Gå til innhold

Bimmers.no sin barnestol tråd!


Kjennern
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit med en egen tråd for spørsmål rundt barnestoler til bil.

 

Vi har jo barnevognstråden, men for å gjøre det litt enklere å sortere ut barnesete / barnevogn informasjon kan vi ha en egen tråd for barneseter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd denne her: BeSafe iZi Modular i-Size Bilstol

Mini 2 kommer snart og vi trenger et sete til i F11´n. Har i dag Cybex Sirona M2 I-Size - som er bakovervendt til mini 1. Men dette har jeg satt i butikk racerbilen ( Mazda 2 ). 

Cybex har fungert fint, men når den står bakovervendt måtte jeg ta ut tv skjerm for at vi skulle få en grei plass i passasjer setet foran. Så ønsker denne gangen å finne et sete som ikke er så langt.

Om noen har noen gode tips takker jeg for det :) Trenger sete fra 6mnd til 4 år sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kjøpte BeSafe iZi Turn i-Size til sin Audi A4 Allroad så vi skulle slippe å bytte over stoler fra vår bil til deres. Selv har jeg Recaro Zero-1 og er veldig fornøyd. Jeg synes kanskje BeSafe iZi er mer romslig og passer ungen bedre når ungen bikker 3 år og oppover. Betjeningen av bilstolen kanskje er hakket enklere på BeSafe. Det sistnevnte er en vanesak og jeg har ingen problem med Recaro Zero-1 og synes de er like lett, men jeg hører hva de rundt meg sier. Jeg kan anbefale Recaro Zero-1 til alle som spør. Zero-1 er også en slankere modell enn BeSafe iZi. Jeg opplever iZi derimot som en stillere modell. Det vil si at jeg kjører av og til med stolen vendt ut mot dør(begge er vridbar) når ungen selvsagt ikke er med, da er det enklere og smette ungen inn når hun skal inn. Da knirker Zero-1 litt, men da vrir jeg bare stolen i posisjon og det er stilt. Et godt underlag/beskyttelse under setet er også å anbefale selvsagt(et foldet fleecepledd fra Europris holder helt sikkert i massevis), men dette er vel en uskreven regel for de som bryr seg litt om å opprettholde verdi i eiendelene sine :D Jeg er litt overkill her og har et solid underlag under setet og et fleecepledd brettet rundt setet i tillegg under der igjen og selvsagt sparkebeskyttelse på seterygg.

915289B3-F239-4EED-9BB6-353CE2D40BE2.jpeg

AC09D14B-D655-473C-B520-378128F7FEED.jpeg

(passasjerstol er dratt langt fram her da, siden jeg holdt på baki, men har bilde fra samme sete i en E91 om ønskelig)

Opphavet kjøpte nå Recaro Monza Evo som neste sete, da det var på tilbud, så jeg slo til jeg også. Det er litt tidlig å bytte, da ungen kun er litt over 3 1/2 år, men på vårparten så blir det muligens bytte. De har brukt Monza Evo i bobilen i førersetet, bare at førersetet er snudd bakover, slik at det egentlig blir som bakovervendt og det har fungert utmerket og ungen trives godt i det. Derfor kjøpte jeg det samme.
https://www.thansen.no/tilbud/outlet/bil/barn-i-bil/recaro/bilstol-recaro-monza-evo-15-36kg/n974199/pn972826

Håper det var litt til hjelp :) 

Endret av Marius2002
iZi Turn , ikke Modular som først skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele mine erfaringer med babystol Cybex Cloud Z i-size sammen med Base Z som vi har i vår F36 4 Gran Coupe. 
Stolen tar overraskende liten plass i lengderetningen, spesielt tatt i betraktning at F36 ikke akkurat er laget med tanke på barnevennlig baksete og bakseteplass. Både jeg og fruen, jeg høyest på 178cm, sitter komfortabelt i passasjersetet. Cloud Z + Base Z har også fått svært gode testresultater i ADACs test i mai 2019 (setet ble lansert senhøsten 2018 og ble ikke testet før våren 2019). Mini er svært fornøyd med setet virker det som, sovner ofte i stolen på vei opp til bilen og kan sove lenge i bilstolen. 3-punktselene er veldig lette å få på, stramme og løsne, og selger gjorde et poeng av at BeSafe hadde 5-punktseler som ofte var mer knot å få strammet skikkelig. 

Basen har svingskive innebygd, dette gjør inn- og utlasting svært enkelt, samt at setet kan roteres mot passasjer ved stopp, f.eks. i ferjekøen.

Samme base brukes på neste barnestol, Sirona Z i-size. Vi prøvde den med passasjersetet i samme posisjon som med Cloud Z, og overraskende nok tok Sirona Z akkurat like stor/liten plass framover som førstnevnte. Den kan også tiltes til mer liggende stilling, men tar ikke mer plass da. Den er også bakovervendt, og kan heller ikke snus til kjøreretningen, men med ett unntak: når nakkestøtten heves tilstrekkelig til å passe minimum 15mnd/76cm barn.

@Kjennern tror du Sirona M2 kan bygge mer enn Z? Tror det kan være verdt å prøve Z’en :) .

Bilder fra test hos Babyshop:
Cloud Z:

D88FAD51-1042-4FF4-88A1-DD998BCB8FFF.thumb.jpeg.1106477ae4a79a5a99a15a4a3b5c59c1.jpeg

Sirona Z:
E85FA309-86A2-49B5-AFBF-3E53BF70E90C.thumb.jpeg.8e27360af797ad833f33a3f66418f880.jpeg

Forseteplass med begge seter i posisjon som over:

A9CBFBCC-98AF-411D-AD02-21B08A1F537D.thumb.jpeg.cd0849a4b83abbf73a6e87604a870743.jpeg

 

—————-
Bilder av slik vi har det i dag:

AC79FCCA-44E3-4386-B191-94E4CDE3034A.thumb.jpeg.9c7ca63cf8c3a444329ea854f3a9abc2.jpeg
40FC6CB5-56E1-4A48-A318-AC4ED504203F.thumb.jpeg.e1640ced81cdbb8aad6d7aa4e6bd8f58.jpeg

FFEC5FD5-9683-49E7-9EDF-F0DB11C3F3F4.thumb.jpeg.c5af579585804b3eefe5be787ed6354b.jpeg1BB7F64D-F0D1-4C88-89A4-1A99598989DE.thumb.jpeg.d0f881a9d837654dd20006a003640b93.jpegA7E5E817-72B9-43F0-B4C5-4444A2A82D0A.thumb.jpeg.65dffc83f91774e2f6902062cd9737c6.jpeg
 

edit: @Kjennern Du sier Mini 2 er på vei? da er det på sin plass med en gratulasjon! 🥳 gratulerer! Og ang. F11 og bakseteunderholdningsskjermene - bygger de mye? Kikker litt på F11 om dagen, og ser noen få har dette, men det blir vel håpløst utdatert i konkurranse med en iPad med holder?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, humpfy skrev:

BeSafe iZi Modular i-Size kan ikke vendes @Marius2002? Eller finnes det forskjellige? Avbildet stol i denne tråden kan ikke vendes.

Du har helt rett ! iZi Turn heter den som kan snus og det var den jeg mente! Min feil :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger takk det ( kommer om 3 uker) og for bilder, må kanskje dra å prøve en slik en. Ang TV skjermer så har jeg LCI og da bygger de etter hva jeg kan se ut litt mer en pre-LCI. Kan måle men tipper fort 5-6 cm. Og da er all plass jeg kan spare viktig plass å spare. Vi savner ikke iPad bak i det hele tatt. Slipper å låse opp iPad for eks. Og du kan overstyre TV bak foran. Setter bare inn en dvd film eller USB i midten med lånt innhold fra NRK-TV 😬. Mini har øreklokker med db demping koblet til mini jack bak. Hun skrur av og på skjermen selv, eneste jeg gjør er å styre volum.

 

@Marius2002 takk for bilder, har sett på recaro før. Tenkte ikke på dem nå. Får ta en tur innom Thansen å måle litt.

 

 

Utfordringen nå er at vi tenkte å sette sete nr 2 bak sjåførsete. Da må den være en del kortere i lengden om jeg skal sitte godt når jeg kjører bilen. Sirona M2 synes jeg er «sykt» stort sete. Trenger jo ikke sete før til sommeren enda da vi har et besafe izi go som skal brukes frem til ferien.

Mini 1 har fått Cybex Solution M-Fix. Vi snudde henne noe tidlig. Men hun likte ikke å sitte «feil» vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så det nesten ut som LCI-skjermene som er mer frittstående bygger noe mindre ut enn pre-LCI-skjermene som er mer inni en boks bakpå seteryggen. Men kan være synsbedrag. Uansett så høres systemet bra ut, men i disse streamingtjeneste kreves det da litt fornyet innsats på tilegning av innhold som går inn på USB 😛. Og systemet blir jo ikke tatt i bruk før de sitter i kjøreretning, noe som er noen år til med vår nå 2,5mnd gamle nye sjef i huset 😛. 5-6cm kan være forskjellen på en god og en dårlig sittestilling foran, så verdt å prøve litt forskjellig her ja. 
 

Og flott initiativ på tråd! Svært nyttig info både om barneseter og hvordan de fungerer i forskjellige modeller, så håper flere deler sine erfaringer her! :) 
 

 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/2/2020 at 5:30 PM, humpfy said:

Vi har BeSafe iZi Modular blabla som du refererer til @Kjennern. Har få andre referanser men tviler på at dette er den minste stolen man får tak i. Dette i F11.

Var å tittet på BeSafe iZi Modular idag, sammenlignet den med Sirona som vi har og den er etter det jeg kan se en del kortere. Fikk målt sånn ca lengde raskt og kan se ut som den er 10Cm kortere. Så må få reist å prøvd den i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra - jeg ble overrasket over hvor stor plass disse stolene tar. X5, Q5, F11 - samme hva jeg setter dem i blir det trangt... Greit når det kun påvirker passasjer, men kjedelig for oss som må ha en på hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, humpfy skrev:

Så bra - jeg ble overrasket over hvor stor plass disse stolene tar. X5, Q5, F11 - samme hva jeg setter dem i blir det trangt... Greit når det kun påvirker passasjer, men kjedelig for oss som må ha en på hver side.

Synes egentlig det er viktig å ha grei passasjerplass også jeg, ingenting som er så trasig som å kjøre på langtur med for lite beinplass. Hadde det blitt for trangt i 4GCen hadde jeg bytta bil tvert men det går egentlig, og merkelig nok, veldig bra. Så etter hva dere beskriver med plass i F11 ser det ut som vi faktisk må prøve med barnesete i en slik før et evt. bytte, jeg tok for gitt at bakseteplassen var bedre men det er ikke automatisk tilfelle ser det ut for :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...