Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, sveigis said:

Takk😀😀.

Ja her har jeg lært masse på 14 dager og hater ordet brun ledning og grønn med blå stripe nå .😩

Deen gode nyheten idag er at igårkveld møtte jeg så møtte jeg ny utfordring ,null liv i tempføler .

Mye tenking ,pmer til elektriker ,så fikk jeg ny hjemmelekse angående studering av tegninger .

Etterhvert skjønte jeg prinsippet og fant feil ,nemlig tempsensor ,men dette visste han i og med tipsene jeg gav .

Så ja jeg er fremdeles lærling mens rektor instruerer fra Østfold 😀

Fantasik bra jobba Jan.

Er ikke bare ungsommen som har fjærnundervisning i disse Corona tider. Tar vel fagbrevet på grønne å blåstripede ledninger snart no :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg kortversjonen og ser dere det samme som meg?

0ED6344E-5507-4403-A195-AF4D5F8A0709.thumb.jpeg.df499f3709105e2923ebd6b923682998.jpeg

Et deilig rødt lys inni instrument.

Her hadde forrige eier stokket om på ledninger i forskjellige pin ,men jeg ga meg ikke og plutselig fant jeg utav det .

Og det stopper ikke her skjønner dere ,se bare videre:

2D18E152-DC43-43D8-A9E4-113E2B0295F9.thumb.jpeg.ec8e67cd75fd568fbb469f6997c223cc.jpeg

Er det ikke skjønt?

Og mere til :

757676EE-D182-4090-9BD2-43F60510CE92.thumb.jpeg.02b6c46275f6f360a9cbb6f1b2fce8fd.jpeg

Og alt bak :

C9D79253-BF67-4B0D-A44C-0FD85069F873.thumb.jpeg.e76349a72df2f0bd988a438d64061b4d.jpeg
 

Dette er så utrolig nydelig .

Nå er det bare et par småjusteringer til så er vi der ,for der skjedde noe istad ,men dere skal få full skrifting imorgen.

Yes jeg er på rett vei nå😀😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mortenej skrev:

Fantasik bra jobba Jan.

Er ikke bare ungsommen som har fjærnundervisning i disse Corona tider. Tar vel fagbrevet på grønne å blåstripede ledninger snart no :D 

Jo takk Morten ,men jeg skal ikke ha all æren på dette,selv om det er jeg som må slite med dette.😀

Jeg er så lei hjemmeundervisning og elektro nå at jeg spyr .

Siste jeg tenker på er kabler ,når jeg våkner kabler 😩😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Knallbra altså !!! Så gøy å se at det ordner seg med dette vaset 🥳🎼👍 Nå har det handlet så mye om det elektriske at jeg har glemt hva annet du trenger å fikse før godkjenning og skilter 😅

Haha ja 14 dager med ledninger setter sine spor .😀😀

Nei når dette er ferdig ,så er den klar mener jeg ,dvs det vil den første testturen vise .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sveigis skrev:

Haha ja 14 dager med ledninger setter sine spor .😀😀

Nei når dette er ferdig ,så er den klar mener jeg ,dvs det vil den første testturen vise .😀

He he ja det kan jeg tenke meg 😅 Men nå er du enda en erfaring rikere 👍 Blir nok snart godkjent tenker jeg, så da har du en fin bruksveteran i hverdagen 👍 Selv driver jeg med vårens vakreste eventyr, den årlige rustpussen på Corsaen 😂👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter enkelt og sier ENDELIG!❤️
 

Idag har var dagen her jeg har ventet på i 14 dager og starter fra begynnelsen ,dvs igårkveld .

Hadde gjort avtale med Rune om og kjøpe relé igjen igår ,noe jeg gjorde som dere sikkert så,men der skjedde noe som ikke var så greit.

Når jeg satte i det siste releet ,ble der lys ,så mye lys at det begynte å ryke og smelte ledninger rundt den ene sokkelen til releet .

Hva ,nå???

Fikk selvsagt slått alt av og pustet dypt ,men nå satt jeg med gråt i halsen faktisk ,noe som er lenge siden .

Etter en kaffi og en røyk ,gikk jeg ut i bilen igjen og tenkte .

Koplet om på ledninger og da funket det som jeg avsluttet med igår ,likevel er det ikke greit når sånt skjer ,så pm ble sendt til Østfold .

Og fikk svar idag så store deler av dagen har blitt brukt til feilsøking via tlf .😀

Rune forklarer og som vanlig ny runde med drit som vi måtte rydde opp i .

Og det kan jeg si dere at det ikke lett å drive med feilsøking via tlf ,men det gikk tilslutt.

Nye releer ble kjøpt inn ,nye ledninger ble satt på plass der det smeltet igår ,så nå var spm ville ting virke idag etter omkopling og div?

Var så spent at jorden dirret ...

Satte ting på plass og nå lyser alt som det skal overalt ,er det mulig ?😀

Ingen brente ledninger osv .Takk😀.

Eneste jeg ikke har til nå er tåkelys foran da dette er for avansert å finne utav pga koplinger i bil ,men det gjør ingenting .

For dette kommer senere :

Alt annet er iorden nå.

Så har ikveld satte igang montering og lagt opp kabler skikkelig .

Litt bedre nå :

88CA76A5-4AD8-4817-BD0C-4217C837F1D7.thumb.jpeg.26f33aa3d895b903f5a93a7adde520aa.jpeg

Digg å ha det sån:

EDD4918A-75C7-4CDE-8BBB-D8D872C9E034.thumb.jpeg.aef080ca0ba60dac824c3ea3cbc41dc1.jpeg

Timg faller på plass:

353414F2-8353-4E92-87C8-0D52645E5DFF.thumb.jpeg.bca94418c5b94b7ceb2f6e434dd11ff6.jpeg

Litt fiks av bryterpanel:

39187DCF-FEE9-4D5F-80AC-E7C758F39471.thumb.jpeg.8cd02a7cb76fefccb5fe9edee98ee334.jpeg

Etterhvert måtte jeg sjekke om ting ikke ble varmt etter montering og alt virket fremdeles:

A60C02BF-C4AC-4BF3-9DB5-79C9C863C16E.thumb.jpeg.ca943e07b4ea6ff1fb8b0f61cfad8726.jpeg

Og se her :

AAF351E3-7367-447A-918B-9344EDDA80DC.thumb.jpeg.b12852bc4271693503f3fd84716c05f4.jpeg

Og like vakkert :

ECFACAE2-E71E-45DE-8C50-49AF130DBDEE.thumb.jpeg.f712337853526d67eae9454e2316eb6c.jpeg

Dere kan jo se der det smeltet igår:

4ED92E3D-9A6E-41B9-9D13-910EB9F2BC64.thumb.jpeg.b0f5c297305588b4c1e894b7bb07f893.jpeg

1A7C90E5-3AC6-4B84-B420-DC8120065D7C.thumb.jpeg.3989ab1ae48a199fac5a098de83474d0.jpeg

Det vittigste idag var at når jeg slo på tenning og skulle teste ,gikk DR Alban og Sing halleluja på radioen 😀

Tilfeldiheter ?

D42A9826-BABD-49DB-B5C2-94EAD194AB55.thumb.jpeg.acbbf89ef0899051391f85c072dbe4bb.jpeg

Så til summen av alt .

Hva har jeg lært av dette ?

Aldri kjøp bil med brannskade ,hvertfall om du er amatør som meg .

Nå kom jeg i mål men ikke alene så Rune- K :

Etter fire sider med Pmer ,tilsammen tre timer tlf ,9 brente releer ,tuuusen millioner trillioner takk for hjelpen.

Dette hadde aldri gått uten din hjelp og vennlighet ,ikke minst tålmodighet .

Jeg har ikke ord for hvor glad jeg er .😀

Samtidig folkens har jeg jaggu fått slite med lekser og tenking  her selv ,som har vært utfordrende og lærerrikt takket være læreren her.

Og håper jeg har vært en grei elev .

Og jeg engasjerte hele nabolaget idag og når jeg feilsøkte ikke sant Rune?

Lykkelig og sliten ikveld og lettet .

Nå skal den testes på vei etterhvert .😀

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Jan, våger meg på det no :) Tenker at dette virker også på veien.

Ber om at du nå må få en god opplevelse på neste testtur, ikke noe strøm eller kjøle tull eller annet.

Nå er det EU, Skilt og nok en BMW berget👍 Tommel opp og applaus for strukturert og ryddig fremgangsmåte. Det er da en kommer i mål, sa en vis mann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt av en reise ja. Jeg hadde vel ikke sett for meg at det skulle ta så lang tid. vi har nok brukt minimum 3 ganger så lang tid enn om jeg hadde sluppet feilsøking via mellommann. Samtidig så har det vært interessant også, har oppdaget at slike ting som er opplagte for meg må andre ha inn med stor teskje. Gjør at jeg må tenke litt ekstra. Det holder ikke og spørre om man kan måle om det er kontakt mellom det punktet og det andre punktet. Det gikk på; Sett svart måleledning til jord og den andre til pinne 5 på releet. Piper det nå? Jeg prøvde ikke engang og forklare forskjellen på strøm og spenning. Ifølge Jan så var det strøm mange steder men jeg har vel en mistanke om at det var kun spenning der, spesielt siden han alltid målte volt.

Det hjelper jo heller ikke at eleven har en sørlandsdialekt som er så langt fra den flotte særpedialekten som det er mulig og komme, snakker om språkproblemer. Vi har også lært at det holder ikke med fulladet telefon. Skjøteledning til laderen er det eneste salige. Det var jo også litt morsomt idag når jeg var på telefon og Jan ropte over til naboen og lurte på om de firkantede lysene var på nå. Gode naboer er aldri feil.

Samtidig så begynte jeg og bli frustrert idag med feil som kom og gikk og spenninger på avveie i alle retninger. Jeg har vel en mistanke om at resten av ledningnettet ikke er helt i vigør det heller. Som vi ble enig om i den siste telefonsamtalen så sørger du for skilt også blir det en langhelg i Særp som vi bytter komplett ledningsnett i bilen. Det er nok den beste løsningen for og være sikker på at alt er iorden.

Få på skilt og kjør litt så blir det en tur til Østfold for deg etterpå.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mortenej skrev:

Gratulerer Jan, våger meg på det no :) Tenker at dette virker også på veien.

Ber om at du nå må få en god opplevelse på neste testtur, ikke noe strøm eller kjøle tull eller annet.

Nå er det EU, Skilt og nok en BMW berget👍 Tommel opp og applaus for strukturert og ryddig fremgangsmåte. Det er da en kommer i mål, sa en vis mann.

 

Tror du kan våge det nå ja og mange takk.😀

Det samme gjør jeg og håper på at ting er iorden nå..

Ja jeg satser på at skilt er i nærheten nå .

Har som sagt steg for steg ,del for del på bil og etterhvert ble det jo bil .

 

7 timer siden, Rune-K skrev:

Det har vært litt av en reise ja. Jeg hadde vel ikke sett for meg at det skulle ta så lang tid. vi har nok brukt minimum 3 ganger så lang tid enn om jeg hadde sluppet feilsøking via mellommann. Samtidig så har det vært interessant også, har oppdaget at slike ting som er opplagte for meg må andre ha inn med stor teskje. Gjør at jeg må tenke litt ekstra. Det holder ikke og spørre om man kan måle om det er kontakt mellom det punktet og det andre punktet. Det gikk på; Sett svart måleledning til jord og den andre til pinne 5 på releet. Piper det nå? Jeg prøvde ikke engang og forklare forskjellen på strøm og spenning. Ifølge Jan så var det strøm mange steder men jeg har vel en mistanke om at det var kun spenning der, spesielt siden han alltid målte volt.

Det hjelper jo heller ikke at eleven har en sørlandsdialekt som er så langt fra den flotte særpedialekten som det er mulig og komme, snakker om språkproblemer. Vi har også lært at det holder ikke med fulladet telefon. Skjøteledning til laderen er det eneste salige. Det var jo også litt morsomt idag når jeg var på telefon og Jan ropte over til naboen og lurte på om de firkantede lysene var på nå. Gode naboer er aldri feil.

Samtidig så begynte jeg og bli frustrert idag med feil som kom og gikk og spenninger på avveie i alle retninger. Jeg har vel en mistanke om at resten av ledningnettet ikke er helt i vigør det heller. Som vi ble enig om i den siste telefonsamtalen så sørger du for skilt også blir det en langhelg i Særp som vi bytter komplett ledningsnett i bilen. Det er nok den beste løsningen for og være sikker på at alt er iorden.

Få på skilt og kjør litt så blir det en tur til Østfold for deg etterpå.

Tar kortversjonen her og ja det har vært en lang vei og gå dette ,takket være kunstneren som laget dette krøllet på bilen .

Men jeg skal og være ærlig å si at jeg synes jeg har vært flink selv her ,husk at det nærmeste jeg har kommet ledninger i bil er å kople anlegg ,mens nå måtte jeg lære alt for å skjønne noenlunde samme språk som deg .

Ja det er som du sier ,ble nok litt bingo av og til med hva som var strøm eller ikke ,men takket være din tålmodighet ,så skjønte jeg mer og mer .

Fulladet telefon er oppskrytt 😅.

Naboen min lurte på om alt var normalt når jeg dro rundt på telefon med kabelrulle som og var til batterilader ,samtidig en ledningsklase fra bil hengende på meg .Som han sa han ene ,faen du skal ha for innsatsen .😀

Så avslutningsvis nå ,så håper jeg at ting kan fungere nå en god stund ,så tar jeg turen til Østfold til min familie så tar jeg imot tilbudet ditt og bytter alt da ,med skikkelig ledningsnett .

Ps nå tuller du fælt !

Er vel ikke en dialekt som er lettere å skjønne en sørlandsdialekten 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig fin lesning her nå Jan og gratulerer så mye med å endelig komme dit at du har et funksjonabelt el-anlegg igjen 🥳🎼 Og Rune-K er jo en utrolig snill fyr som har hjulpet deg her 👍 Men så er jo du også en hjelpsom og trivelig fyr selv da Jan, så ikke så rart at folk gir deg en hjelpende hånd 😃 Trådene dine er jo såpass "bloggete" at man blir jo rett og slett godt kjent med deg tross at de fleste aldri har møtt deg live 😉👍 Men én dag skal jeg svinge innom deg for en Bmw-prat og noen kaffekopper 👍

Igjen altså; grattis med vel utført jobb og innsats 🥳 Dette var skikkelig gøy 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Så utrolig fin lesning her nå Jan og gratulerer så mye med å endelig komme dit at du har et funksjonabelt el-anlegg igjen 🥳🎼 Og Rune-K er jo en utrolig snill fyr som har hjulpet deg her 👍 Men så er jo du også en hjelpsom og trivelig fyr selv da Jan, så ikke så rart at folk gir deg en hjelpende hånd 😃 Trådene dine er jo såpass "bloggete" at man blir jo rett og slett godt kjent med deg tross at de fleste aldri har møtt deg live 😉👍 Men én dag skal jeg svinge innom deg for en Bmw-prat og noen kaffekopper 👍

Igjen altså; grattis med vel utført jobb og innsats 🥳 Dette var skikkelig gøy 😃

Jo takk og endelig i mål Tore .😀

Nå Tvangskjørte jeg absolutt alt av el på bil igår kveld ,nærmest voldtok det i to timer og alt fungerte .

Her var full pupp på alt av el ,røsking og skjøter og div ,likevel holdt det .

Ja Somsagt uten denne hjelpen ,så hadde det ikke gått ,og enda bedre så er det jo gøy at noen faktisk setter av litt tid til å tenke for meg.

Er ikke allltid like lett når folk sier verdens kukeste ord som :Google is your friend !,Hva fader tror folk enn har gjort før enn spør?😡😡

Velkommen er du og du må gjøre det .

Idag så er jeg såpass mettet av e30 at jeg faktisk skal male rekkverk og platting på hus ,noe kona er kjempeglad for.😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, mange som tror det bare er å gjøre ditt og datt, men noen ganger så må man faktisk ha menneskelig hjelp og dyktig forklaring 👍

Nå som du har voldtatt elanlegget så satser vi på suksess og varig løsning 🥳👍

Skjønner godt at du trenger en annen avkobling nå, så hvorfor ikke stulle litt med platting og noe mer enkelt 😉👍

Ha en fin dag Jan 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Huff ja, mange som tror det bare er å gjøre ditt og datt, men noen ganger så må man faktisk ha menneskelig hjelp og dyktig forklaring 👍

Nå som du har voldtatt elanlegget så satser vi på suksess og varig løsning 🥳👍

Skjønner godt at du trenger en annen avkobling nå, så hvorfor ikke stulle litt med platting og noe mer enkelt 😉👍

Ha en fin dag Jan 😃

Same 2 U😀😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...