Gå til innhold

-


Skare1
 Share

Anbefalte innlegg

"Selges som den står" betyr ingenting lengre, selv om du som selger ikke visste om feilen på bilen i salgsøyeblikket. Dersom kjøper kan få påbevist at feilene han klager på var på bilen i salgsøyeblikket, så er du som selger pliktet å rette opp i feilene, eller kjøpe bilen tilbake. Snakker av erfaring fra eget salg.

Forbeholdet er at feilene må være av en karakter og omfang som kjøper ikke hadde grunn til å tro at bilen kunne ha, jamfør bilens alder og pris.

I ditt tilfelle så er 2 foringer på en gammal suv ikke å unngå. Kjøper må forvente at bilen ikke er som ny. Du har god sak her. Dersom det var en feil på girkassa eller andre større ting (enten du visste om det eller ikke) så er du som selger pliktet å ta bilen tilbake ta kostnaden med å utbedre en slik feil nesten er hele bilens verdi, samt at bilen ikke er kjørbar til fulle.

Kjøper kan også ha god sak i og med at han har fått et skriftlig prisoverslag på utbedring, og hvis dette er f.eks 50% av bilens verdi, samt at det kan påbevises at det er en 2'er feil på EU, så kan han ha krav på å få heve kjøpet. Ja jeg vet at han nok har fått et altfor høyt prisoverslag, men det er dette som desverre ligger til grunn drrsom dere skulle gå videre med saken.

Du bør kjøpe bilen tilbake for å unngå mer av denne personen. For jeg tviler på at det er godt nok for han at du bytter delene på din regning en annen plass 

Lykke til! :)

 

btw: en bekjent kjøpte en bil til 4000kr som skulle på EU. Men han ble fortalt bilen var i god stand. På EU fikk den mangel på skiver og klosser samt en drivakselmansjett. Kun det! Easy og billig fiks. Men neida, min bekjent kontaktet selger og mente han var blitt lurt og bilen var ikke i den stand han var blitt lovet. Kjøper betalte 4000kr tilbake og kom å hentet bilen. Så selv til vrakpantpris så forventer folk at bilen skal være som ny. Ganske utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg bare mer og mer vondt i magen jo mer jeg leste første post. Sånne folk, når de oppfører seg sånn og går frem på denne måten MÅ man jo ikke finne på å selge noe som helst til. Her burde jo varsel lampene blinket fra første kontakt. Slike folk som dette er giftige, kommer du borti dem så har du det gående. De er gjerne uføretrygda eller annet som gjør at de har masse tid og energi til å trolle folk. 

Det er lov å nekte folk å kjøpe bilen, er magefølelsen feil så styr langt unna. Jeg praktiserer alltid at det er meg som bestemmer i salgsprosessen, ikke kjøper. Det er jeg som legger føringer, det er jeg som bestemmer hva som er galt å ikke og det er jeg som bestemmer pris. Er ikke kjøper enig og slår seg vrang, så kan han bare reise sin vei. Har kjøper lyst på bilen så blir det sånn som jeg vil eller føler jeg kan gå med på. Når folk begynner å grave sånn som dette, er vekk over en time på prøve og inspiserer bilen i to timer... Man kan ikke få noe tydeligere signal på at disse må man styre unna. Husker jeg skulle selge en Audi 100 for mange år siden, strøken bil men lyset i klima displayet var gåent. Kom en tysker for å se på den, vi tok en laaang prøvetur. Plutselig svinger han inn hos Audiforhandleren, han skulle sjekke prisen på nytt klima display (måtte bytte hele for å få tilbake lyset). Hva skal du med den prisen spurte jeg, jo det skulle han bruke som prutningsgrunnlag. Glemt det sa jeg, men han ga seg ikke og slo seg skikkelig vrang. Han måtte ta taxi fra den Audiforhandleren og tilbake til bilen sin...

Jeg sier ikke alt dette for å være etterpåklok ovenfor deg trådstarter, dette er en uttalelse på generelt grunnlag om en slik situasjon. Når du nå først står oppi dette så vil jeg råde deg til to ting, og det er enten eller. Enten så ber du de bare komme tilbake med bilen, så får de pengene igjen. Eller så bare ignorerer du dem helt, dette de kommer med her er bare bullshit. De har virkelig frekkhetens nådegave når de går rett på NAF etter en slik salgsprosess. Hadde det vært meg, jeg hadde blitt så rasende.. Bare la de kaste vekk penger på advokat, hvis de i det hele tatt har advokat. Ble trua med advokat etter at jeg solgte en Excursion i den stand som forevist. Greit sa jeg, få snakke med advokaten din da. Nei det fikk jeg ikke lov til, ikke fikk jeg greie på hvem advokaten var heller. Han hadde jo ikke advokat, bare skremsel..hørte aldri noe mer fra han da. 

Å skrive "Som den er" holder dessverre ikke lenger. På billigbiler så kan man like gjerne skrive rep objekt/delebil. Jeg pleier å skrive at "kjøper samtykker til at bilen selges i den stand som forevist, med de feil og mangler som er opplyst om". Jeg fører også gjerne på at "Bilen er prøvekjørt og kjøper godtar bilen i den stand som forevist. Bilen selges uten noen form for garanti, dette godtar kjøper". Det blir aldri 100 prosent vanntett uansett så godt sikra bilkjøpere er i loven i dag. Men du er iallfall ett stykke på vei når du skriver en tydelig og bestemt kontakt. 

Lykke til, dette ordner seg nok greit 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist sak, privatsalg har blitt en belastning for selger. Blakke spekulanter forsøker å true til seg absurde summer fra eldre biler som ikke kan forventes å være 100%. 
Ville vært ærlig med dem, at du anser de (kjøper) som stakkarslige spekulanter, tilby å kjøpe bilen tilbake for en mindre sum enn de gav (slitasje).

alternativet, så får du sende en tvilsom bekjent for å ta en prat. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig sak du må gå gjennom, her er ihvertfall en artikkel som kanskje kan være til hjelp. X5'en er en gammel bil som er gått over 300.000 kr vil det kunne forventes at feil/slitasjedeler vil måtte byttes. 

https://www.h-a.no/nyhet/pris-159000-----------rep-149000?fbclid=IwAR07FKemRzSsc_6u3H0-SaOOX6jjXLDlrS30JSp-VNeVzYesfqBmlkFhGKw#.XbAHUOgzaUl

Kjøper har heller ikke krav på at den skal fikses på BMW verksted og at summen skal overføres til de. Mange der ute som spekulerer i å kjøpe gamle biler. Først finner de feil på bilen og får vanvittige pristilbud, så krever de å få pengene tilbake. Skulle ikke det gå deres vei feks så ville jeg ha sendt pristilbudet rundt til andre verksteder og vært den som betalte direkte til verksted slik at de ikke fikser den billig/gratis via venner. 

Tror ikke kjøperne her har en sterk sak i det hele tatt. Ønsker deg og din mor lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo :)

Både du og jeg har jo hatt ett par biler og har nok vært innom de fleste typer folkeslag og personligheter man kan treffe på i en bilhandel. Selv har jeg som en egen regel nå at er det noe som skurrer med kjøper, så er jeg ikke snauere enn og si at jeg ikke er interessert i å selge til vedkommende og henviser deretter videre til finn.no som er fullt av biler i alle prisklasser.

Når du nå alikevell er så uheldig å ha truffet på et av Norges største kjøtthuer, så er det bare å stå i det. Han har INGEN sak. Bilen som er gammel og har "høy" km.stand kan ikke forventes å være feilfri. Tok selv kontakt med forbrukerrådet for ikke så lenge siden etter kjøp av en 98 nissan 200sx s14a til 200 lapper. Der var det kontrakt på rustfri bil. Manglet halve kanalen på venstre side og tok da direkte kontakt med selger som mente at det var mitt problem. Forbrukerrådet neste, og de sa at slikt måtte man forvente på en gammel bil. Selv om jeg sa at det ikke var snakk om en bil til 20.000,- her så var det helt og holdent mitt ansvar.

Summa sumarium, de har ingen sak. Og selvsagt står advokaten på dem sin side - han/hun får jo betalt uansett og kan bare smile for hver gang de tar kontakt med seg.

Er som nevnt flere ganger her, kjøp den tilbake eller gi faen i hele opplegget. De kommer ingen vei :)

 

Lykke til! 😃

Endret av E39_Cato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er sagt her. Med de manglene du beskriver, har kjøper en dårlig sak juridisk sett.

Dette er trolig folk som er ute etter å tjene penger. La deg ikke lure, selv om det kan være krevende å stå imot over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å svare saklig tilbake på eventuelle hendvendelser, som du fremover bør få i brevform fra deres advokat.
Finnes det en advokat, så får du nok et brev. Svar tilbake at du ikke er med på notene på en saklig måte.
Når kjøper får første faktura fra advokaten, så blir det fort slutt på hele saken.

Det er for meg en gåte at folk kan sette seg i situasjoner på denne måten i utgangspunktet, altså som kjøper. Folk tror at systemet skal ordne opp i problemene for seg, og at det nærmest er risikofritt å handle bruktbil.
 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er temmelig enkelt. Enten tilby å kjøp bilen tilbake, altså pengene tilbake, eller ikke noe. Dette er å regne som mindre ting som du, av erfaring, ikke vil komme noen vei med å klage på. Jeg kjøpte en bil for noen år siden med større feil enn dette (toppakning), men hvor også bremserør var rustne på et skjult område. Advokaten min fikk gjennom utbedring av motor, null problem, men anbefalte å ikke begynne med bremserør da det var vanskelig for selger å vite. 

Ref tilbakekjøp: da har du tilbudt en løsning, som teller tungt i forbrukerråd osv, og som de kan takke ja eller nei til, og du kan heller selge den til noen andre uten å tape annet enn hår og det tennene dine gnisser vekk. 

Jeg kan mye om dette, så ring meg gjerne om du vil sparre med noen. 

PS, jeg er i markedet for en e53 218 hk 😂

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2019 den 22.26, Skare1 skrev:

Ble kontaktet av en som spurte og gravde om absolutt alt vedrørende bilen- som forøvrig opptrådte med en uhyggelig tone hvis jeg ikke svarte momentant på meldingene som jeg fikk til alle døgnets tider. Fikk etterhvert en dårlig feeling på denne karen, og jeg ville i utgangspunktet ikke selge til han, derfor meldte jeg fra at det var andre interesserte. Plutselig, uten annet forvarsel enn en SMS en halvtime i forveien står mannen med sin kone på døren til min mor og vil prøvekjøre bilen.

Du må følge magefølelsen når slike mennesker tar kontakt. Man merker det fort gjennom SMS hva slags person dette er...Mangler det normal folkeskikk så styrer du unna og dropper salget til vedkommende. 

Selv hadde jeg aldri i verden tatt bilen i retur. Hold hodet kaldt og ikke la denne parasitten få noe gratis, verken verkstedregninger eller et par uker gratis bruk av bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Werther skrev:

Du må følge magefølelsen når slike mennesker tar kontakt. Man merker det fort gjennom SMS hva slags person dette er...Mangler det normal folkeskikk så styrer du unna og dropper salget til vedkommende. 

Selv hadde jeg aldri i verden tatt bilen i retur. Hold hodet kaldt og ikke la denne parasitten få noe gratis, verken verkstedregninger eller et par uker gratis bruk av bil. 

Poenget er å tilby det. De fleste vil ha både bil og erstatning. Disse folka er kakerlakker. Men tilby. For har du gitt et rimelig tilbud er folk fucked i alle andre sammenhenger etterpå. Retten elsker når det har blitt gjort forsøk på å løse det. Og retur er alltid bedre for selger enn prisavslag, så fremt selger ikke har solgt noe de vet er vanskelig å bli kvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt flau over hele situasjonen, da jeg har lest om slike skrekkeksempler av kjøpere tidligere, og bruker å ta mine forbehold for å unngå slikt. 

Skrev i utgangspunktet en god elektronisk kjøpekontrakt,  og planen var å være der selv ved salget- det fikk jeg dessverre ikke mulighet til. Noe av problemet er at kjøperen både har fjernet det jeg har fylt inn i kontrakten og erstattet det bla. "selger hevder bilen er uten vesentlige mangler", selvfølgelig uten at min mor har registrert det.  Eneste forbeholdet som er igjen, er "selges som den er".

Har fått brev fra advokaten, der han bla. legger til grunn at en godt holdt bil ikke burde ha slike feil, og at min mor trodde en EU-kontroll ville gå fint, basert på hennes oppfattelse av bilen. 

Utdrag fra brevet:

"På utrykkelige forespørsler fra min klient på eventuelle skjulte feil og mangler, særlig med tanke på den foranstående EU-kontrollen, svarte du at denne burd burde gå nokså knirkefritt. Ved å svare på denne måten har du som selger skapt en ytterligere forventing hos min klient om bilens tilstand, som går foranforbeholdet om at bilen selges som den er. "

I brevet fra advokaten gis det altså utrykk for at kjøperen forventet at bilen ville "gli" rett igjennom. Det kjente de til at den ikke ville gjøre, da det var noen mindre feil som dårlig reflektor i tåkelys og en dårlig mansjett drivaksel. Disse bekrefter de at de kjente til. 

De har forøvrig innhentet tilbud fra div steder for å utbedre hvert eneste tegn på slitasje på bilen, bla opplakkering av noe lakkflass og nye sommerdekk. 

Redd de står sterkt i denne saken, men ønsker i utgangspunktet ikke å kjøpe tilbake bilen uten videre- da den generelle oppførselen fra kjøper har vært direkte usmakelig hele veien. Hadde vært noe annet om dette hadde vært saklige, hyggelige folk. 
 

Endret av Skare1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkflass så de når de kjøpte den og det samme mønsterdybde på sommerhjul.... Nokså knirkefritt betyr heller ikke nødvendigvis helt knirkefritt, så her ordlegger advokaten seg litt feil til fordel for deg. Du kan spørre hvordan i all verden du kunne vite om disse foringene når bilen i seg selv var tight og fin som også kjøper uttrykte etter prøvekjøring. Da må en opp på bukk og nøyere inspeksjon og ingen normal person(med unntak av enkelte her inne :D ) har en bukk i garasjen og må derfor prate ut ifra hvordan man selv opplever bilen. Dessuten lever vi i 2019 og det er essensielt med et søk over kjente feil, og foringer og ledd er sterkt representert her. Bilen er 14 år gammel og er tung som fy, selvfølgelig må man regne med å bytte foringer og div. som anses som slitedel på spesielt disse.


Edit:

Etter søk etter div. på en annen tråd kom jeg over en lignende sak som havnet i retten: https://www.ringsaker-blad.no/nyheter/rettssaker/brumunddal/det-kan-vare-risikosport-a-kjope-bruktbil/s/5-79-82906

Feil man må regne med

Tingretten sa seg i all hovedsak enig med bilselgeren.

– Retten har, som Forbrukertvistutvalget, under noe tvil kommet til at de påberopte feil og mangler ligger innenfor det som er påregnelig ved kjøp av den aktuelle bilen, heter det i dommen.

– Retten er innforstått med at det er behov for å koste på bilen et ikke ubetydelig beløp for at den skal bli helt uten feil og skader, og også at saksøker rent faktisk har hatt forventninger som ikke er innfridd, anfører tingretten videre.

Men, påpekes det, mangelvurderinger skal foretas etter en objektiv norm, og vred kjøp av en 12 år gammel bil som har kjørt 207.000 kilometer, må man normalt forvente at bilen er beheftet med enkelte feil, og at dens komponenter er utsatt for slitasje.

Dermed fant retten at det ikke forelå urimelige mangler ved bilen, og Bilportalen ble frikjent.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kjøper du bilen tilbake, eller så bare gir du de fingern og boikotter hele greia. Ikke svar, bare ignorer hele greia. Både advokaten og kjøper må jo være helt idiot, forventer de virkelig at en steingammel X5 skal gå rett gjennom EU kontroll og ikke ha synlige bruksmerker? Spør om de også tror på julenissen!  Hvis de skal ha feilfri X5 så kan de gå å kjøpe en ny hos Bavaria til 1,2 mill.

Beklager men jeg klarer ikke å la være å bli provosert av dette her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...