Gå til innhold

* LØST * Ventilasjon/Klimanlegg M57 e39 525dat blåser varmt, så kaldt, så varmt osv.


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Alpejohn skrev:

Kan ta bilde av min senere om du ikke finner noe på nett. :)

Det hadde vært supert 👍

Fant forøvrig disse på bytte av heater valve og lufting:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-525d-tou/repair-manuals/64-heating-air-conditioning/64-11-heater-controls/PAfmUFr

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-525d-tou/repair-manuals/64-heating-air-conditioning/64-11-heater-controls/2TmKvbM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå følgt guiden over for lufting, inkl. independent heater biten.

Mellom #2 og #3 så kom det luft ut i strålen som renner inn i toppen av ekspansjonstanken, drøyt minutt før det ble helt jevn stråle. 

Under prøvekjøring (5km) med 23 grader og auto på klima, AC var skrudd av, fra lunken til driftsvarm temp kom det hele tiden varm luft som kom (men det er vel slik jeg har erfart det tidligere).

Her er bilder av slangene sin montering til varmeventilen

20190905_092604.thumb.jpg.e7fac6c9633bca13780cf25ccd77a2d6.jpg

20190905_092639.thumb.jpg.2ab251c0269fd52ff9ade2ca49e3040d.jpg

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte til jobb som vanlig i dag, men UTEN å ha kjørt Webasto på forhånd. 
23 grader og Auto på panelet, ikke slått på AC.

Motortemp blir driftsvarm som den skal etter ca 10 km, det kommer varmluft hele tiden etter at nåla passerte det blå feltet.

Kjører opp på motorvei og fart overstiger 70, og ligger mellom 82 og 100. Tempnål på motor sår rett opp hele tiden nå.
- Etter ca 2 km begynner varmen fra klimanalegg å avta, de ssite 2 km på motorvei kommer det kun kaldluft ut.
- Svinger av motorvei og med en gang jeg bremser ned kjenner jeg at det begynner å komme varmluft (holder en hånd foran luftventiler midt på dashboardet, over klima og skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten luft eller dårlig sirkulasjon.

Du kan jo forsøke å dra av kabel på vannventilen, da skal den gi maks varme hele tiden.
Har du forsøkt å holde feks 1800 omdr og kjenne, deretter holde tomgang og kjenne etter varme inni bilen i luftventilene, med driftsvarm motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Otis skrev:

Enten luft eller dårlig sirkulasjon.

Du kan jo forsøke å dra av kabel på vannventilen, da skal den gi maks varme hele tiden.
Har du forsøkt å holde feks 1800 omdr og kjenne, deretter holde tomgang og kjenne etter varme inni bilen i luftventilene, med driftsvarm motor?

@Otis Det høres ut som noe jeg kan teste på veien hjem fra jobb i dag, takk for gode innspill - lukter jo litt som du skriver tidligere mtp 2000 rpm...

@Alpejohn Ser du bildene mine over, er det riktig koblet ift. på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si følgende: testet i motorveifart, 70, 60, 50 og stillestående.

Fra tomgang til ca 1600 rpm = varm luft

Fra ca 1800 rom = kald luft.

Koblet strømkabel av varmeventilen og ble det så varmt som jeg aldri har kjent det før, skulle tru det var 👹 sjøl i varmeapparatet.

Alle tegninger og bilder jeg har sett på ser ut som om jeg har koblet slangene riktig på varmeventilen.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager seint svar! Prøvde å ta bilde nå men var mørkt og vanskelig å få et bra bilde med lommelykt osv.
På min har jeg den øverste på vannventilen inn på varmeapparatet, helt til høyre når du står fremme å ser inn på torpedoveggen.
Den nederste går opp og under klimafilteret ned til webasto. :)

Ser ut som du har de omvendt en det jeg har på min.. :)
(Så jeg nå når jeg gikk tilbake å sjekket bilda.. hehe, etter å ha skrevet innlegget) :P

Ville prøvd å bytta om slangene 😁

IMG_20190908_212058.thumb.jpg.0f865dbf520ab920337e39a540f5cd3c.jpg

Redigerte bort en del av innlegget siden jeg sjekka bilda igjen etter å ha skrevet innlegget å sjekka min egen bil :P

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alpejohn Toppers, da gjør jeg det i kveld, det stemmer jo med teorien til  @Otis tidligere i tråden også og retultatene av siste testing på turtall.

Det er jo det eneste som gir mening iom at motortemp er stabil varm uansett temp som kommer ut av varmeapp. og holder seg stabil om man står stille på tomgang eller suser på motorvei i 100...

Kan jo være at problemet ikke var varmeventilen, men feilmontering av slangene, synes jo det har vært litt rart at webasto  har måtet kjøre 2 runder om morgenen for å få fjernet is fra frontrute. Er noen år siden jeg byttet varmeventil. jeg burde ha tatt bilde før jeg demonterte, for er veldig uskker nå på hvordan det var og om jeg husker rett...

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vannet går feil vei, så blir webasto for varm og går i shutdown. Men motoren blir aldri påvirket av feil strøm på kjølevannet for vannpumpen i motoren er vesentlig sterkere enn den lille elektriske pumpen.

Det er også derfor du opplever problemer rundt 1600-2000 omdr. For da blir motorens egen vannpumpe sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Otis skrev:

Om vannet går feil vei, så blir webasto for varm og går i shutdown. Men motoren blir aldri påvirket av feil strøm på kjølevannet for vannpumpen i motoren er vesentlig sterkere enn den lille elektriske pumpen.

Det er også derfor du opplever problemer rundt 1600-2000 omdr. For da blir motorens egen vannpumpe sterkere.

Er den eneste forklaringen som virker logisk, og når Alpejohn kunne bekrefte at mine slanger var feilmontert så kan jeg ikke se at det finnes noen annen løsning (selv om jeg har brent meg på slike uttalelser før...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet om på slanger fra Webasto og til varmeapparat på varmeventilen, luftet og etterfylte litt kjølevæske.

Tok en testtur lå på 3000 rpm lenge uten at det hadde noen begrensende effekt på varmen som kom i kupeen.

Kjørte til jobb som vanlig i dag og ingen kald luft på motorvei i 2000+ rpm.

Siste jeg gjør før full friskmelding er å skru på AC på vei hjem og om jeg da ikke begynner å fryse på motorveien så er jeg klar for vinter.

Kan det være at varmeventilen hadde satt seg og derfor fungerte varmeapp brukbart før, og når jeg byttet varmeventil så ble det virkelig merkbart at slangene var motnert feil?

Jeg er 99,9% sikker på at jeg monterte de slik de var før jeg byttet varmeventilen - var veldig nøye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...