macrorain

Anbefalinger jekk

Recommended Posts

Etter å ha senket bilen var visst min gamle garasjejekk som jeg har hatt i typ 20 år ca 1cm for høy, så da er det kanskje på tide å pensjonere denne. Ser man nå får jekker til alt fra typ 300kr til 3000+kr .. Regner med de dyrere er å anbefale.. Men noen med erfaringer? Trenger da en ganske lav en, typ 80-90mm på laveste antagelig. 

Hva har folk som de er fornøyd med?

 

I mellomsjikt på pris, biltema til 1000 spenn, er den ok tro? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345

 

Eller er det racingjekk man skal ha? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/racing-jekk-aluminium-2-tonn-2000034360

Eller helt andre merker?

Bacho? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002532/#tab01 - hm, står at den veier 50kg(!), virker kanskje ikke så praktisk.

Edited by macrorain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg lander på denne, litt dyr men. Lett og lav, og Bahco er visstnok bra merke? :)https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/jekk-005731/#tab01

Meeen, er en 1.5t vekt nok hvis neste bil blir en eller annen tullete el-bil som veier 2+ tonn da tro... hmz.

 

EDIT (gøy å snakke med seg selv :D) Nå har jeg bestemt meg for denne: https://www.bahco.com/no_nb/lettvektig-2-5-t-garasjejekk-i-aluminium-pb_bh1a2500_.html - men finner ingen som selger den.. skakke være lett. :)

Edited by macrorain

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutter siden, AndreTheGiant skrev:

Mener Jula kan ha mye Bacho-varer

Jepp, de har endel Bahco jekker men ikke akkurat denne 2.5t utgaven (som samtidig er ganske lett). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk at man ikke løfter hele bilens vekt når man jekker opp ett hjørne på en bil. Hvor stor jekk du faktisk behøver skal jeg derimot ikke uttale meg om.

Edited by humpfy

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutter siden, humpfy skrev:

Husk at man ikke løfter hele bilens vekt når man jekker opp ett hjørne på en bil. Hvor stor jekk du faktisk behøver skal jeg derimot ikke uttale meg om.

Nei, skjønner det - men greit med litt margin også. Den gamle jeg har hatt i alle år er 2 tonn ser jeg. Bahco (som er god kvalitet) på 1.5t funker sikkert fint til bilen jeg har nå, men den er såpass dyr (3000kr) at det er dumt hvis det viser seg å være for lite hvis neste bil skulle finne på å bli en X5 eller en eller annen tung elbil. Men i teorien skal det kanskje være nok selv til det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minutter siden, humpfy skrev:

Husk at man ikke løfter hele bilens vekt når man jekker opp ett hjørne på en bil. Hvor stor jekk du faktisk behøver skal jeg derimot ikke uttale meg om.

Mener du at det ikke er riktig å jekke opp hele siden på bilen ved å løfte på ett punkt? 

Min er så stiv at jeg lett løfter hele siden ved å jekke enten på jekkfestet foran eller bak

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Slavearbeider'n said:

Mener du at det ikke er riktig å jekke opp hele siden på bilen ved å løfte på ett punkt? 

Min er så stiv at jeg lett løfter hele siden ved å jekke enten på jekkfestet foran eller bak

Hele siden ja, ikke hele bilen. Mye av vekta går på motstående hjul. 

Selv kjøpte jeg AC hydraulic 1,3t på hellanor kampanje til ca 4500. Den løfter e39 touring uten problem. Mange kjøper 2t modellen som er lik, utenom at den er kortere og løfter dermed lavere. Jeg ville ha denne for å nå inn til vangene på lave biler. 2t er en del rimiligere. 

 

 

 

 

AC-DK13HLQ_1_large.jpg

Edited by hsd

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, macrorain skrev:

35kg, synes ikke den er for tung da? 

Svintung, men stabil. Den ligger i garasjen til opphavet og trilles enkelt bare frem til dit jeg skal ha den. Er lagret på gulv under reol, så jeg trenger egentlig aldri å løfte på den. Men må man drive å løfte på den rundt om er slitsomt :) 

Edited by Marius2002

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har samma jekk som @Marius2002, bare i "JULA" versjon. Det vil si, samme greia, bare i rød og gul. 

Ja, den er jæklig tung, men du verden for en stabil jekk. Ingen problem med å løfte senka bil, og å løfte en hel side av gangen er en lek. 

Eneste ulempen er som sagt vekt. Jeg pleier skru litt på siden, og til tider må jeg ta med jekken. Først da kjenner jeg ulempen, men om denne skal ligge i en garasje hvor det er jevnt underlag trenger ikke vekten å være et så stort problem. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for innspill begge to, kanskje jeg tester ut denne da. Jeg har i praksis bare jekken i garasjen til hjulskift, og har betonggulv. Så jeg kan vel bare dra den rundt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Mener du at det ikke er riktig å jekke opp hele siden på bilen ved å løfte på ett punkt? 

Min er så stiv at jeg lett løfter hele siden ved å jekke enten på jekkfestet foran eller bak

Nei, det mener jeg ikke noe om.

Jeg mener at man ikke løfter bilens oppgitte totalvekt når man jekker opp ett hjørne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.