Gå til innhold

Kjøpsråd F15


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen som svartmaler 30d her, men trådstarter har vel konkludert med at den havner utenfor budsjett med en prisdifferanse på fort 100 lapper kontra 40e og 25d. Jeg hadde nok også foretrukket en lettere 25d med større bagasjerom og mindre kilder for feil som to drivkilder kan føre med seg når det blir noen år. Men på en annen side; hvis mesteparten av kjøringen i det daglige er småkjøring stiller saken seg annerledes; det er ikke automatisk best med diesel da. Når det gjelder forbruk; jeg hadde mer sett på hvilket motoralternativ som passer meg og mitt bruk best før rent forbruk - forskjellene er ikke så store med mindre store deler av den daglige kjøringen kan foretas på eldrift. 
@Ron Jeremy hva er det du hører om e-Tron og kvalitet?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, papertiger skrev:

Ingen som svartmaler 30d her, men trådstarter har vel konkludert med at den havner utenfor budsjett med en prisdifferanse på fort 100 lapper kontra 40e og 25d. Jeg hadde nok også foretrukket en lettere 25d med større bagasjerom og mindre kilder for feil som to drivkilder kan føre med seg når det blir noen år. Men på en annen side; hvis mesteparten av kjøringen i det daglige er småkjøring stiller saken seg annerledes; det er ikke automatisk best med diesel da. Når det gjelder forbruk; jeg hadde mer sett på hvilket motoralternativ som passer meg og mitt bruk best før rent forbruk - forskjellene er ikke så store med mindre store deler av den daglige kjøringen kan foretas på eldrift. 
@Ron Jeremy hva er det du hører om e-Tron og kvalitet?

E-tron jeg mente var Q7 hybriden, mye krøll med elektronikken og mye verkstedtid. Er bl.a et par kollegaer som har disse, kjører mer A3 (lånebil) enn Q7..

ifht 3.0d og sekser, «alle» er vel enig i at denne er en flott kombo med en såvidt stor og tung bil som F15. Men puritanismen forsvinner litt med årene, nå søker jeg bra løsninger som er mer tilpasset mitt bruk, budsjett og det er ikke til å stikke under en stol at etterhvert som man «vokser opp», er det nok å legge $ i. For min del har det vært et galopperende hytteprosjekt.

Tidligere måtte Jeg alltid ha en sekser i mine BMW’er m, det var for meg BMW, alt med firer var det ikke!

Første BMW var da også en 87’ delfingrå 2 dørs 325i, dette var tidlig 90 tall, elsket den bilen. Deretter fulgte en rekke seksere med 3 og 5 serie chassi. Med E9* og dieselrevolusjonen ble ting aldri det samme, for meg var dette en av de mindre attraktive 3 serie.

Ting ble aldri det samme etter det, sikkert en sammenheng med å få egen familie og prioriteringene ble annerledes. 

Puritanisme kan være flott, tradisjon også - men der syns jeg BMW er på vikende front. De har vært en av de flinkeste til å føre de klassiske linjene videre på moderne måter. Men nå er det vanskelig å være entusiast, BMW lekker massivt til Tesla og Porsche og nøkkelmodellene er mindre signifikante og klasseledelende enn før. Samtidig er hoffmeisterknekken og nyrene i ferd med å radbrekkes.
i serien med IX3 med bakhjulstrekk er også hysterisk idiotisk!

Så samtidig som 25 år kjøring og nytelse bak rattet i en BMW rundes, kan jeg ikke se mange modeller som frister fremover. Derfor er også valget med å velge bort en sekser diesel enkel, når man kan spare Minst 100.000.-. 

Dessuten, B47 og 231hk og 500 Nm, bør stå seg relativt godt mot den tyngre sekseren og marginale bedre effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt sånn på siden av tråden tema. Hvorfor mener så mange at BMW "ikke er det samme lenger"? Det er klart at når man de siste åra har durt rundt i en BMW SUV med firer diesel så føles ting veldig fjernt fra E30er og E39er. Men det finnes mange andre BMWer der ute som er veldig tro til sine orignale idealer. Har dere prøvd en M240i? Eller en 340i? Dette er BMWer som er laget akkurat etter gammel oppskrift. Det man kan kritisere BMW for er å gjøre terskelen så høy for å få ekte vare, før trengte du ikke å lenger opp enn 320i. I dag må du mye lenger opp, og det koster godt.

Jeg har ikke eid mange BMWer, har hatt E39 520i, E90 325d og F10 530d. Men jeg har kjørt mye eldre BMW, senest @sveigis sin fantastiske E28 535i. Jeg har de siste 8 åra kjørt en E34 520i som er fra den tidsepoken BMW entusiaster lengter mest etter. Samtidig kjører jeg en 2018 G30 540d, noe av det siste BMW har å by på i det tradisjonelle segmentet. Og tro meg, en ny BMW i dag er, føles som, kjører og ser ut som en BMW skal og alltid har gjort. Dette vet jeg fordi jeg daglig kjører en 1994 modell og en 2018 modell opp mot hverandre. Jeg kjører daglig gammel og ny BMW, det gjør ingen av dere andre som klager over at "BMW er ikke det samme lenger". Ser man bort fra akkurat motor i mitt tilfelle, så går det en veldig tydelig rød tråd helt fra E28 og opp til dagens G30. Det er vel få andre bilprodusenter som mer verner om sine tradisjoner enn BMW. Man kan ikke sitte i en X modell å mene at nyere BMWer føles ikke som en BMW. BMW sitt hovedfokus er kjøreglede, og det synes jeg fortsatt de leverer.
 

Du kan kjøpe en 1987 E30 325i, en liten todørs sedan med rekkesekser på langs og manuelt gir. Eller du kan gå til nærmeste BMW forhandler i dag å kjøpe en 2019 M240i. En liten todørs sedan med rekkesekser på langs og manuelt gir. Du kan kjøpe en 1991 E34 535i. En luksuriøs premiumsedan med en herlig bensin rekkesekser og silkemyk automat. Eller du kan kjøpe en 2019 540i, også en luksuriøs premiumsedan med herlig bensin rekkesekser og silkemyk automat. Toppmodell 7 serie anno 1987 hadde V12er, toppmodell 7-serie anno 2019 har også V12er. Ikke kom å fortell meg at BMW ikke lenger holder seg tro mot tradisjoner. Okei så har grillene blitt større, greit nok så forsvinner hofmeister kinken. Men hadde ikke BMW utviklet designspråket sitt gjennom åra så hadde dagens BMWer fortsatt sett ut som Neue klasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Fredrik90. Ting forandrer seg, men BMW opplever jeg også som BMW fortsatt. Først nå er jeg BMW-eier, men har vokst opp med merket i hus fra E28, E32, E39, E60 osv. Det jeg har opplevd som minst BMW er kanskje E60, men den var samtidig banebrytende designmessig både eksteriørt og interiørt (ikke mange biler uten "iDrive" i dag, joda, det kom vel med E65). 

På vei hjem fra hytta i kveld ble føret ganske glatt, fra pluss 8 på dagen til rundt null og en nydelig stjerneklar melkeveihimmel. Derfor tok vi det veldig med ro, ikke minst etter å ha passert en liten ulykke og to biler i grøften like etter start. 0, 59 på mila må være veldig bra, og det med fullt bagasjerom. 

IMG_20191230_212619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=167080160

 

dette må nå være en bil å kunne dele i denne tråden... eller er det snakk om nybilkjøp ?

Vel, det er mye å like med I6 diesel i en slik bil.
Men, har konkludert med at for mitt bruk, gir 25d med B47, evt 40e mer «for pengene og er mer moderne». Vi snakker da om 16–17’ til under 550k.

jeg får 17-18’ 40e til samme pris som den du linker til. Så å gå for en - i mine øyne, overpriset motorisering, gir lite mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å linke til den samme bilen, for en aldeles nydelig fargekombinasjon og utstyrsnivå. Utrolig lekker. Men er tross alt en 6 år gammel bil snart til snaue 600k som har gått nærmere 100k. Kjører en lite har det nok lite og ingenting å si, og det er jo en prioriteringssak; pris kontra årsmodell kontra km-stand kontra motorisering og utstyr. En regelrett jungel av prioriteringer og utvalg å manøvrere seg rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den over ser jo fin ut på papiret. Vi så en del 25d med syv seter, men kom til at det ikke var hensiktsmessig, primært fordi vi mer eller mindre aldri vil ha behov for å huse mer enn 5 personer i bilen. Det er etter min mening en ulempe med luftfjæring bak. Det vil være dyrere å vedlikeholde, samtidig er den såvidt jeg vet ikke dynamisk eller på annen måte mulig å tilpasse, slik tilfellet er ved luftfjæring rund baut. Legg til litt høyere egenvekt, litt mindre bagasjerom og jeg synes totalpakken var upraktisk med 7 seter :) Bare min subjektive vurdering ut ifra vårt behov. 

 

...etter bare noen måneders eierskap har jeg også klart å nesten fylle reservehjulsbrønnen, som er utilgjengelig med 7 seter, med diverse nyttig og unyttig rot ;) En liten spade, ekstra snøkoster, paraplyer, div. bilpleieremedier, oppladbar LED arbeidslampe, stropper osv.. Et veldig kjekt og hendig oppbevaringsrom som gjør at man kan holde selge bagasjerommet helt clean.

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, modus skrev:

Er dynamiske dempere på den😊er utrolig fornøyd med bilen😊

Men er det slik at noen har luft bak, andre har vanlige fjører, mens andre igjen har luft foran og bak? Dette gjelder uansett drivlinje?

Har selv hatt 5 serie som har fått byttet luftbelg. Men jo tyngre bil, jo mer kan kanskje luft oppleves som mer duvende i den tyngre 40e enn f.eks 25d?

Synspunkter?

Og ikke minst, hvordan syns du B47 og 231 hk fra en firer oppleves?

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...