Gå til innhold

Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?


 Share

Anbefalte innlegg

Det er forskjell i skinnkvalitet og type på eldre BMWer også. Ta min e90 f.eks.

Jeg har ikke M-ratt, men bilen min har nå snart gått 150 000km og rattet ser fremdeles strøkent ut. På den lokale høgginga var det et ratt fra en e90 320si med lav km. Dette rattet var betydelig mer slitt, og det er ikke vanskelig å se at det er brukt en annen skinntype i forhold til "standard" rattet.. Hvordan du holder i rattet, gnur på det og hvordan du holder det rent har veldig mye å si på slitasjen over tid!

Mitt ratt etter 15 år og ca. 150 000km:

IMG_20191128_135612.thumb.jpg.926e305ce482fb962a5764ffe98797fc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ratt og kvaliteten på skinn har nok dalt betraktelig .

På alle mine Bmwer har der vært skinnratt og uten tvil så er rattet fra 1986 mars sådan,det med aller best kvalitet og utseende til nå her hos meg.

33 år og 293000 km:

CFDC99BA-46AA-4891-AD96-EE9157C155E6.thumb.jpeg.cb4d4c147974fc90c56fbe98974ff6e0.jpeg

Det lille som er ,ja det får lov til å være .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis M-Tech 1 rattet er jo også verdens beste og fineste ratt. Jeg har i alle fall ikke hatt et bedre ratt i noen av mine andre biler i løpet av 35 år... :)

Jeg har også lagt merke til at kvaliteten på skinnet ikke er det samme i dag som tidligere. Jeg synes også at dette gjelder like mye for seter som for ratt. Det er nok mest måten skinnet blir behandlet på som er forskjellig, men jeg reflekterte faktisk over dette allerede i 2011 i dette innlegget.

Dette bildet er fra da vår 2003 E46 318d Touring hadde gått ca. 300000 Km (rattet var litt nyere og brukt i ca. 275000 Km da bildet ble tatt). Strukturen på skinnet er stadig intakt og ikke alt for blankt. Jeg smurte rattet lett inn med Hestra Original Leather Balm (for handsker) et par ganger i året og mener at dette konserverte skinnet på en god måte... :)

ze3zolbmfblgc69hsfxm.jpg&key=5a497e5cd9a

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss ikke forveksle skinn med plastratt, Ja - sistnevnte er mer slitesterkt, men kan ikke sammenliknes ifht komfort, utseendet eller grep. Dagens nye (G05, G01 osv)  M ratt er vel heller ikke laget av skinn, kjennes mer ut som et kunststoff. Dette er glattere og kjennes kunstig ut, kvalitetsfølelsen er heller ikke optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om Alpina bruker en annen skinntype enn BMW på sine ratt 🤔 Dette er fra en D3 Biturbo med rett under 90 000km.

IMG_20190813_211033.thumb.jpg.668c839acfff436bb1dc2b10c00e244c.jpg

Dette er rattet i e39'n min, nyopptrukket og kun gått 10-15 000km. Begynner smått å bli blankt det også, selv etter rens. Dette skinnet minner veldig om det BMW selv bruker nå i disse tider..

IMG_20190720_161438.thumb.jpg.4e4d1c77e579ca325cc804daa6be02a3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet ratt på min F10, begge to pre lci m sport ratt. Om jeg husker rett så ble det nye rattet beskrevet som "nappa leather". Vanskelig å se om det gamle var samme typen ettersom jeg, og mest sannsynlig forrige eier ikke har gnikket det inn i skinnpleiemidler.

Snapchat-2025073198.thumb.jpg.0e585ad2b8cee504a84417a93bd29c07.jpg

Om man behandler rattet med omhu så skal det holde en stund. Som nevnt tidligere kan jeg ikke huske å ha brukt noe midler på rattet til det ble bytta ut på c.a 80 000 km, men skinnet er helt og fint. Veldig glatt og blankt, men ingen skader eller nevneverdig slitasje. 

Screenshot_20191128-165317_Gallery.thumb.jpg.5a59ca67ea5652c22bb3e9b36621a4fa.jpg

Det nye var virkelig en annen verden.

Screenshot_20191128-165258_Gallery.thumb.jpg.6876483cee8606c50899f7174dedebd7.jpg

Har vært mye flinkere med å etterbehandle rattet, men den finishen som var da rattet var nytt kommer ikke tilbake. Mulig jeg ikke er hardhendt nok (aldri brukt skinnbørste), men har slått meg til ro med at det iallefall ikke er like blankt som det gamle 

20191128_165507.thumb.jpg.8291595155a8169ea149f1d7956f98c1.jpg

 

Sett finn annonser på biler med disse pre lci "ratt'a" som ser ut som om eieren har hatt sandpapir klistra på henda, og så har du de som er hele og fine tross alderen/km.stand. Tenker at måten man behandler rattet på påvirker levetiden minst like mye som hva slags materiale det er laget av. 

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av, men det er ganske artig å se hvordan selve designet på rattene har endret seg med tiden. Kanskje spesielt med M-Tech 1 rattet til sveigis (som var state of the art på midten av 80-tallet) til dagens tykke og ergonomiske M Performance og Alpina ratt. Ratt er klart undervurdert selv om det er det man holder i hele tiden og ser på mest av hele bilen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimring er koslig og lov.

Noe jeg må nevne her ,er at Bmw alltid har hatt mye fine ratt og velge oppi gjennom uten tvil.

En kunne liksom finne sitt uansett modell liksom.

Men mtech 1 rattet fra begynnelsen husker jeg var toppen av alle ratt da på den tiden ,og jaggu er det snadder og ha i hånda den dag idag .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Litt ved siden av, men det er ganske artig å se hvordan selve designet på rattene har endret seg med tiden. Kanskje spesielt med M-Tech 1 rattet til sveigis (som var state of the art på midten av 80-tallet) til dagens tykke og ergonomiske M Performance og Alpina ratt. Ratt er klart undervurdert selv om det er det man holder i hele tiden og ser på mest av hele bilen... :)

 

Ratt er enormt undervurdert! 

Har byttet ratt i de fleste BMWene jeg har eid, fra standard til M-sport.

Du kan faktisk transformere den opplevde kjøreopplevelsen kun ved å bytte ratt, det er ihvertfall min erfaring. Styrefølelsen påvirkes jo også av hvordan rattet er utformet (diameter, tykkelse, utforming osv..). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har de beste rattene. I E36en hadde jeg det tre-eikede sportsrattet, i E91en hadde jeg M-Sport og nå i F45 også M-Sport. Kvaliteten skal jeg ikke si så mye om, men E91en var kanskje den som føltes mest solid, mens F45en nå er litt bedre form. Jeg mistenker kunstskinn i F45en, uten at jeg kan konstantere dette, men vil prøve å undersøke litt. Det føles iallefall litt annerledes enn i E36en og E91en. :) Legger ved bilde fra mine biler i rekkefølge.

e36ratt.jpg.e4739c1546c63fbe008c9ea02a8f9e96.jpg

e91.jpg.e3bcd1b4df551f89b8594afa483931b6.jpgratt.thumb.jpg.6d199bc3ed56c52feae3d88ac3390d6e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny oppdatering - og hvilken oppdatering det er!

Nyrattet ble montert av Bilia i går, og hvilken opplevelse det var å sette seg i bilen og plukke av beskyttelseshetten! En ting er sikkert - rattets påvirkning av kjøregleden er enorm! Bilen føltes som ny, og hele kjøreopplevelsen er endret.

I første innlegg sammenlignet jeg skinnkvaliteten fra en ny 225ex med min 2016 F11.  Og det er ingen tvil om at den er endret fra 2016 til 2019. Det nye rattet jeg nå har fått har samme overflate som 225ex'en hadde. En fantastisk god overflate - matt og nydelig å holde i.  Tror aldri det orginale rattet har hatt den overflaten.

Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til helgens hyttetur :-)

1836071997_Newm-wheel.thumb.JPG.40ec0c75930b41adb66ab94dd082bc6b.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme rattet på fireserien min og det ser også slik ut som du postet bilde av tidligere @stein-erik.carlsen, selv etter flere behandlinger med Swissvax-produkter. Det virker som at det har mistet noe av fargen sin, og ja, en tanke klissete etter en stund. Bilen er fortsatt under garanti, og ser du har vært "heldig" og fått nytt ratt. Tror du det er noe som er verdt å forfølge for meg også eller var du bare ekstremt heldig? Bor i Stavanger. Fikk for øvrig nye rattknapper på mitt ratt på garanti uten spørsmål da de gummihjulene/toggle switchen var slitt og gummien hadde begynt å løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...