Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Det er superflott at du holder liv i disse gamle BMW'ene. Jeg er litt svak for akkurat E30 iom. at jeg hadde den modellen selv helt på slutten av 80-tallet. Akkurat dette har jeg skrevet ganske mye om et annet sted i forumet, men det å ha en E30 på den tiden var langt på vei skjellsettende for min del. Så mye mer moderne og banebrytende enn de aller fleste av konkurrentene.

Når jeg påpeker at jeg er svak for E30 betyr dette selvfølgelig ikke at jeg er mindre svak for E28 og E34 - og spesielt ikke E31 og E32. E31 er en historie for seg, men E32 (altså 7-serien i perioden 1986-1994) må da være et fint prosjekt for deg Sveigis (hvis du klarer å finne en i nogenlunde god stand)? Jeg har i alle fall alltid ment at nettopp E32 er en av de mest undervurderte BMW modellene til alle tider.

Den er imidlertid fantastisk både designmessig og teknisk. Hvis du vurderer modellen er det liten tvil om at modellen med M60B40 V8 motoren er den mest fornuftige, men også den lille M60B30 V8 motoren er litt artig (og relativt sjelden). M70B50 V12 motoren er selvfølgelig noe helt særegent, men den er også relativt avansert (selv om motoren reelt er to M20B25 rekkeseksere satt sammen). Alternativt fantes også den gamle M30 rekkesekseren og den har bedre bunndrag enn den lille M60 V8 motoren som er ganske "spiss" i karakteren (den skal piskes med høyt turtall for å yte sitt beste)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik skrev:

Det er superflott at du holder liv i disse gamle BMW'ene. Jeg er litt svak for akkurat E30 iom. at jeg hadde den modellen selv helt på slutten av 80-tallet. Akkurat dette har jeg skrevet ganske mye om et annet sted i forumet, men det å ha en E30 på den tiden var langt på vei skjellsettende for min del. Så mye mer moderne og banebrytende enn de aller fleste av konkurrentene.

Når jeg påpeker at jeg er svak for E30 betyr dette selvfølgelig ikke at jeg er mindre svak for E28 og E34 - og spesielt ikke E31 og E32. E31 er en historie for seg, men E32 (altså 7-serien i perioden 1986-1994) må da være et fint prosjekt for deg Sveigis (hvis du klarer å finne en i nogenlunde god stand)? Jeg har i alle fall alltid ment at nettopp E32 er en av de mest undervurderte BMW modellene til alle tider.

Den er imidlertid fantastisk både designmessig og teknisk. Hvis du vurderer modellen er det liten tvil om at modellen med M60B40 V8 motoren er den mest fornuftige, men også den lille M60B30 V8 motoren er litt artig (og relativt sjelden). M70B50 V12 motoren er selvfølgelig noe helt særegent, men den er også relativt avansert (selv om motoren reelt er to M20B25 rekkeseksere satt sammen). Alternativt fantes også den gamle M30 rekkesekseren og den har bedre bunndrag enn den lille M60 V8 motoren som er ganske "spiss" i karakteren (den skal piskes med høyt turtall for å yte sitt beste)... :)

Jo takk Fredrik 😀

Ja jeg er svak for gamle Bmwer helt klart og når jeg ser muligheten for ting jeg vet jeg kan ordne ,så kaster jeg meg rundt om jeg har sjans både økonomisk og  tillatelse fra overordnede .

E30 ja ..Hvor skal man begynne her tro ?

Dette må vel være den mest populære bilen som har rullet ut fra samlebåndet til Bmw .

Denne hadde jo alt et menneske som var autofil kunne ønske .

Liten ,smidig samtidig komfortabel til de grader kontra andre i samme størrelse .

Og det var jo sånn en jeg egentlig skulle ha i 1996 da pre face og 325 .

Men etter å ha lett og bare møtt skuffelser landet jeg på e28 og angret jo ikke på det .

Men jeg kan se for meg at det å eie en e30 på den tiden du nevner ,må ha vært særs stort uten tvil .

E32 er en bil jeg absolutt kunne tenkt meg og skulle jeg finne en som var bra for rust ,med motorfeil ,ja det kunne jeg tenke meg .

Og motormessig ,så tenker jeg at for min del er det ikke så nøye hvilken det er pga,så lenge den er bra for rust og skavanker hadde jeg klart meg greit med m30en .

Nei Fredrik ,skulle nok slått til på naboens 93 modell 740 til svigers .

Den kunne jeg få kjøpt i 2006 for 30000.

Blå med grått skinn og alt annet koslig utstyr .

E31 er jo den som jeg absolutt forguder av de nevnte men da snakker vi om et prisnivå som er litt over prosjektil priser igjen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Panseret .

Når jeg shinet opp lakken i vår ,ble det jo en annen bil kontra den var og var fornøyd likevel var der endel ting som irriterte meg med lakk.

Jeg var fullt innen forstående med at 30 års gammel lakk ikke kunne bli som ny men panseret var jeg ikke fornøyd med..

Uansett hva jeg gjorde ,så var der en grå hinne som lå over og under masse swirls som ble synlig i lyset.

Så igår tenkte jeg at jeg ville utforske dette nærmere .

Hva skulle til for å få dette enda bedre ?

Skulle jeg bare prøve med  DA maskin og grov pads ?

Her var det null og tape så lenge lakken fremdeles var på så jeg fant frem en Rupes roterende som jeg har liggende med ullpad.

Dette er noe jeg helst ikke bruker da en roterende kan ødelegge mye når man ikke har brukt dette noe særlig .

Og på panser ser man jo alt .

Men etter å ha sett litt på YT så ville jeg prøve.

Frem med Koch heavy CUT på ull pad og satte igang.

Så jo fort at dette røsket godt opp og det meste forsvant.

Etter første avtørking ,så er der en stor forskjell og tenkte at dette kan bli bra .

En ny runde med samme produkt så kommer der frem en fin blankhet ,og hadde et godt utgangspunkt.

Her måtte jeg rydde opp med DA maskin pga roterende lagde masse kjørespor.

To runder med mikrocut polering løftet panseret til nye høyder ,og kunne tilslutt avslutte med voks .😀

Endelig var det der jeg ville ha det .

Noen bilder av ferdig resultat :

AB3B8DCA-DF43-4020-B973-D63309A0453C.thumb.jpeg.8cd6fff1d5f999fa21a89bc2111c07d7.jpeg

Dette:

8F9394DC-B808-430D-A4E7-6205AFD4E97C.thumb.jpeg.cf718cb42865b8cbba309c810d25d012.jpeg

Synes tredve år gammel lakk så bra ut nå .

Et par til :

9B66AB68-8A9F-4863-BC6B-F39BFA0ABC4F.thumb.jpeg.59b5b00ee5f269e9cfde73b93b3aae2e.jpeg
 

B71B775B-8916-4B5C-BBE0-68E495541379.thumb.jpeg.84808244b599f61407469f4906a33302.jpeg

Bulken som er på panseret forsvant ikke med polering men 😀.

Avslutningsvis disse:

948B7EAE-53C9-403F-8D4B-E9EB44C449FB.thumb.jpeg.ad1c748db421f46e736011650c6a5fcc.jpeg

Tilslutt dette:

178ECC64-0B76-4C03-963B-60A47A67B0EE.thumb.jpeg.d4a75de68ed11a4910b1ffe3df225b1e.jpeg

Og det spørs om jeg ikke kommer til å sette av en hel helg til å gjøre dette på hele bilen .

Det var en voldsom jobb ,men når jeg ser hvor hvor blankt det ble ,er dette noe jeg kommer til å gjøre hvertfall på tak og koffertlokk.

Sidene tror jeg neppe der er mer og hente da de er rimelig fine .

Nei nå er jeg fornøyd og jeg trenger jo ikke å minne på hvordan den var i vinter .

Rart å tenke på men de to eldste her e28 og e30 ,det er de som er absolutt finest i lakk uten riper og rust .😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jommen!  Dette blei sykt bra, skulle tro du hadde henta bilder fra arkivet da bilen var ny 👍

Skulle ikke tro dette var den shabby E30 du dro hjem, her har du virkelig lagd et smykke.

Burde fått premie fra Munchen for tålmodigheten og innsatsen med disse eldre klasikkerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mortenej skrev:

Jommen!  Dette blei sykt bra, skulle tro du hadde henta bilder fra arkivet da bilen var ny 👍

Skulle ikke tro dette var den shabby E30 du dro hjem, her har du virkelig lagd et smykke.

Burde fått premie fra Munchen for tålmodigheten og innsatsen med disse eldre klasikkerne. 

Hehe jo takk 😀

Skal være ærlig å si at jeg hadde aldri trodd jeg skulle få det så bra ,men det ble mange timers jobb so var verdt det.

Har jo sett på bilder fra når jeg hentet den og den har jo blitt bra nå dvs,sånn jeg vil ha den .

Dette er jo fra desember ifjor:

4912EE6A-7DDA-4866-98DF-3AF0D3CC4E50.thumb.jpeg.f01e6f74660b598de32d074481380821.jpeg

11E3DD2C-4108-4333-9695-E17E660C1EBF.thumb.jpeg.2eee1482bbe4420aff2025147bf54397.jpeg

Ja det var det da ?😀

Jeg gjør hvertfall mitt for at de får et verdig liv .👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var prøveskilt hentet ut ,så nå er det ikke bønn forbi .😀😀

Mandagen hva vil den by på tro ?

Helt ærlig så kjenner jeg en viss nervøsitet i kroppen nå.

Gammelt skrot som skal passere nye regler og dall ..Huff nei kjenner skepsisen sige inn her nå.

Likevel må man ha troen 😀

Uansett jeg finner ikke noe mer å utrette foruten å fylle litt bensin .👍

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da folkens var dagen her ,nemlig den første EU kontrollen siden 2009.

Det å få gjennom gammelt møkk idag ,krever sin mann og vet ting blir sjekket nøye og dagen begynte ikke bra .

Når jeg startet bil og skulle kjøre var der null speedometer ,er det mulig?

Vel en rask titt konstaterte at en kontakt bak var glemt og med den i så funket det .😀

Så får jeg tlf fra Bavaria at de lurte på en annen dag pga sykdom osv ,noe jeg sa nei til pga prøveskilt ,som igjen resulterte i at jeg måtte opp enda tidligere der .

Greit nok satte meg i bilen og kjørte opp leverte nøkler og satte meg ned med kaffi,denne gangen smakte ikke kaffien pga jeg var så sykt urolig .

Tiden gikk og så kommer mekanikeren ut og sa ,ikke se på lappen før jeg er reist helst ...

Jaha ...dette kjente jeg smakte dårlig men lang historie kort :

94096AC0-1583-48AC-94B0-44177E380563.thumb.jpeg.b9bd769d01810488756e9dd6d0278121.jpeg

Og dette :

66DDCCF0-1F91-49B1-A368-29E61A02B7A3.thumb.jpeg.a1149b36a5d098d3d0744642eac2b679.jpeg
 

Altså denne bilen er godkjent uten en eneste feil 😀😀.

Han sa det at jeg fikk nøye gjennom den og bilen er i knallbra stand.

Dette er bare så utrolig gøy .

Endelig har jeg fått betaling for all dritten som er gjort .

Og måtte ta et bilde av den på utsiden Bavaria :

D9F12A87-037D-470B-B93B-89DF3A464845.thumb.jpeg.4cefa347f208a4d3641ccac4d8f02f99.jpeg
 

Nå blir det skilt straks så er den der jeg ville ha den ,nemlig hverdagsbruk .😀😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ampera skrev:

Gratuler så mye, vel utført jobb. 

Tusen takk Ampera .😀

17 minutter siden, Ampera skrev:

Si fra når du skal selge! Jeg og trenger verdagsbil. 🥰

Ja skal si ifra 😀

7 minutter siden, fxslin skrev:

Gratulerer! Var vel egentlig ikke så mye tvil om dette :-)

 

 

Takker 😀

Vel jeg visste det burde gå sånn tålig ,men ikke så bra faktisk 😀

 

Akkurat nå, NilsP skrev:

Grattis :)

Takk Nils Petter .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...