Gå til innhold

E46 E60 eller snnet


TeeQue
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, langtids leser med rykende ferk bruker. Som tittelen sier litt om så skal eg velge "ny" bil. Eg har ca snaret de inn mellom enten e46 330i eller e60 525d. Tidligere hadde eg en preface e46 320i men som eg kræsjet etter en hjort bestemte seg for og ikkje like meg. På min e46 hadde eg et jom senke sett men kun fjørene på baken som vart tatt i bruk og var veldi fornøgd med følelsen de gav av bilens kjøre egenskaper. Forsikring var heller ikkje gale låg på 400kr delkasko som 18 år. Har ikkje kjøyrt noko e60 med manuel så veit ikkje ka eg skal forvente. Håper nokon kan komme med eit innspel på kva som er lurt og ha i bakhode når eg skal ta valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 hvis du skal ha sommerbil/kosebil. E60 hvis du skal ha 365 dager i året bruksbil.

 

E46 begynner å bli gamle så rust er ett faktor på endel av bilene. E60 er jo noen år nyere som regel, og virker til å holde seg bedre mot rust, selv om enkelte har nok stygge rustangrep der også.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte e46 min som en 365 bil ha so og seie ingen rust, var noe smått som var behandla. Kordan er plassen i en e46 i forhold til e60 og siden det er nyere bil er der mer elektronikk. Kva er redudansen i den elektronikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte e61 i 2 år. Synes det var god bil å kjøre, min var en 2.5l diesel. Har hatt e46 tidligere, en sedan og en touring, de er generelt trangere og mindre enn 5-serien. Men om du ikke har behov for plass og komfort, og er unfer 1.85 er sikkert E46 fin bil å ha :P

 

edit: min e61 hadde glassluke som ikke virka, og batteriet i nøkkelen virka ikke. Det var det av elektroniske feil. Pluss at ccc (enheten til alt av menyer) ikke funka. 

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 har mer driftssikre motorer, spesielt diesel, men ville valgt litt motor på denne løsningen og bensin,f.eks 325/330ix.
Skal du ha E60 ville jeg valgt LCI fra 09 eller nyere, men da ville jeg gått for I6, N47 diesel med høy km ville jeg styrt unna.

5’ern har mer komfort, og 3 er mer sporty, men E6* er en av de svakere 5 seriene, mens E46 utvilsomt er den beste 3 serien, klassisk men moderne - nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor sporty vil en e60 sedan manuel med f.eks coilovers føles. Kjører ca 60km til og fra jobb kvar dag so e kjekt at den ikkje e heilt døll. Kjører litt på en kompis med sin audi a4 og noe mer båt har eg aldri opplevd værste eg har vore borti. So sporty er vel et must sammen med manuel og soltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En E60 vil aldri bli like sporty som en E46. Det går på vekt, det går på akselavstand, det går på styrefølelse osv. Selv om E60’en kanskje ikke er den mest vellykkede 5-serier, er det en flott og komfortabel kjøremaskin. Velger du et velholdt eksemplar med rette motor, kan du få et uproblematisk bilhold. E46 er en av tidenes beste modeller fra BMW, men de begynner jo å bli gamle. Veldig forskjellige biler egentlig. Spørs hva som er viktigst for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har e90 samme egenskaper som en e46, vis det er e90 eller e60. Som sagt må bilen være nokonlunde sporty være godt planta på vegen, ha godt pådrag, gøyal når de blir litt vått eller glatt føre manuel, soltak og gode til langturer. Fekk oppfylt alt dette med den tidligere e46'n men er nå intresert i og kanskje prøve noko nytt med nyare teknologi og alt muli teknologi stæsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En e46 med riktig oppsett på felger (bredde, ET), m sport understell eller annet premium understell (kw osv) med så mange foringer som overhode mulig i powerflex da originale foringer på så gamle biler begynner å bli dårlige. Da har du en meget sporty og "jordnær" bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil blir ikke sporty bare ved å gjøre den lav og stiv. Som sagt er det flere faktorer som spiller inn.
 

E90 er mer lik E46 ja, da begge er 3-serier. Men alle BMWs modeller vokser fra generasjon til generasjon, med de konsekvensene det har. (E90 er nesten identisk som en E34 5-serie fra tidlig 90-tall på vitale mål som akselavstand og sporvidde). Skal du ha en nyere vil som ligner mest på E46, så er det faktisk 1-serie E87 som gjelder. Problemet her er Kanskje å finne en med rette motoren. De fleste er 116i, og den vil du ikke ha. Ingen av de andre firerne er så mye å trakte etter heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sekser er en must ja, tror nok de som begynder med f er litt vel utav budsjett. Men bilen treng ikkje være noko gokart men skal være nokonlunde sporty, men er det slik at svinger er umulig og ta i litt høgere hastigheit i en e60 eller vil den være "sporty". Lener mot e46 ja men ser på en 525d som en fordel i både størrelse, og forbruk selv om akk de ikkje er fyrste prioriteringa, og at den er litt nyere med teknologi, ryggesensor og krok. Er som sagt en bil eg bruker til alt. Det og feste krok på en e46 skal ikkje være noke problem. Skal ta og prøvekjøre en e60 so får eg nok en del svar dær. Men forsikring på e60 som 18 strax 19, i enten delkasko eller kasko, kva vil prisen ligge på san ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...