Gå til innhold

Michael´s E30 prosjekt


michaelskare
 Share

Anbefalte innlegg

Sent en kveld for noen dager siden var jeg som vanlig inne å oppdaterte meg på sosiale medier, deriblant facebook´s mange bilsider. Lite visste jeg om at den kvelden skulle en liten drøm gå i oppfyllelse, min første E30. Etter mange BMWer, har jeg enda til gode å eie blant annet en E30. Da jeg kom over en flott 1984 316 som var meget fin for rust var jeg ikke vond å be :-) 

Litt om bilen:

BMW 1984 2-dørs

Motor: 316 (originalt), p.d.d ingen motor.

Kmstand: 151 000

Farge: Saphir-Blau

Tilstand: Bilen er på mange måter i godt stand, eu-godkjent, særdeles lite rust, lav km osv. Men bilen har for øyeblikket ikke motor, eller det vil si det står en 318 motor i den nå delvis montert som vil bli plukket ut. 

Planer:

Planene får ta form etterhvert, da jeg foreløpig er usikker på hvor mye jeg ønsker å endre på denne bilen. Tråden er i hovedsak startet for å kunne dele erfaringer å motta tips i forhold til godkjenning av motor og andre reperasjoner. 

I første omgang er planen å få tak i en "sekser" å sette inn. Har foreløpig en 320 motor for hånd, men det ville kanskje vært enda litt artigere med en 325 motor. Hvis noen har liggende så skrik ut :D Planene er å få dette godkjent å skrevet i vognkort. Ellers få den i god stand til å brukes til sommeren.

Ser en del har bygd om til 5-bolts understell, noe som vurderes. 

Jeg har dog ingen erfaring med å godkjenne ombygging av bil, så tips tas i mot med stor takk :D 

 

Før jeg visste ordet av det var jeg på vei til Trondheim. 

fullsizeoutput_3358.thumb.jpeg.4977a29fda884975cdef40266bc772ed.jpeg

 

Endelig fremme i Trondheim etter 55mil og rimelig dårlig føre. En god følelse når bilen er som forventet. Så det var bare å få vinsjet den på.

IMG_4846.thumb.JPG.22b4a0e2ff1e611f6de6d56d396cac31.JPG

 

Turen hjemover begynte, deilig når jeg kommer til Oppdal å ser at fjellet har åpnet igjen 😍

IMG_4850.thumb.JPG.e8fbe158b6038baa18d63f704782dd64.JPG

 

Etter 17t langs vegen, med snøvær og stengte fjelloverganger var det helt ålreit å komme hjem. 

Satte i gang med vask i dag, så nå kommer noen bedre bilder. En god følelse å få av salt og møkk som overhode ikke hører hjemme på en E30 (eller hvilken som helst annen bil). 

Først litt velfortjent skum.

IMG_4853.thumb.JPG.2eeec8551d320daf8279ee8a2c4e1498.JPG

IMG_4855.thumb.JPG.f44d08707ce8585212d176bd058de8b4.JPGIMG_4856.thumb.JPG.2ae0351dcb660af1e429bb212aa51420.JPG

 

 

Ferdig vaska :)

IMG_4857.thumb.JPG.a5b3c13678bfe71a667e3481da571767.JPG1621530389_IMG_48582.thumb.JPG.685b784972c4a02409fcbfd2fde9424c.JPGIMG_4859.thumb.JPG.9924410abd443a4d7f3f1ae221df5972.JPGIMG_4860.thumb.JPG.99fd3e3fde02b860e5df9dd4bbbf758b.JPGIMG_4861.thumb.JPG.39f9680264040ba33d5f9ef850b3a68d.JPG

 

 

Legger ved et interiørbilde også, dog ikke rukket å vaske dette enda. 

IMG_4862.thumb.JPG.0b4dc7b52f435dc082096c445f2651d5.JPG

 

 

Så min første utfordring er hvordan jeg går frem for å få dette godkjent. Har lest en del angående temaet, og virker som det skal være en grei sak så lenge man velger en motor som karrosseriet opprinnelig har blitt levert med (rett meg gjerne om jeg tar feil). 

Først sende inn en søknad, hva bør den inneholde? Må man kunne dokumentere hvor motor kommer i fra? Isåfall, hvordan dokumentasjon er tilstrekkelig? Hva annet trenger kontrolløren på stasjonen? ;) Bremser eller andre tiltak som bør endres før godkjenning?

 

Dette blir ikke en tråd det kommer til å komme oppdateringer på hele tiden, men så ofte som mulig. 

 

Om det er noen som er interessert i en 316 M10B18 (forgasser) motor i uvisst tilstand eller en 318 M10B18 motor i god stand så skrik ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. godkjenning så er det et par ting du må ta hensyn til. Siden har har 4er orginalt, uten takluke, så kan vekten bli et problem. Nå har SVV heldigvis åpnet for at akselvekter kan endres til det som bilen du tar deler fra, har. 

Om du skal godkjenne som 325i, trenger du å henvise hvor motor og bremser kommer fra. Må selvfølgelig bytte litt andre ting som kasse, diff etc., men hovedsaklig bremser og motor som er det viktige.

Ang. dokumentasjon på f. eks. motor, kan du bruke en salgskontrakt for bilkjøp og notere ned at det kun er motor, bremser etc. det dreier seg om. Husk å noter rammenr. og evnt. skiltnr. Om det er en bil som kun har blitt tatt inn i landet, bør du gjerne ha momspapirer og. 

Lykke til! 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gabz skrev:

Spennende prosjekt, følger med her :)

:D 

4 timer siden, 23732 skrev:

Ang. godkjenning så er det et par ting du må ta hensyn til. Siden har har 4er orginalt, uten takluke, så kan vekten bli et problem. Nå har SVV heldigvis åpnet for at akselvekter kan endres til det som bilen du tar deler fra, har. 

Om du skal godkjenne som 325i, trenger du å henvise hvor motor og bremser kommer fra. Må selvfølgelig bytte litt andre ting som kasse, diff etc., men hovedsaklig bremser og motor som er det viktige.

Ang. dokumentasjon på f. eks. motor, kan du bruke en salgskontrakt for bilkjøp og notere ned at det kun er motor, bremser etc. det dreier seg om. Husk å noter rammenr. og evnt. skiltnr. Om det er en bil som kun har blitt tatt inn i landet, bør du gjerne ha momspapirer og. 

Lykke til! 👌

Takk for nyttig informasjon! Dette hjelper meg på veien for å få denne godkjent. Første steg er å finne en 325 motor nå. 

For å endre/vise til akselvekt, er det kun å legge til vognkortet eller lignende fra bilen motoren er tatt fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fint prosjekt.

Det å finne e30er idag som tilsynelatende ikke er rørt på ,er ikke lett.

Ønsker deg lykke til med prosjektet her og evnt godkjenning .

Oppdater ofte ,for sånne tråder liker jeg og sikkert mange flere😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 20.55, sveigis skrev:

Gratulerer med fint prosjekt.

Det å finne e30er idag som tilsynelatende ikke er rørt på ,er ikke lett.

Ønsker deg lykke til med prosjektet her og evnt godkjenning .

Oppdater ofte ,for sånne tråder liker jeg og sikkert mange flere😀😀

Takk så mye! Nei ikke så lett å komme over et fint eksemplar lenger, så når jeg så denne måtte jeg handle 😃

Kommer oppdateringer så ofte som mulig, dog blir det nok litt opp og ned hvor mye som skjer 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 20.32, michaelskare skrev:

For å endre/vise til akselvekt, er det kun å legge til vognkortet eller lignende fra bilen motoren er tatt fra? 

Ja, det burde gå fint, samt en kjøpskontrakt er greit å ha 👌 Men vil tro at du skal kunne komme deg innafor med å flytte batteriet bak. Ville tatt deg en tur på en vektstasjon og sett hva du har å gå på. Ofte er vektene i vognkortet mer veilenende enn reell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2020 den 0.14, 23732 skrev:

Ja, det burde gå fint, samt en kjøpskontrakt er greit å ha 👌 Men vil tro at du skal kunne komme deg innafor med å flytte batteriet bak. Ville tatt deg en tur på en vektstasjon og sett hva du har å gå på. Ofte er vektene i vognkortet mer veilenende enn reell 

Supert, takk for svar!

Har en 325i m20b25 motor med el-nett, dyser, styreenhet og innsprøytning. Noen som vet hva det er "vanlig" å betale for noe slikt?
Motoren er med papirer, starter og går som den skal :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, michaelskare skrev:

Supert, takk for svar!

Har en 325i m20b25 motor med el-nett, dyser, styreenhet og innsprøytning. Noen som vet hva det er "vanlig" å betale for noe slikt?
Motoren er med papirer, starter og går som den skal :) 

Spørs litt på stand, men en lav, dokumentert km-stands motor som er godt vedlikeholdt, så er 10000 ingen upris 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Orjan skrev:

Herlig prosjekt; med en urørt E30 har du uante muligheter - blir spennende å følge.

 

Morsomt at du følger med :) 

 

5 timer siden, 23732 skrev:

Spørs litt på stand, men en lav, dokumentert km-stands motor som er godt vedlikeholdt, så er 10000 ingen upris 👌

Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl om M20B25 bynna å bli litt vanskeligare å få tak i so syns eg at 10 000 kanskje er ein tusing eller to for høgt om ikkje girkassen er med. Såg for ei tid sidan at det låg fleire B25'ar på Finn til småpeng, men då var dei i deler og krevde litt sjekk/arbeid for å bli 100%.

Uansett eit flott utgangspunkt du har her, sjøl om det er slik som @23732 angåande vekt at det kan bli ein liten utfordring. Her kan det nok hjelpa med ein god dialog med BT og deretter prøva å få endra vektene i vognkortet iom det visstnok er opna for det no (som Mr. 23 òg nevner) :) 

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 1.37, RF91 skrev:

Sjøl om M20B25 bynna å bli litt vanskeligare å få tak i so syns eg at 10 000 kanskje er ein tusing eller to for høgt om ikkje girkassen er med. Såg for ei tid sidan at det låg fleire B25'ar på Finn til småpeng, men då var dei i deler og krevde litt sjekk/arbeid for å bli 100%.

Mtp. hvor mye som faktisk trengs for å bygge om en 4er, til 6er, så er 10000 ikke en upris. Fikk sjøl solgt en strøken M20B25 for 13000, men da var alt på stell, dokumentasjon, lav km-stand, kasse/clutch/mellomaksling, filterboks, viskosevifte etc. Alt som trengtes for å få den satt over i en 4er bil og godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2020 den 18.35, 23732 skrev:

Mtp. hvor mye som faktisk trengs for å bygge om en 4er, til 6er, så er 10000 ikke en upris. Fikk sjøl solgt en strøken M20B25 for 13000, men da var alt på stell, dokumentasjon, lav km-stand, kasse/clutch/mellomaksling, filterboks, viskosevifte etc. Alt som trengtes for å få den satt over i en 4er bil og godkjent.

Hørtes ut som du var heldig mtp pris da. Syntes prisen jeg har fått er noe stiv, så er fortsatt på leting. Ikke veldig lett å finne noe med papirer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...