MrVappe

Self Leveling Suspention Inactive E39 530d

Recommended Posts

Om vinteren så har jeg lagt merke til at luftfjæringen mister all luft når den står ute i kulda, men når jeg låser den opp så kicker pumpen igang å bilen heves igjen. Har ikke trodd at dette var noe stort problem. Men i går fikk jeg en feilmelding "Self leveling suspention inactive" Dette skjedde etter at pumpen hadde gått og bilen var hevet. Jeg slo bilen av og på, ingen endring. Så slo jeg den av og skjekket feilkoder, men ingen ting. Så swappet jeg sikring 49 og 56 i bagasje rommet (begge 30A), og når jeg startet bilen igjen så gikk pumpen litt til, og så kom erroren igjen. Hadde ikke dette før vinteren og lurer på om dette kan kun være et vinter problem som det ble nevnt i denne treaden

Annen hjelp er velkommen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, MrVappe skrev:

Om vinteren så har jeg lagt merke til at luftfjæringen mister all luft når den står ute i kulda, men når jeg låser den opp så kicker pumpen igang å bilen heves igjen. Har ikke trodd at dette var noe stort problem. Men i går fikk jeg en feilmelding "Self leveling suspention inactive" Dette skjedde etter at pumpen hadde gått og bilen var hevet. Jeg slo bilen av og på, ingen endring. Så slo jeg den av og skjekket feilkoder, men ingen ting. Så swappet jeg sikring 49 og 56 i bagasje rommet (begge 30A), og når jeg startet bilen igjen så gikk pumpen litt til, og så kom erroren igjen. Hadde ikke dette før vinteren og lurer på om dette kan kun være et vinter problem som det ble nevnt i denne treaden

Annen hjelp er velkommen :D

annen ting jeg glemte å nevne er i dag så skjekket jeg om luftfjæringen hadde tømt seg igjen, men den sto fortsatt hevet.. er litt forvirret

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan nevne at jeg måtte bytte venstre luftbelg i høst da var hullet så stort at det ikke greide å holde på luft i det hele tatt. men rart om den skal ha vært lekk siden 2017? Men hørte pumpen gå mye mer før jeg byttet belg enn etter, men hvor lenge skal jeg ha usagt.

Var forresten en overraskende enkel jobb å bytte belgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutter siden, Evenlode skrev:

Får opp samma feil, uten at noe er feil på min også når det er kaldt ute.. 😅 525D 2003 mod på luft bak. 

tja, færingen holder luft. Så kan være noe med kulda XD Tenkte jeg skulle bytte sikringer etterhvert får å se om feilen går bort :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutter siden, sondre skrev:

Kan nevne at jeg måtte bytte venstre luftbelg i høst da var hullet så stort at det ikke greide å holde på luft i det hele tatt. men rart om den skal ha vært lekk siden 2017? Men hørte pumpen gå mye mer før jeg byttet belg enn etter, men hvor lenge skal jeg ha usagt.

Var forresten en overraskende enkel jobb å bytte belgen.

etter at jeg swappet sikringene ser det ut som at fjæringen min holder luft. Så mener at mine lufbelger er i god stand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tviler på at å bytte sikring løser du problemet (Så lenge sikring ikke er blåst da). Sikringen har en krets som gir strøm eller så har den ikke det. Og viss sikring er blåst ville jeg undersøkt hvorfor. Da tenker jeg at kompressor synger på siste vers og går langt over 30 AMP og blåser sikring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde lignende symptomer på min gamle 528i touring. 

På vinteren slet jeg med feilmelding på luftfjæringa, verkstedet konkluderte med fukt i luftlinjene som frøs og lagde trøbbel for sensorer osv..

Problemet oppstod bare på vinteren, spesielt i våte og kalde perioder. Kunne til tider se at høyden bak ikke var helt riktig, men funka som regel greit selv om jeg fikk opp feilmeldingen..

Ville sjekket luftslangene/rørene fra kompressoren og til belgene, kan være fukt i disse, eller evt. Styreenheten til nivåreguleringa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan være lurt å blåse ut av slangene med trykkluft i tilfelle det er fukt.
Feilkoden får du sansyneligvis fordi kompressoren går for lenge. Den kobler ut automatisk etter en viss tid.
Så da går det enten for seint å fylle eller den lekker ut så det tar tid.

Jeg fikk et bra stort hull på min en gang, men den holdt på lufta et par minutter, og godt nok til at kompressoren klarte å heve den og stoppe en stund før den måtte gå igjen.
Hullet var da akkurat der belgen bretter seg ned over basen eller hva en skal kalle det, sånn at når den fikk rett høyde lakk det en del luft, når den ble litt lavere ble hullet nesten tett. Kom meg hjem, men gikk ikke an å bruke bilen før jeg bytta.
Så du kan muligens ha hull som den "tetter" selv, sånn at det lekker lite. Kan jo skru av belgene å fylle litt luft i de å bruke såpevann..så ser du hvertfall om det lekker noen plass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.