Gå til innhold

Bmw e24 M70 prosjekt.


EspenV
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, viggo E34 skrev:

syke satan for en jobb du legger ned:applause: mildt sagt imponerende. likar at du å velger din egen vei istedet for og gjøre som andre, valget av girkasse er jeg enig i uten å ha kjørt slik motor. har alt liggende for ombygging på min e34 535 og men valgte å bytte kasse kontra ombygging da den originle kassa takket for seg. OH på dette nivået av bl.a styresnekke og ikke minst automatkasse er vel ikke for hvem som helst. stå på videre, fantastisk prosjekt.

e24 er en av di fineste bilene som finnes:bmw:

Takker for fine ord 😁  

Jeg synes egentlig bmw med automatgir fra 80/90 tallet har fått litt uretferdig dårlig omdømme. ja jeg skal vere enig i at de tidligeste modellene med bare 3 gir blir litt i minste laget og de første 4hp22 4 girs kassene hadde noen tekniske utfordringer. (ikke ruse motoren i P/N + + +) dette sammen med at mange av disse begynner og få en del km bak seg og høy alder, og har kanskje ikke fått den servicen som de burde gjør nok at mange føler det er bare tull med dem. Og ja du mister litt effekt men så mye mer avslappende og kjøre med.

som en liten note: du kan bruke veldig mye fra en 4hp24 på din 4hp22 for og lage en ordentlig forsterket utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EspenV skrev:

Takker for fine ord 😁  

Jeg synes egentlig bmw med automatgir fra 80/90 tallet har fått litt uretferdig dårlig omdømme. ja jeg skal vere enig i at de tidligeste modellene med bare 3 gir blir litt i minste laget og de første 4hp22 4 girs kassene hadde noen tekniske utfordringer. (ikke ruse motoren i P/N + + +) dette sammen med at mange av disse begynner og få en del km bak seg og høy alder, og har kanskje ikke fått den servicen som de burde gjør nok at mange føler det er bare tull med dem. Og ja du mister litt effekt men så mye mer avslappende og kjøre med.

som en liten note: du kan bruke veldig mye fra en 4hp24 på din 4hp22 for og lage en ordentlig forsterket utgave.

det med rusing av motor i P/N er en ting jeg har lest meg fram til etterhvert, å passer på si ifra om nå når den er inne på eu da dette ikke er allmenn kunskap. dette å rusing av kald motor! om jeg husker riktig skal man stoppe motor med gir i P å vente 30sek for så å starte motor, å kjøre avgasstest med gir i P. å test kjøres over maks 90sek, helst ikke over 2000rpm. å foretas etter at bil har blitt testkjørt og har driftstemp.

første kassehavari kom for meg kort tid etter bil ble kjøpt å godkjent første gang så den lerte jeg den harde måten🙈

tror ikke jeg tør begi meg utpå OH/forsterkning av automatkassa, men om du har lyst å ta det på deg så kan det kanskje være aktuelt😁

eneste minus med automatkassa som jeg føler på er vel av den er treg fra 0-40/50 sånn akselerasjonsmessig, ellers veldig behagelig. at dem stjeler litt hk får så være😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, viggo E34 skrev:

det med rusing av motor i P/N er en ting jeg har lest meg fram til etterhvert, å passer på si ifra om nå når den er inne på eu da dette ikke er allmenn kunskap. dette å rusing av kald motor! om jeg husker riktig skal man stoppe motor med gir i P å vente 30sek for så å starte motor, å kjøre avgasstest med gir i P. å test kjøres over maks 90sek, helst ikke over 2000rpm. å foretas etter at bil har blitt testkjørt og har driftstemp.

første kassehavari kom for meg kort tid etter bil ble kjøpt å godkjent første gang så den lerte jeg den harde måten🙈

tror ikke jeg tør begi meg utpå OH/forsterkning av automatkassa, men om du har lyst å ta det på deg så kan det kanskje være aktuelt😁

eneste minus med automatkassa som jeg føler på er vel av den er treg fra 0-40/50 sånn akselerasjonsmessig, ellers veldig behagelig. at dem stjeler litt hk får så være😊

Riktig det. du ønsker at A clutchen skal tømmes for trykk/olje helt før systemet skal opp i turtall i N/P, vis dette ikke gjøres vil den vere delvis innkoblet og slites. problemet er ikke så stort på de nyeste versonene som 4hp24 eller de som har utført denne SB (se bilde) 

kan desverre ikke ta på meg og gjøre en sånn jobb nå med det første. må desverre prioritere og få mitt eget prosjekt ferdig først. men jeg gir det gjerne veiledning og dokumentasjon på hva og hvordan vis du ønsker det. du kan jo sende meg en direkte melding eller at vi lager en egen Automatgir tråd her på forumet når den tid kommer.

fjYAEr9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, viggo E34 skrev:

det med rusing av motor i P/N er en ting jeg har lest meg fram til etterhvert, å passer på si ifra om nå når den er inne på eu da dette ikke er allmenn kunskap. dette å rusing av kald motor! om jeg husker riktig skal man stoppe motor med gir i P å vente 30sek for så å starte motor, å kjøre avgasstest med gir i P. å test kjøres over maks 90sek, helst ikke over 2000rpm. å foretas etter at bil har blitt testkjørt og har driftstemp.

første kassehavari kom for meg kort tid etter bil ble kjøpt å godkjent første gang så den lerte jeg den harde måten🙈

tror ikke jeg tør begi meg utpå OH/forsterkning av automatkassa, men om du har lyst å ta det på deg så kan det kanskje være aktuelt😁

eneste minus med automatkassa som jeg føler på er vel av den er treg fra 0-40/50 sånn akselerasjonsmessig, ellers veldig behagelig. at dem stjeler litt hk får så være😊

Vilken utveksling bruker du? kan vere du kan få en litt mer akselerasjon ved og gå opp litt. minuset er selvfølgelig noe høyere turtall på motorveien. jeg byttet fra 3.07 til 3.64 selv for og få en god mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egen automat tråd hadde vært gull dersom flere kunne tenkt seg oppgradering, har jo en liten våt drøm om å få den godkjent med turbo. men når å viss vet jeg ikke, å hadde man hatt kasse som tålte det hadde det vært ybergrymt😁

min har sperrediff med 3.64 utv. helt super utveksling etter veien, orker ikke å dra irundt på høyt turtall til daglig. ligger vel 2000rpm i 100kmh å det er ett greit kompromiss for meg, kontra litt bedre 0-50 tider. det er ikke så viktig, vil heller ha komforten👍🏼

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort litt denne uka på prosjektet.

Jeg bruker orginal m70 motorstyring og e32 750 ABS/ESP. Så da må jeg en plass ha de 4 styringsenhetene til alt sammen. Men er ikke så mye plass igjen i motorrommet mitt. Så jeg valgt og felle boksen med på høyre side foran. Men siden jeg også skal ha luftfilter der måtte jeg forminske den orginale e32 boksen så mye som mulig. Brukte den gamle oppskjerte nedre boks del sammen med noen plater som mal og støpte en glassfiber form over.

Denne er laget av diverse rester/utgått produkter jeg fant. Var også litt uheldig med at nylonen satt litt godt og bomullen hadde trekt fullstendig igjennom med lim, dette sammen med formen gjorde at jeg ikke fikk ikke dratt det av og måtte slipe bomullen bort. Penslet et veldig tykt lag med kompositt coating over. Laget et drenerings hul i bunn med en nylon slange ut. Smørte et lag med PR sealing invendig.

Dette blei egentlig litt halvveis velykket men det er vertfall veldig sterkt og vanntett. Noe som er greit med tanke på at det henger litt ned foran framhjulet.

20200123_171143.jpg

20200123_171137.jpg

20200123_154246.jpg

20200123_154152.jpg

20200123_154146.jpg

20200122_190959.jpg

20200122_190954.jpg

20200122_184409.jpg

20200122_182142.jpg

20200122_182140.jpg

20200122_182138.jpg

20200122_164218.jpg

20200122_164215.jpg

20200122_164212.jpg

20200121_201152.jpg

20200121_201158.jpg

20200121_195823.jpg

20200121_190737.jpg

20200121_182552.jpg

20200121_182432.jpg

20200121_182424.jpg

20200124_143208.jpg

20200124_143203.jpg

20200124_143220.jpg

20200126_145743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt det her. Men står ikke de styreenhetene litt nærme hverandre? Jeg tenker på varmgang. Originalt så har jo E32 montert en egen kjølevifte til elektronikboksen.

Jeg ser også at du har nye pluggkabler. Hvor har du fått tak i de? Jeg driver litt feilsøking for en kamerat innimellom som feiltenner noen få ganger helt vilkårlig og det eneste jeg ikke har byttet er pluggkablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begynt på den kjedelige jobben og koble sammen/over/mellom ABS/ESP hydraulikk, styringsenhet og bil.

Bruker E32 abs enhet. E32 styring E32 abs hjul sensor og abs ringer. Men noen av e24 ledningsnettet. Så mange timer på data med koblingsskjema for og lage meg opp en nytt.

Dette er fordi jeg bruker e32 fjærbein e32 traling arm. Og vil ha fungerende ESP når dette er ferdig 

20200126_190108.jpg

20200126_165122.jpg

20200126_182743.jpg

20200124_155057.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rune-K skrev:

Artig prosjekt det her. Men står ikke de styreenhetene litt nærme hverandre? Jeg tenker på varmgang. Originalt så har jo E32 montert en egen kjølevifte til elektronikboksen.

Jeg ser også at du har nye pluggkabler. Hvor har du fått tak i de? Jeg driver litt feilsøking for en kamerat innimellom som feiltenner noen få ganger helt vilkårlig og det eneste jeg ikke har byttet er pluggkablene.

Det er modifisert orginal boks så det burde ikke vere et problem. Det er bare noen land. (Type tropisk) som hadde kjølevifte orginalt. Min boks mangler bare den nederste delen av orginal boksen. Hele boksen min er også plassert sånn at motorvarmen ikke skal påvirke så mye. Sett mye "varmere" plasseringer på andre prosjekter så jeg prøver dette og ser. I verste fall får jeg montere inn en vifte i senere.

Tenn kablene er kjøpt på EBay. Men føleren er flyttet over fra orginal settet. Søk på "PowerTEC Sport 8mm Performance Leads Wires Cable BMW e31 850 e32 750 v12 M70 B50" de er ganske billige så litt spent på hvordan de fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EspenV skrev:

Det er modifisert orginal boks så det burde ikke vere et problem. Det er bare noen land. (Type tropisk) som hadde kjølevifte orginalt. Min boks mangler bare den nederste delen av orginal boksen. Hele boksen min er også plassert sånn at motorvarmen ikke skal påvirke så mye. Sett mye "varmere" plasseringer på andre prosjekter så jeg prøver dette og ser. I verste fall får jeg montere inn en vifte i senere.

Tenn kablene er kjøpt på EBay. Men føleren er flyttet over fra orginal settet. Søk på "PowerTEC Sport 8mm Performance Leads Wires Cable BMW e31 850 e32 750 v12 M70 B50" de er ganske billige så litt spent på hvordan de fungere.

Er du sikker på at den kjøleviften er kun tropiske modeller? Bilen til kameraten min er solgt ny til en direktør i Kiruna i 1988 og den uler fint i eletronikkboksen så fort man stopper motoren.

Skal sjekke ut de pluggkablene.Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune-K skrev:

Er du sikker på at den kjøleviften er kun tropiske modeller? Bilen til kameraten min er solgt ny til en direktør i Kiruna i 1988 og den uler fint i eletronikkboksen så fort man stopper motoren.

Skal sjekke ut de pluggkablene.Takk

Relativt sikker. Min delebil fra Sverige hadde ikke vifte 1990 mod. Men får prøve og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • EspenV changed the title to Bmw e24 M70 prosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...