Gå til innhold

Vinterdekktest 2019


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Byttet tidlig til vinterdekk i år siden jeg hadde nye dekk som jeg var spent på hvordan var å kjøre med. Har som nevnt tidligere kjøpt Michelin Pilot Alpin 5 som ikke er et nordisk vinterdekk, men et kontinentalt vinterdekk.
Bor på sørvestlandet med lite snø så valgte å gi denne type dekk en sjanse. 
Har jo ikke fått prøvd de på snø og is, men på tørr og våt bar veg er de ypperlige. Veldig lite støy, ingen sporing og langt fra så myke som vanlige vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.H.D Dette er min erfaring også og klimaet dere har på sørvestlandet i Norge skiller seg jo ikke mye fra klimaet vi har her på Jylland i Danmark. Som tidligere nevnt valgte jeg i mange år såkalte kontinentale vinterdekk (bl.a på vår BMW E46 318d Touring igjennom 10 år), men jeg har nå gått over til såkalte europeiske helårsdekk (Nokian WeatherProof). Jmf. testen med Nokian dekk er forskjellen ikke stor i forhold til kontinentale vinterdekk og slik oppleves det heller ikke på tørr og våt asfalt. Litt mindre støy og litt mer komfort er det imidlertid. Det skal bli spennende å se hva som skjer når vi skal på fjellet i Norge i desember. Jeg tror imidlertid basert på tidligere erfaringer med tilsvarende helårsdekk fra Michelin (CrossClimate+) at Nokian dekkene klarer seg fint på skikkelig vinterføre også.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Goodyear Ultragrip Performance+ til min bil.

Har ikke kjørt så mye med de enda, men det jeg fikk inntrykk av på første kjøreturen var at de virket å være en del stivere enn Nokian sine, noe som er bra for meg som bor i Bergen og ser relativt lite til skikkelig vinterføre. Står på dekktester at de har godt grep på våte veier og kort bremseavstand, så det er jo positivt :)

Syns ikke de støyet noe særlig heller.

Er spent på hvordan de er i snøføre, men kan vel ta sin tid før jeg får opplevd det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.H.D Utfra det jeg har sett her inne de siste årene, så er det du som vinner 1. plassen :) Dette er noe du har grep om.. 

Så derfor spør jeg deg i disse x-drive tider-- Finnes det noen oversikt over rulle omkrets på de forskjellige dekkmerker på nett.

Tenker på oss/meg som bare trenger to nye dekk og vil handle etter omkrets.. 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Conquest skrev:

@E.H.D Utfra det jeg har sett her inne de siste årene, så er det du som vinner 1. plassen :) Dette er noe du har grep om.. 

Så derfor spør jeg deg i disse x-drive tider-- Finnes det noen oversikt over rulle omkrets på de forskjellige dekkmerker på nett.

Tenker på oss/meg som bare trenger to nye dekk og vil handle etter omkrets.. 

På forhånd takk ;)

Eneste tipset jeg har her er tirerack.com, ser at når du velger et dekk og går på specifications, så oppgir de bl.a. antall revolutions per mile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, E.H.D skrev:

Eneste tipset jeg har her er tirerack.com, ser at når du velger et dekk og går på specifications, så oppgir de bl.a. antall revolutions per mile. 

Det fungerte dårlig... Må få forhandler til å måle fysisk, da jeg bare skal kjøpe to dekk, grunnet bmw slitasje på innsiden. Men takk for svar. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har anbefalinger på vinterdekk til Minien? Dimensjoner 205/45-17 eller 215/45-17. Det er begge dyre dimensjoner har jeg funnet ut...

Har fått tilbud om:
-Continental Viking Contact 6 (overligger) til ca 8000kr
-Vredestein Wintrac Extreme S til 6500kr
-Michelin Alpin til ca 8500kr.
Alle priser ferdig på bil.

Frister å gå for Vredestein sine - dette er et kontinentalt sportslig dekk, men jeg ser ikke behovet for noe mykt, nordisk dekk på en sportslig Mini med lavprofildekk og kjøring stort sett i Stavangerområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2019 den 16.32, papertiger skrev:

Noen som har anbefalinger på vinterdekk til Minien? Dimensjoner 205/45-17 eller 215/45-17. Det er begge dyre dimensjoner har jeg funnet ut...

Har fått tilbud om:
-Continental Viking Contact 6 (overligger) til ca 8000kr
-Vredestein Wintrac Extreme S til 6500kr
-Michelin Alpin til ca 8500kr.
Alle priser ferdig på bil.

Frister å gå for Vredestein sine - dette er et kontinentalt sportslig dekk, men jeg ser ikke behovet for noe mykt, nordisk dekk på en sportslig Mini med lavprofildekk og kjøring stort sett i Stavangerområdet.

Siterer meg selv;

Nye dekk til Minien bestilt fra dekkonline i 205/45-17: Continental WinterContact TS 850 P. Kontinentale V-merkede vinterdekk. Blir spennende å prøve, har aldri hatt Conti på bilene mine, men denne gang seilet det opp som et godt valg sammenlignet med de ovenfornevnte både prismessig og kvalitetsmessig. 5900kr + ca 800kr i montering fra dekkonline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

 

Ja den testen bekrefter inntrykket jeg allerede har, nordiske vinterdekk som Nokian R3 som jeg selv kjører på er feil dekk på våte vestlandsveier om vinteren. Får bruke de opp og gå for noen gode vinterdekk eller helårsdekk neste gang. Så får man heller ta det litt roligere over Haukelifjell de gangene det er aktuelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Ja den testen bekrefter inntrykket jeg allerede har, nordiske vinterdekk som Nokian R3 som jeg selv kjører på er feil dekk på våte vestlandsveier om vinteren. Får bruke de opp og gå for noen gode vinterdekk eller helårsdekk neste gang. Så får man heller ta det litt roligere over Haukelifjell de gangene det er aktuelt :)

Akkurat sånn tenker jeg her i Danmark også. Jeg får heller ta det litt rolig med mine Nokian Weatherproof helårsdekk den ene (eller evt. de to gangene) jeg er i Norge og på fjellet i året... :)

Jeg har nå kjørt på helårsdekk (europeiske) i tre sesonger og dekkene imponerer faktisk ganske mye... det må jeg si. Dårligst erfaring har jeg faktisk på sommerføre i 30+ grader. Da bør man være forsiktig og holde god avstand til bilen foran. Jeg kjører derfor bevisst defensivt når det er såpass varmt. På vinterføre er opplevelsen med slike dekk over 95% som med alminnelige kontinentale vinterdekk som egentlig fungerer utmerket i Norge også. Hadde jeg bodd i Norge (i Oslo der jeg kommer fra) hadde jeg naturligvis kjøpt f.eks Nokian R3 bare for å være på den sikre siden, men her i Danmark med stort sett sne og isfrie veier er helårsdekkene et mye bedre kompromiss.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant dekktest video det der. Viser bare at de nordiske dekkene må ha snø og is under seg for å komme til sin rett. Har enda ikke hatt snø her, så fremdeles meget fornøyd med mine nye "sportslige" vinterdekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...