Skare1

Bil solgt "som den er"- klager fra kjøper i ettertid

Recommended Posts

Vet at det er en del her som har peiling på jus rundt bilsalg, så tenkte jeg skulle forhøre meg her. 

Hjalp min mor med å selge sin bil i sommer, en 2005 BMW X5. "Alle servicer" var fulgt, og det var gjort preventivt vedlikehold i form av hyppigere serviceintervaller enn det BMW anbefaler, noe jeg nevnte i annonse. 

Ble kontaktet av en som spurte og gravde om absolutt alt vedrørende bilen- som forøvrig opptrådte med en uhyggelig tone hvis jeg ikke svarte momentant på meldingene som jeg fikk til alle døgnets tider. Fikk etterhvert en dårlig feeling på denne karen, og jeg ville i utgangspunktet ikke selge til han, derfor meldte jeg fra at det var andre interesserte. Plutselig, uten annet forvarsel enn en SMS en halvtime i forveien står mannen med sin kone på døren til min mor og vil prøvekjøre bilen. Hun lar de prøvekjøre bilen, og de blir borte i nesten en time. Videre bruker de 2t på å inspisere selve bilen og gå igjennom alt av dokumentasjon på utført vedlikehold. 

Bilen skal inn på EU-kontroll på nyåret, noe jeg hadde inntrykk av at burde gå nokså knirkefritt, som jeg videreformidlet til kjøperne når jeg hadde kontakt med de på melding. Bilen var veldig tight og fin å kjøre- uten ulyder eller lekkasjer. Mye slitedeler i understell var byttet siste to årene- videre fungerte alle funksjoner på bilen ved salgstidspunkt, 

Det hele endte (uheldigvis) med at dette paret kjøpte bilen, til en meget fair pris, kontra andre biler på markedet. I kontrakten ble det avkrysset for "selges som den er". 

En uke går, og de har hatt bilen på NAF-test. Her dukker det opp at det er to foringer som er relativt slitte, et bremserør med noe overflaterust og ett slitt endeledd. Ingenting av dette var kjent for meg- jeg klarte ikke merke eller høre noe galt under kjøring av bilen, noe en vanligvis gjør.

 

De krever å få tilbakebetalt ca halve salgssummen, da merkeverksted har gitt en horribel pris på å fikse dette. Grunnlaget for dette, er som tidligere nevnt, at jeg påsto at bilen er godt ivaretatt og at EU-kontrollen på nyåret burde gå fint. Videre mener de at bilen er i langt dårligere stand enn de hadde grunn til å regne med, og at jeg har holdt tilbake opplysninger. 

Advokat har de satt på saken. Jeg syns ikke at det bør komme som en bombe at en og annen normal slitedel må byttes på en bil som er gått nærmere tre hundre tusen og er 14 år gammel. Videre ble bilen som tidligere nevnt "solgt som den er". Jeg vet at dette ikke fraskriver selger for alt ansvar, og at saker behandles med mye skjønn, men hadde vært interessant å høre andre sine synspunkter på saken :)

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kva seier advokaten deira? Kan ikkje skjønne anna enn at det er ein risiko ein må ta når ein kjøper gammal bil med høg kilometerstand :) Men nokon skal jo krangla på alt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, Skare1 skrev:

Det er jo en mulighet, takk for innspill :) 

Forøvrig vil jeg anslå at det hadde kostet noe sånt som 5k pluss deler å fått fikset dette der jeg jobber, hvis ikke de to foringene sitter særdeles vanskelig til.
Men hvis historien din stemmer, kjøp tilbake bilen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutter siden, mcbanan skrev:

Kva seier advokaten deira? Kan ikkje skjønne anna enn at det er ein risiko ein må ta når ein kjøper gammal bil med høg kilometerstand :) Men nokon skal jo krangla på alt.

Advokaten spiller naturligvis på lag med kjøper, i og med at de har hyret han inn. Ja, det jeg tenker også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, Skare1 skrev:

Advokaten spiller naturligvis på lag med kjøper, i og med at de har hyret han inn. Ja, det jeg tenker også :)

Ja, men kva lovar viser han til? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, Kvasi skrev:

Forøvrig vil jeg anslå at det hadde kostet noe sånt som 5k pluss deler å fått fikset dette der jeg jobber, hvis ikke de to foringene sitter særdeles vanskelig til.
Men hvis historien din stemmer, kjøp tilbake bilen. 

Det var disse foringene som var litt av et prosjekt å bytte, ettersom jeg kan se på prisoverslaget, ja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis bilen virket tight og fin uten form for ulyder så kan jo man umulig vite at foringer og ledd er dårlige. Da burde isåfall disse kjøperne ha merket det under prøvekjøring. Rustne bremserør er noe de burde sett under inspeksjon av bil er min mening. Dette er en ikke-sak igrunn, men på grunn av slike folk så tør man nesten ikke selge biler privat lengre. En 14 år gammel X5 med 300k på telleren, den er pr. definisjon oppbrukt(i 2011 var gjennomsnittslevetid på bil her til lands 10,5 år) selv om den i praksis ikke er det. Jeg vet ikke. Jeg hadde enten kjøpt den tilbake eller stått på mitt. Du har gjort alt rett etter mitt syn.

Og ved ett internettsøk, noe jeg mener er grunnleggende før et bilkjøp i 2019, så kommer det tydelig frem at foringer og ledd er et svakt punkt. Og derfor noe man må påregne å utbedre før eller siden. Ei uke, tre måneder, to år... spiller ingen rolle https://www.tv2.no/a/8035520/

Noen folk er bare dust.

Edited by Marius2002

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hvis bilen virket tight og fin uten form for ulyder så kan jo man umulig vite at foringer og ledd er dårlige. Da burde isåfall disse kjøperne ha merket det under prøvekjøring. Rustne bremserør er noe de burde sett under inspeksjon av bil er min mening. Dette er en ikke-sak igrunn, men på grunn av slike folk så tør man nesten ikke selge biler privat lengre. En 14 år gammel X5 med 300k på telleren, den er pr. definisjon oppbrukt(i 2011 var gjennomsnittslevetis på bil her til lands 10,5 år) selv om den i praksis ikke er det. Jeg vet ikke. Jeg hadde enten kjøpt den tilbake eller stått på mitt. 
 

Og ved ett internettsøk, noe jeg mener er grunnleggende før et bilkjøp i 2019, så kommer det tydelig frem at foringer og ledd er et svakt punkt. https://www.tv2.no/a/8035520/

Sorry ass, men noen folk er bare dust.

De poengterte selv hvor fin den var både å kjøre og å se på- og de fant lite å utsette på den, selv etter flere timer besiktigelse av bilen. Syns personlig det hadde vært bedre at de hadde spurt om en NAF-test på forhånd, hvis de var usikre på tilstanden. Takk for innspill :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, Skare1 skrev:

De poengterte selv hvor fin den var både å kjøre og å se på- og de fant lite å utsette på den, selv etter flere timer besiktigelse av bilen. Syns personlig det hadde vært bedre at de hadde spurt om en NAF-test på forhånd, hvis de var usikre på tilstanden. Takk for innspill :)

Helt enig. Tar man NAF-test i etterkant så ville jeg tolket det dit at de ville få bedre oversikt over hva de har og eventuelt utbedre feil eller rettere sagt slitedeler(noe dette faktisk er) selv for å få bilen tipp topp. Jeg skjønner at det er kjipt å få høre at diverse burde utbedres på en ny bruktbil, men igjen, hva kan man forvente av en 14 år gammel SUV med relativt høy kilometerstand. Du har nok hele bimmers.no i ryggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette tidligere ved salg av bil at folk kommer tilbake for å klage på de minste/mest utrolige ting som ingen kan vite når det ikke er noen skjulte feil.

En skjult feil betegnes slik jeg forstod det den gang som en feil som kan prøve å dekkes over. To eksempel er høyt oljeforbruk eller skjev dekkslitasje grunnet bakstilling ifm. kollisjonsskade.

De har ikke kjøpt seg en ny bil, derimot en 14år gammel bil såvidt meg forstått på første innlegget under gjennomsnittsprisen. Hadde sagt pent til de at det er dessverre slikt det er å kjøpe bruktbil og at det kan komme kostnader. Stå mer på ditt uten at de får vippet deg av pinnen, ja du er selger men ikke tillat slikt tull.

Edited by Tollefsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

La dem klage. De gir seg snart. Er jo en gammel bruktbil. Bare det at de brukte så lang tid både på prøvekjøring og besiktigelse stiller dem selv i dårlig lys. De som holder på sånn lider av stormannsgalskap. De skal ha gammel børstraktor/direktørbil som de tar seg godt ut i, men eier ikke nåla i veggen til å serve det.

Denne NAF-testen er jo også litt merkelig. Tipper de spekulerte i dette helt fra starten av.

Kamerater har solgt 10-20 år gamle biler og fått mange slike ettervirkninger. Kjøper opptrer urimelig, har advokat og truer med det ene og det andre. De kommer aldri noen vei, da alle utenforstående forstår at det er en gammel bruktbil.

Is i magen, og ikke gi eller lov dem noe, så skal du se de gir seg.

Dette er forøvrig noe som provoserer meg, og som jeg til stadighet leser på nettet. Folk som oppfordrer til å heve kjøpet for hvert minste lille problem. Har virkelig folk blitt så dumme og tror at man kan ta slike risikoer og bare kvitte seg med det eller få disp. Med loven i hånd? 
Han jeg kjøpte min E39 hadde blitt truet på livet og greier. Tok tilbake bilen i ren redsel. Bilen var fin den, men hadde en del slitedeler som måtte byttes, og som verksteder tar mye for. Nesten hele bilens verdi. Da var det greit å kunne si at jeg aldri kom til å ringe han igjen, og at jeg tar på meg alle problem som måtte dukke opp. Et prisavslag av ren glede, og et håndtrykk og bilen var min.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte relativt nylig en e60 04 mod, altså en 15 år gammel bil. Alt av servicer var fulgt, sist for 9k/km siden for svimlende 25k hos bmw verksted. Tok med bilen inn for en gjennomgang og et tilbud hos brennes. Da kom overaskelsen. 62k for diverse sliteredeler (19k for tannstag) inkludert foringer i bakstilling. Grunnen til at disse var så dyre fra brennes auto var fordi bmw ikke leverte løse foringer, men hele bærebrua. Bestilt alt av deler fra utlandet bortsett fra tannstaget. Da kom kassalappen på 4k. Som kjøper forventet jeg aldri at dette skulle gå på selgers regning, det er kjøpers ansvar å besiktige bilen på en forsvarlig måte.

Tilbake til din tråd, så mener jeg at du ikke har noe ansvar i saken. Bare la de klage. Du kan anbefale de å gå til et annet ikke-autorisert bmw verksted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.