Gå til innhold

Defekt høytrykkspumpe BMW X1 E84


Simsju
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en BMW X1 X18d som fikk motorhavari her om dagen. Jeg fikk tauet den til verkstedet og fikk et svimlende tilbud på reparasjoner på 120.000kr. Etter mye leting, googling, banning og fortvilelse har jeg vel innsett at man ikke kommer billig fra dette. Fikk konstanter fra Bilia at det var høytrykkspumpa som var gåen. Tok opp denne selv (for å være helt sikker) og fant til min fortvilelse masse spon i ventilen som sitter på pumpa. 

 

Etter litt forskjellige tilbud rundt om, har jeg sett at bare høytrykkspumpa i seg selv koster et sted mellom 12-14.000kr. Så kommer rail, dyser etc. i tillegg. Havner fort på 25-30.000kr.

 

Jeg ser også at det finnes en del motorer på diverse huggere rundt om. Derfor spør jeg dere hva dere anbefaler. Kjøpe deler som trengs og bytte selv (Da veit du hvordan motoren din er i stand men mye jobb) eller kjøpe ny motor og sette i denne? (her veit man ikke helt hva man får, men man sparer seg jo kanskje for litt jobb, og man kommer kanskje noe billigere ut av det)

 

Vask og rensing av alle rør og tank, samt bytte av fødepumpe og filter må også gjøres.

 

Alle tips og triks mottas med takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fikset en slik feil selv, men det virker å være en gjenganger at man skifte HT pumpen, filter, rail og dyser. Og rengjør at annet, tank, slanger og rør. Motor har jeg ikke forstått gjøres noe med, annet enn å skifte olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye frem og tilbake med forskjellige fagfolk, havner jeg på å bytte hele motoren. Er det mye arbeid å bytte motor i en BMW X1? 

 

Jeg ser også at det er få x18d motorer å finne, men det finnes en del 20d motorer. Er det noe forskjell på motorene utenom effekt? Vil en 20d motor passe rett inn i min X1?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde nettopp samme jobben på madammens golf 6 2.0tdi 2010 modell. Denne har samme pumpa som på din bil vil jeg tro. Bosch cp4. Møllerpris; 90.000kr. Jeg kontaktet dieselgrossisten og fikk tilsendt ny ht pumpe, og dyser. Fra opphugging fikk jeg nytt filterhus , fødepumpe i tank og fuelrail. Totalt 30k i deler.

Tok ned tank. Rengjorde denne og brukte magnet og diverse til denne ble helt ren. Tur/returlinjene under bilen er i plastikk så disse blåste jeg reine. Fødepumpe i tank full i spon også den, så byttet denne. Byttet alle gummislanger inn/ut av filterhus med nye. Blåste reint alle dyserør etc. Satte i ny ht pumpe og nye dyser. Fikk en mekanikerbekjent til å komme med pc fra jobb og kode alt på plass. Kjørte samtidig luftemodus hvor kun matepumpene går. Tok av slange som går inn på ht pumpe og kjørte luftemodus. På den måten spylte vi reint systemet oppi en flaske. Startet på første drag :)

30k og 30 timer kontra møller og 90k.

Vurderte også ny motor fra hugger, men da er det gamle dyser og pumpe også på den. Disse ryker jo "uansett" virker det som. Ønsker ikke å ha den risikoen på meg nå som bilen skal selges.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei, jeg har tilsvarende skade med utspring i høytrykks dieselpumpe på min X3/F25, 2.0d, 2011, km 120 000.  Spon har forurenset hele innsprøytningssystemet, tank må dreneres, dyser skiftes mv. Er det strengt nødvendig å skifte alle deler i linjen eller kan noe renses betryggende.. Bilen står i Kristiansand. Har ingen erfaringer med verksteder der, men fått et svimlende tilbud. Kjenner noen til alternativ til merkeverksted, vil tro det finnes kompetanse på dette i Agder. Takknemlig for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Harry Kleint skrev:

Hei, jeg har tilsvarende skade med utspring i høytrykks dieselpumpe på min X3/F25, 2.0d, 2011, km 120 000.  Spon har forurenset hele innsprøytningssystemet, tank må dreneres, dyser skiftes mv. Er det strengt nødvendig å skifte alle deler i linjen eller kan noe renses betryggende.. Bilen står i Kristiansand. Har ingen erfaringer med verksteder der, men fått et svimlende tilbud. Kjenner noen til alternativ til merkeverksted, vil tro det finnes kompetanse på dette i Agder. Takknemlig for innspill. 

Har du motorskadeforsikring på bilen din?

Jeg ville f.eks. hørt med Batterielektro på Stoa i Arendal, virker å ha god peiling på BMW og konkurransedyktige priser. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at de fleste verksteder vil bytte alt, da de har ansvaret for jobben og skal sørge for garanti og evt reklamasjon for dette i de 5 årene som loven sier.

Men det er jo enkelt for deg som privat person om du tar dette ansvaret selv å evt ikke vil bytte alle rør og heller blåse de rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye penger å spare på brukte deler fra ebay. 

Nettop hatt samme problemet som deg😅

Spyl gjennom drivstoffrør med bremserens og blås gjennom med blåsespiss etterpå. (gjenta dette til det er 100% rent) 

Husk å kode inn nye dyser når du kommer så langt

Vanvittig kjedelig jobb😥

 

Endret av Gebe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...