Gå til innhold

Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Komplett overhaling av ZF 6HP26Z/6HP28 skal et Automatgir firma her i Norge ha 68.250,- for å utføre.

Snakket med noen i England, der kunne man få girkassen overhalt av ZF spesialist for rundt 3500 pund (38500 NOK), og når jeg søker på Google så kommer det og opp at gjennomsnittlig pris for overhaling er i rundt samme prisområde (30-40.000 NOK)

Tar verksteder her i Norge veldig godt betalt eller er det noe annet som gjør at det blir nesten dobbelt så dyrt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det standard i Norge? Alt er dobbelt så dyrt. Spurte Automatgearservice på Nyborg hva de skulle ha for å overhale en 5HP18 som jeg har i reserve i garasjen. 43750,- inkl moms for en komplett overhaling. Det er like mye som for en byttekasse fra BMW/Koed/GS. Det samme i ditt tilfelle, en ny koster ca 68000,-. Byttekasse som er ferdigoverhalt fra BMW/ZF. Din har pant på 8700,-. Jeg ser ikke helt hvordan de da skal overleve når de setter seg på samme prisklasse som byttekasser. Jeg er fan av å bytte det som trengs og demonterte forrige helg min 5HP18 selv, til nå kun mekatronikkenheten med sensorer, kasse fra 1997 som såg som ny ut innvendig med litt slug, mekatronikken og spesielt ventilenhet var helt fin. Jeg skal bestille vspesialverktøy fra ZF for å klare å demontere innmaten og det ser jævlig skummelt ut med masse deler men både gode manualer og iso-tegninger finnes tilgjengelig på nett og det er ikke sikkert din engang trenger en komplett overhaling, kan feks bare være inngående lager, drev eller simmering som en lett fikser selv om du har mulighet til å ta kassen ut selv som heller ikke er komplisert bare du har plass og girkassefiksur/løfter. De burde satt et maks pristak på feks 68000 eller billigere alt etter tilstand når de har demontert og inspisert innmat og dokumentert til kunden. For det kan bare være snakk om tusenlapper maks som trengs eller bare et oljebytte. Misforstå meg rett, det er ikke en kritikk mot Automatgearservice for de er veldig flinke men de skal jo overleve de og med arbeidsgiveravgift, moms, kursing, lønn etc...Hvilke problemer har du med din? 

 

https://www.thectsc.com/images/pdf/6HP26-28_Catalog.pdf

Endret av quandt1960
link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, quandt1960 skrev:

Er ikke det standard i Norge? Alt er dobbelt så dyrt. Spurte Automatgearservice på Nyborg hva de skulle ha for å overhale en 5HP18 som jeg har i reserve i garasjen. 43750,- inkl moms for en komplett overhaling. Det er like mye som for en byttekasse fra BMW/Koed/GS. Det samme i ditt tilfelle, en ny koster ca 68000,-. Byttekasse som er ferdigoverhalt fra BMW/ZF. Din har pant på 8700,-. Jeg ser ikke helt hvordan de da skal overleve når de setter seg på samme prisklasse som byttekasser. Jeg er fan av å bytte det som trengs og demonterte forrige helg min 5HP18 selv, til nå kun mekatronikkenheten med sensorer, kasse fra 1997 som såg som ny ut innvendig med litt slug, mekatronikken og spesielt ventilenhet var helt fin. Jeg skal bestille vspesialverktøy fra ZF for å klare å demontere innmaten og det ser jævlig skummelt ut med masse deler men både gode manualer og iso-tegninger finnes tilgjengelig på nett og det er ikke sikkert din engang trenger en komplett overhaling, kan feks bare være inngående lager, drev eller simmering som en lett fikser selv om du har mulighet til å ta kassen ut selv som heller ikke er komplisert bare du har plass og girkassefiksur/løfter. De burde satt et maks pristak på feks 68000 eller billigere alt etter tilstand når de har demontert og inspisert innmat og dokumentert til kunden. For det kan bare være snakk om tusenlapper maks som trengs eller bare et oljebytte. Misforstå meg rett, det er ikke en kritikk mot Automatgearservice for de er veldig flinke men de skal jo overleve de og med arbeidsgiveravgift, moms, kursing, lønn etc...Hvilke problemer har du med din? 

Hehe jo, i grunn så er det jo det. Syns jeg stadig vekk klare å sjokkere folk når jeg sier hva diverse ting koster her :)

Er Automatgear Service som ga meg prisen også. Salhus de holder til på da.

Nei jeg vet ikke helt, tror RATS på Østlandet er hakket bedre i pris, men igjen, de er på Østlandet.

Nå er jeg jo ikke kvalifisert på dette her, men utifra kilometerstand, og hva jeg har sett på div Youtube videoer rundt disse kassene så lurer jeg nesten på om nye solenoider til mechatronic + tube seals, mechatronic sleeve og den runde kontakten og naturligvis ny olje kanskje kunne ha funket.

Jeg vet ikke om det er noe særlig slitasje på girkassen innvendig, og det vet jo ikke de heller i og med at den da måtte ha blitt demontert og splittet.

Den slår/bykser litt når den girer fra andre til tredje gir. Noen ganger vil den dra den langt ut på turtallet før den omsider girer. I følge de så slår den også på nedgiring fra tredje til andre, men det har i grunn ikke jeg lagt merke til. Den girer og litt "uggent" for å bruke deres ord, og det kan jeg delvis være enig i.

Et problem som overnevnte ikke kan fikse er at converter tydeligvis slipper ved høy belastning.

Så kort oppsumert fra de: Kombinasjonsfeil ved mechatronic og converter, men de påstår og at kassen har en del generell slitasje, uten at jeg vet hva de baserer det på.

Skal sies at de ga meg pris på bytte av mechatronic og converter på 55.000kr.

Bil er kjørt 167 tusen. Vært oljeskift på kasse på 124 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en interresant prat med en kvalitetsmekaniker om girkasser. Han hadde god kontakt med en ledende spesialist  i Sverige bl.a, dengang gjaldt det dobbeltklutsj kassene til VW. Her var det så følsomt og så marginale innstillinger for at kassen skulle fungere optimalt - at i Norge var det vanlig å bestille erstatningsenhet enn å kaste bort tid med å fikse den originale girkassen. Men han hadde gjort en rekke slike jobber og verkstedet tjente grovt med kr på disse jobbene. Han mente verksteder ikke hadde kunnskap/gadd å skru og heller belastet kunden for kostnaden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Hehe jo, i grunn så er det jo det. Syns jeg stadig vekk klare å sjokkere folk når jeg sier hva diverse ting koster her :)

Er Automatgear Service som ga meg prisen også. Salhus de holder til på da.

Nei jeg vet ikke helt, tror RATS på Østlandet er hakket bedre i pris, men igjen, de er på Østlandet.

Nå er jeg jo ikke kvalifisert på dette her, men utifra kilometerstand, og hva jeg har sett på div Youtube videoer rundt disse kassene så lurer jeg nesten på om nye solenoider til mechatronic + tube seals, mechatronic sleeve og den runde kontakten og naturligvis ny olje kanskje kunne ha funket.

Jeg vet ikke om det er noe særlig slitasje på girkassen innvendig, og det vet jo ikke de heller i og med at den da måtte ha blitt demontert og splittet.

Den slår/bykser litt når den girer fra andre til tredje gir. Noen ganger vil den dra den langt ut på turtallet før den omsider girer. I følge de så slår den også på nedgiring fra tredje til andre, men det har i grunn ikke jeg lagt merke til. Den girer og litt "uggent" for å bruke deres ord, og det kan jeg delvis være enig i.

Et problem som overnevnte ikke kan fikse er at converter tydeligvis slipper ved høy belastning.

Så kort oppsumert fra de: Kombinasjonsfeil ved mechatronic og converter, men de påstår og at kassen har en del generell slitasje, uten at jeg vet hva de baserer det på.

Skal sies at de ga meg pris på bytte av mechatronic og converter på 55.000kr.

Bil er kjørt 167 tusen. Vært oljeskift på kasse på 124 tusen.

Jeg ville skaffet med ISTA/Rheingold og lest ut girkassemodulen samt lest av live verdier og om de er normal, hvertfall de du kan. Det kan være elektronisk eller konverter, når de overhaler kasser så burde de ha skaffet seg ZF Testman. Har du testet start i 2. og 3.? Slurer den veldig eller starter den hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ron Jeremy skrev:

Hadde en interresant prat med en kvalitetsmekaniker om girkasser. Han hadde god kontakt med en ledende spesialist  i Sverige bl.a, dengang gjaldt det dobbeltklutsj kassene til VW. Her var det så følsomt og så marginale innstillinger for at kassen skulle fungere optimalt - at i Norge var det vanlig å bestille erstatningsenhet enn å kaste bort tid med å fikse den originale girkassen. Men han hadde gjort en rekke slike jobber og verkstedet tjente grovt med kr på disse jobbene. Han mente verksteder ikke hadde kunnskap/gadd å skru og heller belastet kunden for kostnaden.

 

Ja vanlige BMW verksteder bytter bare, de har ikke kompetanse. Skal du sette en kasse sammen igjen så har den enormt små klaringer du må justere før du skrur sammen hvert gir. Feks 0.1-0.3mm maks dødgang på aksling til konverter på min, om det er mer må du demontere og sette inn shims, clutch F 1,3-1,6mm etc...petimeterarbeid som tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hadde en interresant prat med en kvalitetsmekaniker om girkasser. Han hadde god kontakt med en ledende spesialist  i Sverige bl.a, dengang gjaldt det dobbeltklutsj kassene til VW. Her var det så følsomt og så marginale innstillinger for at kassen skulle fungere optimalt - at i Norge var det vanlig å bestille erstatningsenhet enn å kaste bort tid med å fikse den originale girkassen. Men han hadde gjort en rekke slike jobber og verkstedet tjente grovt med kr på disse jobbene. Han mente verksteder ikke hadde kunnskap/gadd å skru og heller belastet kunden for kostnaden.

Virker nesten ikke som det er mange i Norge som gidder å reparere girkasser nei. Uten å ha sjekket så veldig nøye så er det jo ikke mange verkstedene som spesialiserer seg på det heller? Automatgear Service, RATS og kanskje noen få til?

6 minutter siden, quandt1960 skrev:

Jeg ville skaffet med ISTA/Rheingold og lest ut girkassemodulen samt lest av live verdier og om de er normal, hvertfall de du kan. Det kan være elektronisk eller konverter, når de overhaler kasser så burde de ha skaffet seg ZF Testman. Har du testet start i 2. og 3.? Slurer den veldig eller starter den hardt?

Glemte å nevne at det sjekket for feilkoder, var ingenting. Men nå vet jeg ikke hva de bruker til utlesning av feilkoder. Har heller ingen varsel i iDrive.

Nei, jeg har ikke gjort det bevisst. Lurer dog på om jeg en gang har hatt den i 2. gir og at den da sluret litt. Men dette med girkasse har jeg ca. null kompetanse på.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgir reparasjon er både tidkrevende, vanskelig og ikke allltid vellykket. Dette er komplisere enheter med sammensatte problemer som krever spesialutstyr og mye erfaring å reparere.

Prisene hos de fleste automatgirverksteder i Norge ligger på et fornuftig nivå sammenlignet med timeprisene hos de langt mindre erfarne merkeverkstedene. 

Alternativet er selvfølgelig overhalte/nye enheter, men disse skal også monteres korrekt, noe vi i bransjen ser at ofte blir utført slurvete selv av renommerte verksteder, nettopp pga. lavt kunnskapsnivå og lite erfaring. Girkassene har også kjøling, hvorpå et havari vil forårsake partikler/spon i dette systemet, noe som sjeldent blir tatt hensyn til hos vanlige bilverksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bygget en forsterket girkasse til en E39 530D hos Automatgearservice i Åsane for noen år siden. De bytta da ut all innmaten,  inngående og utgående akslinger, clutchtromler med lameller, planetgear etc. Det jeg så den gangen var at det varierte hva som ble gjort og hvor mye som ble skiftet og likevel ble kalt en overhaling hos forskjellige leverandører, Sier ikke at det er tilfelle her men anbefaler likevel å få litt detaljer om hva som er byttet og gjort slik at sammenligning blir mest mulig korrekt. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Bergensområdet kan jeg tipse deg om et par automatkassespesialister som begge ligger ca 4 timers kjøring sørover fra Bergen:

- Transtec på Bryne, Rogaland. 

- Finnvik Bilteknikk v/ Ivar Finnvik, Imsland i Ryfylke, Rogaland (drev svært mye med DSG-kassene til VAG samt amerikanske automatkasser tidligere. Kan være litt vanskelig å få tak i, men er en smarting som fort kan komme opp med gode løsninger på vriene problemer). Jeg hadde E91’en inne hos han for flushing og bytte av olje på automatkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til RATS for et par dager siden der jeg lå ved det Automatgear Service sa, samt beskrivelse av problemet og de ga meg en helt annen reparasjons løsning. Helt annen pris også.

Vet ikke helt hva jeg skal tro når to verksteder som spesialiserer seg på girkasser tenker så forskjellig 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt ligger mest sannsynlig i ventilhuset, med mindre du også opplever shudder (vibrasjon) når converterclutchen aktiveres (lock-up). 6HP26/28 har generelt veldig solide convertere, så dette er sjeldent problemet. 6HP serien har også trøbbel med høy slitasje på interne bussinger/opplagringer som kan føre til samme symptomer som ventilhusslitasje pga. indre lekkasjer.

Jeg foreslår at du reiser til en kvalifisert automatgirmekaniker (Rats AS har flere gode teknikere) og får satt en diagnose gjennom en prøvekjøring. Alt annet blir antagelser og gjetning.

Mvh

Thomas Netlandet

Endret av Clipictrial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Clipictrial skrev:

Problemet ditt ligger mest sannsynlig i ventilhuset, med mindre du også opplever shudder (vibrasjon) når converterclutchen aktiveres (lock-up). 6HP26/28 har generelt veldig solide convertere, så dette er sjeldent problemet. 6HP serien har også trøbbel med høy slitasje på interne bussinger/opplagringer som kan føre til samme symptomer som ventilhusslitasje pga. indre lekkasjer.

Jeg foreslår at du reiser til en kvalifisert automatgirmekaniker (Rats AS har flere gode teknikere) og får satt en diagnose gjennom en prøvekjøring. Alt annet blir antagelser og gjetning.

Mvh

Thomas Netlandet

Var ventilhuset han på mail mente også.

Har ikke merket noe nevneverdig vibrasjon fra drivverket, så tviler på det. Når pleier den slitasjen å være "vanlig" med mindre bilen har vært herjet med 24/7 da?

 

Var det jeg gjorde, og fikk de overnevnte prisene, mens de på RATS tenkte mer mot ventilhus og evt medfølgene trykkregulerings feil.

Skulle gjerne tatt en tur til RATS, men det er en tur på 525km (ca. 8 timer), så det krever litt planlegging.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...