Gå til innhold

Mulig å kode bort pdc og hill start assist e61?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Google søk ga ikke resultat, så jeg spør her:

Noen som vet om det lar seg gjøre å kode bort ryggesensor (pdc) slik at den fungerer motsatt av originalt? Nå må jeg trykke på pdc knappen og slå av ryggesensorene hver gang jeg legger inn revers, fordi jeg ikke orker pipingen. Ønsket er at det normalt er alltid avslått ved innlegging av revers, men at jeg kan heller slå den på ved behov. Kan dette la seg gjøre?

Den andre tingen er bakkestartassistenten eller hill start assist. Siden jeg har manuell må jeg stå å vente i noen sekunder på at bremsen skal slippe opp, før jeg kan ta igang i en helling. dette også til irritasjon 😛 går det an å kode denne permanent bort?

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første vet jeg ikke noe om - men det går helt sikkert an. Om jeg forstår det riktig ønsker du ikke hjelpen fra sensorene når du nærmer deg en hindring? Den andre ser jeg ikke problemet med? Du trenger ikke å vente på at bilen skal slippe bremsene før du løser ut. Har samme bakkestartassistent på Cooper S’en min med manuell gir, og det er bare å løse ut mens bremsene står på så sørger bilen for å slippe de når det går framover. Ellers hadde det ikke vært mye til assistent :) 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill assist er da vel ikke noe problem? Går bilen fremover slipper bremsene med en gang. Den har aldri plaget meg, og jeg har kjørt i mange år med manuell E60 og E92.

Men den kan helt sikkert kodes bort. Samme med PDC. Det er jo bare signalet fra girspaken, altså en bryterfunksjon. Knappen kan du jo aktivere som du vil allerede, så der trengs sikkert ingen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill assist holder igjen så mye at bilen kveles, selv om jeg tar rivstart så smeller det og bilen kveles. Jeg må enten vente i ca 3 sekunder til den slipper, eller slure på clutchen hvor det føles som bilen står mot en vegg, helt til det plutselig slipper. Ja, dette har blitt værre siste halve året, så det dere sier er at jeg har en feil med enten hill systemet eller noe som henger mekanisk på bremsene?

Dette er ikke noe problem på flat mark, men skal ikke mye hellingen til før systemet slår inn.

På pdc så har jeg feiljusterte sensorer så de piper uansett hindring eller ikke. Men de lager en hel pipetone slik dem skal når jeg er helt inntil hindring. Derfor vil jeg kode slik at de er normalt av, men at jeg kan slå dem på manuelt når jeg nærmer meg hindring og trenger bekreftelse på hel pipetone når jeg er kloss inntil (i garasjeanlegg og lignende) det dummeste er at bilen ikke registrerer at jeg har henger på og derfor automatisk slo av de bakre sensorene....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør her for å se om det lar seg gjøre å kode bort. Skal ikke bruke Bavaria på dette, da jeg er en diy eier og sist jeg brukte bavaria så ødela dem mer enn dem fikset bilen.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill assist: ja, da sier jeg du har en feil på systemet, det er ikke slik det skal fungere.

p-sensorer: hvordan er de feiljusterte tenker du? Det er ikke bedre å få justert de inn skikkelig om det er noe feil der, så slipper du å oppleve den ene gangen der du glemmer at de er off by default og rygger til det smeller? 😛 hvilken modell du har? 2007? 2008 og nyere kan fikses med bimmercode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 27.12.2019 den 21.09, papertiger skrev:

Hill assist: ja, da sier jeg du har en feil på systemet, det er ikke slik det skal fungere.

p-sensorer: hvordan er de feiljusterte tenker du? Det er ikke bedre å få justert de inn skikkelig om det er noe feil der, så slipper du å oppleve den ene gangen der du glemmer at de er off by default og rygger til det smeller? 😛 hvilken modell du har? 2007? 2008 og nyere kan fikses med bimmercode.

Jeg får ikke opp noe feilmeldinger i Carly, som er det lengste jeg kan om bmw koding. Vet at de pc baserte systemene er mer konkrete :)

Det med å kode pdc motsatt er hele poenget. Jeg er total motstander av alt av støttesystemer, og vil ikke ha det. Det gjør folk dummere. Men man får ikke valgt bmw uten pdc desverre. Så ja, om det er mye styr å kode så kan jeg jo bare nappe ut pdc sikringen (tror jeg?) 😛

Har hatt lappen i 15 år og aldri trengt behovet for pdc. De bilene jeg har hatt har som regel hatt feil på systemet. Og jeg har rygget på ting 2 ganger FORDI jeg stolte på pipingen, men med skitt på sensorene så ble det en dunk likevel. Til info er de to midterste sensorene bak feiljustert etter at hengerfeste ble montert på av forrige eier. Jeg kommer ikke til sensorene. Så vil bare koble det om til motsatt virkning som sagt, eller koble dem helt ut. Paradokset er jo at dette blir sikkert fikset 100% før et salg, bare ikke nå...

Det eneste som går an av systemer er adaptiv cruise men da må det være med stop & go :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 3.00, Evopower skrev:

Jeg får ikke opp noe feilmeldinger i Carly, som er det lengste jeg kan om bmw koding. Vet at de pc baserte systemene er mer konkrete :)

Det med å kode pdc motsatt er hele poenget. Jeg er total motstander av alt av støttesystemer, og vil ikke ha det. Det gjør folk dummere. Men man får ikke valgt bmw uten pdc desverre. Så ja, om det er mye styr å kode så kan jeg jo bare nappe ut pdc sikringen (tror jeg?) 😛

Har hatt lappen i 15 år og aldri trengt behovet for pdc. De bilene jeg har hatt har som regel hatt feil på systemet. Og jeg har rygget på ting 2 ganger FORDI jeg stolte på pipingen, men med skitt på sensorene så ble det en dunk likevel. Til info er de to midterste sensorene bak feiljustert etter at hengerfeste ble montert på av forrige eier. Jeg kommer ikke til sensorene. Så vil bare koble det om til motsatt virkning som sagt, eller koble dem helt ut. Paradokset er jo at dette blir sikkert fikset 100% før et salg, bare ikke nå...

Det eneste som går an av systemer er adaptiv cruise men da må det være med stop & go :)

 

 

Carly er noe tull. Det viser ikke alle feil. Stor fare for moduler som blir "bricket" osv....   Skaff deg en K+Dcan kabel og inpa/ISTA hvis du vil feilsøke og gjøre det ordentligt.  Carly er "hobby" utstyr folk bruker til og skru opp lys styrker på AE og US blinkers. Kanskje registrere ett nytt batteri i ny og ne. Men mer en det er den udugeligt til.   Just a lil heads up 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 11.28, NorwegianE90 skrev:

Carly er noe tull. Det viser ikke alle feil. Stor fare for moduler som blir "bricket" osv....   Skaff deg en K+Dcan kabel og inpa/ISTA hvis du vil feilsøke og gjøre det ordentligt.  Carly er "hobby" utstyr folk bruker til og skru opp lys styrker på AE og US blinkers. Kanskje registrere ett nytt batteri i ny og ne. Men mer en det er den udugeligt til.   Just a lil heads up 

Helt enig med deg.

Jeg har prøvd å laste ned dette inpa ista dippa datta greiene men skjønner det ikke rett å slett... enten hadde jeg feil pc, feil program, og så når jeg ser på youtube hvordan kode, så virker det veldig fjernt for meg.

Det skulle vært et nyere program som gikk på alle pc'er som gjorde samme jobben som ista, men bare at oppsettet var mer som i carly. Sånn at vanlige folk kan forstå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet ditt er å sette opp INPA og ISTA, så har jeg laget et image (bilde av en annen PC) som man kopierer til en maskin, så virker det.

Det kan ikke bli så mye enklere enn det.

Pluss at det er mange her inne som kan bistå hvis det blir ett problem. Jeg har hjulpet en del folk med mye på PC over teamviewer, fra bimmers.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...