Gå til innhold

Janmagga’s Z4"m" s54 supercharger swap *motor ferdig bygget


jan magnus
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, StigJ skrev:

Jeg har jo ingen fjerneste anelse om motorbygg og slikt. Men er litt nysgjerrig på hvorfor du beholder den elektriske servostyringen og ikke går for hydraulisk som Z4M har originalt. 

 
det er  jo  helt  perfekt  å  slippe  unna servopumpe  og  oljeklin  da ☝🏻
å fjerne  el servoen  ser  jeg  på  som  både  litt  unødvendig da den  allerede  sktter der 🤷🏻‍♂️  Jeg  kjørte  denne  bilen  bittelitt i sommer, og  tenkte  ikke  over  en  eneste  gang  at  jeg  hadde  el-servo. Så  om  jeg noengang  skulle  føle  at  den  Ikke er  god  nok, så  kunne  jeg  sikkert  vurdert å  bytte den, men  jeg  tror ikke  jeg  noen  gang  kommer til å benytte denne  bilen som  en  fullblods  racerbil 😌

og  har  andre  utfordringer  med denne  bilen som  kommer først  når  det  kommer til  få  alt  til  å  bli  mest  muliig  z4m enn  jeg  først  trodde  😅  Som  fks  få  på  org eksos.  Kommer til å  se  på  dette  i  neste  kapittel, men  er  redd  for  at  jeg  må  ha  ut   Gulvet  i  bagasjen  og  montere ifra  e85/e86 cab/z4m da  batterikassa  kommer  i konflikt  med  eksosen på  høyre siden  😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref eksosen. Jeg tror jeg må bite i det sure eplet og bygge om gulv i bagasjen, og kjøpe org M eksos 🥴

hadde planer om å true på 3.0 si anlegget frem til neste sesong. Men det er så store forskjeller på både dimensjon og utførelse at det lar seg ikke gjøre.

siste bildet er s54 katter mot 3.0si catback

 

 

79B062D7-5B67-4B19-9191-E0431FFCF2E7.jpeg

C6514BA6-C3DE-4E1A-AC64-B6BDDBBFCC7A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gabz skrev:

Noe spesiell grunn til å ikke bygge custom? Utslipp?

Det koster rett og slett for mye😏 og jeg suger som er gammal ei, på å sveise eksos. 
 
det er kun krav til utslipp og støy. Og støytesten hos BT er bare flau  . En runde rundt næringsbygget der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Long time no see 🐢

bilder og innlegg her inne har kokt bort i kålen desverre.

men status er at panser er på, noe som vil si at motor straks skal startes. Men , hjernen er foooortsatt i usa.  Etter snart 2 mnd venting så er det vel på tide å få den i retur.  Imellomtiden har jeg pinnet de siste to avgangene fra sikringsboksen - hjernen, samt montert alt sammen opp i hanskerom igjen.

utover det så har jeg nå påbegynt eksos. Her falt valget på org headers ( CSL) org front-del og  orginal x pipe midtre del ( fabrikkny ).

det hele skal avsluttes med supersprint bakre eksospotter i polert rustfritt. 
men å montere dette er ingen dans på roser. Pga at det kommer en eksospotte til på høyre side bak, så må batterikasse demonteres og aktivt kullfilter flyttes , som også medfører at batterikabel må re-lokeres og monteres på org z4m plassering.  Lite bilder av prosessen enda, men mere kommer.

 

 

816550AE-209A-4479-B29A-D286FA0FC007.jpeg

03CEC34E-C73F-41D5-9CD3-B44768767FB5.jpeg

FCE6046D-80D2-42C9-8854-9CF06BF00194.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...