Gå til innhold

1-serie på vinterføre


Thom99
 Share

Anbefalte innlegg

Hele greia er at man med bakhjulstrekk får mer feedback fra underlaget gjennom bilen. Som for mange oppleves negativt. Er jo en kjempefordel, du forstår at det er glatt før det sklir. Jeg kjører på 15 år gamle piggdekk. De funker som søren..

Med forhjulstrekk bare sklir det uten særlig forvarsel, og alt du kan håpe på er nytt feste før du drar i autovernet. Og i bratte bakker må man rygge.

Det kanskje mange synes er positivt er at man ikke føler stort i bilen når det er ordentlig glatt. 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nye Sava Eskimo ICE dekk på min 3 serie. Og det er dag å natt forskjell fra de gamle vinterdekkene (som en kompis også krashet bilen med)   Selvfølgeligt kan man skli ut om man har den i lavt gir og gir på med gass.. Men man kjenner fort att bakdelen vingler og vil sleppe før TC kicker inn.. Hvis du ikke klarer å kjenne att bakdelen skal til å slippe vil jeg si du har En del å sjekke opp i opphengs geometrien. Alle forskjellige stillinger osv. Gamle dekk kan også minske feedbacken man får. Da oljen i gummiet "renner" ut og dekkene blir harde som hockey pukker... Noen dekk er bedre på dette en andre. men generellt sett Er dekkene over 7 år er det ikke vits å kjøre på(med mindre man vet hvordan man langtids lagerer gummi)  Selv om man har 8mm spor dybde har det lite å si når dekkene ikke former seg til bakken og "biter ned" med lammelene.. 

Nå har jeg 225/45 R17 forran og bak på vinter dekkene. 225 bak er kanskje i minste laget da dekkene vil spinne uansett vær om man er for mye på gassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8 år gamle nokian hakka7 på e61. Som tilhenger og lang bruker av nokian, så kjenner jeg meg ikke igjen i disse dekkene. De er knallharde, dårlig grep på all slags underlag og kjørefølelsen er ikke tilstede som det jeg er vant til fra nokian.

Svaret er nok at jeg bytter som regel ut vinterdekk etter 4-5 år, og er derfor vant til nogelunde ok veigrep. De 8 år gamle jeg har nå fulgte med bilen når vi kjøpte den. Så at dekkene er alvorlig svekket fra når det passerer 5 år og utover, er vel ingen overraskelse. Men folk får stadig aha opplevelse hvor mye ny gummi har å si.

Dekkene tjenestegjør nå sin siste vinter, og jeg jobber med å spise dem opp rundt rundkjøringer 😛 som ikke er noe problem... våt asfalt, et trykk på gassen og bakenden legger seg ut. Skummelt hvor elendige de er.

Neste år blir det nye :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 8 år gamle Hakka 6 på min bil, som jeg tenkte hvert år at jeg skulle bytte ut, men hver sesong var jeg fornøyd med grepet og dermed byttet jeg ikke.

Så ble det for lite lakk på vinterfelgene, og da skiftet jeg dekk samtidig som ny lakk. Og det var en skikkelig opplevelse. Bilen ble ikke så mye bedre å kjøre, men du verden for et bedre veigrep! Det var ekstremt stor forskjell. Så nå er det jo som en lek å kjøre, det er nesten ikke glatt noen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...