Gå til innhold

-


Skare1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med Fredrik. Enten kjøp tilbake nå, og bli ferdig med det. Hvem faen bryr seg om selger er en gigantisk dildo. Ikke la dette bli personlig. Løs det og move on. Du kan ikke vinne mentalt mot folk uten moral. 

Løs det ved å a: kjøp tilbake bilen og la dem dra og plage noen andre eller b: tie hele greia ihjel. 

Om dildofjes endrer kjøpekontrakt osv på den måten ville jeg tilbudt SKRIFTLIG å heve kjøpet asap med tidsfrist for aksept. Godtar de ikke etter det så maintain radio silence. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan være at i mellomtiden er bilen kjørt og brukt av ny eier. Å kjøpe tilbake noe slikt er jeg skeptisk til, hvertfall for samme verdi.

når det gjelder kontraktendringen sånn på tampen synes jeg det er rimelig freidig.. blir liksom ikke på dine premisser.
 

sitt og vent, se hva som skjer, ikke tilby en dritt. Er jo det de håper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de ikke er keen på å gi tilbake bilen. Tipper de har spekulert i at du skal betale for utbedringene. 

Alternativt kan du tilby å kjøpe tilbake for 90% av prisen, pga bruken i mellomtiden. 

Erfaringsmessig så hjelper det å ha tilbudt noe ved et eventuelt forliksmøte. Om person A har tilbudt og Person B takket uforbeholdent nei, pleier forliksrådet å lene seg mot person A.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en 05 X5 som har gått nærmere 300k og skal på EU på nyåret må man bare regne med sånt. Dette er slitasjedeler så det kommer di ingen vei med. Eventuelt kan du tilby å kjøpe delene til di feks mot at di får di byttet selv. Men i eventuelt Forbrukerrådet vil di nok ikke få noe medhold her. Tipper det ikke er første X5 av den typen di har hørt om heller 😅

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 15.03, Marius2002 skrev:

Lakkflass så de når de kjøpte den og det samme mønsterdybde på sommerhjul.... Nokså knirkefritt betyr heller ikke nødvendigvis helt knirkefritt, så her ordlegger advokaten seg litt feil til fordel for deg. Du kan spørre hvordan i all verden du kunne vite om disse foringene når bilen i seg selv var tight og fin som også kjøper uttrykte etter prøvekjøring. Da må en opp på bukk og nøyere inspeksjon og ingen normal person(med unntak av enkelte her inne :D ) har en bukk i garasjen og må derfor prate ut ifra hvordan man selv opplever bilen. Dessuten lever vi i 2019 og det er essensielt med et søk over kjente feil, og foringer og ledd er sterkt representert her. Bilen er 14 år gammel og er tung som fy, selvfølgelig må man regne med å bytte foringer og div. som anses som slitedel på spesielt disse.


Edit:

Etter søk etter div. på en annen tråd kom jeg over en lignende sak som havnet i retten: https://www.ringsaker-blad.no/nyheter/rettssaker/brumunddal/det-kan-vare-risikosport-a-kjope-bruktbil/s/5-79-82906

Feil man må regne med

Tingretten sa seg i all hovedsak enig med bilselgeren.

– Retten har, som Forbrukertvistutvalget, under noe tvil kommet til at de påberopte feil og mangler ligger innenfor det som er påregnelig ved kjøp av den aktuelle bilen, heter det i dommen.

– Retten er innforstått med at det er behov for å koste på bilen et ikke ubetydelig beløp for at den skal bli helt uten feil og skader, og også at saksøker rent faktisk har hatt forventninger som ikke er innfridd, anfører tingretten videre.

Men, påpekes det, mangelvurderinger skal foretas etter en objektiv norm, og vred kjøp av en 12 år gammel bil som har kjørt 207.000 kilometer, må man normalt forvente at bilen er beheftet med enkelte feil, og at dens komponenter er utsatt for slitasje.

Dermed fant retten at det ikke forelå urimelige mangler ved bilen, og Bilportalen ble frikjent.

Takk for innspill, var nyttig det vedlegget fra avisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 16.43, Fredrik 90 skrev:

Enten kjøper du bilen tilbake, eller så bare gir du de fingern og boikotter hele greia. Ikke svar, bare ignorer hele greia. Både advokaten og kjøper må jo være helt idiot, forventer de virkelig at en steingammel X5 skal gå rett gjennom EU kontroll og ikke ha synlige bruksmerker? Spør om de også tror på julenissen!  Hvis de skal ha feilfri X5 så kan de gå å kjøpe en ny hos Bavaria til 1,2 mill.

Beklager men jeg klarer ikke å la være å bli provosert av dette her... 

Nå har min mor svart advokaten iallfall, og lagt ved et tilbud om å kjøpe inn delene som kreves for å få den EU-godkjent. Regner med at de ikke godtar dette, men da er det om ikke annet forsøkt å finne en løsning fra vår side. Vanskelig å forstå seg på forventingene til disse folkene, rimelig oppgitt selv :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 23.02, Mariuse34 skrev:

Jeg er enig med Fredrik. Enten kjøp tilbake nå, og bli ferdig med det. Hvem faen bryr seg om selger er en gigantisk dildo. Ikke la dette bli personlig. Løs det og move on. Du kan ikke vinne mentalt mot folk uten moral. 

Løs det ved å a: kjøp tilbake bilen og la dem dra og plage noen andre eller b: tie hele greia ihjel. 

Om dildofjes endrer kjøpekontrakt osv på den måten ville jeg tilbudt SKRIFTLIG å heve kjøpet asap med tidsfrist for aksept. Godtar de ikke etter det så maintain radio silence. 

 

Nå har de hatt bilen siden august, vanskelig å si om bilen er like bra som den var ved salg nå. Har nå svart advokaten og lagt ved et tilbud, med et ønske om å kunne sette en strek for denne tvisten. Tror neste steg blir å ikke svare, om de ikke godtar tilbudet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 9.24, Ivrig86 skrev:

På en 05 X5 som har gått nærmere 300k og skal på EU på nyåret må man bare regne med sånt. Dette er slitasjedeler så det kommer di ingen vei med. Eventuelt kan du tilby å kjøpe delene til di feks mot at di får di byttet selv. Men i eventuelt Forbrukerrådet vil di nok ikke få noe medhold her. Tipper det ikke er første X5 av den typen di har hørt om heller 😅

Ja, det jeg tenker og, blir spennende å se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Be om pristilbud fra flere frittstående verksteder på å utbedre de samme feilene.

2. Be om å få en kopi av det tilbudet kjøper har fått.

3. Be om en kopi av NAF testen.

4. Tilby deg å kjøpe bilen tilbake eller rette opp feilen i hht. det rimeligste tilbudet du får.

5. Sjekk om kjøper aktivt kjøper og selger biler. Det er regler for privatkjøp, men om kjøper tydeligvis kjøåer/selger bruktbiler, har vedkommende et større ansvar selv.

6. Sørg for at du tar en NAF test etter et eventuelle feil er rettet, og en avtale som fritar selger for ytterligere ansvar ihht. NAF test.

7. Ved tilbakekjøp, husk fratrekk for km, og eventuellt andre feil/mangler påført i ny eiers tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende Å høre videre her. Tips til senere når folk skal selge bil er å skrive 

«Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.» i kontrakten, da har kjøper signert på at han har fraskrevet seg retten til å klage i ettertid å man er visstnok helt fri for sånne idioter i etterkant av en handel! Vet selv hvor jæææævla slitsomt det er å ha sånt hengende over seg over lang tid uten en avklaring. I mine tilfeller har jeg vunnet hver gang men er uansett utrolig slitsom å gå å tenke på. Jeg er alltid ekstremt nøye med bilene mine og bilene er som regel 110% når di selges. Di gangene di ikke er det så skriver jeg alltid ned småting i kontrakta for å ha alt mitt på det tørre.  Men finnes så mange SMEKKTETTE folk som alltid skal prøve seg på et eller annet. Lønner seg som regel ALLTID å følge magefølelsen på kjøperen, føler du at her blir det problemer senere så vent heller på en annen kjøper 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri i livet tilbudt dem noe som helst. En eldgammel, tung luksusbil som har gått kjempelangt som opprinnelig kostet hva da, over en million? SELVFØLGELIG kommer det til å bli høye driftskostnader og SELVFØLGELIG er det slitedeler som må byttes.  

Etter et par høflige avslag ville jeg bare ignorert dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivrig86 skrev:

Blir spennende Å høre videre her. Tips til senere når folk skal selge bil er å skrive 

«Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.» i kontrakten, da har kjøper signert på at han har fraskrevet seg retten til å klage i ettertid å man er visstnok helt fri for sånne idioter i etterkant av en handel! Vet selv hvor jæææævla slitsomt det er å ha sånt hengende over seg over lang tid uten en avklaring. I mine tilfeller har jeg vunnet hver gang men er uansett utrolig slitsom å gå å tenke på. Jeg er alltid ekstremt nøye med bilene mine og bilene er som regel 110% når di selges. Di gangene di ikke er det så skriver jeg alltid ned småting i kontrakta for å ha alt mitt på det tørre.  Men finnes så mange SMEKKTETTE folk som alltid skal prøve seg på et eller annet. Lønner seg som regel ALLTID å følge magefølelsen på kjøperen, føler du at her blir det problemer senere så vent heller på en annen kjøper 

Det aller enkleste, og for så vidt det beste, ville selvfølgelig være å gjøre en avtale om at kjøpsloven (og ikke bare kjøpsloven § 19) ikke gjelder, ettersom kjøpsloven er fravikelig. Dog kan en slik avtale helt eller delvis settes til side eller endres jfm. avtaleloven § 36 dersom den "ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...