Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Evopower skrev:

Uff og uff 😳 kvikt svar om det hjelper: Coil, bensintrykkregulator, rotor og fordeler. 

Coil slo meg og ,men når jeg tenker meg på torsdag så skjedde der noe .

Ved oppstart så har den alltid vært litt sånn lunefull ,men når jeg hadde kjørt sånn type 1 km virket det som den gikk tom for bensin ,så kom den igjen og funket hele dagen .

At den får bensin levner det ingen tvil om ,for plugger er søkkvåte så må være noe el.relatert føler jeg .

Kan sensorer gjør at ting blir sånn?

Tenkte på veiv sensor feks .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning så har jeg nå en e30 med m30 motor og den er mye lik. Motoren starter men går på alt mellom 4 til 6 plugger. Noen ganger går den rent, men så kutter motoren, pluggene er våte og noen ganger dør den helt. Må vente en stund og da starter den. 

Til nå har jeg funnet ut at rotor og fordeler er slitt og coil kan gi samme symptomene så bytter den og. 

Veivsensor er jeg ikke helt kvalifisert til å svare på, men på e46'en så hadde jeg det tullet og da stoppa bare motoren, altså den gikk på alle 6 før det var som å slå av tenninga. Og jeg trodde kanskje at uten signal fra Veivsensor så skal vel ikke dysene åpne heller? Altså man skulle ikke hatt våte plugger? 

Tenker også på lamba men den hadde du vel byttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Evopower skrev:

Tenker også på lamba men den hadde du vel byttet? 

Den er byttet ja og trodde bil skulle starte med en sånn defekt uansett jeg men.

Veldig usikker .

Jeg tror fort nå at det kan kanskje bare være noe som fordeler osv ,igjen usikker ..😩😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Evopower skrev:

Har du sjekket fordeler? 😅

Låne coil fra e28 bare for å utelukke det? 

Nei har ikke rukket det ,men når jeg tenker meg om fra i vinter ,så var den duppedingsen i midten av lokk rimelig rar ,så skal se på dette imorgen ,samt demontere bilen til Mini .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom så synes jeg du tenker på en merkelig måte. Greit nok at man ikke bytter deler som virker men hvis du ikke aner når fordelerlokk og rotor er byttet samtidig som du har tittet på kullstiften og konstatert at den er rar. Da ville jeg vel ha byttet før det stopper helt. Selv om de varer lenge så er dette tross alt slitedeler, og du bytter selvfølgelig lokk og rotor samtidig.

Det er heller sjelden en coil ryker men det kan selvfølgelig skje. Det kunne være et problem tidligere når man hadde stifttenning og den sto med tenningen på veldig lenge. Hvis stiftene da var lukket så kunne man brenne coilen men det er lenge siden dette var et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Rune-K skrev:

Innimellom så synes jeg du tenker på en merkelig måte. Greit nok at man ikke bytter deler som virker men hvis du ikke aner når fordelerlokk og rotor er byttet samtidig som du har tittet på kullstiften og konstatert at den er rar

Formulerte meg litt feil her egentlig .

Når jeg skulle ha første oppstart i vinter,så var denne kullstiften satt seg fast oppi fordelerlokket ,og virket litt løs kontra den på e34 .

Men sånn var den på e28 som på e30 og den funker jo strøkent .

Når fordelerlokk og rotor er byttet ,aner jeg ikke ,men tenker det skal byttes nå ja .

15 minutter siden, fxslin skrev:

Har litt peiling på dette med E30'en. Men synes dere var maks uheldige med 2 biler som ville ha litt oppmerksomhet samtidig! Men dette fikser dere lett!

Ja dette passet ikke bra og spesielt da vi er avhengige av bilene nå ..

Ja får nok satse på det løser seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulykke kommer sjeldent alene 😉 Dette høres elektrisk ut. Jeg er veldig lysten på å mene at dette er en bagatell som du snart har fikset 😃👍 Men alltid kjedelig tid på året for kødd 😅 Småkaldt og hustrigt, så er det ikke no gøy å skru, men dette er jo du meget vant til 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsak funnet?

Vel en noe urolig natt med tenking ,gjorde at jeg satte igang med grundig sjekk av fordelelokk .
Etter vask med wd 40 ser jeg tydelig et lokk som kontaktpunkter er særs slitt og en slags form for krakkelring i plast .

Mener der og er en sprekk i plasten ,men uvisst om den bare er der.

Hvertfall så ville jeg nå teste etter sandpuss og div på lokket .

Og jo den startet nå tvert ,men fryktelig urolig og pendling mellom sylindre ,så kan vel bare konstatere at fordelerlokk og rotor må byttes .

For når den stoppet ville den nå ikke starte ,så tenker nok at den drukner nettopp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Noen ganger så sparer du deg til fant. Mulig jeg er rar men jeg trodde det var vanlig og bytte alle slitedeler på motoren når man finner en bil som har stått så lenge. Du virker jo som en fornuftig type men innimellom så kortslutter det totalt for deg. Dette får være dagens reprimande fra meg. Nå kjøper du nye deler så blir det nok bra igjen. Og ikke kjøp tenningsdeler fra Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Rune her, men samtidig har jeg etterhvert lært meg å kjenne Herr Sveigis som en blanding mellom Reodor Felgen og "Oppfinneren" Erik Alfred Tesaker 😂🥳 Ikke noe skal være uprøvet og det er jo det som gjør denne tråden så morsom og underholdende ☺️ Så tipper jeg det snart dukker opp et nytt fordelerlokk og rotor, som får "lille 30" i full fræs igjen 😂🥳🤘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Som sagt. Noen ganger så sparer du deg til fant. Mulig jeg er rar men jeg trodde det var vanlig og bytte alle slitedeler på motoren når man finner en bil som har stått så lenge. Du virker jo som en fornuftig type men innimellom så kortslutter det totalt for deg. Dette får være dagens reprimande fra meg. Nå kjøper du nye deler så blir det nok bra igjen. Og ikke kjøp tenningsdeler fra Biltema.

Da skal du få mot reprimande fra meg 😀

Når jeg overtok denne bilen ,var første pri å få den opp og gå ,bare det å kjøpe nye NGK plugger til denne ,skar langt inni hjerteroten .

Noe nytt fordelelokk og rotor var ikke i tanken en gang da jeg begynte på den for regnet med helt ærlig at denne bilen ville faile totalt ,noe jeg heldigvis tok feil på .

Nå viser det seg derimot at jeg jeg faktisk må kjøpe dette nytt og regner med dette løser seg og nei ,null Tema vare på den .

Men leksen er lært at heretter ,så blir det nye tenningsdeler på prosjekt som krever sånt 😀

 

57 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Er veldig enig med Rune her, men samtidig har jeg etterhvert lært meg å kjenne Herr Sveigis som en blanding mellom Reodor Felgen og "Oppfinneren" Erik Alfred Tesaker 😂🥳 Ikke noe skal være uprøvet og det er jo det som gjør denne tråden så morsom og underholdende ☺️ Så tipper jeg det snart dukker opp et nytt fordelerlokk og rotor, som får "lille 30" i full fræs igjen 😂🥳🤘

Ja jeg er vel en lett blanding innen visse grenser 😅

Jeg prøver det meste og går ikke det ,må man kjøpe nytt .

Satser på at ting drar seg til nå Tore 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja siden jeg har et rykte som Reodor Felgen ,skal dere få en historie som handler om alt annet en bil 😀

 

Fruen skulle pusse opp kjøkken her for en stund siden og ny kjøkkenvifte skulle monteres.

Denne var typen utrekkbar.

Et problem her ,å få festet skinnen til selve kjøkkenet var umulig .

En plankebit passet ikke ,store skiver gikk ikke.

Vel tenke tenke .....

Ned i boden og fant to sideblinklys glass til Kadett Gsi og de passet som smurt i glippen .😀

Så borret hull i disse og skrudde skinnene fast og har nå holdt i 4 år 😀

Er ikke alle som har kjøkkenvifte bestående av Opeldeler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...