Gå til innhold

1-serie på vinterføre


Thom99
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Innom skrev:

Jeg slædder i 40 km/t på nysnø.. så det er svært lav fart

For meg har det vært som  natt og dag å gå fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. 

Men de dekkene er ikke nye. 

Så da blir det å bytte. Klarer ikke bestemme meg for piggdekk (styr med datoer for omlegging) vs piggfrie. 

4x4 blir ikke nå. 

Det kan da være dekkene dine som har sett sine bedre dager, når det er sagt så kan man ikke kjøre en bakhjulstrekker som en forhjulstrekker og vice versa. 
Angående forhjulstrekker. En Mercedes A-klasse av ny type skulle ut på veien fra en parkeringsplass nå på vei hjem, og jeg tenkte på denne tråden under denne situasjonen. Parkeringsplassen ligger lik hovedvegen i høyde, altså legger man en ball akkurat i innkjørselen så vil den nok trille inn mot plassen, men det er så og si ikke merkbart i praksis. Jeg anser dette som flatt. Uansett, Mercedesen stod å spant og spant og kom seg ikke av flekken. Snill som jeg var så stoppet jeg opp og skulle la den få sjansen til å komme seg ut på vegen, men etter 6. forsøket så var det vare å koble inn Sport og få hjulspinn på alle hjulene og ligge sidelengs forbi. Neida, jeg er ganske grei sjåfør så jeg ga et hint om at jeg ikke orket å vente mer så jeg kjørte uproblematisk videre. Jeg har firehjulstrekk av nettopp slike grunner, men dekk er uansett alfa og omega. :) 

Hvor gamle er dekka som står på bilen? Det skal stå på de! :) 
Piggfritt / piggdekk... Jeg liker piggfritt og har aldri hatt problem, andre sverger til pigg 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Innom skrev:

Er det ikke normalt at bakhjulstrekk slædder mye og har dårlig fremkommelighet på snøføre ? 

Men dekkene er heller ikke nye. 

Nei. Min erfaring er vel snarere motsatt - synes generelt det er dårligere fremkommelighet med fremhjulstrekk. 

Og hvordan i huleste klarer du å sladde mye når bilen har antispinn og stabilitetskontroll? Slår du det av?

Som andre sier - Her gjør du enten noe rart bak rattet eller trenger nye dekk. :)

Jeg sladder også mye på vinterføre, men det er med vilje. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 1-serie skal ha ganske nøytrale og forutsigelige kjøregenskaper selv når det er glatt. Selvfølgelig må man ha ordentlige vinterdekk (dette gjelder alle biler), men man kan også redusere gassen og la elektronikken (ASC, DSC etc.) gjøre sitt hvis man står fast. Står man helt fast i løs sne kan det hjelpe å skru alt av (dette var i alle fall mulig på E46) og gynge bilen frem og tilbake med clutchen til det andre bakhjulet igjen får feste.

Gnagere er kanskje litt enklere å håndtere på vinterføre, men få ting er mer inspirerende enn når man først mestrer en bakhjulsdrevet BMW på vinterføre. Selvfølgelig slår hekken ut, men mye mindre enn på eldre BMW modeller. Poenget er imidlertid å gi mindre gass hvis man føler at man ikke har kontroll... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ikke se seg blind på mønsterdybde. Hjelper ikke dersom dekket er gammelt og har mistet egenskapene (blitt hard eksempelvis). Spesielt på vinterdekk, og enda mer spesielt på nordiske vinterdekk. Disse er og skal være myke sammenliknet med feks sommerdekk.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Innom skrev:

Jeg slædder i 40 km/t på nysnø.. så det er svært lav fart

For meg har det vært som  natt og dag å gå fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. 

Men de dekkene er ikke nye. 

Så da blir det å bytte. Klarer ikke bestemme meg for piggdekk (styr med datoer for omlegging) vs piggfrie. 

4x4 blir ikke nå. 

Kjørt alle mulige bakhjulstrekk i all slags vær, går så fint atte. Alltid hatt piggfrie dekk. Min favorittvinter var da jeg kjørte Porsche Boxster på hyttetur til fjellet og freste sidelengs forbi alle mulige raringer som hadde kjørt seg fast. Riktige dekk og passe fart så går det fint. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen står på verksted,så får ikke sjekket årstallene på dekken. Bare vet ut i fra mønsterdybden at de var beregnet å gå neste vinter også. Men hørt snakk om at gummien kan bli for gammel før den tid. Hvordan finner man egentlig ut av det ? 

Antispinnsystmet har jeg aldri merket til at har jobbet, annet enn at lampa blinker i f.eks motbakker jeg til slutt IKKE kommer opp. Slår det ikke av. 

Gnager (nytt ord for meg, artig! ) kontra bakhjulsdrift ante jeg ikke at er forskjellige kjøremåter :(Så der har jeg noe jeg burde lært. Gjettet aldri at man man lære å kjøre bil igjen etter 16 år med lappen. Tips finnes kanskej på youtube.

overbevist om at dekkene må skiftes. 

tilbake til abs og stabilitetskontroll...så har jeg hatt problemer med lysende lamper og deler byttet siden jeg kjøpte. Kanskje bilen rett og slett ikke yter det den skal.

se annen tråd...så er abs styreenhet defekt og den står på veksted.

takk for veldig flotte innlegg her. 

gøy beskrivelse av Marius av kveldens kjøretur av hva som ikke hendte på veien 😁

og stå fast på flata og slite seg videre..har jeg også gjort. Fra min egen parkeringsplass. Må nesten støvsuges for snø,for jeg kan kjøre. 🤪Nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Innom skrev:

Bilen står på verksted,så får ikke sjekket årstallene på dekken. Bare vet ut i fra mønsterdybden at de var beregnet å gå neste vinter også. Men hørt snakk om at gummien kan bli for gammel før den tid. Hvordan finner man egentlig ut av det ? 

Antispinnsystmet har jeg aldri merket til at har jobbet, annet enn at lampa blinker i f.eks motbakker jeg til slutt IKKE kommer opp. Slår det ikke av. 

(..)

overbevist om at dekkene må skiftes. 

tilbake til abs og stabilitetskontroll...så har jeg hatt problemer med lysende lamper og deler byttet siden jeg kjøpte. Kanskje bilen rett og slett ikke yter det den skal.

se annen tråd...så er abs styreenhet defekt og den står på veksted.

(..)

Høres litt rart ut. Det er i utgangspunktet ekstreme forhold (eller at du kjører ALT for fort) hvis du får sleng på bilen med alt av antispinn-dilldall aktivert. Hvis du til stadighet opplever dette så er det nok noe galt en plass. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt F20 med RWD og Hakka piggdekk. Og det var en overraskende god vinterbil; leken, kontrollerbar, perfekt vektfordeling god fremkommelighet. Kom frem plasser der jeg var sikker på jeg kom til å stå fast. Traction mode (=DTC enabled) ble flitting brukt på vinteren, men like mye for leking på svingete veier som for fremkommelighet.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips!
Jeg kjørte og fikk byttet til noen nye vinterdekk. Forskjellen fra relativt nye, men slitt vinterdekk, til helt nye vinterdekk er enorm! Nå kommer jeg frem omtrent der jeg vil.

For alle som sliter med feste, vil jeg Først og fremst anbefale å bytte til nye vinterdekk! Forskjellen er natt/dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Thom99 skrev:

Takk for gode tips!
Jeg kjørte og fikk byttet til noen nye vinterdekk. Forskjellen fra relativt nye, men slitt vinterdekk, til helt nye vinterdekk er enorm! Nå kommer jeg frem omtrent der jeg vil.

For alle som sliter med feste, vil jeg Først og fremst anbefale å bytte til nye vinterdekk! Forskjellen er natt/dag 

Bra det løste seg! Det et mange som har dømt 1-serien nord og ned på fremkommelighet, men jeg er også av den oppfatning av at det har mye med dekk å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2019 den 14.50, papertiger skrev:

Bra det løste seg! Det et mange som har dømt 1-serien nord og ned på fremkommelighet, men jeg er også av den oppfatning av at det har mye med dekk å gjøre. 

Det gjelder vel det meste av BMW egentlig. :P

Kjører på eldgamle vinterhjul, sommer eller "allseasons" i varierende tilstand og lurer på hvorfor de sliter. 🤣 Der er vel Amerikanerne verst haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke gi ekstra tyngde bak å kjøre med full tank? En sekk strøsand baki kan uansett komme godt med hvis du kjører piggfritt ...

Jeg har to sett vinterdekk til min 1-serie:

- Nokian Hakkapelitta piggdekk, 2014: Aldri problemer med fremkommelighet.

- Conti piggfritt, 2017: Går greit, men krever mer aktsomhet og planlegging. Livsfarlig inn mot rundkjøringer og kryss hvis du ikke avpasser farten. Føler meg som en sinke i trafikken på svingete veier utenfor saltede bystrøk. Men hva gjør man ikke for å spare piggdekkgebyr. Er på andre sesongen nå, har stått fast i dyp snø et par ganger i fjor, og måtte gi opp forleden i en isete bakke og ta en lang omvei isteden. Burde valgt piggdekk i år.

Gummien holder seg best om du vasker dekkene før lagring, og oppbevarer dem mørkt. Vasking med zalo og børste er også et tips i sesongen hvis du kjører på saltede veier.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 23.45, Daniel. skrev:

Det gjelder vel det meste av BMW egentlig. :P

Kjører på eldgamle vinterhjul, sommer eller "allseasons" i varierende tilstand og lurer på hvorfor de sliter. 🤣 Der er vel Amerikanerne verst haha

Jeg vet ikke hva amerikanerne gjør, men såkalte nordamerikanske helårsdekk ("all season tyres") er helt annerledes enn europeiske helårsdekk. Ta en kikk på denne videoen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...