Gå til innhold

520d g30 irriterende lavt turtall ved kjøring


Alf M
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg merker det på min bil når det er blitt mye daukjøring og kø og 50-60 soner så blir den litt "laggete" på gassen når jeg slipper den og går på igjen f,eks inn i en rundkjøring. Da må jeg ta den ut på landeveien og la den strekke skikkelig på beina så blir den normal igjen, alternativt tar jeg en "Throttle body adaption reset"  som vel er det samme metode som den gamle "reset girkasse"  1.pedalen i gulvet, 2. på med tenning, 3. vent i 30 sek, 4.av med tenning, 5. slipp gassen og vent 1 minutt før du starter og kjører.  

Tror ikke disse adaptive funksjonene både på girkasse og gasspedal fungerer opptimalt i norske 50-soner og diverse køkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

@papertiger vi er enig og det passet bare å nevne Sportsmodus og M/S i sammenheng med det du skrev. :)  Har du prøvd resetting av girkasse? Slik vi gjorde på E91ene. :) 

Ah ja stemmer :) da blir den enda mer sportslig som du sier, men også hardere i giringen. Nei ikke prøvd enda, vil vente å se hva de gjer på service :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2019 den 14.56, papertiger skrev:

@Alf M jeg har samme greia på min 420xd, også B47 motor og 8-trinns ZF kasse. I comfort modus girer den ekstremt tidlig, og ligger normalt på mellom 1000-1200rpm, ofte helt nedi 950rpm før den girer. Var på tur til Bergen i helga, og da endte det opp med at jeg kjørte i Sport mode for å unngå det jeg opplever som tendenser til nøling fra girkassen. Det virker som den ikke vet helt om den skal ligge i det giret eller gire ned. Merk at dette er ved vanlig kjøring, ikke ved aktiv kjøring, men ved kjøring til og fra jobb hver dag er det jo ingen som kjører aktivt på en trafikkert vei i 50-70 sone? Dette skjer for øvrig ved hastigheter helt opp til 80.

@Hpi det er ok å kjøre i sport mode i ny og ne, men det skal jo ikke være slik at en konsekvent må skifte over til sport mode ved oppstart for at en skal trives bak rattet, og med en bil under garanti er det i hvertfall ikke ønskelig å la være å gjøre noe med det. Jeg har tatt kontakt med Bavaria, som skal kikke på det i forbindelse med oljeskiftservice om halvannen uke så får vi se hva som kommer av det.

Noe nytt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Alf M skrev:

Noe nytt her?

Hei, glemt litt av dette her.

Hadde bilen inne på oljeskiftservice, hvorpå de sjekket opp i dette med giringen samtidig. De fant selvfølgelig ingen feil, og de mente også over telefon at de ikke kunne gjøre noe som helst som å resette adapsjoner etc, og at det kunne stamme fra oppdaterte parametere som lå i softwareoppdateringen som ble utført på bilen i forbindelse med bytte av VTG for en drøy måned siden.

Når jeg kom å hentet bilen og snakket med en annen kundebehandler sa de at det kunne være mulig at den fortsatt var i innlæringsfasen etter softwareoppdatering, og at dersom det ikke bedret seg innen et par uker (når jeg skal inn for å bytte en dårlig/ødelagt cruise control-toggle/switch i gummi på rattet på garanti) så var det bare å gi beskjed når jeg kom inn så skulle de kunne resette adapsjonene i girkassen... :P 

Jeg har utførte en throttle body reset, men ingen merkbare endringer der
(prosedyre:
1. slå på tenningen med foten AV gassen og AV bremsen
2. press ned gasspedalen til bunns i minimum 30 sek
3. slå av tenningen med foten PÅ gassen
4. slipp gasspedalen.)
litt annerledes enn den @Hpi beskrev over her, men det var den jeg fant på nettet. Prøvde egentlig begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hei, glemt litt av dette her.

Hadde bilen inne på oljeskiftservice, hvorpå de sjekket opp i dette med giringen samtidig. De fant selvfølgelig ingen feil, og de mente også over telefon at de ikke kunne gjøre noe som helst som å resette adapsjoner etc, og at det kunne stamme fra oppdaterte parametere som lå i softwareoppdateringen som ble utført på bilen i forbindelse med bytte av VTG for en drøy måned siden.

Når jeg kom å hentet bilen og snakket med en annen kundebehandler sa de at det kunne være mulig at den fortsatt var i innlæringsfasen etter softwareoppdatering, og at dersom det ikke bedret seg innen et par uker (når jeg skal inn for å bytte en dårlig/ødelagt cruise control-toggle/switch i gummi på rattet på garanti) så var det bare å gi beskjed når jeg kom inn så skulle de kunne resette adapsjonene i girkassen... :P 

Jeg har utførte en throttle body reset, men ingen merkbare endringer der
(prosedyre:
1. slå på tenningen med foten AV gassen og AV bremsen
2. press ned gasspedalen til bunns i minimum 30 sek
3. slå av tenningen med foten PÅ gassen
4. slipp gasspedalen.)
litt annerledes enn den @Hpi beskrev over her, men det var den jeg fant på nettet. Prøvde egentlig begge deler.

Adapsjonene på kassen min har vært resett 3 ganger, sist gang programerte de også opp igjen bilen sa de, da virket bilen annerledes i 2-3-4 dager..men så faller den bare tilbake igjen. Forhandler mener at det kan være mitt kjøremønster, men de har funnet en annen bil som girer likt som min, så der har de jo «frikjent» meg. Jeg klarer ikke å tro annet enn at noe må være galt, jeg har prøvd 3 andre 520d å 2 helt nye 320d, disse var gode å kjøre å girer omtrent ikke på landevei i det hele tatt 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alf M skrev:

Adapsjonene på kassen min har vært resett 3 ganger, sist gang programerte de også opp igjen bilen sa de, da virket bilen annerledes i 2-3-4 dager..men så faller den bare tilbake igjen. Forhandler mener at det kan være mitt kjøremønster, men de har funnet en annen bil som girer likt som min, så der har de jo «frikjent» meg. Jeg klarer ikke å tro annet enn at noe må være galt, jeg har prøvd 3 andre 520d å 2 helt nye 320d, disse var gode å kjøre å girer omtrent ikke på landevei i det hele tatt 🤔

Hmm, kan være chiptuning er den eneste veien ut? :D Eller kanskje xHP,  men det blir først når garantien på bilen er gått ut. Det skal uansett ikke være slik, så jeg kommer ikke til å gi opp dette med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hmm, kan være chiptuning er den eneste veien ut? :D Eller kanskje xHP,  men det blir først når garantien på bilen er gått ut. Det skal uansett ikke være slik, så jeg kommer ikke til å gi opp dette med det første.

Garanti kommer før chip 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, papertiger skrev:

Hei, glemt litt av dette her.

Hadde bilen inne på oljeskiftservice, hvorpå de sjekket opp i dette med giringen samtidig. De fant selvfølgelig ingen feil, og de mente også over telefon at de ikke kunne gjøre noe som helst som å resette adapsjoner etc, og at det kunne stamme fra oppdaterte parametere som lå i softwareoppdateringen som ble utført på bilen i forbindelse med bytte av VTG for en drøy måned siden.

Når jeg kom å hentet bilen og snakket med en annen kundebehandler sa de at det kunne være mulig at den fortsatt var i innlæringsfasen etter softwareoppdatering, og at dersom det ikke bedret seg innen et par uker (når jeg skal inn for å bytte en dårlig/ødelagt cruise control-toggle/switch i gummi på rattet på garanti) så var det bare å gi beskjed når jeg kom inn så skulle de kunne resette adapsjonene i girkassen... :P 

Jeg har utførte en throttle body reset, men ingen merkbare endringer der
(prosedyre:
1. slå på tenningen med foten AV gassen og AV bremsen
2. press ned gasspedalen til bunns i minimum 30 sek
3. slå av tenningen med foten PÅ gassen
4. slipp gasspedalen.)
litt annerledes enn den @Hpi beskrev over her, men det var den jeg fant på nettet. Prøvde egentlig begge deler.

Var nok bare jeg som skrev feil, det var nok et skudd i blinde dette. Jeg bruker den som sagt til å få bort den litt laggete følelsen på gasspedal som kommer etter perioder med mye kø/slapp kjøring.  Jeg opplever at den fungerer til det men en god gammel "italien tuneup" fungerer aller best.  Men det endrer ikke noe på hvordan girkasse oppfører seg i D hos meg heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker litt tendenser til dette på 340'en også. Har erfart at det er værst når bilen er kald eller etter at kassen er kjørt i sport/manuell. Da er det lavest mulig turtall og mest mulig giring når jeg setter den over til vanlig drive.. Virker som den kalibrerer seg etter kjøremåten hver gang.
Nå bor jeg dog på Vestlandet og her i distriktet er det mye opp og ned på smale veier, så kjører de værste strekningene i manuelt for å slippe at den girer hele tiden. 

Merket at mønsteret angående giring ble mye bedre på langtur, da var det null tendenser til nøling fra kassen og den lå i det giret jeg så for meg hele turen, selv om den drar seg litt langt ned i begynnelsen av en god stigning, men det er nok fordi jeg ser bakken😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Brewit skrev:

Merker litt tendenser til dette på 340'en også. Har erfart at det er værst når bilen er kald eller etter at kassen er kjørt i sport/manuell. Da er det lavest mulig turtall og mest mulig giring når jeg setter den over til vanlig drive.. Virker som den kalibrerer seg etter kjøremåten hver gang.
Nå bor jeg dog på Vestlandet og her i distriktet er det mye opp og ned på smale veier, så kjører de værste strekningene i manuelt for å slippe at den girer hele tiden. 

Merket at mønsteret angående giring ble mye bedre på langtur, da var det null tendenser til nøling fra kassen og den lå i det giret jeg så for meg hele turen, selv om den drar seg litt langt ned i begynnelsen av en god stigning, men det er nok fordi jeg ser bakken😄 

Når man må sette automatkassa i manuell for å slippe unødig å plagsom giring, da er man langt kommet 🙈 hvilken årsmodell er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Alf M skrev:

Når man må sette automatkassa i manuell for å slippe unødig å plagsom giring, da er man langt kommet 🙈 hvilken årsmodell er dette?

Er kun de værste plassene, syns det blir unødvendig at den girer opp etter en bakke og så er det strekning på 10m for så å gire ned igjen hele tiden. Føler det er "bedre" for kassen og heller låse den i gir der jeg vet det blir mye unødvendig giring👍 Er en 2015 modell med 32k km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, Alf M skrev:

Inget nytt?🤔

Nei, har en ny sjef i huset som også gjør en enestående jobb som tidstyv. Har snakket med den andre lokale Bavariaforhandleren i området, de foreslo jeg tok turen ut og tok med en tekniker på kjøretur (har vært borti han før - er tysk og kommer fra BMW-systemet i Tyskland og er ekstremt kunnskapsrik på BMW og Mini), så tar vi det derfra. Står på agendaen! 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...