Gå til innhold

Hvor mye strøm trekker alarm


Maxmek
 Share

Anbefalte innlegg

Hei etter en 14 dagers tur kommer jeg til bilen som har vært parkert i utendørs P-hus. den reagerer på nøkkel med å låse opp, men webasto vil ikke starte, setter meg i bilen og slår på tenning, og får melding om #batteri increased et eller annet" batteriet er 1 år gammelt sønnack 105Ah, og ja det er registret batteribytte. Pleier å lade batteriet 1 gang pr måned. Men jeg kjørte ca 1,5 time før jeg parkerte bilen. Det jeg tenker på av strømtrekk er alarmen. Hvor mye strøm drar den?

Bilen er original bortsett fra ettermontert Kufatek DAB radio montert av Bavaria.

Bilen startet, men med beskjed om at flere ting var koblet ut pga lav batterispenning.

 

Er dette normalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarm strekker vel tilnærmet ingenting, og spesielt hvis det er originalalarm (såvidt jeg forstår innlegget er det det?). Selv med ettermontert alarm har jeg aldri vært borti at det trekker strøm i den grad at det er noe problem å la bilen stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, macrorain skrev:

Alarm strekker vel tilnærmet ingenting, og spesielt hvis det er originalalarm (såvidt jeg forstår innlegget er det det?). Selv med ettermontert alarm har jeg aldri vært borti at det trekker strøm i den grad at det er noe problem å la bilen stå.

Ja alarm er originalutstyr. Men bilen bør vel kunne stå lengre enn 14 dager før man får melding om incrased batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres litt rart ut, spesielt siden du lader jevnlig og hadde en lengre tur før du parkerte. Ellers er det jo mye rart som trekker batteri med velkomstlys og alt mulig skrot nå tildags, så hvis du i tillegg har endel småkjøring kan man vel skjønne det. 

Kan det være at den dab radioen ikke slår seg helt av da tro? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, macrorain skrev:

Ja, det høres litt rart ut, spesielt siden du lader jevnlig og hadde en lengre tur før du parkerte. Ellers er det jo mye rart som trekker batteri med velkomstlys og alt mulig skrot nå tildags, så hvis du i tillegg har endel småkjøring kan man vel skjønne det. 

Kan det være at den dab radioen ikke slår seg helt av da tro? 

 

Hei, ja jeg har mistanke til Kufatec'en. Men den er jo integret i I-Driven. Mener å ha lest en plass om at med antenneforsterker at de trekker strøm. Men vet ikke om de har montert det. Er det vanlig? 

Og hvis de har montert antenneforsterker vil ikke den gå strømløs når bil stoppes? 

På min bil er Kufatec montert i bagasjerom og antenne i bakrute pga klimarute foran.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Otis skrev:

Det er jo mulig det er feil med noe annet. Eller så er kufatec montert slik at den ikke går av og på med tenning.

Hei, skal ta å sjekke strømforbruk med multimeter og se hva det sier. synes likevel det er rart at et 105 Ah batteri skal "knele" etter 14 dager.

 

Men hva skal alarmen trekke av strøm?

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men maxmek, hvorfor skal du på liv og død utpeke alarmen som et problem? Det kan i teorien værenesten hva som helst annet i bilen som er problemet.

Og hvorfor bryr du deg ikke den ettermontere DAB radioen din?

Jeg skal ikke stoppe deg i din søken etter sannheten for strømtrekket, om det er det da,(Det kan også være dårlig batteri) men prøv ihvertfall å se etter informasjon rett ende. Det er vesentlig lettere for deg.

Så det er bra at du skal sjekke strømtrekket, men ikke lås deg fast i alarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2020 den 23.38, Otis skrev:

Men maxmek, hvorfor skal du på liv og død utpeke alarmen som et problem? Det kan i teorien værenesten hva som helst annet i bilen som er problemet.

Og hvorfor bryr du deg ikke den ettermontere DAB radioen din?

Jeg skal ikke stoppe deg i din søken etter sannheten for strømtrekket, om det er det da,(Det kan også være dårlig batteri) men prøv ihvertfall å se etter informasjon rett ende. Det er vesentlig lettere for deg.

Så det er bra at du skal sjekke strømtrekket, men ikke lås deg fast i alarmen.

Hei, ja klart det kan være flere ting. Alarmen var bare det første jeg tenkte på, den står jo der å blinker i 14 dager tenkte jeg hehe. Men skal måle strømtrekk til helga etter bilen går i dvale. Tror ikke batteriet er dårlig, ett år gammelt Sønnac 105Ah AGM. lader opp batteriet ca hver måned året rundt, men skal sjekke hvilespenning. Skal også ta å måle ladespenning. Hvis strømtrekket er for stort, så sjekker jeg Kufatec'en først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På en E 39 slår blinken seg av etter 30 dager. En gang stod bilen ca 3 mndr ubrukt, men bare å vri på nøkkelen og startet med en gang, så den alarmen tror jeg du kan hoppe over. Radio, lys i hanskerom, bagasjerom eller noe vanskeligere ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2020 den 14.32, MariusE34tds skrev:

Har du målt utladning? Hvordan er ladespenningen? 

Hei, målte ladespenning, 14,8V da var det 5 grader ute. Målte hvilespenning på batteriet som viste 12,6V 9 timer etter at bilen hadde vært startet. Så skulle jeg måle strømtrekk, men bilen var tydeligvis ikke helt i hvilemodus, så prøvde å låse bilen, men det endte med at alarmen gikk, hehe.

Men dro ut sikringen til Kufatek DAB'en det endret ikke på strømtrekket, så tydligvis ikke noe direkte feil med Kufatek. Når jeg begynte å måle hadde jeg 1,1A i strømtrekk, men det datt stadig nedover selv etter mer enn en halv time, og viste da 0,6A, det var da jeg prøvde å låse bilen og alarmen gikk, bagasjerommet sto åpent. Så må koble til noen lengre ledninger slik at jeg kan legge ampremeteret på utsiden av bilen og låse den for å se på strømtrekk etter at bilen har gått helt i hvile.

Målte forresten bare 0,1V forskjell i hvilespenning på batteriet i bagasjerommet og ladepunktene i motorrommet.

 

Det jeg lurer på nå er om det er montert antenneforsterker til DAB'en som kan være koblet til direkte strøm en plass.

 

Edit: endret ladespenning fra 12,8 til 14,8V.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å måle strømtrekk enkelt:

Åpne bagasjerom og høyre fremdør, men klikk låsene på plass slik at bilen tror de er igjen.

La bilen stå en halv times tid så du er sikker på at den er i sleep-modus.

Mål så spenning med multimeter (innstilt på mV) direkte på hver sikring både i hanskerom og i bagasjerom. Om du måler spenning på noen av sikringene så kan dette regnes om til strømtrekk via tabeller på diverse nettsider. Pass på så du treffer "åpningene" i sikringen slik at du har kontakt.  

Edit: Ser nå du har F10 - så jeg vet ikke om du har sikringer bak i og om det er like lett å lure bilen til å tro at den er låst som på E60/E61 som jeg baserte eksempelet mitt på.

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...