Gå til innhold

Kjøpsråd F15


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 jeg er enig i at 30d er den beste utgaven av disse tre, men uenig i at de andre to er pest og kolera. Når XC90 funker og selges med tilsvarende maskineri i form av D5-utgaven (som jo var det det gikk i sammen med D4 før T8 kom), hvorfor skulle ikke X5 funke? Ja, selvsagt fortjener en slik bil sekser uten tvil, men du tar ikke hensyn til trådstarters budsjett og betalingsvilje når du fortsetter fanebæringen for 30d-motoren. 100-150k er mye penger - og likens med trådstarters prioriteringer fant vi også ut for vår del at F11 530xd LCI blir et for høyt hopp prismessig til at det er verdt det kontra 520xd - med vårt bruksmønster og våre behov lagt til grunn. Ingen tvil om at sekserne er generelt bedre, men ikke for enhver pris. En 25d med lavere innkjøpspris kan også selges tilsvarende lavere i pris. 
 

@Ron Jeremy lykke til med valg, dette kan ikke være enkelt! Vil tro det faller ned på bruksmønster - jeg ser at med mye småkjøring vil nok en 40e kunne være vel så smart ved rett bruk, selv om jeg holder en knapp på den lettere og mindre kompliserte B47 25d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange selgere av gle anbefalte 25cdi i stedet for 350cdi fordi de ytelses messig ikke var veldig stor forskjell i det virkelige liv. Så prøven en 25d er nok også fornuftig. Eller så ser jeg at man får tre år gammel gle 500e til 600  nå. Da snakker man om virkelig prisfall for en kul og bra bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, humpfy skrev:

Ikke glem pris da @Fredrik 90. Sier ikke det gjelder trådstarter, men selv om Norge er et rikt land så betyr ikke det at alle dets innbyggere er rike (nok). For å si det litt flåsete! Det er solid prisforskjell mellom 30d og 25d. Dette er vel også grunnen til at BMW tilbyr 25d. Ø

Neida, jeg har ikke glemt pris. Det er litt derfor jeg også sier at jeg da kanskje ville revurdert om X5 var rette bilen. Når 25d og 40e er alternativene så ville jeg vurdert en annen modell...hvis man skal tenke litt fornuftig. 40e er en tulle hybrid, verditapet er veldig skummelt. Men det er en ypperlig bil som gir mye for pengene, således det beste valget av disse to. 25d vil egentlig ingen ha, hvordan tror dere det blir å selge denne brukt i 2023? Slik spådommene er for diesel nå, 30d slipper unna "fordi det er en treliter og det er akseptert". For meg så er dette den minst fornuftige motoren å velge i X5 nå, selv 50i fremstår som ett mer fornuftig valg enn 25d (satt på spissen)

BMW tilbød 25d ene og alene for å komme leasing markedet i møte. Dette er en modell som hadde ett lavere CO2 utslipp og en lavere skatteklasse i mange land. Da fikk de en bil som prismessig plasserte seg nærmere en 5-serie. Det er litt samme filosofien som ligger bak F1x 518d, for å kanskje lokke over noen 3-serie kunder. Som dere ser så tilbys ikke disse "strikk motor" alternativene lenger, hverken i 5-serie eller X5. Dere husker sikkert også E83 X3 18d med bakhjulsdrift? Det lønner seg aldri å velge innstegs modell med mindre man kjøper nytt. På bruktmarkedet gjør andrehåndsverdien at vinninga går opp i spinninga som det så flott heter.

46 minutter siden, flobben skrev:

Fredrik90, aldri sammenliknet tekonologi, men bygg kvalitet og i forhold til f11n jeg hadde så virket x5n dårlig skrudd sammen. Audien er på en helt annen planet.

på f15 jeg hadde knaket det i skjøten i ekene på rattet. Det klipset liksom ikke ordentlig på.

plate bak på forsetene altså seteryggen virket dårlig skrudd.

lokket på nedre del av bakluka virket billig, og generelt mye mer ulyder en det var i f.eks. F11.

mulig det ble bedre utover i årene den ble produsert, som sagt min var tidlig produsert.

Men sett kvalitets messig, er det ikke mer riktig å sammenlikne en 2013 X5 med en 2013 Q7? E-tron er en helt ny modell, ett nyutviklet premium produkt. Da blir det litt feil i mine øyne å sammenlikne det med en 6 år gammel X5...også på byggekvalitet.

Fit og finish blir bedre og materialene som brukes blir mer påkostet jo nyere bilen er. F15 X5 lå litt dårlig an i starten, F10/11 fremstår som du påpeker som en langt bedre sammenskrudd bil. Noe den egentlig gjorde fra starten, jeg tror dette henger sammen med at  5-serien bygges i Tyskland og X5 i USA (dette er kun spekulasjoner).

16 minutter siden, papertiger skrev:

@Fredrik 90 jeg er enig i at 30d er den beste utgaven av disse tre, men uenig i at de andre to er pest og kolera. Når XC90 funker og selges med tilsvarende maskineri i form av D5-utgaven (som jo var det det gikk i sammen med D4 før T8 kom), hvorfor skulle ikke X5 funke? Ja, selvsagt fortjener en slik bil sekser uten tvil, men du tar ikke hensyn til trådstarters budsjett og betalingsvilje når du fortsetter fanebæringen for 30d-motoren. 100-150k er mye penger - og likens med trådstarters prioriteringer fant vi også ut for vår del at F11 530xd LCI blir et for høyt hopp prismessig til at det er verdt det kontra 520xd - med vårt bruksmønster og våre behov lagt til grunn. Ingen tvil om at sekserne er generelt bedre, men ikke for enhver pris. En 25d med lavere innkjøpspris kan også selges tilsvarende lavere i pris. 

@Ron Jeremy

Det blir jo på en måte pest eller kolera når begge modeller er såpass ukurante. Men dette er ett definisjons spørsmål og dette blir vi sjeldent enige om her på Bimmers. Grunnen til at D4 funker i Volvo er jo nettopp fordi det er Volvo. Og en titt på Finn.no viser jo at dieselutgavene av siste XC90 ikke akkurat står høyt i kurs. En fjern bekjent kjøpte en ny XC90 D5 nå i år, en av svært få i havet av T8 som levers ut. Det er helt vanvittig for en deal han fikk på den bilen, forhandleren strakk seg utrolig langt for å bli kvitt den dieselen som sto innerst i lokalet. På andre modeller så har derimot Volvo stor suksess med diesel, V60 bla.

Igjen så skjønner jeg at dette er ett spørsmål om økonomi, og det er derfor jeg sier at jeg kanskje ville vurdert noe annet. Om det så er F15 X5 som trådstarter har bestemt seg for, så gå for 40e om 30d havner utenfor budsjett. Men igjen, å spare 100 000 laken på å droppe 30d....vinninga kan gå opp i spinninga. Men nå skal jeg gi meg, trådstarter velger akkurat den bilen han føler for. Vi har våre grunner til å velge det vi kjører i 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:
1 time siden, flobben skrev:

 

Men sett kvalitets messig, er det ikke mer riktig å sammenlikne en 2013 X5 med en 2013 Q7? E-tron er en helt ny modell, ett nyutviklet premium produkt. Da blir det litt feil i mine øyne å sammenlikne det med en 6 år gammel X5...også på byggekvalitet.

Helt enig - etron bør heller sammenlignes med nyeste X5 og tilsvarende biler mer enn forrige generasjons modell. 
 

 

15 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Grunnen til at D4 funker i Volvo er jo nettopp fordi det er Volvo. Og en titt på Finn.no viser jo at dieselutgavene av siste XC90 ikke akkurat står høyt i kurs.

Kan forsåvidt være enig i det - motorer og «motorarv» har vel aldri vært Volvos sterkeste side om en ser bort fra noen fine rekkefemmere de hadde for noen tiår siden, og motortype står nok ikke i fokus for en volvokjøper sammenlignet med hva det gjør for en BMW-kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 7.02, Ron Jeremy skrev:

Jeg fikk resultatet under min 2 dager test av 40e, dette var sent på høsten og jeg hadde ikke egg under foten.

Resultatet var heller ikke overraskende, da man ved frisk kjøring ender opp med smått absurde tall kontra melk og brød kjøring, dette gjelder uansett bil også elektrisk.

Som jeg skrev høyere opp, jeg tror resultatet blir som man legger opp til, ratter man fornuftig og lader i hverdagen vil man kanskje se omtrent samme forbrukstall som en diesel. Er jo ikke slik at dieselen alltid bruker 0.5 l på mila heller.

Vår F25 med 184 hk og 2.0l N47 diesel, så super den i seg 0.72 i snitt, gitt at en hybrid som veier 400 kg mer og er mer av alt går på 0.8 med bensin, har jeg ikke mye problem med.

Ellers fornøyd med bilen? Hører tanklokket kan være tøysete på disse, men ellers at det er lite grums. I begynnelsen var det litt småtvilsom kvalitet på disse, men generelt i starten av en produksjon finner man gjerne mandagsbilene også.

 

Jeg har ofret bil mye tanker Marius, men siden vi kjøpte hytte i 2017 har bil blitt mer transport enn morro og hytta har fått store summer og ikke minst fokus i form av utbygging og totalrenovering/oppussing, vi snakker 7 sifret etterhvert - da blir det mindre morro i form av bil bl.a.

Med en F15 tror jeg pendelen hadde svingt igjen til mer normal modus.

Jeg hadde et lite fornufts "skudd" med LCI av F25, men "vil ha" følelsen var overhodet ikke der, så F15 blir det nok ikke, ei heller G01, gir meg selv 6 mnd med glaning og justering av eventuelle preferanser før ting skjer.

Oppi denne miksen ligger det også en i3 og vaker, men her igjen er det ikke rett frem, i3 er på sitt 3 batteri nå - jeg hadde jo en 16' med første batteri str. Nå skal i3 leve til 2024 og det er hvertfall planer om et batteriskifte til. I3 har hatt en morsom prisutvikling, min egen ble solgt på et kvarter, det var den gang man med litt storkunde rabatt, kunne ha bilen ett år, for så å selge den med fortjeneste. Men med alderen (74 model) så blir det mindre spontanitet og mer grubling og et mer perspektiv på ting, det er litt nytt for meg, smått irriterende men overveielse er vel ikke så dumt i lengden, bare det ikke blir for mye.

God jul!

 

Veldig fornøyd med min x5 hybrid, eneste jeg har hatt av tull på min var utslitte sommer dekk bak etter 10000 km, men bmw tok firhjulskontroll & ordnet nye dekk kostnadsfritt via garanti.

Hadde en 2017 330e før x5'n. Der kranglet jeg litt med tanklokket 😅 men ble ordnet etter ett par ganger på verksted, mener på det var en sensor som dem prøvde kalibrere, til slutt ble den byttet. Problemet borte

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dere virkelig primært bil i disse prisklassene pga drivstoffutgiftene? Da tror jeg dere burde regne litt på bilholdet en gang til. :)

BMWs hybrider er ypperlige biler i det norske markedet fordi du får høy ytelse til en fornuftig pris, det har lite eller ingenting med drivstoffutgifter å gjøre. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Helt enig - etron bør heller sammenlignes med nyeste X5 og tilsvarende biler mer enn forrige generasjons modell. 
 

 

Kan forsåvidt være enig i det - motorer og «motorarv» har vel aldri vært Volvos sterkeste side om en ser bort fra noen fine rekkefemmere de hadde for noen tiår siden, og motortype står nok ikke i fokus for en volvokjøper sammenlignet med hva det gjør for en BMW-kjøper. 

På det tekniske Uten tvil, men på byggekvalitet burde man kunne sammenlikne. Som sagt f11 jeg hadde var mye bedre skrudd sammen.

Når det gjelder Volvo så er jeg enig papertiger, helt annen kundegruppe de retter seg mot. Jeg har en 2015 xc70 ved siden av og der er det komfort og praktiske løsninger som står i hovedsetet. En kjempefin bil, men for de som fokuserer på følelser og kjøreglede kanskje ikke beste bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, macrorain skrev:

Kjøper dere virkelig primært bil i disse prisklassene pga drivstoffutgiftene? Da tror jeg dere burde regne litt på bilholdet en gang til. :)

BMWs hybrider er ypperlige biler i det norske markedet fordi du får høy ytelse til en fornuftig pris, det har lite eller ingenting med drivstoffutgifter å gjøre. 

Nettopp. Likevel synes jeg forbruk på hybrid er interessant. Ikke fordi den nødvendigvis er billigere, men for å se hvor mye det elektriske "hjelper" på. Jeg kjørte oktober/november på én tank, mens nå i desember måtte jeg fylle i går. Men selvfølgelig kjøper man ikke bil i den prisklassen på grunn av forbruk eller en SUV generelt for den del, jeg tror ikke noen av alternativene nødvendigvis er noe rimeligere enn det andre når det kommer til forbruk, med mindre man har såpass kort daglig kjørelengde at det meste kan kjøres på strøm. :) Og det siste der kan være med på å bestemme for enkelte, men langt fra alle.

En annen ting jeg glemte å nevnte i mitt første innlegg var litt om elektrisk oppvarming. Som sagt er det gull verdt, men det er noen haker likevel. Står bilen plugget i veggen er det det aller beste, da har man likevel fullt oppladet batteri og varm bil. Har man ikke plugget i, men fortsatt fullt oppladet batteri så spørs det hvor lenge bilen står og varmer seg opp. Etter en halvtimes tid (forvarmingen skrur seg automatisk av også etter 25-30 min eller noe i den dur), så har jeg under halvt batteri igjen og da er det egentlig ikke noe særlig og satse på og kjøre elektrisk. Jeg bruker normalt å forvarme 10 minutt i forvegen, da er den varm nok og fortsatt batteri til overs, men eksempelvis igår var bilen såpass nedfrosset at jeg lot den stå i ca. 30 minutt. En annen hake er om man har kjørt et lengre stykke på elektrisk/auto og har brukt opp mye av batteriet, da vil man ikke kunne starte forvarmeren fordi det ikke er nok tilgjengelig strøm. Altså disse dagene da jeg var i båt, så kjørte jeg på SAVE ut dit, slik at jeg hadde nok batteri til å forvarme bilen dagen derpå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, elektrisk oppvarming er veldig digg. Er aldri kald i bilen lenger. Selv om jeg bare forvarmer typ 5 minutter (slår på i det jeg begynner å kle på meg og gjøre meg klar til å gå ut) så er det nok til at det er lunk i bilen, og så er jo varmeapparatet i gang med en gang når man kjører også, trenger aldri vente på at motoren blir varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte 25d for noen mnd siden og har vært veldig fornøyde så langt. Jeg kom fra en Touran med 140 hk, så det ble snakk om en ganske stor oppgradering! Før dette har jeg kjørt mye E39 535i, E60 520i og en del E65 750iL.

Det er ingen tvil om at 25d ikke er en sportsbil, men vi ville ha BMW med bakkeklaring og diesel fordi hoveddelen av vår bilbruk er langturer til hytta på 4 timer hver vei. Med litt dårlig brøytet vei har X5 vist seg å være ekstremt praktisk. E18 og svingete, smale telemarksveier inviterer heller ikke til veldig sportslig kjørestil. Kjørekomforten minner meg mer om 7-serie enn noe annet. Dieselkakling hører jeg bare om jeg kjører inntil en vegg eller står utenfor bilen. Bak rattet liker jeg den lille motorlyden jeg kan høre. Jeg følte at vi fikk tak i en svært godt utrustet bil til en fornuftig pris. Vi tenker å beholde bilen en del år og har høyt tak for evt. verdifall. 

Innimellom savner jeg E39 med manuelt gir og V8, men det får man uansett ikke tak i lenger 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 7.02, Ron Jeremy skrev:

 

Hei igjen. Da har jeg "slitt" meg opp på hytta med x5 40e'n min 😅 uten lading, dessverre så fikk jeg ikke kartlegge heile turen pga jeg stoppet bilen på ferga sølsnes-åfarnes, men var  åfarnes-bjorli var uansett den viktigste strekka å få kartlegge pga stigningen oppover Romsdalen.

 som jeg vil fram til for dem som mener att forbruk på 40e er så skremmende kan slappe av. Jeg tror jeg er den dårligste i verden til å lade😂 8.5l/100km i gjennomsnitt fra Åfarnes opp til bjorli må jo være innafor, god flyt oppover Romsdalen med unntak for att jeg havnet bak en tesla som ville spare litt på batteriet oppover 😅

 

 

 

 

1577693101911848581305655032276.jpg

15776932384183633602826527403877.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Grobian skrev:

Vi kjøpte 25d for noen mnd siden og har vært veldig fornøyde så langt. Jeg kom fra en Touran med 140 hk, så det ble snakk om en ganske stor oppgradering! Før dette har jeg kjørt mye E39 535i, E60 520i og en del E65 750iL.

Det er ingen tvil om at 25d ikke er en sportsbil, men vi ville ha BMW med bakkeklaring og diesel fordi hoveddelen av vår bilbruk er langturer til hytta på 4 timer hver vei. Med litt dårlig brøytet vei har X5 vist seg å være ekstremt praktisk. E18 og svingete, smale telemarksveier inviterer heller ikke til veldig sportslig kjørestil. Kjørekomforten minner meg mer om 7-serie enn noe annet. Dieselkakling hører jeg bare om jeg kjører inntil en vegg eller står utenfor bilen. Bak rattet liker jeg den lille motorlyden jeg kan høre. Jeg følte at vi fikk tak i en svært godt utrustet bil til en fornuftig pris. Vi tenker å beholde bilen en del år og har høyt tak for evt. verdifall. 

Innimellom savner jeg E39 med manuelt gir og V8, men det får man uansett ikke tak i lenger 😁

Takk for et nyttig bidrag!

Tør jeg spørre om hvem model dere har av 25d, er du usikker - sjekk effekten 👍🏻
Jeg deler også tankene dine om manuell og litt motor, men en stor 2 tonns SUV vil aldri oppleves som en lav sportslig bil, men da igjen, den lave sportslige bilen får bare vente. Siden den ikke kan fungere til hytteturer og familiefrakting. Alt til sin tid, en slik bil får bli en bonus når den anledning eventuelt vil by seg tenker jeg.

Vår F25 er heller ingen sportslig bil, men neste gang ønsker jeg noe mer plass, komfort og pondus, alltid vært svak for E70, men den begynner å bli aldrende nå, F15 blir derfor svaret.

 


 

Sitat

 

Hei igjen. Da har jeg "slitt" meg opp på hytta med x5 40e'n min 😅 uten lading, dessverre så fikk jeg ikke kartlegge heile turen pga jeg stoppet bilen på ferga sølsnes-åfarnes, men var  åfarnes-bjorli var uansett den viktigste strekka å få kartlegge pga stigningen oppover Romsdalen.

 som jeg vil fram til for dem som mener att forbruk på 40e er så skremmende kan slappe av. Jeg tror jeg er den dårligste i verden til å lade😂 8.5l/100km i gjennomsnitt fra Åfarnes opp til bjorli må jo være innafor, god flyt oppover Romsdalen med unntak for att jeg havnet bak en tesla som ville spare litt på batteriet oppover 😅


 

Slike tall er alt annet enn skremmende, vil tro 40e vil være en fin balanse mellom effekt og forbruk, hvertfall slik mitt forbruk ville blitt. Forbruk er uansett en liten del av totalen. Var mer bekymret for eventuell drifting av 2 drivlinjer og evt kostnader/problemer. Men hører foreløpig lite trøbbel om 40e, e-tron derimot hører jeg lite bra om. Derfor jeg var litt skeptisk i utgangspunktet.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2014-model med 211 hk. For vår bruk er det mer enn nok så langt. Skal man opp i fart fra stillestående synes jeg den er mer enn sterk nok, og ganske kvikk. Min kjørestil er i alle fall slik at jeg sjelden gir full gass eller føler behovet for det, så jeg opplever at det er gode reserver å gå på. 

Det har jo åpenbart skjedd mye med forbruket til moderne biler. Gitt den store fronten og vekten bruker vel ingen X5 spesielt mye drivstoff, og kjører man bevisst er det litt å hente. Den over 2 tonn tunge 25d bruker på en langtur mindre enn hva min mors 2006 116i på 1320 kg gjør. Hun har riktignok versjonen med 5 og ikke 6 gir, men det er en ganske så tørst motor..

Vi hadde en tur til Drangedal for å hente pinnekjøtt før jul, og kjørte da 20 mil med 0,65 på mila. Det var ganske dårlig føre den siste biten, så vi kjørte forsiktig, men holdt over 120 km/t på cruisekontrollen på E18 fra Vestfold til Kragerø (med unntak av 70- og 80-grensene da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2019 den 9.03, macrorain skrev:

Kjøper dere virkelig primært bil i disse prisklassene pga drivstoffutgiftene? Da tror jeg dere burde regne litt på bilholdet en gang til. :)

BMWs hybrider er ypperlige biler i det norske markedet fordi du får høy ytelse til en fornuftig pris, det har lite eller ingenting med drivstoffutgifter å gjøre. 

Det er hvordan man ser det. Enig i det å tenke drivstoffutgifter i så høye prisklasser har lite for seg. Men hvorfor velge den som bruker mest av 2 alternativer? Nå har vi 2 innlegg med brukererfaringer på denne gjeldende siden: en med 40e som synes 0.85 er bra. Og en med 25d so. Synes 0.65 er bra. Når man i tillegg vet at diesel er rimeligere på literpris, så er valget enkelt; 25d! 40e er lønnsomt på småkjøring og mye lading, men hva er da vitsen med x5? Da er en 330e bedre.

Når det gjelder påstanden om at 40e er bilen med høy ytelse til fornuftig pris så er jeg ikke enig. Ja, 0-100 og i byen så er den nok kvikk. Men hva er bruksmønsteret til en X5 eier? Jo, hengerlass, fullastet bil, over fjelloverganger og stigninger....langtur. her er 30d overlegen 40e hva gjelder effekt, krefter og forbruk.

Til de som snakker om 25d, jeg skrev tidligere at det er også et bra alternativ, dersom man tar av rekkesekser-skylappene. 25d er nå på 40e pris på finn. Jeg hadde lett valgt bort litt av de elektriske kreftene 40e har, for å få bedre bagasjeplass, lettere bil og lavere forbruk gjennomsnittskjøring. Med fare for å motsnakke meg selv; ja jeg vet forbruket på 25d stiger ved fullastet bil slik en 40e gjør. En 30d blir ikke påvirket på samme måte. Dersom prisene på 30d faller til under 40e nivå (noen den bør slik dere svartmaler den sammenlignet med 40e, hvis folk i det hele tatt skal få solgt sin 30d) så er 30d det beste valget i f15. 

Hybrid er genialt, men igjen; ikke før nå i den kommende x5 45e. Først nå er det noe å hente på hybridalternativet.

Vi blir aldri enige mange av oss, men jeg liker tråder som dette. Det får fram mange syn. Å det er kjekt å disktuere! Vi vil jo alle det beste for trådstarter, og derfor er også meningene sterke :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...