Gå til innhold

Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har dukket litt ned i dette etter at jeg kjøpte en 2016 F11 med M-Sport ratt  i sommer. Har i dag også en 2019 225ex med M-Sport ratt.  Rattene er like av design, men er mye blankere på 2016 modellen. Min første vurdering var at blankheten  på 2016 rattet skyldes bruk (fett, oljer fra hud og annen smuss).  Men etter å ha sett litt mer på dette kan det virke som om typen skinn som er brukt er forskjellig. Har sett på en del bilder av nye biler fra 2016 og eldre, og det er tydelig at det er en annen overflate enn den som er på nye ratt i dag.  Jag har prøvd å rense 2016 rattet i et forsøk på å oppnå samme finish som på 2019 rattet, men skjønner nå at det ikke vil være mulig da det er en annen overflate på skinnet fra start av.

Andre som har gjort seg noen tanker om dette? Ser på diverse fora (både BMW og detailing) at dette tema opptar flere enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sist merket jeg dette i en G05. Overflaten er glattere og griper ikke like godt i håndflaten som tidligere. 

Min aldrende F25 har hva som føles som «ekte skinn»,  mens bl.a nye X5 har et M ratt som kjennes mer kunstig og mindre eksklusivt. Usikker på hva slags materiale de nå bruker og når skiftet skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnet i min 2018 G30 540d er ganske glatt, virker nesten kunstig. Men det er veldig godt å holde i, men gir ikke samme følelsen av ekte skinn som der burde ha. Det virker heller ikke så slite sterkt som f eks skinnet i min tidligere F10. Men igjen, konsistensen gjør at rattet er godt å ha i hendene..om enn det ikke er ekte skinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik. Gikk fra e90/e81-generasjonen, tilbake til E46. La oss se forbi at rusten kryper frem både her og der.😅

Et utrolig solid interiør i de bilene. Mindre knirk enn langt nyere biler. Min 1-serie med m-sport ratt, var tydelig bruksslitt på rattet ved omtrent 100 000 kilometer. Nåværende 3er i stallen, har ruslet i 260 000 kilometer, og rattet er meget pent ennå.

Det var rundt omkring utfasingen av E46 og E39, at man justerte ned den teoretiske levetiden på en bil. Nå skal alt være så miljøvennlig, at man helst bør skifte kjøretøy hvert tredje år, for å holde tritt med "miljø"utviklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt dukket egentlig opp fordi jeg ønsket å rense rattet på min F11 for å få det tilbake til den matte overflaten jeg trodde det en gang hadde hatt. Med F45 som referanse. Men etter å fra gransket 100 vis av ratt-bilder fra finn.no og andre diskusjonsforum har jeg konkludert med at det er en annen type skinn på dagens m-Sport ratt enn det som var tilfellet i 2016. Om kvaliteten er dårligere/bedre er det vanskelig å si noe om, men følelsen er etter min mening bedre på de nye matte rattene enn de litt eldre variantene.

I tillegg har mitt 2016 ratt en del slitasje i øvre del - kan virke som om overflaten er slitt bort. Har vært innom Bavaria med det, og de mente dette var noe man måtte forvente. Selv mener jeg det er for tidlig å ende opp med et ratt som ser ut som om det kommer fra en 10 år gammel bil.  Ser flere andre bilder på utenlandske forum som viser det samme jeg ser på mitt ratt. Mange mener det er sola som tar overflaten på skinnet øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten oppdatering. Var inne med bilen for en sjekk av noen småting, og nevnte at jeg synes rattet var litt slitt. Og svaret fra tekniker overrasket meg: "ok - da bestiller jeg et nytt ratt til deg". Nå er ratt bestilt og vil bli byttet på garanti! Har sett flere bilder av M-Sport ratt med tilsvarende slitasje på utenlandske forum. Gleder meg til å få et ratt jeg ikke irriterer meg over hver gang jeg setter meg i bilen!

 

 

IMG_1890.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, stein-erik.carlsen skrev:

En liten oppdatering. Var inne med bilen for en sjekk av noen småting, og nevnte at jeg synes rattet var litt slitt. Og svaret fra tekniker overrasket meg: "ok - da bestiller jeg et nytt ratt til deg". Nå er ratt bestilt og vil bli byttet på garanti! Har sett flere bilder av M-Sport ratt med tilsvarende slitasje på utenlandske forum. Gleder meg til å få et ratt jeg ikke irriterer meg over hver gang jeg setter meg i bilen!

 

 

IMG_1890.JPG

Tøft at mine egne kunder henger på forumet🙋🏼‍♂️😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En liten oppdatering. Var inne med bilen for en sjekk av noen småting, og nevnte at jeg synes rattet var litt slitt. Og svaret fra tekniker overrasket meg: "ok - da bestiller jeg et nytt ratt til deg".

Kanskje dårlig bilde, men jeg kan ikke se noen uvanlig slitasje der. Disse flekkene kan komme av for sterke rengjøringsmidler som tar fargen. Antibac og lignende kan også gi slike skader. Hvis det ikke har gått så langt som avflassing, kan dette enkelt korrigeres. Prøv først med fett, for eksempel Biltemas Lærbalsam 36-4525. Dette trenger helt inn etter noen dager og etterlater skinnet matt (eller slik det var før). Hvis dette ikke er nok, prøv med vanlig sort skokrem, deretter lærbalsam (dette tar bort glansen som skokremen etterlater).

Ved avflassing er det "bare" å pusse ned til bart skinn og legge på ny lakk. Resultatet blir som nytt. Se her:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1476104

https://forum.bmw5.co.uk/topic/134831-f11-steering-wheel-worn-leather/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Basse Lusk skrev:

Kanskje dårlig bilde, men jeg kan ikke se noen uvanlig slitasje der. Disse flekkene kan komme av for sterke rengjøringsmidler som tar fargen. Antibac og lignende kan også gi slike skader. Hvis det ikke har gått så langt som avflassing, kan dette enkelt korrigeres. Prøv først med fett, for eksempel Biltemas Lærbalsam 36-4525. Dette trenger helt inn etter noen dager og etterlater skinnet matt (eller slik det var før). Hvis dette ikke er nok, prøv med vanlig sort skokrem, deretter lærbalsam (dette tar bort glansen som skokremen etterlater).

Ved avflassing er det "bare" å pusse ned til bart skinn og legge på ny lakk. Resultatet blir som nytt. Se her:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1476104

https://forum.bmw5.co.uk/topic/134831-f11-steering-wheel-worn-leather/

 

Skjønner det hvis det er godt brukte biler, men nå bør jo heller bilprodusentene klare å produsere ratt som skal være litt mer holdbart enn at man skal styre med å pusse ned og lakkere :) Ble veldig bra resultat på 5-serien der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnrattet i E46 virker å holde en bedre kvalitet enn for eksempel m-sport rattet i E81 (1-serien) . Begge mine egne E46-er har hatt minst tre eiere før meg. Ingen av de var nok medlem av detailersclub, for å si det slik. Kilometerstand ved overtakelse har vært henholdvis 171 og 230 tusen. Rattet i E81 begynte å se litt lurvete ut etter kun 100 000 km. Foruten rattet, holdt resten av interiøret i 1eren god kvalitet frem til salg ved 180 000 kilometer. 😊

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2019 den 21.34, stein-erik.carlsen skrev:

En liten oppdatering. Var inne med bilen for en sjekk av noen småting, og nevnte at jeg synes rattet var litt slitt. Og svaret fra tekniker overrasket meg: "ok - da bestiller jeg et nytt ratt til deg". Nå er ratt bestilt og vil bli byttet på garanti! Har sett flere bilder av M-Sport ratt med tilsvarende slitasje på utenlandske forum. Gleder meg til å få et ratt jeg ikke irriterer meg over hver gang jeg setter meg i bilen!

 

 

IMG_1890.JPG

Men hva gjør du om 2 år når det nye rattet er like slitt?  Det nye rattet vil jo ha like dårlig holdbarhet  dog du kommer kanskje til å behandle det nye rattet med andakt, holde på eikene istedenfor rattkransen 😂

Utrolig at det gikk så lett for deg. Hvilken bavaria avdelig snakker vi om her? Bavaria haugesund knuste setet på min bil under en hjulstilling og nektet skyld selv med fotobevis og et halvt års purring. Egen stolthet kommer foran kunden der. Så de er jeg ferdig med. Kjører heller til andre avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rattet ser nok verre ut enn det gjør på bildet. Jeg har hatt bilen siden i sommer, og kan nok si som And-reas at bilen de tre første årene av sitt liv ikke var eid av et medlem på Detailers Club.  Den har gått i leasing, og rattet bærer preg av det. Jeg har hatt mange BMW skinnratt opp igjennom årene, men aldri et som etter 3 år har sett ut som dette. I tillegg til å være slitt - spesielt på toppen hvor fargen er delvis borte - er det klissete når man holder på det noen minutter. Dette selv etter rens og behandling.

Rattet er vel det eneste som har plaget meg med dette bilkjøpet, og jeg setter veldig pris på muligheten jeg får til å bytte det ut. Jeg er ganske pertentlig med mine biler, og er ganske sikker på at det nye rattet vil leve et godt liv og beholde sitt nydelige skinn i "new condition" i mange år.

Jeg bruker forøvrig ikke Bavaria, men Bilia til service på mine BMWer. Seriøse folk på verkstedet som er skikkelige BMW entusiaster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...