Simsju

Defekt høytrykkspumpe BMW X1 E84

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en BMW X1 X18d som fikk motorhavari her om dagen. Jeg fikk tauet den til verkstedet og fikk et svimlende tilbud på reparasjoner på 120.000kr. Etter mye leting, googling, banning og fortvilelse har jeg vel innsett at man ikke kommer billig fra dette. Fikk konstanter fra Bilia at det var høytrykkspumpa som var gåen. Tok opp denne selv (for å være helt sikker) og fant til min fortvilelse masse spon i ventilen som sitter på pumpa. 

 

Etter litt forskjellige tilbud rundt om, har jeg sett at bare høytrykkspumpa i seg selv koster et sted mellom 12-14.000kr. Så kommer rail, dyser etc. i tillegg. Havner fort på 25-30.000kr.

 

Jeg ser også at det finnes en del motorer på diverse huggere rundt om. Derfor spør jeg dere hva dere anbefaler. Kjøpe deler som trengs og bytte selv (Da veit du hvordan motoren din er i stand men mye jobb) eller kjøpe ny motor og sette i denne? (her veit man ikke helt hva man får, men man sparer seg jo kanskje for litt jobb, og man kommer kanskje noe billigere ut av det)

 

Vask og rensing av alle rør og tank, samt bytte av fødepumpe og filter må også gjøres.

 

Alle tips og triks mottas med takk.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg fikset en slik feil selv, men det virker å være en gjenganger at man skifte HT pumpen, filter, rail og dyser. Og rengjør at annet, tank, slanger og rør. Motor har jeg ikke forstått gjøres noe med, annet enn å skifte olje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter mye frem og tilbake med forskjellige fagfolk, havner jeg på å bytte hele motoren. Er det mye arbeid å bytte motor i en BMW X1? 

 

Jeg ser også at det er få x18d motorer å finne, men det finnes en del 20d motorer. Er det noe forskjell på motorene utenom effekt? Vil en 20d motor passe rett inn i min X1?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor byttes hele motoren? Er det for mer effekt kan jeg forstå det, men for noe annet forstår jeg det ikke? Om ikke den nye motoren har ny rail, pumpe og utbedret register.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gjorde nettopp samme jobben på madammens golf 6 2.0tdi 2010 modell. Denne har samme pumpa som på din bil vil jeg tro. Bosch cp4. Møllerpris; 90.000kr. Jeg kontaktet dieselgrossisten og fikk tilsendt ny ht pumpe, og dyser. Fra opphugging fikk jeg nytt filterhus , fødepumpe i tank og fuelrail. Totalt 30k i deler.

Tok ned tank. Rengjorde denne og brukte magnet og diverse til denne ble helt ren. Tur/returlinjene under bilen er i plastikk så disse blåste jeg reine. Fødepumpe i tank full i spon også den, så byttet denne. Byttet alle gummislanger inn/ut av filterhus med nye. Blåste reint alle dyserør etc. Satte i ny ht pumpe og nye dyser. Fikk en mekanikerbekjent til å komme med pc fra jobb og kode alt på plass. Kjørte samtidig luftemodus hvor kun matepumpene går. Tok av slange som går inn på ht pumpe og kjørte luftemodus. På den måten spylte vi reint systemet oppi en flaske. Startet på første drag :)

30k og 30 timer kontra møller og 90k.

Vurderte også ny motor fra hugger, men da er det gamle dyser og pumpe også på den. Disse ryker jo "uansett" virker det som. Ønsker ikke å ha den risikoen på meg nå som bilen skal selges.

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.