Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Ahh så flott å se at det bare blir bedre og bedre 🥳 Få fiksa den brannskaden i gulvet nå og litt rens innvendig, så ser jeg for meg tut og kjør 👍 

Jada det blir jo egentlig det .😀

Skal begynne på den så fort jeg har sjansen .

Løftet og opp alt av tepper på den ,og er bare å få fikset det som er skadet ,ellers er den rustfri under ,igjen utrolig .😀

Men først skal der byttes tempsensor ,og det er ikke bare bare på denne motoren.

Like lett som å bytte tolvfingertarm på seg selv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg montert ny tempføler ,noe som i seg selv var en traaang jobb.

Føleren ligger altså bak  disse to rørene på innsuget :

C3A31190-7840-4CF0-BCC4-6929AC01E4B5.thumb.jpeg.c38245ee2ddfa02a4868fcaf6e9f55ca.jpeg
 

Og inni blokk med slanger og kabler ,rett og slett et styr .

Men etterhvert kom den ut .

Ny og gammel:

D2596AA7-E706-46CD-8275-5FED46CF7A1A.thumb.jpeg.851da708cc8f94787d5124bb50422169.jpeg
 

Etterhvert fikk jeg på den nye og disse tingene her skal på plass igjen :

BAB77BF1-3B3E-407A-978F-770F14D56392.thumb.jpeg.a5240434a25709893245b1205f00ba6e.jpeg

Gudene vite hvor mange ganger jeg har tatt av dette.

Vel ,inn i bil og starter opp ,men bil ville jo ikke gå!!!

Startet ,men stoppet momentant .

Vel gikk frem og så i motor og der så jeg tomgangsregulator hadde falt av innsug .

Hmm merkelig .
Da kjente jeg panikk komme innover mot meg .

Der skal nemlig være en tetningsring rundt tomgangsregulator som gjør at den sitter på innsuget og hvor er den?

Kjente forsiktig på innsuget ,og fader den hadde forsvunnet inn i innsuget.

Nå hadde jeg kun en sjans til å få den ut ,hvis ikke måtte innsuget av ,men med et skrujern fikk jeg den ut:

EF4049E0-8CF5-4153-AFEA-CAF369958681.thumb.jpeg.debfe815669630fda2ecba246a1f6d8f.jpeg
 

Fikk den på igjen og startet bil .

Nå var det jo spennende og se om jobben gav gevinst og jo da ser her :

35B2D2A3-44FF-4A06-8554-3BB59CDDE618.thumb.jpeg.273e98ac72485b86e16600228ac5d57a.jpeg
 

En befrielse dette .

Samtidig fikk jeg og fulgt med litt på temperaturen .

Holder seg stabil ved kjøring ,men ikke glad i tomgang og går et stykke over halv .

Tok da avistesten på viften og kunne se på den så stoppet den.

Kunne ta og svive den motsatt vei med fingertuppene ,så denne er gåen .

Greit nok ,det lar seg bytte lett .😀

Men så oppdager jeg at instrumentlys er borte ,alt annet virker .

Siden jeg nå har drevet med disse ledningene i tre uker ,kan jeg de utenat nå ,så sjekket grå ledning med rød stripe på hvit kontakt ,Ser du Rune ?😅😅,Og der var strøm når jeg satt på lysbryter og av .

Så da er det nok ei lodding eller noe som er litt tullete på instrumentet .

Fant så et annet instrument og det var og dødt ,og ja selvfølgelig er pærer sjekket ut ,så er ikke det .

Instrumenter som har lagt lenge og er gamle ,ja da må man regne med sånt.

Selvfølgelgi skal det fikses og loddes om det er det .

Det aller beste var at når jeg sjekket det andre instrumentet ,så viste tankmåleren riktig ,så da bytter jeg over denne og .

Samtidig har jeg bestilt ny viftemotstand idag så alt ialt veldig greit .

Og fremdeles ingen rødglødende ledninger ,bank i bordet 😀😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sveigis skrev:

Jada det blir jo egentlig det .😀

Skal begynne på den så fort jeg har sjansen .

Løftet og opp alt av tepper på den ,og er bare å få fikset det som er skadet ,ellers er den rustfri under ,igjen utrolig .😀

Men først skal der byttes tempsensor ,og det er ikke bare bare på denne motoren.

Like lett som å bytte tolvfingertarm på seg selv ..

Ha ha ha såpass ja, tolvfingertarm nemlig 😂 Hva er greia med den tempføleren ?

Knall at den er så bra for rust altså 😃👍 Var vel ikke det du så for deg da du så den stå der i gråskodda full av møkk, første gangen ? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Ha ha ha såpass ja, tolvfingertarm nemlig 😂 Hva er greia med den tempføleren ?

Knall at den er så bra for rust altså 😃👍 Var vel ikke det du så for deg da du så den stå der i gråskodda full av møkk, første gangen ? 🤔

Rett og slett i ille 😀

Er bare kjempetrangt å komme til med verktøy og hender ,men det løste seg 
Tempføleren er til instrumentet .

Dette er den mest rustfrie e30 jeg har sett til å ikke være restaurert ,og som du nevner hadde jeg aldri trodd det nei .😀

5 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Knallbra at du nå har fått kontroll på tempen også nå 👍 Og ny viskose blir knall. Dette blir bare bedre og bedre Jan 🥳

Ja digg er det og ny viskose kommer det og .

Har en kriseløsning i bagasjerommet som duger inntil videre .😀

Ja det løsner nå her .😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg veldig nå. Husk også at instrumentlyset har en egen jordledning brun/hvit som går til lysbryteren. Dette er til dimmefunksjonen. Hvis du har mistet alt av instrumentlys inkl, sigarettenner, varmeapparat o.l så prøv og sett denne ledningen rett til jord. Veldig ofte så er det den variable motstanden i lysbryteren som svikter. Den blir full av gammelt støv også får du dårlig kontakt der.

Det ser ut som du trenger en ny gassvaier også. Tror ikke de slangeklemmene er original BMW.

Jeg har alltid hatt inntrykk av at M40 motoren er unødvendig tungvint og skru på og når jeg ser plasseringen av tempføleren så tror jeg at jeg beholder fordommene mine litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Du kommer deg veldig nå. Husk også at instrumentlyset har en egen jordledning brun/hvit som går til lysbryteren. Dette er til dimmefunksjonen. Hvis du har mistet alt av instrumentlys inkl, sigarettenner, varmeapparat o.l så prøv og sett denne ledningen rett til jord. Veldig ofte så er det den variable motstanden i lysbryteren som svikter. Den blir full av gammelt støv også får du dårlig kontakt der.

Det ser ut som du trenger en ny gassvaier også. Tror ikke de slangeklemmene er original BMW.

Jeg har alltid hatt inntrykk av at M40 motoren er unødvendig tungvint og skru på og når jeg ser plasseringen av tempføleren så tror jeg at jeg beholder fordommene mine litt til.

Ja du synes 😀.

Har sendt deg en pm angående dette med disse ledningene .

Angående gassvirer så skal den byttes pga den er knekt på justeringsskruen på brankett ,men stresser ikke med det.enda .

M40 er liten og tungvind å skru på ,alt er trangt å komme til på .

Er flere som sier det .

7 timer siden, Mortenej skrev:

Igjen veldig bra Jan.

Blir noen nye deler igjen her, men denne berger du iland bit for bit.

Jo takk.

Ja det er sånn ,men så lenge jeg slipper å sveise og betale for det ,så kan jeg lett kjøpe smådeler og heldigvis er det ikke stress ,tar det bare etterhvert som lommeboken tillater det .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme seg videre ...

Ok dere ,som dere vet så sluttet selvfølgelig imstrumentlysa å fungere og drev å feilsøkte litt igår.

Fikk konstatert at den nødvendige strømkilden var tilstede ,så da måtte det være noe med instrumentene.

Snakket med en kamerat som er særs flink på instrumenter og han skulle se på de .

Men så tenkte jeg ,ja vel vi åpner instrumenter ,finner et eller annet gale ,fikser det opp ,så dukker det noe mer opp igjen .
Nei det gidder jeg pokker meg ikke ,for jeg stoler ikke på en dritt som har med gamle instrumenter å gjøre ,så jeg la en plan.😀

Opp på Biltema igårkveld ,røsket med meg Loddebolt og tinn.

Så kl o7,30 idag da alle var ute av hus ,stod kjøkkenbenken klar.

Og hva skulle jeg?

Jo jeg lodder fast ledninger på pæreholdere og kopler ledninger der som er strøm når jeg slår på lys ,for nå har jeg fått jæææækla nok av feilsøking og faen.

Dette gjorde jeg på en annen bil og funket perfekt og hvorfor ikke gjøre det på denne og ?

Uansett klar:

9234AAC6-2151-4338-AAF5-F2817A0D2990.thumb.jpeg.838ae9b19f7c74fb0fdfe90490e8273c.jpeg

Og etterhvert ferdig :

97D979AE-4F3D-4E6D-80E5-F05FCDA60633.thumb.jpeg.c2ee8ce72f8e65bb202f110858761fe3.jpeg

Og lys ble det:

F7685A04-7212-4587-ADFC-21AAB5275E14.thumb.jpeg.c8b2bad5bffdb85bab9d85a540b1677f.jpeg

Knakk av det ene øret som er på holder sånn at jeg vet det ikke er kontakt med instrument ,sånn just in case .

Og ble det suksess?

Vil jo påstå det:

3A5B768A-59F3-423F-B390-3772BE4A95E2.thumb.jpeg.c17bb157166f8e6c2ea5567ab22305bc.jpeg

Nå stripset jeg alt på plass igjen og monterte alt på plass .

Jeg var jo plaget med at bil ikke likte tomgang og var noe sur .

Pendlet mellom sylindre og rett og slett ikke noe grei en plass til tider.

Nå vet jeg at alt av filter og div er nytt ,så kastet på 10 liter 98 og nye plugger .

Det skulle vise seg å være fasiten på sur e30.

Nå går den rent ,starter lett og ikke vas .

Så til kjøling .

Fikk tak i en viskose fra e36 og satt på og var jo spent .

Har nå kjørt tilsammen 5 km idag og bil har vel stått og gått tilsammen en time og her seer man at kjøleproblemet kanskje er løst:

24F91E5A-EA8C-4476-B88E-61A17B3A0C94.thumb.jpeg.ddfb4d0bb451198cf9d1fc081e612e9f.jpeg

Og slanger er der normalt trykk på etter så lenge :

A09A3C2D-D47F-4347-846A-FA5B99884562.thumb.jpeg.18a475bb693dcee63ed6b0a296d0f41d.jpeg

Ledningsnett er fremdeles kaldt og helt 😀:

FA1269E2-F5A2-43C2-AD2E-011A518D519D.thumb.jpeg.9500c92e34d064bada1e4e4b944e4957.jpeg

Altså summen av alt nå er :

Jeg kjenner idag en viss glede og lette over at ting nå ser ut til å løse seg .

Bilen går fint ,kjører fint og alt av bremser funker .😀

Så ja ,nå er ting litt lettere merker jeg .

Denne koppen her :

23723E29-02B1-4698-B8E2-33B7CB0E4791.thumb.jpeg.4f5d9b199d7f3c29e5958a0561aeb100.jpeg

Tok jeg med ut og hadde kaffi når jeg begynte på ledningsdritt for 22 dager siden ,og sverget at den skulle ikke inn i hus før alt virket av elektrisk.

Vet dere hva ?

Nå står den på kjøkkenbenken 😀

Så jeg anser meg som ferdig nå.

Hva skjer så videre ?

Nå skal jeg legge opp litt kabler til stereo før 17 mai ,så håper jeg at jeg kan få tatt brannsår i gulvet til uken og kanskje prøveskilt til neste helg 😀

Men blir ikke noe mer produktivt alvorlig arbeid nå før 17 mai tror jeg ,eller hvem vet..

Kjenner jeg vil ut på vei nå .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. det er jo også en måte og gjøre det på. Håper du var flink gutt og beholdt dimmefunskjonen. 

Hadde jeg gjort det på den måten så hadde jeg ligget våken på nettene og fundert på hvorfor det ikke virket. Tilslutt så hadde jeg tatt opp alt sammen og undersøkt for kanskje og gjøre det på den måten du har gjort det etter at jeg hadde funnet feilen. Men er det en feil som jeg ikke finner selv om jeg fikser symptomene, da blir jeg sprø.

PS. blå ledning er til ladelampe og har ingenting med lys og gjøre.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune-K skrev:

He, he. det er jo også en måte og gjøre det på. Håper du var flink gutt og beholdt dimmefunskjonen. 

Hadde jeg gjort det på den måten så hadde jeg ligget våken på nettene og fundert på hvorfor det ikke virket. Tilslutt så hadde jeg tatt opp alt sammen og undersøkt for kanskje og gjøre det på den måten du har gjort det etter at jeg hadde funnet feilen. Men er det en feil som jeg ikke finner selv om jeg fikser symptomene, da blir jeg sprø.

PS. blå ledning er til ladelampe og har ingenting med lys og gjøre.😄

Helt ærlig ,så gav jeg en viss F nå .😀

Orket ikke tanken på noe mer nå Rune.

Derimot når skilt er på bil ,så kan jeg se på det og slappe mer av .

Men så lenge alt virker og det er lagt opp sånn at det er sikkert ,så er det greit for meg .

Ja blå ledning ble det og er godt skjult .

Somsagt en senere anledning nå .

Ja blir og sprø ,men nå fikk jeg nok 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet hvordan jeg hadde gjort det hvis jeg måtte koble på den måten. Jeg hadde brukt 3 timer på og lete rundt i verkstedet etter riktige ledninger og når jeg tilslutt hadde gitt opp og brukt noen andre da hadde jeg sovet dårlig de neste 14 dagene. Og på alle senere jobber som innebærer og ta ut instrumentene hadde jeg brukt en ekstra time på og lete verkstedet rundt etter riktige ledninger før jeg hadde skrudd det sammen igjen.

Er jeg nerdete? svar ja, lever jeg fint med det? svar ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Herlig altså 🥳👍 Godt du ikke gir deg. Artig at du bare gyver løs og prøver deg fram til suksess. Ja nå er det jaggu ikke lenge igjen til skilter og en fin hverdagsveteran 🥳

Ja nå fikk jeg så jækla nok faktisk og tenkte at nå skal jeg i mål .

Ja nærmer seg nå gitt😀👍

1 time siden, Rune-K skrev:

Du vet hvordan jeg hadde gjort det hvis jeg måtte koble på den måten. Jeg hadde brukt 3 timer på og lete rundt i verkstedet etter riktige ledninger og når jeg tilslutt hadde gitt opp og brukt noen andre da hadde jeg sovet dårlig de neste 14 dagene. Og på alle senere jobber som innebærer og ta ut instrumentene hadde jeg brukt en ekstra time på og lete verkstedet rundt etter riktige ledninger før jeg hadde skrudd det sammen igjen.

Er jeg nerdete? svar ja, lever jeg fint med det? svar ja.

Ja hehe ,lette etter ledninger men fant ikke lange nok ,så da ble det sånn idag og det verste er at det gnager null i sjela mi ,snarere tvert imot en lettelse .

Igjen jeg skal bruke tid på det senere i sommer ,for iorden skal det bli ,men ikke nå .

Det lyser så fint at .😀

Anågende nerd ,så lever man fint med det og veldig enig i det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...