Gå til innhold

e92 m3 eller kanskje f31 335i, eller f32 435i?


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Enig - og ikke bare alt under 330i, men også 330i har i dag fire sylindre. 

For meg er det en skikkelig dealbreaker at man nå må helt opp til M340i for å få en bensinrekkesekser. Det var nettopp den lille rekkesekseren på 2171 cm3 som var så fantastisk på bl.a din E85 Z4. Poenget er ikke at den var spesielt kraftig med sine 170 HK, men den var inspirerende og interessant å kjøre. Eksos/motorlyden var fantastisk og den var svært villig til turtallsendringer. Dette kombinert med en morsom bil som E85 Z4 var helt genialt til relativt små penger.

Det samme gjaldt selvfølgelig for de andre små BMW modellene som f.eks E30/E36/E46 320i (samt de litt mer påkostede modellene som 323i og 325i). Dette var for meg BMW på sitt aller beste før vi snakker vesentlig dyrere modeller som f.eks 330i og M3. 

Det er først og fremst der BMW-identiteten har forsvunnet. Man fikk "hel ved", selv i budsjettmodeller før. Nå er det bare de grommeste utgavene som har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*MrB* Eldre BMW entusiaster som er vokst opp med at rekkeseksere nærmest var synonymt med BMW er åpenbart ikke så viktige for BMW og som du påpeker selger BMW minst like bra i dag så motorkonfigurasjon spiller tydeligvis ikke en så stor rolle som gamle entusiaster vil ha det til.

Det som har skjedd er et paradigmeskifte - en helt ny virkelighet der fokuset har endret seg fra motorkonfigurasjon til alt mulig annet (som f.eks utstyrsnivå, drivstofforbruk etc.). Før ville man heller ha en "snikmodell" av en 320i enn en 318i med mye utstyr - sånn for å sette dette på spissen. Fokuset var på motoren fordi den var en rekkesekser, men i dag spiller dette en mindre rolle fordi man allikevel må helt opp til M340i for å få en bensinrekkesekser (og den er temmelig kostbar).

Jeg er usikker på hva du bør velge [space]. Det er få BMW modeller som frister meg i dag, men som daily driver bør du kanskje velge en litt nyere modell enn E9* og spesielt hvis den er litt kostbar (som slengbil er det en annen histore). Hva med en F20/21 M135i/M140i (finnes også som xDrive) som andre også nevner? Den går bra, har bra kjøreegenskaper og er rimelig praktisk (en glimrende pocket rocket)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja e9* blir bare mer av det samme som X1 (2011).

Hadde den hos Mekonomen nå, og de ville ha 33k for å fikse opp det som trengtes.
Heldigvis har en litt kontaktnett. Delene hos Eurodel.no kom på 8500,- og så blir det en kveld eller 2 med hjelp til skruing.

Etter X1 føler jeg meg i hvert fall ferdig med bmws dieselfirer (N47). Makan til kakleverk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av, men jeg hadde jo en E46 318d Touring i 10 år og den modellen har forgjengeren M47D20 motoren. Man kunne selvfølgelig høre at den var en dieselfirer, men det var faktisk relativt mindre kakling fra den motoren enn fra den nyere B47D20 motoren (som er etterfølgeren til din motor) som jeg hadde en sommer til den franske rivieraen i form av en F31 M320d xDrive med manuell gearkasse.

190 HK og 400 Nm er selvfølgelig noe helt annet enn mine 116 HK og 265 Nm, men kaklingen fra motoren var overraskende høy (i alle fall når man sto ved siden av bilen og den gikk på tomgang). I dag har jeg en Citroën C4 Picasso med en 1,6 liter BlueHDi dieselfirer (120 HK og 300 Nm) og selv den kakler betydelig mindre enn B47 motoren. BMW's dieselfirere kakler, men er til gjengjeld svært effektive og sterke... :)    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en E90 M3, 2011 modell, er veldig fornøyd med den. Har brukt den som bruksbil siden jeg kjøpte den og frem til i vinter, men det ble mye km av det, så nå har den fått en velfortjent pause i garasjen. Uansett, det har ikke vært mye tull med den, fukt i en lykt, skiftet luftmengdemåler og en ballast til den nevnte lykten. Fantastisk kjøremaskin, utrolig presis styring, følelse med underlaget, og jeg vil si at interiøret gir meg en følelse av kvalitet, kjenner meg ikke helt igjen i at det skal være dårlig. Lyden av 8 sylindre får frem smilet hver eneste gang jeg trykker på startknappen, eller gasspedalen for den del 🙂 Kan nevne at i min er rådelagre skiftet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, [space] skrev:

Ja, 2-serien (Gud jeg hater at de har surret til hva som er 2 serie...) kan være interessant. Enda mer som M2 :)

4-serie cab har jeg ikke tenkt på. Cab er jo fantastisk. Kanskje sjekke det ut nærmere. Er jo perfekt for 40-års krisa også! Ja jeg hadde en z4 noen år tilbake. Har prøvekjørt en kollegas z4 M40i. DET er maskin! 

428i er 4-sylindret vel? 

428i er en 4’er, men den er overraskende kvikk og lyden er bra til å være 4’er.
Varme i nakken er gull også.

Et fint kompromiss mellom plass og gøy, samt pris. Skrev en test for noen år siden, er en bil man husket positivt! Er usikker hvor mye mer effekt man «trenger»?

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...