OMyren

Bmw F11 530d LCI , «trenger» en webasto?

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 2015 530d LCI, «trenger” en webasto? Grunnen til at jeg stiller spm., er:

- Moderne dieseler  er så effektive at det tar lang tid før de blir varme. Men denne har en større motor, en 6er, N57. Den blir kanskje raskere varm enn  B47? Og vil fungere fint med småkjøring også?

Noen med erfaring her? Blir denne raskere varm kontra B47??  Er ikke sa kaldt om vinteren her, maks -10-12 grader

Share this post


Link to post
Share on other sites

Disse har vel en egen varmekolbe for kupé mener jeg, om man har 4 sone klima. Så da blir det fort varmt i kupé og motor varmer da seg selv, rimelig fort.

Så min konklusjon er, etter å ha lest på internett, er at man ikke trenger det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da skal de ha varmekolbe i kupeviften. Det vil si elektrisk ovn som fyrer når motoren er kald.

min gamle 3-serie (2009modell) hadde dette og det begynte å blåse varmt etter noen få minutter. Mye raskere enn neste bilen som hadde webasto, men man mister gleden med å komme til varm bil

Share this post


Link to post
Share on other sites

PTC varmeren er installert på alle F10/F11 diesel biler, enten det være seg med eller uten cold climate/4 soners klima. 

Biler med 4 soners klima har ekstra PTC varmer, eller *varmekolbe* nede ved føttene. En på hver side. Meningen med dette er at det skal kunne genereres varme rimelig kvikt etter kaldstart. 

Om du er redd for varme i kupe,så skal du ikke bekymre deg stort. Disse bilene generer nok varme for å varme opp kupeen, det er verre med motoren. Om du har planer om å småkjøre, så velg heller en bensinbil. Kupeen vil bli varm på dieselen, men motor vil ikke. De langsiktige følgende av dette vet du helt sikkert godt. 

Webasto på BMW er fra fabrikk, satt opp slik at den kun skal sirkulere varmt vann i kretsen som går til kupeen. Mao blir ikke motor varm ved bruk av denne. Med enkle grep kan man derimot endre dette, slik at ventilen som styrer kretsene lar vannet passere gjennom motorblokka også.

Om du ender opp med en bil uten webasto, så finnes det diverse varmere som kan ettermonteres. Både sirkulasjonsvarmere og motorblokkvarmere. Jeg har begge på min. 

Her ser du eksempel på hva c.a 45 min i en garasje som holder litt over 5 grader fører med seg.Snapchat-792343571.thumb.jpg.840b9048f98530db1b618c7e3b14f369.jpg

En N57 motor har, avhengig av hvilken betegnelse (og kilde man leser fra) 6,5-7,2l med olje. En N47/B47 stopper ved 5,2/5l. Det vil si at 6'ern i dette tilfellet har en større mengde med olje å varme opp.

Utifra hva jeg har hørt, så er dette med å nå driftstemp vanskeligere på en 6'er enn 4'er. Ikke testet det selv, kun hørt og lest, men det gir forsåvidt mening og. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den er genial og jeg så på den tidligere, men endte opp med å kjøp e en annen grunnet pris.

Jeg kjøpte varmeren fra et tysk firma (OwlHeizer) til omtrent 1600 kr. Den du linka til blir 4000 før frakt og moms. Mulig den funker bedre, men om den er 4 ganger bedre tviler jeg på. Fordelen med den er at du kan gå for 3kw varianten, men da må du jo ha stikkontakt som støtter det. Hvis ikke, må man nøye seg med 2 kw varianten. For min del er 2kw mer enn nok for å få motoren god og varm. 

Disse er heldigvis ikke så vanskelig å montere selv, så mye å spare ved å ikke benytte seg av verksted :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Blir nok en slik ja. Er ikke så hendig med bil, så blir nok en tur på ett autorisert webasto verksted. Har 16a uttak i garasjen, så 3kw går fint. Tror uansett jeg vil gå for 2kw varianten. Tenker den er mere «kompatibel» når en er på andre plasser som som har 10a uttak, på besøk osv. 2kw burde vel holde, det eneste er vel at selve oppvarmingen tar litt lengre tid. 

 

Hvilken bil har du? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, OMyren skrev:

Hei

Blir nok en slik ja. Er ikke så hendig med bil, så blir nok en tur på ett autorisert webasto verksted. Har 16a uttak i garasjen, så 3kw går fint. Tror uansett jeg vil gå for 2kw varianten. Tenker den er mere «kompatibel» når en er på andre plasser som som har 10a uttak, på besøk osv. 2kw burde vel holde, det eneste er vel at selve oppvarmingen tar litt lengre tid. 

 

Hvilken bil har du? 

2kw holder i massevis. På de verste dagene pleier jeg la den stå opptil 2 timer før "avgang". Da pleier nåla på oljetemp å peke rett over 50 grader. Ved mildere vær peker den høyere opp. Ellers holder 1 time lenge på dager hvor det ikke er bikkjekaldt.

Du må nok teste litt selv for å finne ut hvor varmeren går fra å varme og over til å bare bruke unødvendig med strøm. Tenker at alt over to timer med 2kw varmer er bortkasta. Blir nok ikke varmere i motor pga den innebygde termostaten på disse varmerne, pluss at den ikke klarer tilføre mer varme enn motor "mister" grunnet temperatur ute.

Du vil ikke angre. Jeg bruker min året rundt. Ikke på dager med sol og 20 + grader, men har brukt den på morgener hvor det har vært 10 grader ellee kaldere. 

F10 525d, men med N47 motoren. Noe mindre væsker som skal varmes opp der, men en N57 vil se nokså lignende resultater :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.