannstrømmen kan utligne seg fra hjelpepumpen og motoren.

Ikke 100 % sikker nå, men ganske sikker, er vel mulig å bytte om på disse to, men mener at jeg hadde kontroll, kan ta et bilde senere i dag. noen som har bilde av hva som er riktig slange?

image.png.fe37cce8d94e56ff692a0ae3fd731576.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...