Gå til innhold

1-serie på vinterføre


Thom99
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, 

Er det noe man kan gjøre for å få bedre feste på snøføre med bakhjulstrekk? Hører det var vanlig før å legge noe vekt i bagasjerommet for å få litt mer tyngde over bakhjulene... stemmer dette? 

Er det andre metoder som gjør at man får bedre feste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører første vinteren med piggdekk nå. Alltid hatt piggfritt og kan med hånda på hjertet si at piggdekk kommer jeg til å fortsette å ha. Nå har jeg riktig nok diffbrems fra E46 m3 som hjelper betraktelig på løst føre og ved kjøring genrelt, men du kommer langt med gode, nye vinterdekk, ikke alltid la bilen ha styringa, kan være kjekt veldig ofte å skru av alt av elektronikk for å få fart og faktisk komme deg frem. Med litt planlegging med fart i bakker f.eks, unngå lukeparkering i bakke eller luker generelt med dårlig underlag er mye gjort. Dekk er ferskvare og er best nye. Så mitt tips, litt lavere dekktrykk ,gode nordiske vinterdekk, litt planlegging så skal dette gå fint og tørr å stol på deg selv når først rører med elektronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye dekk! Ikke noe sånn 7 år gammel dritt som jeg hadde første året med min 1-serie. Masse mønster, javisst. Hjalp ikke stort da hele veien fra E6 og opp til toppen av Hafjell var dekket av diverse bil som ikke kom opp. Så da var det bare å menge seg med alle de andre i samme ærend🙄 Neste sesong ble det et nytt sett hjul, med ett år gamle nordiske vinterdekk som kun hadde rullet et par tusen kilometer. Mye bedre! Kjører E46 (3-serie 2000 modell) nå. Den har kun ASC (automatisk stabilitetskontroll =antispinn). Merker et visst savn etter DSC (dynamisk stabilitetskontroll = antispinn, antiskrens osv) når føret virkelig er uggent. Det er et ganske responsivt og bra system, selv om det absolutt er tilfeller hvor det bør deaktiveres, skal man komme frem. Dette må du egentlig bare prøve deg frem med. 

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en 2005 modell Z4 som helårsbil i snart 9 år nå. Har aldri hatt noe som helst problem med og komme meg fram på vinteren. Har selvfølgelig ordentlige piggfrie dekk.

En moderne BMW trenger ikke noe ekstra vekt bak for og komme seg fram. Snakker vi E12 eller E23 derimot så kan det sikkert hjelpe litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rwd og bmw som er dårlige på glatta er en myte. Enten er det dårlige dekk eller dårlige sjåfører. Kjøp alltid de beste piggdekkene dersom du sliter. Og bruk bevegelsen i bilen til din fordel fordi du kan akselerere gjennom svingen med en liten overstyring og bygge opp fart til en kommende bakke. På fwd går ikke det. Jeg har hatt større problemer med fwd enn rwd på glatta, og klarer ikke å se problemet med rwd egentlig.

Trykk en gang på dsc knappen så blir bilen mer medgjørlig dersom du kan tåle litt slipp.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme opplevelse av bakhjulsdrift. Kjørt forhjulsdrift i 15 år. Bakhjulsdrift siste året,og føler bilen er fryktelig utrydd på vinterføre. Har 1-serie 2008 modell. 

Ble også tipset om tung last baki,og synes ikke det er noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Innom skrev:

Er det ikke normalt at bakhjulstrekk slædder mye og har dårlig fremkommelighet på snøføre ? 

Men dekkene er heller ikke nye. 

Gasspedalen styrer sladden og dekkene fremkommeligheten. Opplever ikke at bakhjulstrekkere er nevneverdig dårligere enn forhjulstrekkere med gode dekk som samtlige nevner, men det er jo klart at må man stoppe i en oppoverbakke så blir man stående å spinne og det kan kreves litt planlegging i veivalg hjem fra jobb med tanke på kryss og bakker. :) Skal du ha bekymringsløs fremkommelighet er 4x4 tingen, men bremselengden blir derimot lik. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slædder i 40 km/t på nysnø.. så det er svært lav fart

For meg har det vært som  natt og dag å gå fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. 

Men de dekkene er ikke nye. 

Så da blir det å bytte. Klarer ikke bestemme meg for piggdekk (styr med datoer for omlegging) vs piggfrie. 

4x4 blir ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...