Gå til innhold

520d g30 irriterende lavt turtall ved kjøring


Alf M
 Share

Anbefalte innlegg

Noen andre som opplever veldig lavt turtall ved kjøring på sin G30 520d? Bilen min ligger på ca 1100 omdreininger på 80kmt, den drar seg noen ganger under 1000 omdreininger også, dette lave turtallet er også på de andre girene ved jevn fart.

Dette resulterer i en hel masse giringer da turtallet blir alt for lavt for å kjøre, giringene blir ikke gode heller.

Har prøvd flere 520d G30, noen er slik som min, å noen andre er helt annerledes å ligger jevnt å fint på ca 1500 omdreininger ved kjøring.

Hva er det som gjør dette?!

Mine lokale BMW verksteder sier bilen skal være slik, men hvorfor er da tilsvarende biler helt annerledes?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipp girvelger til venstre så legger den seg 1 gir lavere, jeg kjører alltid med girvelger i S, å kjøre i D liker ikke jeg heller men det handler nok om å spare en dråpe drivstoff, har opplevd det samme både i Audi Q5 og Volvo Xc60, du får denne litt ubehagelige resonansen i bilen pga det lave turtallet. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Vipp girvelger til venstre så legger den seg 1 gir lavere, jeg kjører alltid med girvelger i S, å kjøre i D liker ikke jeg heller men det handler nok om å spare en dråpe drivstoff, har opplevd det samme både i Audi Q5 og Volvo Xc60, du får denne litt ubehagelige resonansen i bilen pga det lave turtallet. 

Så det vil være normalt å ha åttendegir i 75kmt? da kommer resonansen som du sier, eller vibrasjoner i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Alf M skrev:

Så det vil være normalt å ha åttendegir i 75kmt? da kommer resonansen som du sier, eller vibrasjoner i bilen.

Bilen klarer det nok greit men om det er det beste for drivverk er jeg mer usikker på, det er jo slikt en blir advart mot med manuell gir og momentsterk motor, å ligge å presse på høyt gir istedenfor å gire ned, det går jo fordi motor er sterk men clutch og svinghjul er ikke like fornøyd. Nå girer nok din bil med automat ned før det blir skadelig men både du og drivverk og sannsynligvis motor trives bedre på et lavere gir med litt mer turtall så mitt råd er å konsekvent vippe girvelger over til venstre i S

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alf M jeg har samme greia på min 420xd, også B47 motor og 8-trinns ZF kasse. I comfort modus girer den ekstremt tidlig, og ligger normalt på mellom 1000-1200rpm, ofte helt nedi 950rpm før den girer. Var på tur til Bergen i helga, og da endte det opp med at jeg kjørte i Sport mode for å unngå det jeg opplever som tendenser til nøling fra girkassen. Det virker som den ikke vet helt om den skal ligge i det giret eller gire ned. Merk at dette er ved vanlig kjøring, ikke ved aktiv kjøring, men ved kjøring til og fra jobb hver dag er det jo ingen som kjører aktivt på en trafikkert vei i 50-70 sone? Dette skjer for øvrig ved hastigheter helt opp til 80.

@Hpi det er ok å kjøre i sport mode i ny og ne, men det skal jo ikke være slik at en konsekvent må skifte over til sport mode ved oppstart for at en skal trives bak rattet, og med en bil under garanti er det i hvertfall ikke ønskelig å la være å gjøre noe med det. Jeg har tatt kontakt med Bavaria, som skal kikke på det i forbindelse med oljeskiftservice om halvannen uke så får vi se hva som kommer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en helt ny 320d her om dagen, den var helt annerledes, cruser pent avgårde på 1400 omdreininger på normal landevei. Denne bilen girte ikke i det hele tatt der min kan finne på å gire 8-10-12 ganger. Bilen min lugger når den girer, kjenner nesten hvert eneste girskift 🤷🏻‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt vår bil på en langtur igår (ca 5 timer med kjøring), og ca hele reisen gikk i Sport mode. I Comfort mode virker det nesten som om den er i Eco Pro mode. Men hiver jeg den i Eco Pro mode så girer den ved enda lavere turtall. I Comfort mode ved lave hastigheter (20-70) så hender det at den girer opp ved 13-1400 omdreininger, så ender på kanskje 900 rpm, og deretter girer ned igjen fordi den fant ut at det var kanskje litt lavt allikevel. Det er noe som ikke er helt riktig her, så skal bli godt å ha den inne til Bavaria en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger det er forskjell på Sport Mode og Sport :) "Mode" velger du jo med en knapp hvor Eco og Comfort er alternativ. Sport så flipper du automatstikka til venstre over i M/S. En kombo mellom Sport Mode og Sport er jo det morsomste, men kanskje slitsomt i by med tyngre ratt(?). Du kan uansett fint kjøre i Comfort Mode og i Sport, så har du normalt oppsett(soft ratt osv.), men at den ligger gjerne et gir lavere og er litt mer "på'ån" i kjøringen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 de forskjellene er jeg helt inneforstått med :) det er Comfort Mode som rett og slett ligger i for høye gir - og den har ikke alltid vært slik, og skal heller ikke være slik. Motor-girkasse er ikke så sømløs i oppførselen sin som den burde være i Comfort mode. Og merk at dette er «oppstartsmodusen» til bilen. Det skal ikke være nødvendig å måtte toggle til Sport mode ved oppstart for å få en bra kjøreopplevelse - Comfort mode skal være helt perfekt til vanlig kjøring, Sport mode er for landevei og aktiv kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...