Gå til innhold

F11 lekkasje luftfjæring


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

"Ny" bil, mer luftproblem..

 Den siger likt på begge sider, ingen feilmeldinger, kompressor går som den skal og hever opp igjen ved start. Hvor fort den siger varierer, fra ingenting på 3 dager til helt ned  over natta. Verksted finner ingen lekkasje, den stod over natta inne hos dem i varmen og da satte den seg ikke en eneste millimeter. Kan det være kondens og kulde som tuller til noe? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette kun når det er minusgrader ute da?

Kan jo da være at der er fukt som fryser slik at ventilene ikke klarer å stenge skikkelig.
Men i og med at den siger likt så er det ikke usansynelig at lekkasjen er på kompressoren da det er der de to kretsene møtes og blir koblet sammen. Så jeg ville sjekket ventilblokka på kompressoren for lekkasje, og ellers alle slanger osv på kompressoren. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tendensen er at den som regel holder på lufta så lenge det er plusstemp, men slipper den alltid ut når det er kaldt. Hvor fort lufta slippes ut varierer fra et par døgn til kun en time. Her om dagen hadde bilen stått i ro i to dager uten at den seg noe sammen. Kjørte en snartur på butikken med den andre bilen og når jeg kom hjem lå den helt nedpå igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivåregulering bak er et ofte problem på mange biler. Ikke bare BMW. Ofte er det lekkasje i luftbelgen, men da merker man at bilen siger på den ene siden. Disse luftbelgene lever ikke lenger enn 5 år. Det er derfor helt normalt at disse ryker. Jeg kjøpte fra Italia 2stk luftbelger for bare 500kr. BMW skal ha 5000kr for kun en :-o
Når bilen siger likt på begge siden, så snakker vi om ventilblokken eller luftreguleringsventilen. Denne ventilen har en evne å ruste innvendig. Kompressoren ligger under bilen bak og drar inn fuktig luft. Det er tørkestoff inni pumpen, men dette kan gå i metning og slutte å fungere. Det er kjempelett å ta løs kompressoren. Det finnes video på YT som viser hvordan man sjekker alt med pumpen og hvordan man tørker tørrstoffet.
BMW krever katastrofalt over 10000kr for denne pumpen og feilen kan rett og slett bare være en fastrustet ventil. Ventilen selges selvfølgelig ikke slik jeg kjenner i løsvekt.
Uansett kan man spare mye penger på å prøve å sjekke pumpen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt femmer med luftfjæring i mange år nå (E39, E61 og nå F11), byttet noen belger ja. Det er helt sikkert ikke lekkasje i belgene her, det er noe med luftreguleringen som svikter.

Jeg har selv tenkt tanken at det er kondens som fryser inne i systemet en plass siden det ikke oppstår i plussgrader. Takk for tipset, skal søke etter filmen på YouTube.

Ventilblokka er å få kjøpt, men ikke originalt fra BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke lever lenger en 5 år er jo bare tull..
Min E39 hadde gått 148 000 km når jeg kjøpte den, har bytta en belg pga lekkasje og bilen bikker snart 380 000 km.
Mao. den andre belgen har nå holdt 232 000 km og 10 år i mitt eie.

Far min kjøpte sin E39 når den hadde gått 80k elns i 2000, den har nå gått 230 000 km og han har vel bytta en belg han også på den tiden.

Men systemet er ikke feilfritt på noen måte. Men forbanna greit å slippe volvo 240 stuket bare du har et par passasjerer i baksetet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 20.10, Alpejohn skrev:

At de ikke lever lenger en 5 år er jo bare tull..
Min E39 hadde gått 148 000 km når jeg kjøpte den, har bytta en belg pga lekkasje og bilen bikker snart 380 000 km.
Mao. den andre belgen har nå holdt 232 000 km og 10 år i mitt eie.

Far min kjøpte sin E39 når den hadde gått 80k elns i 2000, den har nå gått 230 000 km og han har vel bytta en belg han også på den tiden.

Men systemet er ikke feilfritt på noen måte. Men forbanna greit å slippe volvo 240 stuket bare du har et par passasjerer i baksetet!

Har ikke erfaring med E39. Jeg vet at på F11, så holder ikke belgene mer enn 5 år eller 100000km. De er megaenkelt å skifte, men BMW tar horribel pris på belgene. Og dette er ikke vare BMW som sliter med.
Opplever nå også problemer med at "ræva" sig over tid likt på begge sidene. Har sikkert samme problem. Vurderer å kjøpe en brukt, sjekke den opp og så bytte over. Er en feilmelding om Ventilblokken, men man kan ikke kjøpe Ventilblokken ny i løsvekt.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 12.1.2020 den 19.35, Otis skrev:

Nå skal ikke vi komme med fanteri å fusk, @Mons1.

Jeg hadde da vitterlig min e61 fra ca 82kkm og til 166kkm. Det var ikke skiftet en skrue i bakstillingen på den bilen.

Så at du vet at luftbelgene ikke holder mer enn 5 år eller 100kkm er jo rett og slett piss prat.

@OtisDu skjønner at det er forskjell på E61 og F11? Jeg håper det!
Dessuten er dette ikke noe jeg har funnet på. Jeg har lest et utall av F11 kjøpsråd og to ting som går igjen er registerkjede og luftbelg/kompressor. Verkstedet som byttet på min på den ene siden sa selv at dette var helt normalt og det ikke gjelder bare min BMW, men mange andre biler. Og jeg fikk den første lekkasjen på 100k km/5år nøyaktig.
At det finnes noen som aldri opplever problemer er ikke noe bevis på det motsatte. Det finnes de som byttet registeret på en E60 N47D20-A motor på 140000km og oppdaget at det ikke fantes slitasje på kjeden. Det var neppe beviset på at det ikke finnes register-problemer på N47.
Så kan jeg nevne at jeg kjøpte bilen med Gold-forsikring som dekket absolutt alt. Inklusiv stålfjær og støtdempere. Det eneste denne forsikringen ikke dekket, var luftbelgene. Det forteller noe om svakheten med disse.

Men dette med luftbelg er en bagatell. Superenkelt å bytte og jeg fikk kjøpt 2 nye belger fra Italia for 500kr. Det er en skandale at BMW krever nesten 5000kr for en belg.

 

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å diskutere med folk på nettet, men jeg gjør ett unntak for deg i dette tilfellet.

Her siterer jeg deg, kun 3 innlegg lenger opp. Hva står det med fet skrift?

På 12.1.2020 den 16.35, Mons1 skrev:

Har ikke erfaring med E39. Jeg vet at på E61 og F11, så holder ikke belgene mer enn 5 år eller 100000km.

At du kommer med annen info ang register problemer på n47 og avvik på kilometer spiller ingen rolle. Det var belgene du kommenterte og deres levetid i det innlegget jeg motsa.

Det ER ok å innrømme at man påstå noe litt feil. Jeg forstår hva du egentlig mener, men jeg håper at du selv innser at ditt innlegg var for ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 13.25, Otis skrev:

Jeg pleier ikke å diskutere med folk på nettet, men jeg gjør ett unntak for deg i dette tilfellet.

Her siterer jeg deg, kun 3 innlegg lenger opp. Hva står det med fet skrift?

At du kommer med annen info ang register problemer på n47 og avvik på kilometer spiller ingen rolle. Det var belgene du kommenterte og deres levetid i det innlegget jeg motsa.

Det ER ok å innrømme at man påstå noe litt feil. Jeg forstår hva du egentlig mener, men jeg håper at du selv innser at ditt innlegg var for ekstremt.

Ettersom jeg ikke er erfaring med E61, så blir det selvfølgelig feil av meg å kommentere den modellen. En sjekk nå viser at OEM-nummer for luftbelg til F11 LCI ikke er det samme som på E61. Derfor har jeg redigert teksten og fjernet hentydningene til E61.

Beklager at dette ble feil fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sliter fremdeles med problemet. Slipper plutselig ut lufta fra systemet når bilen ikke er i bruk. Har byttet ventilblokka uten bedring, trodde denne skulle holde igjen lufta når bilen ikke var i bruk. Ingen feilmeldinger.

Når kompressor går i gang hører jeg en tydelig lekkasje i området rundt kompressor, den slipper ut luft en plass. Etter en stund begynner den å holde på trykket og løfter seg opp,  den kan være at jeg må stoppe og starte bilen noen ganger før den endelig løfter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Odd-M skrev:

Sliter fremdeles med problemet. Slipper plutselig ut lufta fra systemet når bilen ikke er i bruk. Har byttet ventilblokka uten bedring, trodde denne skulle holde igjen lufta når bilen ikke var i bruk. Ingen feilmeldinger.

Når kompressor går i gang hører jeg en tydelig lekkasje i området rundt kompressor, den slipper ut luft en plass. Etter en stund begynner den å holde på trykket og løfter seg opp,  den kan være at jeg må stoppe og starte bilen noen ganger før den endelig løfter seg.

Har du sett denne? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2020 at 4:35 PM, Mons1 said:

Har ikke erfaring med E39. Jeg vet at på F11, så holder ikke belgene mer enn 5 år eller 100000km. De er megaenkelt å skifte, men BMW tar horribel pris på belgene. Og dette er ikke vare BMW som sliter med.
Opplever nå også problemer med at "ræva" sig over tid likt på begge sidene. Har sikkert samme problem. Vurderer å kjøpe en brukt, sjekke den opp og så bytte over. Er en feilmelding om Ventilblokken, men man kan ikke kjøpe Ventilblokken ny i løsvekt.

Min F11 nærmer seg 6 år, 90.000KM, belgene er helt fine og aldri byttet per dd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...