TRF

Restaurering forstilling e70

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har laget slike innlegg her på bimmers, og jeg ser heller ikke så mange av dem lenger. Tenkte derfor det kunne være fint å legge inn dette, kanskje noen andre finner det nyttig og forhåpentligivs unngår man å bruke mer penger enn nødvendig.

Bilen. Min egen e70 x5 30sd, km like under 280 000km. Denne har generelt vært i godt stand, og jeg hadde i utgangspunktet ikke noe slark i understell. Det ble bytta et par armer for et år siden.

1725201943_20200107_1101511.thumb.jpg.13b55c8c4af3715a9d6813eee531a612.jpg

Det som derimor har vært et problem var at jeg hørte det var noe slark i en drivknute. Tenkte derfor å bytte denne "etterhvert". Så langt kom jeg aldri før frua ringe meg og hadde "hørt en lyd":

278146754_20191019_1206051.thumb.jpg.9062a9442d2fc4d701710d1ee05c7363.jpg

Ouch. Så da var det på tide med en vedlikheholdsrunde. Jeg misliker sterkt å skru "samme jobben" mer enn en gang, og for å bytte drivakslinger på disse flotte nyere xdrive bilene, må "halve" forstillinga fra hverandre, litt etter hvordan man velger å løse det. Jeg har også et relativt pragmatisk forhold til bilene mine, selv om jeg er en brennende entusiast så er også økonomi en faktor når man skal vedlikeholde.

Så først var det å finne noen drivasklinger som ikke koster "ny fra bmw" penger, men som jeg likevel stoler på kvaliteten til. Bekjente har prøvd billig løsninger med dårlig hell. Jeg tok en prat med Geir @ Koed, og det viste seg at de hadde Meyle akslinger til en fin pris : https://koed.no/no-no/product/31607545126U

Jeg har mye dårlig erfaring generelt med uoriginale deler, men hører mye god omtale om meyle og meyle hd understellsdeler. Rundt 10k x 2 for nye drivakslinger var heller ikke videre aktuelt.

I samme slengen så ble det nye hjullager begge sider, for igjen, å gjøre samme jobben mer enn en gang er ikke veldig interessant. Jeg fikk fra FAG gjennom Koed, men disse var feil. Geir ordna dette kjapt heldigvis. Det var heller ikke deres feil, men en feil på delenummer hos FAG.

20191211_181218.thumb.jpg.309da29484bed71c2b095d5670a24ca5.jpg

Nye hjullager betyr nye bremseskjold, eller gjorde iallefall det før i tiden. Nå kan man bytte disse utenom. Jeg valge likevel å bytte. Anbefaler dog ikke disse fra AIC, de var så myke at du  lett bøyer det mellom fingertuppene.

Men så ballet det hele liksom på seg. Jeg fant nemlig rift i en belg på ei bærekule (bilen har hatt et motorbytte som forsikringssak), og det knakk et par bolter i spindlene. Jeg ringer derfor Geir @ Koed igjen, og blir enige om å bare få inn komplett meyle hd forstillingsssett. Da igjen, dette ble veldig kostnadseffektivt (https://koed.no/no-no/product/3160500108HD). Jeg har også hatt et ønske om å dra på litt mer camber på fremhjula, og meyle armene lar deg justere dette fritt.

Videre så har jo Koed brukte deler, og et godt utvalg fra testbiler som ofte har lav km. Jeg fikk derfor også med et par "brukte" (30k km) spindler på lasset:

Drivakslinger kom ikke med på bildet desverre.

20191102_170712.thumb.jpg.5454b691d8b2f44424635b347d27caba.jpg

NB! Dette er ikke en utfyllende "how to". Du bør være komfortable med å skru på dette nivået helt uten å være avhengig av dette innlegget for å gjennomføre dette. Det er likevel ikke spesielt krevende ferdighetsmessig, men tar noe tid.

Før man begynner, kjekt å måle høyde på hjula i normalposisjon. Da vet du hvor langt opp du skal løfte når bolter på foringer skal strammes etterpå:

20191026_140706.thumb.jpg.e1eed0a9abc8935ba015813c61389666.jpg

Bare å plukke fra hverandre kalipper, skive, mutter til drivaksel:

20191026_142700.thumb.jpg.0ec2c3b7fe5f7d44d9cbad7b107713ec.jpg

Jeg fikk heldigvis "monteringsskruen" ferdig rundet når jeg begynte. Løsningen når folk har skrudd i det før og gjort slikt er bare å slå inn ei torx pipe:

20191026_143838.thumb.jpg.110c8140a3403a7ca750ba21f51f1a51.jpg

Lurt å henge opp kalipper

20191026_150554.thumb.jpg.0318047772724b6f70a56171d1374f12.jpg

Bolter til øvre A-arm er noe herk å komme til. På førersiden er den bakre grei, den fremre dekkes av ekspansjonstank. På pass side er den fremre grei, mens den bakre må du ta fra hjulhuset:

20191026_141441.thumb.jpg.4074d5c230bbbb0a9dfa0f9503497f5d.jpg20191026_141341.thumb.jpg.9eb942c1ffbb5721db1cbb731de67422.jpg

20191116_132323.thumb.jpg.ba14ce96cc14ab893f948505f78c1486.jpg

Var kanskje greit å få renska litt her:

20191116_132234.thumb.jpg.d58e17c836ff30b16cebf8675134f60e.jpg

Gamle drivakslinger nykker man vanligvis ut med et "eu jern" eller tilsvarende. Det finnes et spesialverktøy for det, men jeg kjenner ingen som gidder å bruke det, selv om det skulle henge på veggen.

Nye simmerringer:

20191116_122619.thumb.jpg.4458376d7241c97974164a9f021f1d16.jpg

20191116_122605.thumb.jpg.44989d9ad5e7087db97cfbea052ba82f.jpg

20191211_175335.thumb.jpg.cf7f3cd4c8417c87d310198463594084.jpg

 

Div montering:

20191212_152812.thumb.jpg.d9d698da196f643cfe698f20b7f07a87.jpg20191213_121856.thumb.jpg.9c0e733072112936e287165e398d4454.jpg

20191213_144545.thumb.jpg.2a90e7a21fb324b0088920ec24b1757c.jpg20191213_144600.thumb.jpg.ea876d471c0509fb0d695079b6429157.jpg

20191213_151221.thumb.jpg.ee356d454373e7d60f19da7151670121.jpg20191213_151656.thumb.jpg.ac2b7cc0b14086b2adc2c67329f88e64.jpg20191216_191746.thumb.jpg.564a85cd85fecae323382747c055e629.jpg

 

Husk, bruk riktig verktøy, og bruk verktøyet riktig. Det er ganske irriterende å finne hoder som er dratt runde, bolter som står i alu som ikke er smurt, generelt ting som ikke er smurt inn, og som gjerne også er trukket det trekkeren greide. Husk også å trekke til foringer i "normalposisjon".

Bytt gjerne væsker mens du er i gang, jeg bytte på diff og fordelingskasse.

 

 

Så, hvorfor gjøre det så omfattende?

For de fleste som kjører gamle biler, spesielt som x5, er vedlikeholdsutgifter et stadig tilbakevennede tema. Gjerne sammen med at det kosnstant er noe som ikke er helt som det burde. Det sporer, det sliter dekk skeivt osv. Hele denne jobben kostet mindre i deler enn 2 nye original drivakslinger koster. Og på denne måten er jeg noe sikrere mot å måtte gjøre noe med forstilling igjen i min tid. Noen har sikkert bitt seg merke i at jeg ikke har byttet styrestag, det er fordi styrestag og tannstang var bytta på denne for ca 40 000km siden.

Poenget med slike jobber er 1) ikke gjøre selve skrujobben mer enn en gang om man kan dra synergy ved å bytte alt på en gang. og 2) hjulstillingskontroll er ikke bare dyrt, men må ofte tas på nytt hver gang man bytter slike deler. Alternativet er "mindre enn perfekte vinkler", som på x5 med store hjul betyr enorme dekkutgifter, sammen med de kjente tvilsomme kjøreegenskapene som følger med dårlige vinkler.

Det må rettes en takk til Geir @ Koed. Han har ordna denne pakken med deler for meg på en fornuftig måte som de andre tilbyderne på markedet ikke kunne. Misforstå meg riktig, jeg handler fra flere, men kombinasjonen av type deler, av riktig kvalitet, til en slik pris, ikke minst med de prisgunstige "brukte" spindlene, var det kun Koed som var i nærheten av, og slik er det relativt ofte. Og på samme måte som med skruing så anbefaler jeg en helhetlig tilnærming når man skal anskaffe deler også.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slike tråder er nok gull verdt for mange. Bra du tok/tar deg tid @TRF.

Viktig presisering at alle bolter med foringer skal strammes med «normal» belastning. Jeg pleier å bruke jekk til å simulere.

Edited by humpfy

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Viktig å forsøke å holde forumet aktivt, innholdsrikt og relevant, og det er det mange som bidrar med :)

Ja, var nok ikke så tydelig i innlegget, men dette er årsaken til å måle høyde når den står på bakken (et av de første bildene), for enkelt å kunne jekke opp spindel og stramme når man jobber med bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott at noen tar seg tid til å dokumentere slikt ja. Jeg byttet det meste i forstillingen på min E60 i fjor på denne tiden. Å ta bilder og lage tråd streifet meg ikke engang.

"Hvem bryr seg vel om at jeg bytter slitedeler på bruksbilen?" 

Sannsynligvis flere enn jeg tror.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig bra. Burde vert sticky. 

 

Hvordan takler resten av bilen den kilometer standen? Jeg tok alt fortell på min 530xd også for det rista og reiv som typisk på e60. Er e70 bedre her? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra writeup! :)

 På e61 530xd bytta jeg nedre bærekulene i fjor og satte inn powerflex i casterstagene (hjalp meget) og anbefaler alle å sette dette i sine biler. Er fan av å beholde alt originalt, men akkurat de foringene er alfa omega på bmw xdrive er min mening :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, Evopower skrev:

Bra writeup! :)

 På e61 530xd bytta jeg nedre bærekulene i fjor og satte inn powerflex i casterstagene (hjalp meget) og anbefaler alle å sette dette i sine biler. Er fan av å beholde alt originalt, men akkurat de foringene er alfa omega på bmw xdrive er min mening :)

 

 

hvordan hjalp det med powerflex i caster i motsetning til orginalt/meyle ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powerflex er ikke "bare bare", eller generelt poly. Det er tekniske svakheter i designet på flere av disse (og jeg har brukt slikt en del). Den mest åpenbare er mangelen på "forspenn". Noen steder fungerer det veldig bra, andre ikke like bra.

Meyle er forøvrig ikke original leverandør. Det er mulig noe fra ZF/lemførder er originalt, men har hatt enkelte dårlige opplevelser også der.

Når det gjelder casterstag generelt så er det uten tvil ønskelig å minimere bevegelsen her. Det beste er da å dreie ut ei hylse og montere ei kule (gjerne som original sitter på bilen et sted eller lignende, ikke race greier). Dette er for eksempel det som ble gjort på x5 "lemans" bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

så når det gjelder indre foring på casterstag så kan polyforing gå i harmoni med en vanlig bruksbil uten å offre komfåren? 

Edited by Ingvaldsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joa, men de kan ende opp med å være mer bevegelse i enn originalt. 

Tenker du på e39? Jeg sysler med noe kule greier litt ved siden av alt annet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutter siden, TRF skrev:

Joa, men de kan ende opp med å være mer bevegelse i enn originalt. 

Tenker du på e39? Jeg sysler med noe kule greier litt ved siden av alt annet. 

tenkte ganske generelt men for min del så gjelder det jo e39 ja... har du noe bra som ikke nødvendigvis hører hjemme på en banebil ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, TRF skrev:

Jepp. Kuleløsning, men ikke "bane" greier nei. Dette gir en helt overlegen presisjon og stabilitet, som er spesielt viktig på casterstag.

Klart vist det forsvarer seg økonomisk og ikke går på bekostning av komfår mot å kjøpe et meyle stag så er det av interesse

er det snak om kun indre foring eller den ytre kula ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir betydelig dyrere enn relativt rimelige meyle pakker. Men det vil og ha betydelig lengre levetid. Kun foringen (men kan gjerne leveres i hel arm).

Hvis du treffer hull, kanter etc vil slaget føles hardere enn med foring. Men utenom det helt fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.