Gå til innhold

Bmw e24 M70 prosjekt.


EspenV
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

m539 på youtube har flere filmer der han bringer til liveflere m70 og m73 som har en del slik feil som feks slik du har 

https://www.youtube.com/c/M539Restorations/videos

Ja har sett han fyren. Det jeg tror er feil er samme ting som han noen ganger må fikse. Planen er å bytte ting i denne rekkefølgen.

- re-seal innsug. (Alerede prøvd.)

- Nye tennplugg kabler med ny føler. De gamle"nye" var av dårlig kvalitet å den orginale føleren blei flyttet over.

- nye veiv sensorer.

- nye trykkventiler på fuel rail.

- nye lamdasonder.

Så håper jeg at det begynner å bli bra før jeg kommer i bunn av den lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • EspenV changed the title to Bmw e24 M70 prosjekt.

Da har jeg fått begynt å gjøre litt igjen.

Etter en prat med sveigis her på forumet har jeg bestemt meg for å bytte ut mine wokke bakre styre armer som egentlig er laget for e31. De passer på min bil å er montert nå men ser jeg får litt lite klaring med ting som stabilisator linkene mine som heller ikke er orginale. Så da blir det å installere e24/e28 armer forhåpentligvis senere i uka. Idielt ville jeg hatt Lemforder armer men disse er utsolgt over hele verden for tiden. Så jeg bestemte meg for å gi merket FAG en sjans. De lager vertfall gode lagere å er definert som premium del på nettbutikkene. Prisen er også helt grei. 

De wokke armene som består av Lemforder armer med spherical lager presset inn legger jeg ut for salg når jeg får tatt den av. Er ubrukt å bare vert montert på bil.

Men orginal foringene på FAG var ikke noe jeg ville bruke. Kunne demontert foringene fra wokke armene mine men synes det egentlig blir litt for gale å herpe dem når de er nye. Så jeg valgt å kjøpe nye foringer. Kjøpet spherical lager av en "halvhard" type. Den er laget med kule innerst med en form for plastik halvmåner rundt som kan etterstrammes når den blir slitt. https://angry-ass.com/product-organizer/p/moosehead-spherical-upper-control-arm-bearings-e24-amp-e28

Så jeg fikk i dag presset ut de gamle foringene å inn med nye. Så armene er klare for montering når jeg kommer så langt.

Når det gjelder motoren hadde jeg litt ujevn gange når jeg satt den bort i fjord å jeg hadde en liten vannlekkasje som jeg ikke fant ut hvor kom fra.

Så jeg demonterte meg nedover i motoren for å se om jeg kunne finne ut hvor det kom vann fra. Tror det kan ha kommet fra det ene røret som går mellom toppene. Dette røret var noe rust på som blei glassblåst ganske hardt så jeg frykter at dimensjonen blei dårligere å det ikke lengere tettet like bra. Byttet til nytt rør å med nye o-ringer. Byttet også pakningen under røret siden det var vanskelig å si hvor vannet kom fra. Måtte uansett demontere meg nedover for å komme til følerene på veiva å sånt. Har nå Byttet begge veivsensorene. Alle tennkablene. Tennkablene var nye før også men kvaliteten var meget dårlig på det jeg hadde kjøpt. De er med nye sensorer på det nye tennkabel settet.

Har montert det meste sammen igjen nå å håper på å prøve å starte den opp igjen i morgen å håpe at den går litt gjevnere å at den ikke lekker vann.

20210428_131534.jpg

20210428_131529.jpg

20210428_131532.jpg

20210428_125227.jpg

20210428_123644.jpg

20210428_123630.jpg

20210426_192100.jpg

20210426_192054.jpg

20210426_192048.jpg

20210426_163810.jpg

20210426_163806.jpg

20210426_163800.jpg

20210426_163756.jpg

20210428_210736.jpg

20210408_191713.jpg

20210408_191708.jpg

20210408_191651.jpg

20210408_191628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg kjørt meg en liten tur rundt huset. Så da har jeg vertfall fått sjekket at styring å bremser fungerer som det skal.

Fant ut i helga at den ene coilen jeg hadde var død å fikk heldigvis tak i en ny dagen etterpå. Tok også å renset EL gassspjelene. Bilen fungerer mye bedre nå men ikke helt 100 ennå. Vis den står lenge på tomgang (1time eller mer) begynner den å tulle/gå utgjevnt. Merker da at fuel rail å innsug manifold er relativt varme så tror dette kan ha noe med det å gjøre.

Desverre har jeg fremdeles en liten vannlekkasje fra motoren som jeg frykter kommer fra bak girkassa. Som betyr at motoren må ut en gang til å girkassa splittes fra motoren. Men det lar seg vel gjøre.

20210503_145414.jpg

20210503_140122.jpg

20210502_194645.jpg

20210430_161713.jpg

20210430_155505.jpg

20210430_155258.jpg

20210430_155254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagt det før og sier det igjen ,du er så rå på å få ting til 😊

Denne er unik på alle sett og knallrå .

Unner de big time å få denne opp og gå sånn at den kan brukes 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sveigis skrev:

Sagt det før og sier det igjen ,du er så rå på å få ting til 😊

Denne er unik på alle sett og knallrå .

Unner de big time å få denne opp og gå sånn at den kan brukes 

Takk for det. Men mye av problemene mine med motoren kommer av tid tror jeg.

Begynte på dette prosjektet for snart 10 år siden. Kjøpte en fungerende delebil Men det har blitt mange år med lagring på forskjellige plasser som ikke altid var oppvarmet før jeg tilslutt kjøpte meg eget hus å kunne ha bilen hos meg selv for å gjøre den ferdig. Men alt av følere/elektronik/kabler og så videre har ikke nødvendigvis hatt det så bra under denne perioden. Så det som kanskje fungerte helt topp i delebilen fungerer ikke lengere sånn som en av coilene. Å noen av sensorene.

Jeg har gått over motoren Men jeg byttet ikke alle sensorer siden dette ville blitt veldig dyrt. Men nå har jeg likevel byttet snart alt så kunne vel gjort det med en gang å spart meg nye feilsøking å tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det å få ting demonter igjen. Innsug er sendt avgårde til keramisk coating å drivstoff rail blir pakket inn i silikon varmestrømpe. Så får jeg håpe dette hjelper litt på innsug varmen jeg hadde. I tillegg er det bestilt opp ny temp føler til DME å ny pakning til der jeg tror det lekker litt vann. Du ser på bildet at det drypper kjølevæske ut fra "girkassa" så når jeg får den må jeg få splittet motor å gir for å bytte pakning. Noe jeg ikke gleder meg spesielt til. Så håper jeg at alt det hjelper på problemet jeg har med ugjevn gange når den har står på en lang stund.

Jeg demonterte e32 ,e31 wokke armene. De har ikke treffe noe ser jeg men det er like før. Det blir montert e24 armer i stede. Wokke armen legges ut for salg.

20210507_155418.jpg

20210507_190813.jpg

20210508_171904.jpg

20210508_201100.jpg

20210508_201805.jpg

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og tenker litt på dette varmeproblemet du har. Når du lar bilen stå så lenge som over én time på tomgang, og da kanskje også med panseret lukket ? Samt åpne sportsfiltre som ikke har noen tilgang på annet enn den varme luften som blir kretsende rundt disse, kanskje det har en sammenheng ? Orginal filterboks trekker jo frisk luft fra utsiden 🤔 Når det er sagt; Herregud for et smykke disse V12-motorene til gammel Bmw er 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Sitter og tenker litt på dette varmeproblemet du har. Når du lar bilen stå så lenge som over én time på tomgang, og da kanskje også med panseret lukket ? Samt åpne sportsfiltre som ikke har noen tilgang på annet enn den varme luften som blir kretsende rundt disse, kanskje det har en sammenheng ? Orginal filterboks trekker jo frisk luft fra utsiden 🤔 Når det er sagt; Herregud for et smykke disse V12-motorene til gammel Bmw er 😍

Har ikke panser på montert ennå 😝

Å luftfilterene er på "kald" siden av varmedekselene. Men har vert en tanke det med varm intaks luft.

Men selve innsug manifold blir nesten 60 grader C. På begge sider Når den har stått på såpas lenge. De er laget I aluminium som er alt for god til å ta til seg varme. Innsug manifoldene er bare noen cm over ventil dekslene som er rundt 90 grader C varme. Så frykter at det stråler mye varme derfra.

Grunnen til at jeg gjør litt ekstra på bensin rail er at det var et problem Alpina fikk med sin 5.7 verson på 8 serien. Der laget alpina et hull i panseret å ned til fuel rail for kjøling. Se bilder. M70 er kjent som en motor som lager veldig mye varme.

Men kan også vere at det er en gammel føler så bytter de også så får vi se.

0792f6a6-13.jpg

B1257-07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her har du sikkert mye mer peiling på enn meg 😉 Var bare en tanke jeg fikk. Visste ikke at ventildekslene ble såpass varme. Samtidig tenker jeg at siden dette er en serieprodusert bil, så må det vel være en patent som funker og at den fint skal tåle den varmen. Så ikke utenkelig at det er en gåen føler. Har du sjekket at vannpumpa gjør en tilstrekkelig jobb for å kjøle motoren effektivt nok ? Nok bensintrykk ? Men har du tenkt på at man sjeldent står en drøy time i stillestående kø ? Kanskje dette ikke blir et problem under kjøring ? Fattern har hatt mange gamle amerikanere opp gjennom årene og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og søstera mi som barn, satt der full av frustrasjon fordi disse helvetes bila hans kokte pga for dårlig kjøling 😂 Kjent problem med varme motorer på amerikanske biler ihvertfall 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje tenke på en løsning som jeg så på en Nissan 280Z turbo fra tidlig 80 tall for mange år siden  Der var det montert en egen kjølevifte kun for og blåse kald luft over fuelrailen. Jeg tittet et par ekstra ganger før jeg skjønte hva den klumpen som var skrudd fast på motoren var til.

Det blir jo utrolig varmt i motorrommet på en E32 så at du sliter med E24 som har mindre plass er vel helt naturlig.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Dette her har du sikkert mye mer peiling på enn meg 😉 Var bare en tanke jeg fikk. Visste ikke at ventildekslene ble såpass varme. Samtidig tenker jeg at siden dette er en serieprodusert bil, så må det vel være en patent som funker og at den fint skal tåle den varmen. Så ikke utenkelig at det er en gåen føler. Har du sjekket at vannpumpa gjør en tilstrekkelig jobb for å kjøle motoren effektivt nok ? Nok bensintrykk ? Men har du tenkt på at man sjeldent står en drøy time i stillestående kø ? Kanskje dette ikke blir et problem under kjøring ? Fattern har hatt mange gamle amerikanere opp gjennom årene og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og søstera mi som barn, satt der full av frustrasjon fordi disse helvetes bila hans kokte pga for dårlig kjøling 😂 Kjent problem med varme motorer på amerikanske biler ihvertfall 😂

Jeg tar i mot tips å ideer med takknemlighet uansett 😀

tempraturen på kjølevann er ikke noe problem den er stabil hele tiden. Har både viskositet vifte å el vifte. Å temperatur på olje er også bra. (Har Ekstra oljekjøler med termostat) Eksos temp er på ca 400/500 C så det er også greit. Har temp følere på motor olje,  gir olje, eksos, og intaks luft. 

Så alle temperaturer utenom intaks luft temp er bra. Det at jeg ikke har panser kan på en måte gjøre det varmener for meg. Siden vifta nå drar varmen fra radiatoren over motoren å opp I stede for ned å under vis jeg hadde hatt panser.

Veit at det er uvanlig å ha bilen på tomgang i over 1 time men den skal i teorien tåle det.

Men har kanskje mer tro på å isolere fuel rail å sånt siden dette var et problem som alpina fikk. Har nok drivstoff trykk å det er gjevnt også når den er varm. Har måler.

20210509_141859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nye kontroll armer bak montert. Ser det blir litt mere klaring til andre ting med e24/e28 armer en e32/e31.

Har fått demontert en del på motoren inkludert eksos sånn at det skal vere klart til å splitte motor/girkasse. Fikk melding I dag fra Koed at pakken blir sendt nå så da har jeg den sansynligvis midten av neste uke.

Når det gjelder innsug/fuel rail varme har jeg lagt på et lag med "isolasjon" oppå ventil dekslene så det skal stråle mindre varme opp i manifoil, å laget et deksel som skal dekke åpningen mellom toppene. Jeg tro mye varm luft fra øverste del av radiatoren (varmeste del) har blitt blåst gjennom denne åpningen av el vifta foran radiatoren å dermed blåst varm luft over intaks manifoil og fuel rail kontinuerlig. Har hatt el vifta på max hele tiden den sto på tomgang.

Jeg har sett at e31 (8 serie) har flere dekselet på motoren i dette området å over som sansynligvis har med varme og gjøre. Det dekselet som står oppå å "tetter" mot panser er desverre ikke mulig å få kjøpt lengere fra noen så skal se om jeg får  laget meg et eget i fiber eller noe ettervert. Nr 8 på bildet.

20210514_200732.jpg

20210514_200726.jpg

20210514_200723.jpg

20210514_200619.jpg

20210514_193600.jpg

20210514_193447.jpg

20210514_192050.jpg

20210514_185332.jpg

20210514_175554.jpg

20210514_175548.jpg

20210514_175552.jpg

20210514_175533.jpg

20210514_173159.jpg

20210514_173156.jpg

20210514_171450.jpg

20210514_170837.jpg

20210509_182124.jpg

genuine-bmw-cover-11121723620.jpg

SmartSelect_20210514-203225_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fryd å følge tråden og imponerende detaljrikdom. Imponerende at noen/du har pågangsmot til å gidde å holde kvaliteten oppe på så lange prosjekter som dette. Jeg hadde nok blitt lei, kastet den sammen og børna for leenge siden  😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...